‘Militia Romance’ by Zakhar Prilepin: a New Word about War
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2024-2-88-98Keywords:
Zakhar Prilepin; Militia Romance; ‘Donbass text’; poetics.Abstract
In the context of very controversial assessments of the works of Zakhar Prilepin, the proposed article sets the task, through an analysis of one of the writer’s last books, to clarify the features of his artistic statement about the state of the world and man in it. Militia Romance seems to be the first attempt at an artistic conceptualization of the conflict in Ukraine, marking the beginning of the ‘Donbass text’ in the history of Russian military prose. Prilepin strives to designate a new type, a new character in Russian life. In terms of form, this book is closely related to the improvisational forms of music genres, as indicated by the author’s genre definition – ‘14 tracks in different rhythms’. In different tracks, as is customary in musical improvisation, different instruments perform solos, i.e., motifs. The book is based on a complex contamination of the motifs of music and death, which is inextricably related to the theme of the Motherland and the oppositions ‘friend – foe’, ‘commander – subordinate’, ‘innocent – criminal’, ‘man – woman’, ‘adult – child’. The combination of motifs creates the unique poetics of Zakhar Prilepin’s ‘Donbass text’. The article examines cinematic techniques, novelistic endings of the tracks, one-word chapter titles, literary allusions to the works of Nikolai Gogol and Leo Tolstoy. The importance of the author’s polemics with the ideas of pacifism and non-resistance is emphasized. The modern writer personally involved in what is happening in Ukraine is convinced that ‘evil can only be defeated by force’. For him, war is a path to personal transformation while choosing the side of truth.References
Андреева О. Новый роман Прилепина: на чьей стороне ангелы? // Культура. 2021. 12 янв. URL: zaharprilepin.ru (дата обращения: 13.04.2023).
Аристов Д. В. «Окопная правда» – вчера и сегодня // Филологический класс. 2010. № 23. С. 30–35.
Гликман К. Новый, талантливый, но… Захар Прилепин // Вопросы литературы. 2011. № 2. С. 184–194.
Долгарева А. «Живым не прощают ничего»: О книге Захара Прилепина «Ополченский романс» // Pechorin.Net. 22.12.2020. URL: https://pechorin.net/articles/view/zhivym-nie-proshchaiut-nichiegho-o-knighie-zakhara-priliepina-opolchienskii-romans (дата обращения: 13.04.2023).
Колобродов А. Донбасский нуар, или Слово пацанам // Литературная газета. 2020. 4 окт. URL: zaharprilepin.ru (дата обращения: 13.04.2023).
Колобродов А. Перпендикулярная реальность // Свободная пресса. 03.04.2016. URL: http://zaharprilepin.ru/ru/pressa/smi-o-knige-sem-zhiznej/svobodnaja-pressa-03042016.html (дата обращения: 13.04.2023).
Курчатова Н. Общая молитва: О книге поэзии «Я – израненная земля», о весне крымской и войне донбасской // Свободная Пресса. 2017. 27 мая.
Латынина А. «Даже уж не знали, за что похвалить…» // Новый мир. 2011. № 10. С. 158–165.
Лейдерман Н. Л. Теория жанра. Екатеринбург, Урал. гос. пед. ун-т, 2010. 904 с.
Липовецкий М. Политическая моторика Захара Прилепина // Знамя. 2012. № 10. С. 165–183.
Маркова Т. Н. Авторские жанровые номинации в современной русской прозе как показатель кризиса жанрового сознания // Вопросы литературы. 2011. № 1. С. 280–290.
Моргенштерн К. Литературные пораженцы: как Z-писатели захватили культурное поле, но продолжают сражаться с мельницами // Дискурс. 2023. 8 мая. URL: https://t.me/discoursio (дата обращения: 13.04.2023).
Подшивалова Е. А. Жанровая теория Н. Л. Лейдермана для прочтения «Конармии» И. Э. Бабеля // Филологический класс. 2015. № 3(41). С. 45–51.
