Poetics of Color as a Tool for the Analysis of a Literary Text

Authors

  • Maria A. Misnik Russian State University for the Humanities

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2024-1-137-145

Keywords:

poetics of color; color symbolism; detail; local color; color naming.

Abstract

The paper discusses methodological approaches to the study of the poetics of color in literary texts. To identify the methodology, the study consistently examines the process of the formation of ideas about color, takes into account and systematizes existing approaches to its analysis, in particular, those based on the peculiarities of the existence of color in culture and the semantics of color terms. The starting points for the analysis of the functions and role of color in a literary text are the frequency of use, color or color-light cores, and the grouping of color terms according to their symbolic or metaphorical meanings. Much attention is paid in the paper not only to literary works but also to works on the theory of color and color perception. The mechanisms of perceiving and associating color are of particular interest, since they make it possible to assess the universality of colored images in art. A study of the poetics of color must not be guided solely by interpretation of color meanings or personal associations. Significantly, the semantics of color, due to its cultural existence, does not limit the functions of color in a literary text, but complements the contextual meaning and role of color. In an analysis of a literary text, it is important to remember that the functions of color can be manifested on all the levels of the text. For a study of the poetics of color to be complete and systematic, it is necessary to take into account all the methods of observing color, and one of the tasks of the present research is to identify these methods. It is proposed to distinguish between the concepts of symbol and detail in relation to color. Color should be considered separately in relation to motifs, spatial and temporal organization, and subjective structure. Distinguishing the individual roles of color allows us to consider it as a significant element of the artistic world, complementing it and providing additional ways of understanding and interpreting.

Author Biography

Maria A. Misnik, Russian State University for the Humanities

Master’s Student at the Department of Theoretical and Historical Poetics

References

Андреев В. С. и др. Любовь моя разноцветная: интегрированная база данных «Цветонаименования в лирике Владимира Набокова» / В. С. Андреев, Л. В. Павлова, И. В. Романова, А. В. Королькова. Смоленск: Изд-во СмолГУ, 2022. 256 с.

Бахилина Н. Б. История цветообозначений в русском языке. М., 1975. 287 с.

Браэм Г. Психология цвета / пер. с нем. М. В. Крапивкиной. М.: АСТ: Астрель, 2009. 158 с.

Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия // Язык. Культура. Познание. М., 1996. С. 231–291.

Волков Н. Н. Цвет в живописи. М.: Изд-во В. Шевчук, 2014. 359 с.

Гёте И. В. Учение о цвете. Теория познания / пер. с нем. В. О. Лихтенштадта. 2-е изд. М.: URSS, 2011. 463 с.

Горбунова О. И. Специфика образности А. Блока в контексте культуры серебряного века: изобразительный аспект: дис. ... канд. филол. наук. Иваново, 1999. 195 с.

Гусарова Н. П. Белый цвет в произведениях И. Бунина // Вопросы теории и истории языка. СПб., 1993. С. 198–203.

Даниэль С. М. Искусство видеть: О творческих способностях восприятия, о языке линий и красок и о воспитании зрителя. Л.: Искусство (Ленингр. отд-ние), 1990. 223 c.

Зайцев А. С. Наука о цвете и живопись. М.: Искусство, 1986. 159 с.

Зимина-Дырда Т. Ю. Поэтика цвета и света в прозе И. А. Бунина, П. А. Нилуса и А. М. Фёдорова: дис. ... канд. филол. наук. М., 2011. 227 с.

Злыднева Н. В. Белый цвет в русской культуре XX века // Признаковое пространство культуры / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2002. С. 424–431.

Иттен И. Искусство цвета / пер. с нем. Л. Монаховой. 4-е изд. М.: Д. Аронов, 2007. 138 с.

Каленкова О. Н. Цветовая гамма в «Преступлении и наказании» Ф. М. Достоевского // Русская речь. 1982. № 1. С. 9–12;

Кандинский В. О духовном в искусстве. М.: РИПОЛ классик, 2016. 254 с.

Косс Ж. Цвет. Четвертое измерение / пер. с фр. Е. Тарусиной. М.: Синдбад, 2018. 237 с.

Лосев А. Ф. Проблема вариативного функционирования живописной образности в художественной литературе // Литература и живопись. Л., 1982. С. 31–65.

Матюшин М. В. Справочник по цвету: закономерность изменяемости цветовых сочетаний / вступ. ст. Л. А. Жадовой. М.: Аронов, 2007. 72 с.

Мещерякова О. А. О цветообозначении в цикле рассказов И. А. Бунина «Темные аллеи» // Вопросы лексики и фразеологии русского языка. Орел, 2004. С. 110–115.

