Sociological approaches to defining the concept of early intervention

Sociology

Authors

  • Valeria Yu. Serebryakova Center for Complex Rehabilitation of People with Disabilities, 35, Vstrechnaya st., Perm, 614065, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-3-439-450

Keywords:

childhood disability, prevention of childhood disability, early intervention for children and families

Abstract

The article examines sociological approaches to the concept of «early intervention», highlighting a variety of scientific perspectives offered by different authors. In light of the growing problem of disability among children, the paper substantiates the need for rethinking this issue within innovative paradigms of the understanding of childhood disability and approaches to its prevention. In modern conditions, it is highly relevant to create a comprehensive system for the prevention of childhood disability and the dissemination of modern preventive technologies. The article explores the history and development of early intervention, as well as its specifics in modern Russian practice. Based on the available data on the current state of early intervention in Russia, the author stresses the objective need for the development and popularization of early intervention services in order to prevent childhood disability. Particular attention is paid to the analysis of the term «early intervention» from the perspective of sociological approaches and its correspondence to foreign models. The insufficient sociological conceptualization of the term necessitates an analysis of its essence and specific features in the context of macro-sociological approaches: systemic, structural-functional, institutional, and others. The study shows early intervention to be emerging services based on generally accepted social practice with certain system-forming, structural, and functional characteristics. The main elements of early intervention are macro, exo, meso and micro levels, as well as the main structural elements and functions of the system for the prevention of childhood disability. The author notes the process of institutionalization of early intervention in the existing Russian conditions, makes an attempt to identify and describe the main stages of institutionalization of early intervention.

Author Biography

Valeria Yu. Serebryakova, Center for Complex Rehabilitation of People with Disabilities, 35, Vstrechnaya st., Perm, 614065, Russia

Methodist, Regional Resource-Methodological Center

References

Афонькина Ю.А. Ресурсный потенциал семьи, воспитывающей ребенка с инвалидностью // Проблемы современного педагогического образования. 2018. Вып. 60, ч. 4. С. 395–398.

Баранов А.А., Намазова-Баранова Л.С., Альбицкий В.Ю. Профилактическая педиатрия — новые вызовы // Вопросы современной педиатрии. 2012. Т. 11, № 2. С. 7–10. DOI: https://doi.org/10.15690/vsp.v11i2.204

Битова А.Л., Самарина Л.В., Ширшова И.В. Ранняя помощь детям и их семьям в период пандемии // Психология и психотерапия семьи. 2022. № 3. С. 39–42. DOI: https://doi.org/10.24412/2587-6783-2022-3-39-42

Гидденс Э. Устроение общества: Очерк теории структурации / пер. с англ. И.Е. Тюрина. М.: Академ. проект, 2005. 528 с.

Доброва-Крол Н. Раннее вмешательство: Ключевые аспекты и международный опыт / Междунар. детский фонд ООН (ЮНИСЕФ). Киев, 2014. 48 с.

Дюркгейм Э. О разделении общественного труда. Метод социологии / пер. с фр. и послесл. А.Б. Гофмана. М.: Наука, 1991. 575 с.

Замараева З.П. Ресурсно-потенциальный подход в системе социальной защиты населения России. Пермь: Перм. гос. ун-т, 2009. 182 с.

Кром И.Л. Медико-социологическая концептуализация феномена инвалидности при болезнях системы кровообращения: автореф. дис. ... д-ра мед. наук. Саратов, 2007. 34 с.

Лозовая И.В. Теория институциональных изменений Д. Норта. Формальные и неформальные институты // Территория науки. 2016. № 4. С. 98–101.

Малофеев Н.Н. От равных прав к равным возможностям, от специальной школы к инклюзии // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2018. № 190. С. 8–15.

Мертон Р.К. Социальная теория и социальная структура / пер. с англ. Е.Н. Егоровой и др. М.: АСТ: Хранитель, 2006. 873 с.

Окатов А.В. Социологическая концепция Ф. Тённиса как теоретическая основа изучения институционализации и функционирования современных общественных организаций // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. Т. 21, вып. 11(163). С. 7–13. DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-7-13

Парсонс Т. О социальных системах / пер. с англ. Е. Молодцовой и др. М.: Академ. проект, 2002. 832 с.

Разенкова Ю.А. Межведомственное взаимодействие в системе ранней помощи // Альманах Института коррекционной педагогики. 2018. № 33, вып. 7. С. 17–34. URL: https://alldef.ru/ru/articles/almanac-33/interagency-cooperation-in-the-system-of-early-intervention (дата обращения: 12.05.2024).

Разенкова Ю.А. Система ранней помощи: поиск основных векторов развития. М: Карапуз, 2011. 144 с.

Распоряжение Правительства РФ от 18.12.2021 № 3711-р «Концепция развития в Российской Федерации системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов, в том числе детей-инвалидов, на период до 2025 года». URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202112280026?index=1 (дата обращения: 12.05.2024).