Прилепин З. Ополченский романс. М.: Изд-во АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2021. 349 с.
Прилепин З. Взвод. Офицеры и ополченцы русской литературы. М.: Изд-во АСТ: Редакция Елены Шубиной. 2023. 736 с.
Пустовая В. Человек с ружьем: смертник, бунтарь, писатель // Новый мир. 2005. № 5. С. 151–172.
Репьева И. Без комплиментов. О творчестве Захара Прилепина. URL: http://rospisatel.ru/ repjova-prilepin.htm (дата обращения: 08.05.2018).
Рудалев А. Слышать рифмы жизни // Урал. 2016. № 10. URL: http://magazines.russ.ru/ural/ 2016/10/slyshat-rifmy-zhizni.html (дата обращения: 13.04.2023).
Рылова К. Ю. Проза Захара Прилепина как социокультурный феномен: проблематика, поиск героя, поэтика: дис. … канд. филол. наук. Иркутск: 2018. 228 с.
Типайлова О. Звучит «Ополченский романс»: О книге Захара Прилепина // Свободная пресса. 2020. 25 сентября.
Толстоухова Н. Романс о Донбассе // Российская газета. 2020. 30 августа, № 193(8247).
Цветова Н. С. Семь жизней Захара Прилепина // Богданова О. В., Цветова Н. С. Эпох скрещенье... Русская проза 1960–2020-х годов. СПб.: Алетейя. 2023. С. 349–355.
Шкловский В. Кончился ли роман? // Иностранная литература. 1967. № 8. С. 218–231.
References
Andreeva O. Novyy roman Prilepina: na ch’ey storone angely? [Prilepin’s new novel: whose side are angels on?]. Kul’tura [Culture], 2021, January 12. Available at: zaharprilepin.ru (accessed 13.04.2023). (In Russ.)
Aristov D. V. ‘Okopnaya pravda’ – vchera i segodnya? [‘Trench truth’ – yesterday and today]. Filologicheskiy klass [Philological class], 2010, issue 23, pp. 30–35. (In Russ.)
Glikman K. Novyy, talantlivyy, no… Zakhar Prilepin [New, talented, but... Zakhar Prilepin]. Voprosy literatury [Questions of Literature], 2011, issue 2, pp. 184–194. (In Russ.)
Dolgareva A. ‘Zhivym ne proshchayut nichego’: O knige Zakhara Prilepina ʽOpolchenskiy romansʼ [‘Nothing is forgiven to those living’: About Zakhar Prilepin’s book ‘Militia Romance’]. Pechorin.Net [website], 2020, 12 December. Available at: https://pechorin.net/articles/view/zhivym-nie-proshchaiut-nichiegho-o-knighie-zakhara-priliepina-opolchienskii-romans (accessed 13.04.2023). (In Russ.)
Kolobrodov A. Donbasskiy nuar, ili Slovo patsanam [Donbass noir, or a word to the boys]. Literaturnaya gazeta [Literary Newspaper], 2020, 4 October. Available at: zaharprilepin.ru. (In Russ.)
Kolobrodov A. Perpendikulyarnaya real’nost’ [Perpendicular reality]. Svobodnaya pressa [Free Press], 2016, 3 April. Available at: http://zaharprilepin.ru/ru/pressa/smi-o-knige-sem-zhiznej/svobodnaja-pressa-03042016.html (accessed 10 May 2018). (In Russ.)
Kurchatova N. Obshchaya molitva: O knige poezii ‘Ya – izranennaya zemlya’ [General prayer: About the book of poetry ‘I am a wounded land’. Svobodnaya pressa [Free Press], 2017, 27 May. (In Russ.)
Latynina A. ‘Dazhe uzh ne znali, za chto pokhvalitʼ…’ [‘They didn’t even know what to praise for...’]. Novyy mir [New World], 2011, issue 10, pp. 158–165. (In Russ.)
Leiderman N. L. Teoriya zhanra [Theory of Genre]. Yekaterinburg, Ural State Pedagogical University Press, 2010. 904 p. (In Russ.)