Носовец С. Г. Цветовая картина мира Владимира Набокова в когнитивно-прагматическом аспекте: Цикл рассказов «Весна в Фиальте»: дис. ... канд. филол. наук. Омск, 2002. 249 с.

Оствальд В. Ф. Искусство цвета. Цветоведение: теория цветового пространства / пер. с нем. З. О. Мильмана. М.: АСТ, 2021. 366 с.

Пастуро М. Синий: История цвета / пер. с фр. Н. Кулиш. М.: Новое лит. обозрение, 2015. 144 с.

Пастуро М. Черный: история цвета / пер. с фр. Н. Кулиш. М.: Новое лит. обозрение, 2017. 168 с.

Подгорная Н. Ю. Символика цвета в рассказе Е. Замятина «Сподручница грешных» // Культура народов Причерноморья. 2011. № 206. С. 48–50.

Потебня А. А. Слово и миф. М.: Правда, 1989. 624 с.

Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Изд-во Кулагиной: Intrada, 2008. 358 с.

Сен-Клер К. Тайная жизнь цвета / пер. с англ. А. В. Соловьева. М.: Эксмо: Бомбора, 2018. 319 с.

Соловьев С. М. Изобразительные средства в творчестве Ф. М. Достоевского: очерки. М.: Сов. писатель, 1979. 352 с.

References

Andreev V. S. et al. Lyubov’ moya raznotsvetnaya: integrirovannaya baza dannykh ‘Tsvetonaimenovaniya v lirike Vladimira Nabokovaʼ [My Colorful Love: Integrated Database of Color Names in Vladimir Nabokov’s Poetry]. Smolensk, Smolensk State University Press, 2022. 256 p. (In Russ.)

Bakhilina N. B. Istoriya tsvetooboznacheniy v russkom yazyke [History of Color Designations in the Russian Language]. Moscow, 1975. 287 p. (In Russ.)

Braem H. Psikhologiya tsveta [The Psychology of Color]. Transl. from German by M. V. Krapivkina. Moscow, AST: Astrel’ Publ., 2009. 158 p. (In Russ.)

Wierzbicka A. Oboznacheniya tsveta i universalii zritel’nogo vospriyatiya [Color Designations and Universals of Visual Perception]. Yazyk. Kul’tura. Poznanie [Language. Culture. Cognition]. Moscow, 1996, pp. 231–291. (In Russ.)

Volkov N. N. Tsvet v zhivopisi [Color in Painting]. Moscow, Publishing House of V. Shevchuk, 2014. 359 p. (In Russ.)

Goethe J. W. Uchenie o tsvete. Teoriya poznaniya [Theory of Colors. Theory of Cognition]. Transl. from German by V. O. Likhtenshtadt; 2nd ed. Moscow, Editorial URSS Publ., 2011. 463 p. (In Russ.)

Gorbunova O. I. Spetsifika obraznosti A. Bloka v kontekste kul’tury serebryanogo veka: izobrazitel’nyy aspekt. Diss. kand. filol. nauk [The specifics of imagery in A. Blok’s texts in the context of the culture of the Silver Age of Russian poetry: A visual aspect. Cand. philol. sci. diss.]. Ivanovo, 1999. 195 р. (In Russ.)

Gusarova N. P. Belyy tsvet v proizvedeniyakh I. Bunina [White Color in the Works of I. Bunin]. Voprosy teorii i istorii yazyka [Issues of Language Theory and History]. St. Petersburg, 1993, pp. 198–203. (In Russ.)

Daniel S. M. Iskusstvo videt’: O tvorcheskikh sposobnostyakh vospriyatiya, o yazyke liniy i krasok i o vospitanii zritelya [The Art of Seeing: On Creative Abilities of Perception, the Language of Lines and Colors, and the Education of the Viewer]. Leningrad, Iskusstvo Publ., 1990. 223 p. (In Russ.)

Zaitsev A. S. Nauka o tsvete i zhivopis’ [The Science of Color and Painting]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1986. 159 p. (In Russ.)

Zimina-Dyrda T. Yu. Poetika tsveta i sveta v proze I. A. Bunina, P. A. Nilusa i A. M. Fedorova. Diss. kand. filol. nauk [Poetics of color and light in the prose by I. A. Bunin, P. A. Nilus, and A. M. Fedorov. Cand. philol. sci. diss.]. Moscow, 2011. 227 p. (In Russ.)

Zlydneva N. V. Belyy tsvet v russkoy kul’ture XX veka [White Color in Russian Culture of the 20th Century]. Priznakovoe prostranstvo kul’tury [Sign-driven Space of Culture]. Ed. by S. M. Tolstaya. Moscow, Indrik Publ., 2002, pp. 424–431. (In Russ.)

