«Self-image» of modern students in virtual communication
Light and shadows of digital reality: the artificial and the natural
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-3-362-373Keywords:
«Self-image», virtual identity, Internet space, virtual communication, studentsAbstract
The article presents an analysis of modern students’ self-presentation issues in virtual communication. The «Self-image» of students was studied using the following methods: a questionnaire survey, the questionnaire «Level of Subjective Control», the Twenty Statements Test «Who am I?» by M. Kuhn and T. McPartland, content analysis of the respondents’ personal accounts on social media. The study has shown that in 100 % of cases modern students use social media for the purposes of virtual communication, receiving news, creative self-realization, and entertainment, while spending an average of 2–3 hours a day online. More than half of the respondents state their ability to realize their personal potential without the help of virtual space, indicating that the impact of social networks on their real life and behavior is minimal. The general internality indicator shows the predominance of respondents with an internal locus of control. The content analysis of the respondents’ personal accounts in social networks was based on the study of conceptual components such as information about oneself, obscene language, writing style, nickname and avatar, conflicts and manifestations of aggression, additional accounts, subscriptions, posts, personal notes. The analysis of young people’s self-representations identified the following conceptual blocks of statements that highlight the significant focuses of self-representations of the experiment participants: «The Social Self», «The Acting Self», «The Perspective Self», «The Reflective Self», «The Communicative Self», «The Physical Self», «The Material Self», «The Virtual Self», with «The Reflective Self» category dominating. Virtual space today is an environment of educational, professional, and communicative activities in which modern students are actively integrated, demonstrating a multifactorial «Self-image». The consideration of its nature and components determines the success of virtual interaction among all participants of the educational process.References
Белинская Е.П., Илюхина С.Н. Особенности протекания конфликта в виртуальной коммуникации // Вестник РГГУ. Серия: Психология. Педагогика. Образование. 2018. № 1(11). С. 65–76. DOI: https://doi.org/10.28995/2073-6398-2018-1-65-76
Богданова В.О., Александрова Л.Д. Игры с идентичностью в мире сетевых коммуникаций // Социум и власть. 2019. № 6(80). С. 39–45. DOI: https://doi.org/10.22394/1996-0522-2019-6-39-45
Войскунский А.Е. Направления исследований опосредованной Интернетом деятельности // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2017. № 1. С. 51–66. DOI: https://doi.org/10.11621/vsp.2017.01.52
Гордеева А.В., Кононенко И.А. Представления о виртуальном общении и их взаимосвязь с личностными особенностями пользователей // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2023. Т. 46, № 3. С. 11–31. DOI: https://doi.org/10.11621/lpj-23-25
Зекерьяев Р.И. Психологические особенности компонента «Я-виртуальное» в структуре образа «Я» подростков в социальных сетях // Проблемы современного педагогического образования. 2019. Вып. 62, ч. 3. С. 275–278.
Карпухин С.В. Личность и виртуальное пространство: проблемы социализации // Этносоциум и межнациональная культура. 2014. № 2(68). С. 78–84.
Купрейченко А.Б., Воробьева А.Е. Нравственное самоопределение молодежи. М.: Ин-т психологии РАН, 2013. 480 с.
Курбатов В.И. Виртуальная коммуникация, виртуальный язык и виртуальное мышление // Социально-гуманитарные знания. 2014. № 11. С. 42–47.
Новолодская Т.А. Социальные коммуникации в контексте виртуальной реальности // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2016. № 11. С. 6–13.
Расина Э.О. Место виртуального образа личности в перцептивных процессах социального взаимодействия в виртуальном пространстве // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2021. Т. 7, № 2. С. 115–129. DOI: https://doi.org/10.18413/2313-8971-2021-7-2-0-9
Рогова Е.Н., Яницкий Л.С. Идентификация студенческой молодежи в социальных сетях // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2022. № 1(45). С. 161–168. DOI: https://doi.org/10.54509/22203036_2022_1_161
Рыльская Е.А., Погорелов Д.Н. Идентичность личности в виртуальном пространстве социальных сетей и реальная идентичность: сравнительные характеристики // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 1(118). С. 105–114. DOI: https://doi.org/10.20323/1813-145x-2021-1-118-105-114
Серый А.В., Яницкий М.С. Когнитивные репрезентации образа-Я студентов-пользователей интернет в условиях противопандемических ограничений // Самореализация личности в эпоху цифровизации: глобальные вызовы и возможности: материалы Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 29–30 марта 2022 г.) / отв. ред. С.С. Кудинов. Российский университет дружбы народов. М.: Изд-во РУДН, 2022. С. 129–133.
Солдатова Е.Л., Погорелов Д.Н. Феномен виртуальной идентичности: современное состояние проблемы // Образование и наука. 2018. Т. 20, № 5. С. 105–124. DOI: https://doi.org/10.17853/1994-5639-2018-5-105-124
Цариценцева О.П., Бутрова Н.Н. Содержание образа «Я-виртуальное» пользователей Интернет (на примере юношеского возраста) // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2014. № 12. С. 76–80.