Lipovetsky M. Politicheskaya motorika Zakhara Prilepina [Political motor skills of Zakhara Prilepin]. Znamya [Banner], 2012, issue 10, pp. 165–183. (In Russ.)
Markova T. N. Avtorskie zhanrovye nominatsii v sovremennoy russkoy proze kak pokazatel’ krizisa zhanrovogo soznaniya [Author’s genre nominations in modern Russian prose as an indicator of the crisis of genre consciousness]. Voprosy literatury [Questions of Literature], 2011, issue 1, pp. 280–290. (In Russ.)
Morgenstern K. Literaturnyye porazhentsy: kak Z-pisateli zakhvatili kul’turnoe pole, no prodolzhayut srazhat’sya s mel’nitsami [Literary defeatists: how Z-writers have captured the cultural field, but continue to fight the mills]. Discourse [website], 2023, 5 August. Available at: https://t.me/discoursio (In Russ.)
Podshivalova E. A. Zhanrovaya teoriya N. L. Leydermana dlya prochteniya ‘Konarmii’ I. E. Babelya [Genre theory of N. L. Leiderman while reading ‘Cavalry’ by I. E. Babel]. Filologicheskiy klass [Philological Class], 2015, issue 3(41), pp. 45–51. (In Russ.)
Prilepin Z. Opolchenskiy romans [Militia Romance]. Moscow, AST Publishing House: Edited by Elena Shubina, 2021. 349 p. (In Russ.)
Prilepin Z. Vzvod. Ofitsery i opolchentsy russkoy literatury [Platoon. Officers and Militias of Russian Literature]. Moscow, AST Publishing House: Edited by Elena Shubina, 2023. 736 p. (In Russ.)
Pustovaya V. Chelovek s ruzhʼyem: smertnik, buntarʼ, pisatelʼ [A man with a gun: A suicide murderer, rebel, writer]. Novyy mir [New World], 2005, issue 5, pp. 151–172. (In Russ.)
Rep’eva I. Bez komplimentov. O tvorchestve Zakhara Prilepina [Without compliments. About the work of Zakhar Prilepin]. Available at: http://rospisatel.ru/repjova-prilepin.htm (accessed 05 Aug 2018). (In Russ.)
Rudalev A. Slyshat’ rifmy zhizni [To hear the rhymes of life]. Ural, 2016, issue 10. Available at: http://magazines.russ.ru/ural/2016/10/slyshat-rifmy-zhizni.html (accessed 05 Aug 2018). (In Russ.)
Rylova K. Yu. Proza Zakhara Prilepina kak sotsiokul’turnyy fenomen: problematika, poisk geroya, poetika. Diss. kand. filol. nauk [Zakhar Prilepin’s prose as a sociocultural phenomenon: Problems, search for a hero, poetics. Cand. philol. sci. diss.]. Irkutsk, 2018. 228 p. (In Russ.)
Tipaylova O. Zvuchit ‘Opolchenskiy romans’: O knige Zakhara Prilepina [‘Militia Romance’ sounds: About the book by Zakhar Prilepin]. Svobodnaya pressa [Free Press], 2020, 25 September. (In Russ.)
Tolstoukhova N. Romans o Donbasse [Romance about Donbass]. Rossiyskaya Gazeta [Russian Gazette], 2020, 30 August, issue 193 (8247). (In Russ.)
Tsvetova N. S. Sem’ zhizney Zakhara Prilepina [The seven lives of Zakhar Prilepin]. In: Bogdanova O. V., Tsvetova N. S. Epokh skreshchen’e... Russkaya proza 1960–2020-kh godov [The Crossing of Eras... Russian Prose of the 1960s–2020s.]. St. Petersburg, Aletheia Publ., 2023, pp. 349–355. (In Russ.)
Shklovsky V. Konchilsya li roman? [Is the novel over?]. Inostrannaya literatura [Foreign Literature], 1967, issue 8, pp. 218–231. (In Russ.)