The Acoustics of Alien Space in Oriental Notes by F. Werfel and E. Canetti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-3-134-144

Keywords:

oriental notes; travelogue; ekphrasis; Werfel; Canetti; myth.

Abstract

 The material of the study is the travel notes Egyptian Diary by F. Werfel and Voices of Marrakesh by E. Canetti, two Austrian writers of Jewish origin. The task of both authors is defined as a return to national and cultural origins and reconstruction of the ‘oriental myth’, which, in their opinion, serves the basis of any aesthetic search. It is concluded that the writers are united by the principle of text fragmentation, namely the transition from one space to another and overcoming of the boundary both locally and in terms of spiritual development. Travel in literature necessarily implies segmentation of the text when changing locations. In most cases, however, verbal communication remains for Werfel and Canetti beyond the music they seek in the East. The dialogue obscures and recodes the deep strata of the ancestral culture, the desire to find which moves the authors. For musically-minded writers, each topos segment has its own acoustic score. The article describes the reasons why both authors refuse to study the language beforehand, preferring to rely on intuition and sense of language. Since for both of them the sound is stronger than the word, they use similar principles of audiolization of the world. The authors of the article dwell on contrast, the capturing of rhythmic shift, and the use of music-related metaphors and other types of ekphrasis. The dialogue conducted in a comprehensible language (German, French) is opposed to the music of urban streets and the desert in the descriptions by Werfel and Canetti. The incomprehensible is aestheticized and mythologized, while the verbalized is felt as profane, ordinary, flat.

Author Biographies

Nataliya E. Seibel, South-Ural State Humanitarian Pedagogical University

Professor in the Department of Literature and Methods of Teaching Literature

Elena M. Shastina, Kazan Federal University (Yelabuga Institute)

Professor in the Department of German Philology

References

Аксенова М. В. Травелог: путешествие жан-ра и жанр путешествий // Актуальные пробле-мы филологии и педагогической лингвистики. 2018. № 3 (31). С. 170–176.

Банах И. В. Нарративная структура жанра путешествия (на материале русской литерату-ры конца XVIII – первой трети XIX вв.): авто-реф. … канд. филол. наук. Минск, 2004. 21 с.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика: Поэтика: пер. с фр. / сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. М.: Прогресс, 1989. С. 391–399.

Верфель Ф. Пляшущие дервиши // Верфель Ф. Черная месса / пер. А. Кантора. М.: Эксмо, 2005. С. 277–287.

Головченко И. Ф. Эволюция жанра путеше-ствия в мировой литературе // Культура и ци-вилизация. 2017. Т. 7, № 1А. С. 180–187.

Гуминский В. M. Путешествие // Литера-турная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001. С. 839–842.

Едошина И. А. Художественное сознание модернизма: Истоки и мифологемы: дис. … д-ра культурологии. Кострома, 2002. 350 с.

Зверев А. М. Модернизм // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001. С. 568–571.

Канетти Э. Человек нашего столетия / пер. с нем. / сост. и авт. предисл. Н. С. Павлова; коммент. Р. Г. Каралашвили. М.: Прогресс, 1990. 474 c.

Канетти Э. С факелом в голове. История жизни: пер. с нем. А. Карельского. М.: Отто Райхль, 2020. 372 с.

Липовецкий М. Н. Модернизм и авангард: родство и различие // Филологический класс. 2008. № 20. С. 24–31.

Лихачев Д. С. Повести русских послов как памятники литературы // Путешествия рус-ских послов XVI–XVII вв. Статейные списки. М.; Л., 1954. С. 319–346.

Рыков А. В. «Спор о древних и новых» и теория модернизма // Вестник СПбГУ. Искус-ствоведение. 2022. Т. 12, вып. 1. С. 147–163.

Сейбель Н. Э., Шастина Е. М. Дихотомия «своего» и «чужого» в структуре Восточных заметок Ф. Зальтена, Ф. Верфеля, Э. Канетти // Научный диалог. 2022. Т. 11, № 3. С. 319–335. doi 10.24224/2227-1295-2022-11-3-319-335

Сурова О. Ю. Человек в модернистской культуре // Зарубежная литература второго тысячелетия. 1000–2000: учеб. пособие / под ред. Л. Г. Андреева. М.: Высшая школа, 2001. С. 221–291.

Фаустов А. А. Фрагмент // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Изд-во Кулагиной: In-trada, 2008. С. 285–286.

Хализев В. Е. Монтаж // Литературная эн-циклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001. С. 586–587.

Шачкова В. А. «Путешествие» как жанр ху-дожественной литературы: вопросы теории // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Сер.: Филология. Искус-ствоведение. 2008. № 3. С. 277–281.

