Democracy and education: global research project
Philosophy
Keywords:
философия образования, исследовательский проект, демократия, Индекс демократии, прямая и представительная демократия, гражданская позицияAbstract
Идет речь о международном исследовательском проекте Global Doing Democracy Research Project, в котором принимают участие ученые более чем 25 стран с тем, чтобы изучить перспективы и представления о демократии в образовании для его демократизации. Основное внимание в рамках данного проекта уделяется тому, как образование связано с демократией, как оно поддерживает и культивирует демократические ценности и идеи. Описывается организация, методология и исследовательский инструментарий, используемый в рамках проектаReferences
Barber B.R. Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age. Berkeley: University of California Press, 1984.
Can Educators Make a Difference: Experimenting With and Experiencing Democracy in Education / ed. by P.R. Carr, D. Zyngier, M. Pruyn. Information Age Publishing. 2012.
Carr P.R. Does your vote count? Critical pedagogy and democracy. N.Y.: Peter Lang, 2010.
Carr P.R. Educators and education for democracy: Moving beyond «thin» democracy // Interamerican Journal of Education for Democracy. 2008. 1(2). P.147–165.
Carr P.R. Experiencing democracy through neoliberalism: The role of social justice in education // Journal of Critical Education Policy Studies. 2007. 5(2). URL: http://www.jceps.com/index.php?pageID= article&articleID=104 (date of use: 31.01.2013).
Democracy index 2011: Democracy under stress. A report from the Economist Intelligence Unit. URL: http://www.sida.se/Global/About%20Sida/S%C3% A5%20arbetar%20vi/EIU_Democracy_Index_Dec 2011.pdf (date of use: 31.01.2013).
Doing Democracy: Global Doing Democracy Research Project. URL: http://doingdemocracy.ning.com/ (date of use: 31.01.2013).
Furman G.C., Shields C.M. How can educational leaders promote and support social justice and democratic community in schools // A New Agenda for Educational Leadership / ed. by W.A. Firestone, C. Riehl. N.Y.: Teachers College Press, 2005. P.119–137.
Gandin L.A., Apple M.W. Thin versus thick democracy in education: porto alegre and the creation of alternatives to neo-liberalism // International Studies in Sociology of Education. 2002. 12(2). P.99– 116. 10. Kahne J., Westheimer J. Teaching democracy: what schools need to do // Phi Delta Kappan. 2003. 85(1). P.34–68.
Westheimer J., Kahne J. Reconnecting education to democracy: Democratic dialogs// Phi Delta Kappan. 2003. 85(1). P.9–14.
Westheimer J., Kahne J. What kind of citizen? The politics of educating for democracy // American Educational Research Journal. 2004. 41(2). P.237– 269
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.