Саламанкская декларация и Рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями принятые Всемирной конференцией по образованию лиц с особыми потребностями: «Доступ и качество» (Саламанка, Испания, 7–10 июня 1994 г.) / ЮНЕСКО. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000984/098427rb.pdf (дата обращения: 12.05.2024).

Спенсер Г. Основания социологии: Данные социологии. Индукция социологии / пер. с англ. М.: Либроком, 2016. 440 с.

Указ Президента РФ от 29.05.2017 № 240 «Об объявлении в Российской Федерации Десятилетия детства». URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/41954 (дата обращения: 12.05.2024).

Ховрин А.Ю. Теоретико-методологические основания исследования социального партнерства в работах Э. Дюркгейма и М. Вебера // Социально-гуманитарные знания. 2010. № 3. С. 227–250.

Численность детей-инвалидов в возрасте до 18 лет, по субъектам Российской федерации / Федеральная служба государственной статистики. 2024. URL: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/pi_8.1.xlsx (дата обращения: 12.05.2024).

Яковлева Т.В., Зелинская Д.И., Туренко О.Ю. Управление детской инвалидностью: медицинские аспекты // Национальное здравоохранение. 2022. Т. 3, № 1. C. 5–14. DOI: https://doi.org/10.47093/2713-069x.2022.3.1.5-14

Ярулин К.И. Институционализация неформальных социальных практик: автореф. дис. ... канд. социол. наук. Хабаровск, 2012. 23 с.

Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979. 348 p. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028845

Dunst C.J., Trivette C.M., Deal A.G. Enabling and empowering families: Principles and guidelines for practice. Cambridge, MA: Brookline Books, 1988. 219 p.

Guralnick M.J. Effective Early Intervention: The Developmental Systems Approach. Baltimore, MA: Brookes Publishing, 2019. 384 p.

McWilliam R.A. Early intervention in natural environments: A Five-Component Model / Early Steps Resource Bank, Florida Department of Health. 2004. URL: http://www.kdec.org/2013Presentations/EINE_Five_Component_Model.pdf (accessed: 12.05.2024).

Pretis M. Early childhood intervention in Austria: An overview of 30 years of development and future challenges // International Journal of Early Childhood Special Education. 2009. Vol. 1, iss. 2. P. 127–137. DOI: https://doi.org/10.20489/intjecse.107982

Shonkoff J.P., Phillips D.A. From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. Washington, DC: National Academies Press, 2000. 588 p. DOI: https://doi.org/10.17226/9824

References

Afon’kina, Yu.A. (2018). [Resource potential of a family raising a child with a disability]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Problems of Modern Pedagogical Education]. Iss. 60, part 4, pp. 395–398.

Baranov, A.A., Namazova-Baranova, L.S. and Al’bitskiy, V.Yu. (2012). [Preventive pediatrics — new challenges]. Voprosy sovremennoy pediatrii [Current Pediatrics]. Vol. 11, no. 2, pp. 7–10. DOI: https://doi.org/10.15690/vsp.v11i2.204

Bitova, A.L., Samarina, L.V. and Shirshova, I.V. (2022). [Early intervention to children and their families during the pandemic]. Psikhologiya i psikhoterapiya sem’i [Family Psychology and Psychotherapy]. No. 3, pp. 39–42. DOI: https://doi.org/10.24412/2587-6783-2022-3-39-42

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge, MA: Harvard University Press, 348 p. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674028845

Chislennost’ detey-invalidov v vozraste do 18 let, po sub’ektam Rossiyskoy federatsii (2024) [The number of disabled children under the age of 18, by constituent entity of the Russian Federation]. Federal State Statistics Service. Available at: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/pi_8.1.xlsx (accessed 12.05.2024).

Dobrova-Krol, N. (2014). Rannee vmeshatel’stvo: Klyuchevye aspekty i mezhdunarodnyy opyt [Key aspects and international experience]. Kiev: UNICEF Publ., 48 p.

Dunst, C.J., Trivette, C.M. and Deal, A.G. (1988). Enabling and empowering families: Principles and guidelines for practice. Cambridge, MA: Brookline Books Publ., 219 p.

Durkheim, E. (1991). O razdelenii obschestven-nogo truda. Metod sotsiologii [The division of labor in society. Method of sociology]. Moscow: Nauka Publ., 575 p.

Giddens, A. (2005). Ustroenie obschestva: Ocherk teorii strukturatsii [The structure of society: an essay on the theory of structuration]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 528 p.

Guralnick, M.J. (2019). Effective early intervention the developmental systems approach. Baltimore, MA: Brookes Publishing, 384 p.

Khovrin, A.Yu. (2010). [Theoretical and methodological foundations for the study of social partnership in the works of E. Durkheim and M. Weber]. Sotsial’no-gumanitarnye znaniya [Social and Humanitarian Knowledge]. No. 3, pp. 227–250.

Krom, I.L. (2007). Mediko-sotsiologicheskaya kontseptualizatsiya fenomena invalidnosti pri boleznyakh sistemy krovoobrascheniya: avtoreferat dis. ... d-ra med. nauk [Medical and sociological conceptualization of the phenomenon of disability in diseases of the circulatory system: Abstract of Ph.D. dissertation]. Saratov, 34 p.

Lozovaya, I.V. (2016). [D. North’s theory of institutional change. Formal and informal institutions]. Territoriya nauki [The Territory of Science]. No. 4, pp. 98–101.

Malofeev, N.N. (2018). [From equal rights to equal opportunities, from special schools to inclusion]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena [Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences]. No. 190, pp. 8–15.

McWilliam, R.A. (2004). Early intervention in natural environments: a five-component model. Early Steps Resource Bank, Florida Department of Health. Available at: http://www.kdec.org/2013Presentations/EINE_Five_Component_Model.pdf (accessed 12.05.2024).

Merton, R.K. (2006). Sotsial’naya teoriya i sotsial’naya struktura [Social theory and social structure]. Moscow: AST Publ., Khranitel’ Publ., 873 p.

Okatov, A.V. (2016). [Sociological concept of F. Tonnies as theoretical basis of institutionalization and functioning of modern voluntary associations’ study]. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki [Tambov University Review. Series: Humanities]. Vol. 21, iss. 11(163), pp. 7–13. DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0201-2016-21-11(163)-7-13

Parsons, T. (2002). O sotsial’nykh sistemakh [The social system]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 832 p.

Pretis, M. (2009). Early childhood intervention in Austria: An overview of 30 years of development and future challenges. International Journal of Early Childhood Special Education. Vol. 1, iss. 2, pp. 127–137. DOI: https://doi.org/10.20489/intjecse.107982

Rasporyazhenie Pravitel’stva RF ot 18 dekabrya 2021 g. № 3711-r «Kontseptsiya razvitiya v Ros-siyskoy Federatsii sistemy kompleksnoy reabilitatsii i abilitatsii invalidov, v tom chisle detey-invalidov, na period do 2025 goda» [Order of the Government of the Russian Federation of December 18, 2021 No. 3711-r «Concept for the development in the Russian Federation of a system of comprehensive rehabilitation and habilitation of persons with disabilities, including children with disabilities, for the period until 2025»]. Available at: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202112280026?index=1 (accessed 12.05.2024).

Razenkova, Yu.A. (2018). [Interdepartmental interaction in the early intervention system]. Al’manakh Instituta korrektsionnoy pedagogiki [Almanac of the Institute of Correctional Pedagogy]. No. 33, iss. 7, pp. 17–34. Available at: https://alldef.ru/ru/articles/almanac-33/interagency-cooperation-in-the-system-of-early-intervention (accessed 12.05.2024).

Razenkova, Yu.A. (2011). Sistema ranney pomoschi: poisk osnovnykh vektorov razvitiya [Early help system: search for the main vectors of develop-ment]. Moscow: Karapuz Publ., 144 p.

Salamankskaya deklaratsiya i Ramki deystviy po obrazovaniyu lits s osobymi potrebnostyami prinyatyye Vsemirnoy konferentsiyey po obrazovaniyu lits s osobymi potrebnostyami: «Dostup i kachestvo» (Salamanka, Ispaniya, 7–10 iyunya 1994 g.) [The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Adopted by the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality (Salamanca, Spain, June 7–10, 1994)]. UNESCO. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000984/098427rb.pdf (accessed 12.05.2024).

Shonkoff, J.P. and Phillips, D.A. (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. Washington, DC: National Academies Press., 588 p. DOI: https://doi.org/10.17226/9824

Spencer, H. (2016). Osnovaniya sotsiologii: Dannye sotsiologii. Induktsiya sotsiologii [Foundations of sociology. The data of sociology. The inductions of sociology]. Moscow: Librokom Publ., 440 p.

Ukaz Prezidenta Rossiiskoy Federatsii ot 29.05.2017 N 240 «Ob ob’yavlenii v Rossiiskoy Federatsii Desyatiletiya detstva» [Decree of the President of the Russian Federation dated May 29, 2017 N 240 «On the announcement of the Decade of Childhood in the Russian Federation»]. Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/41954 (accessed 12.05.2024).

Yakovleva, T.V., Zelinskaya, D.I. and Turenko, O.Yu. (2022). [Child disability management: medical issues]. Natsional’noe zdravookhranenie [National Health Care]. Vol. 3, no. 1, pp. 5–14. DOI: https://doi.org/10.47093/2713-069x.2022.3.1.5-14

Yarulin, K.I. (2012). Institutsionalizatsiya neformal’nykh sotsial’nykh praktik: avtoref. dis. ... kand. sotsiol. nauk [Institutionalization of informal social practices: Abstract of Ph.D. dissertation]. Khabarovsk, 23 p.

Zamaraeva, Z.P. (2009). Resursno-potentsial’nyy podkhod v sisteme sotsial’noy zashchity naseleniya Rossii [Resource-potential approach in the system of social protection of the population of Russia]. Perm: PSU Publ., 182 p.

Published

2024-10-31

Issue

Section

Статьи