Ittens J. Iskusstvo tsveta [The Art of Color]. Transl. from German by L. Monakhova; 4th ed. Moscow, D. Aronov Publ., 2007. 138 p. (In Russ.)

Kalenkova O. N. Tsvetovaya gamma v ‘Prestuplenii i nakazanii’ F. M. Dostoevskogo [Color Palette in ‘Crime and Punishmentʼ by Fyodor Dostoevsky]. Russkaya rech’ [Russian Speech], 1982, issue 1, pp. 9–12. (In Russ.)

Kandinsky W. O dukhovnom v iskusstve [Concerning the Spiritual in Art]. Moscow, RIPOL classic Publ., 2016. 254 p. (In Russ.)

Causse J. G. Tsvet. Chetvertoe izmerenie [Color: The Fourth Dimension]. Transl. from French by E. Tarusina. Moscow, Sindbad Publ., 2018. 237 p. (In Russ.)

Losev A. F. Problema variativnogo funktsionirovaniya zhivopisnoy obraznosti v khudozhestvennoy literature [The problem of varable functioning of pictorial imagery in fiction]. Literatura i zhivopis’ [Literature and Painting]. Leningrad, 1982, pp. 31–65. (In Russ.)

Matyushin M. V. Spravochnik po tsvetu: zakonomernost’ izmenyaemosti tsvetovykh sochetaniy [A Handbook on Color: Variability of Color Combinations]. Moscow, Aronov Publ., 2007. 72 p. (In Russ.)

Meshcheryakova O. A. O tsvetooboznachenii v tsikle rasskazov I. A. Bunina ‘Temnye allei’ [On color designation in the cycle of stories by I. A. Bunin ‘Dark Avenues’]. Voprosy leksiki i frazeologii russkogo yazyka [Issues of Lexicology and Phraseology of the Russian Language]. Orel, 2004, pp. 110–115. (In Russ.)

Nosovets S. G. Tsvetovaya kartina mira Vladimira Nabokova v kognitivno-pragmaticheskom aspekte: Tsikl rasskazov ‘Vesna v Fialte’. Diss. kand. filol. nauk [Vladimir Nabokov’s color picture of the world in the cognitive-pragmatic aspect: The cycle of stories ‘Spring in Fialta’. Cand. philol. sci. diss.]. Omsk, 2002. 249 р. (In Russ.)

Ostwald W. Iskusstvo tsveta. Tsvetovedenie: teoriya tsvetovogo prostranstva [The Color Primer: Color Theory]. Transl. from German by Z. O. Milman. Moscow, AST Publ., 2021. 366 p. (In Russ.)

Pastoureau M. Siniy: Istoriya tsveta [Blue: The History of a Color]. Transl. from French by N. Kulish. Moscow, New Literary Observer Publ., 2015. 144 p. (In Russ.)

Pastoureau M. Chernyy: Istoriya tsveta [Black: The History of a Color]. Transl. from French by N. Kulish. Moscow, New Literary Observer Publ., 2017. 168 p. (In Russ.)

Podgornaya N. Yu. Simvolika tsveta v rasskaze E. Zamyatina ‘Spodruchnitsa greshnykh’ [The symbolism of color in E. Zamyatin’s story ‘The Protectress of Sinners’]. Kultura narodov Prichernomorya [The Culture of the Peoples of the Black Sea Coast], 2011, issue 206, pp. 48–50. (In Russ.)

Potebnya A. A. Slovo i mif [The Word and the Myth]. Moscow, Pravda Publ., 1989. 624 p. (In Russ.)

Poetika: Slovar’ aktual’nykh terminov i ponyatiy [Poetics: A Glossary of Relevant Terms and Concepts]. Ed. N. D. Tamarchenko. Moscow, Publishing House of Kulagina: Intrada, 2008. 358 p. (In Russ.)

St. Clair K. Taynaya zhizn’ tsveta [The Secret Lives of Color]. Transl. by A. V. Solov’eva. Moscow, Eksmo, Bombora Publ., 2018. 319 p. (In Russ.)

Solov’ev S. M. Izobrazitel’nye sredstva v tvorchestve F. M. Dostoevskogo: ocherki [Artistic Means in the Works of Fyodor Dostoevsky: Essays]. Moscow, Sovetskiy pisatel’ Publ., 1979. 352 p.

Published

2024-04-07

How to Cite

Misnik М. А. . (2024). Poetics of Color as a Tool for the Analysis of a Literary Text. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 16(1). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2024-1-137-145

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE