About ontological theory of culture

Philosophy

Authors

  • Nicolay V. Serov Saint Petersburg State Institute of Psychology and Social Work; 13 a, 12th line, Saint Petersburg, 199178, Russia

Keywords:

non-verbal language of communication, color as ontologically ideal, chromatic models of complex systems

Abstract

Author systematized the many cultural data on the color semantics reproduced achromic canons, epithets, idioms and markers, which allowed eliminating personal information, tastes and preferences of the different researchers. The work was based on the concept of information model, in which the color information on the level of simulated semiotic meta-language for normal and extreme conditions for the existence of complex systems. Chromatic analysis showed that the white color simulates feminine sociability, memory, the past and consciousness as a component of intelligence, gray — masculine creativity, the present and the subconscious, black — feminine sexuality, the future and unconsciousness.

References

Бер У. Что означают цвета. Ростов н/Д: Феникс, 1997. 222 с.

Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М.: Русские словари, 1997. 412 с.

Витгенштейн Л. Философские работы. М.: Гнозис, 1994. Ч. I. 612 с.

Гегель. Эстетика. М.: Искусство, 1971. Т. 3. 621 с.

Де Боно Э. Шесть шляп мышления. СПб.: Питер, 1997. 256 с.

Коллингвуд Р.Дж. Принципы искусства (Теория воображения). М.: Языки рус. культуры, 1999. 328 с.

Кульпина В.Г. Лингвистика цвета. М.: МГУ, 2001. 472 с.

Купер М., Мэтьюз А. Язык цвета. М.: ЭКСМО, 2001. 144 с.

Леонардо да Винчи. Избр. произв. М.: Академия, 1935. 384 с.

Рабинович В.Л. Алхимия как феномен средневековой культуры. М.: Наука, 1979. 388 с.

Раппе Т.В., Булкина Л.С. Лиможские расписные эмали в собрании Эрмитажа. СПб.: ГЭ, 2005. 342 с.

Ревалд Дж. Постимпрессионизм. М.; Л.: Искусство, 1962. 432 с.

Ханзен-Леве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Мифопоэтический символизм. Космическая символика. СПб.: Академ. проект, 2003. 816 с.

Хейзинга Й. Осень Средневековья. Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах. М.: Наука, 1988. 542 с.

Чернова А. …Все краски мира, кроме желтой. М.: Искусство, 1987. 222 с.

Юнг К.Г. Архетип и символ. М.: Ренессанс, 1991. 304 с.

Bourdin D. Le langage secret des couleurs. P.: Grancher, 2006. 254 p.

Bremond E. L’intelligence de la couleur. P.: Albin Michel, 2002. 256 p.

Brusatin M. Histoire des couleurs. P.: Flammarion, 2003. 192 p.

Elie M. Couleurs & theories. Anthologie commentée. Nice: Ovadia, 2010. 230 p.

Finlay V. Das Geheimnis der Farben: Eine Kulturgeschichte. B.: List Taschenbuch, 2011. 462 s.

Forman Y. (red.) La couleur: nature, histoire et decoration. P.: Le Temps Apprivoise, 1993. 256 p.

Gericke L., Schöne К. Das Phänomen Farbe. Zur Geschichte und Theorie ihrer Anwendung. B.: Henschelverlag, 1970. 174 s.

Jung C.G. The Red Book. Liber Novus / ed. S. Shamdasani. N.Y.; L.: W.W. Norton & Co., 2009. 404 p.

Lejeune S., Blin-Barrois B. (red.) Parlons couleur: langage, codes, création. Roussillon: Édisud– Ôkhra, 2006. 128 p.

Pastoureau M. Dictionnaire des couleurs de notre temps. Symbolique et societe. P.: BONNETON, 1999. 256 p.

Phototheque numerique. URL: http://www.manrayphoto.com/catalog (дата обращения: 15.01.2013).

Rousseau R.-L. Le langage des couleurs. St. Jean de Braye: Dangles, 1980. 270 p.

Spence D.P. Subliminal perception and perceptual defense: two sides of a single problem // Behav. Sci. 1967. V. 12, № 3. P. 133–193.

Wittgenstein L. Remarks on colour / ed. G.E.M. Anscombe. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1977. 128 p.

Published

2013-09-30