Canetti E. Die Stimmen von Marrakesch. Aufzeichnungen nach einer Reise / E. Canetti. Bearbeitet von Kurt-Michael Westermann. München: Carl Hanser Verlag, 2002. 160 S.

Fiala-Fürst I. Das Lyrische Frühwerk Franz Werfel und seine musikalischen Qualitäten // Sympaian. Jahrbuch der Internationalen Franz–Werfel–Geselschaft / Hrg. von K. F. Ausckenthaler. B. I. Bern – Berlin – Frankfurt a.M. – New York – Paris – Wien: Peter Lang, 1996. S. 47–64.

Görbert J. Poetik und Kulturdiagnostik. Zu Elias Canettis „Die Stimmen von Marrakesch“. St. Ingbert: Röhrig, 2009. 124 S.

Hanuschek S. Elias Canetti. Biographie. München-Wien: Carl Hanser Verlag, 2005. 800 S.

Klarmann A. D. Musikalität bei Werfel: Diss. Druck: Philadelphia, 1931. 82 S.

Sonder I. Reise ins Heilige Land // David: Jüdische Kulturzeitschrift. 2013. № 3(96). URL: https://davidkultur.at/artikel/reise-ins-heilige-land (дата обращения: 03.01.2023).

Werfel F. Zwischen Oben und Unten. München-Wien: Langen-Muelle, 1975. 915 S.

Werfel F. Von der reinsten Glückseligkeit des Menschen. Stockholm: Bermann-Fischer Verlag, 1938. 50 S. URL: https://translate.google.com/translate?hl=ru&sl=de&u=https://portal.dnb.de/bookviewer/view/1032703237&prev=search&pto=aue (дата обращения: 29.10.2023).

References

Aksenova M. V. Travelog: puteshestvie zhanra i zhanr puteshestviy [Travelogue: Travelling of the genre and the genre of travelling]. Aktual’nye problemy filologii i pedagogicheskoy lingvistiki [Current Issues in Philology and Pedagogical Lin-guistics], 2018, issue 3(31), pp. 170–176. (In Russ.)

Banakh I. V. Narrativnaya struktura zhanra puteshestviya (na materiale russkoy literatury kontsa XVIII – pervoy treti XIX vv.). Avtoreferat diss. kand. filol. nauk [The narrative structure of the travel genre (based on the material of Russian literature of the late 18th – first third of the 19th centuries). Abstract of. Dr. philol. sci. diss.]. Minsk, 2004. 21 p. (In Russ.)

Barthes R. Izbrannye raboty: Semiotika: Poet-ika [Selected Works: Semiotics: Poetics]. Transl. from French, comp., ed., pref. by G. K. Kosikov. Moscow, Progress Publ., 1989., pp. 391–399. (In Russ.)

Werfel F. Plyashushchie dervishi [The dancing dervishes]. In: Werfel F. Chernaya messa [The Black Mass]. Transl. by A. Kantor. Moscow, Eksmo Publ., 2005. pp. 277–287. (In Russ.)

Golovchenko I. F. Evolyutsiya zhanra puteshestviya v mirovoy literature [The evolution of the travel genre in world literature]. Kul’tura i tsivilizatsiya [Culture and Сivilization], 2017, vol. 7, issue 1A, pp. 180–187. (In Russ.)

Guminskiy V. M. Puteshestvie [Journey]. Lit-eraturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy [The Literary Encyclopedia of Terms and Con-cepts]. Ed. by A. N. Nikolyukin. Moscow, In-telvak Publ., 2001, pp. 839–842. (In Russ.)

Edoshina I. A. Khudozhestvennoe soznanie modernizma: Istoki i mifologemi. Diss. d-ra kul’turologii [The artistic consciousness of modernism: Origins and mythologems. Dr. cul-turology diss.]. Kostroma, 2002. 350 p. (In Russ.)

Zverev A. M. Modernizm [Modernism]. Liter-aturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy [The Literary Encyclopedia of Terms and Concepts]. Ed. by A. N. Nikolyukin. Moscow, Intelvak Publ., 2001, pp. 568–571. (In Russ.)

Canetti E. Chelovek nashego stoletiya [Man of Our Century]. Transl. from Germ., comp. pref. by N. S. Pavlova, comm. by R. G. Karalashvili. Moscow, Progress Publ., 1990. 474 p. (In Russ.)

Canetti E. S fakelom v golove. Istoriya zhizni [With a Torch in My Head. Life Story]. Transl. from Germ. by A. Karel’skiy. Moscow, Otto Raihl Publ., 2020. 372 p. (In Russ.).

Lipovetsky M. N. Modernizm i avangard: rod-stvo i razlichie [Modernism and avant-garde: Af-finity and difference]. Filologicheskiy klass [Philological Class], 2008, issue 20, pp. 24–31. (In Russ.)