Яницкий М.С. Поведение учащейся молодежи в цифровой среде: к проблеме формирования информационной культуры и системы ценностно-смысловой регуляции // Теория и практика социогуманитарных наук. 2022. № 4(20). С. 90–97.
References
Belinskaya, E.P. and Ilukhina, S.N. (2018). [Specific characteristics of conflicts in virtual communication]. Vestnik RGGU. Seriya: Psikhologiya. Pedagogika. Obrazovanie [Bulletin of the Russian State University for the Humanities. Series: Psychology. Pedagogy. Education]. No. 1(11), pp. 65–76. DOI https://doi.org/10.28995/2073-6398-2018-1-65-76
Bogdanova, V.O. and Aleksandrova, L.D. (2019). [Identity games in the world of network communications]. Sotsium i vlast’ [Society and Power]. No. 6(80), pp. 39–45. DOI: https://doi.org/10.22394/1996-0522-2019-6-39-45
Gordeeva, A.V. and Kononenko, I.A. (2023). [Structure of virtual communication in the interrelation with personal characteristics of users]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14: Psikhologiya [Lomonov Psychology Journal]. Vol. 46, no. 3, pp. 11–31. DOI: https://doi.org/10.11621/lpj-23-25
Karpukhin, S.V. (2014) [Personality and virtual space: problems of socialization]. Etnosotsium i mezhnatsional’naya kul’tura [Ethnosocium and Interethnic Culture]. No. 2(68), pp. 78–84.
Kupreychenko, A.B. and Vorob’eva, A.E. (2013). Nravstvennoe samoopredelenie molodezhi [Youth’s moral self-determination]. Moscow: IP RAS Publ., 480 p.
Kurbatov, V.I. (2014). [Virtual communication, virtual language and virtual thinking]. Sotsial’no-gumanitarnye znaniya [Social and Humanitarian Knowledge]. No. 11, pp. 42–47.
Novolodskaya, T.A. (2016). [Social communication in the context of virtual reality]. Nauchnoe obozrenie: gumanitarnye issledovaniya [Scientific Review: Humanities Studies]. No. 11, pp. 6–13.
Rasina, E.O. (2021). [The place of the virtual image of the individual in the perceptual processes of social interaction in virtual space]. Nauchnyy rezul’tat. Pedagogika i psikhologiya obrazovaniya [Research Result. Pedagogy and Psychology of Education]. Vol. 7, no. 2, pp. 115–129. DOI: https://doi.org/10.18413/2313-8971-2021-7-2-0-9
Rogova, E.N. and Yanitskiy, L.S. (2022). [Identification of student youth in social media]. Professional’noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom [Professional Education in Russia and Abroad]. No. 1(45), pp. 161–168. DOI: https://doi.org/10.54509/22203036_2022_1_161
Ryl’skaya, E.A. and Pogorelov, D.N. (2021). [Personal identity in the virtual space of social networks and real identity: comparative characteristics]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin]. No. 1(118), pp. 105–114. DOI: https://doi.org/10.20323/1813-145x-2021-1-118-105-114
Seryy, A.V. and Yanitskiy, M.S. (2022). [Cognitive representations of the self-image in students of internet users during the restrictions of the pandemic]. Samorealizatsiya lichnosti v epokhu tsifrovizatsii: global’nye vyzovy i vozmozhnosti. Materialy Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (Moskva, 29–30 marta 2022 g.) [Personal Self-Realization in the Era of Digitalization: Global Challenges and Ppportunities: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Moscow, March 29–30, 2022)]. Moscow: RUDN Publ., pp. 129–133.
Soldatova, E.L. and Pogorelov, D.N. (2018). [The phenomenon of virtual identity: the contemporary condition of the problem]. Obrazovanie i nauka [The Education and Science Journal]. Vol. 20, no. 5, pp. 105–124. DOI: https://doi.org/10.17853/1994-5639-2018-5-105-124
Tsaritsentseva, O.P. and Butrova, N.N. (2014). [The content of the «I am virtual» image of Internet users (using the example of adolescence)]. Nauchno-metodicheskiy elektronnyy zhurnal. Kontsept [Scientific and Methodological Electronic Journal «Koncept»]. No. 12, pp. 76–80.
Voiskunskiy, A.E. (2017). [Directions of studies of Internet mediation]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14: Psikhologiya [Moscow University Psychology Bulletin]. No. 1, pp. 51–66. DOI: https://doi.org/10.11621/vsp.2017.01.52
Yanitskiy, M.S. (2022). [Behavior of students in the digital environment: on the problem of the formation of information culture and the system of value-semantic regulation]. Teoriya i praktika sotsiogumanitarnyh nauk [Theory and Practice of Social Humanities]. No. 4(20), pp. 90–97.
Zeker’yaev, R.I. (2019). [Psychological peculiarities of «I-virtual» component in the structure of «self-image» of teenagers in social networks]. Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Problems of Modern Pedagogical Education]. Iss. 62, part 3, pp. 275–278.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.