Likhachev D. S. Povesti russkikh poslov kak pamyatniki literatury [Tales of Russian ambassa-dors as literary monuments]. Puteshestviya russ-kikh poslov XVI–XVII vv. Stateynye spiski [Jour-neys of Russian Ambassadors of the 16th–17th Centuries]. Moscow, Leningrad, 1954, pp. 319–346. (In Russ.)

Rykov A. V. ‘Spor o drevnikh i novykhʼ i te-oriya modernizma [‘A dispute about the ancient and the newʼ and the theory of modernism]. Vestnik SPbGU. Iskusstvovedenie [Vestnik of Saint-Petersburg University. Arts], 2022, vol. 12, issue 1, pp. 147–163. (In Russ.)

Seibel N. E., Shastina E. M. Dikhotomiya ‘svoegoʼ i ‘chuzhogo’ v strukture Vostochnykh zametok F. Zal’tena, F. Verfelya, E. Kanetti [Di-chotomy of ‘friend’ and ‘foe’ in structure of east-ern notes of F. Salten, F. Werfel, E. Canetti]. Nauchnyy dialog [Scientific Dialogue], 2022, vol. 11, issue 3, pp. 319–335. doi 10.24224/2227-1295-2022-11-3-319-335. (In Russ.)

Surova O. Yu. Chelovek v modernistskoy kul’ture [Man in modernist culture]. Zarubezhna-ya literatura vtorogo tysyacheletiya. 1000–2000 [Foreign Literature of the Second Millennium. 1000–2000]: a textbook. Ed. by L. G. Andreev. Moscow, Vysshaya shkola Publ., 2001, pp. 221–291. (In Russ.)

Faustov A. A. Fragment. Poetika: slovar’ ac-tual’nykh terminov i ponyatiy. [Poetics: A Dic-tionary of Currently Used Terms and Concepts]. Ed. by N. D. Tamarchenko. Moscow, Intrada Publ., 2008, pp. 285–286. (In Russ.)

Khalizev V. E. Montazh [Montage]. Liter-aturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy [The Literary Encyclopedia of Terms and Concepts]. Ed. by A. N. Nikolyukin. Moscow, Intelvak Publ., 2001, pp. 586–587. (In Russ.)

Shachkova V. A. ‘Puteshestvieʼ kak zhanr khudozhestvennoy literatury: voprosy teorii [Travelogue as a genre of fiction: theoretical is-sues]. Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N. I. Lobachevskogo. – Ser. Filologiya. Is-kusstvovedenie. [Vestnik of Lobachevsky Uni-versity of Nizhni Novgorod. Philological Scienc-es. Study of Art], 2008, issue 3, pp. 277–281. (In Russ.)

Canetti E. Die Stimmen von Marrakesch. Aufzeichnungen nach einer Reise. Bearbeitet von Kurt-Michael Westermann. München, Carl Hanser Verlag, 2002. 160 S. (In Ger.)

Fiala-Fürst I. Das Lyrische Frühwerk Franz Werfel und seine musikalischen Qualitäten. Sympaian. Jahrbuch der Internationalen Franz–Werfel–Geselschaft. Hrsg. von K. F. Ausckenthaler. Bd. 1. Bern-Berlin-Frankfurt am Main-New York-Paris-Wien, Peter Lang, 1996, S. 47–64. (In Ger.)

Görbert J. Poetik und Kulturdiagnostik. Zu Elias Canettis ‘Die Stimmen von Marrakeschʼ. St. Ingbert, Röhrig, 2009. 124 S. (In Ger.)

Hanuschek S. Elias Canetti. Biographie. München, Wien, Carl Hanser Verlag, 2005. 800 S. (In Ger.)

Klarmann A. D. Musikalität bei Werfel. Diss. Philadelphia, 1931. 82 S. (In Ger.)

Sonder I. Reise ins Heilige Land. David. Jüdische Kulturzeitschrift, 2013, 3 (96). Available at: https://davidkultur.at/artikel/reise-ins-heilige-land (accessed 03 Jan 2023). (In Ger.)

Werfel F. Zwischen Oben und Unten. München, Wien, Langen-Muelle, 1975. 915 S. (In Ger.)

Werfel F. Von der reinsten Glückseligkeit des Menschen. Stockholm, Bermann-Fischer Verlag, 1938. 50 S. Available at: https://translate.

google.com/translate?hl=ru&sl=de&u=https://portal.dnb.de/bookviewer/view/1032703237&prev=search&pto=aue (accessed 29 Oct 2023). (In Ger.)

Published

2023-10-14

How to Cite

Seibel Н. Э. ., & Shastina Е. М. . (2023). The Acoustics of Alien Space in Oriental Notes by F. Werfel and E. Canetti. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 15(3). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-3-134-144

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE