Religious studies, philosophy, and theology in M.N. Epstein’s poor faith theor

Philosophy

Authors

  • Sergey S. Loginovski South Ural State University, 76, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia
  • Mariya A. Golovina South Ural State Humanitarian Pedagogical University, 69, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-1-40-52%20

Keywords:

religious studies, social philosophy, desecularization, post-atheist society, non-denominational religiosity, M.N. Epstein, poor faith (minimal religion)

Abstract

The article examines the theory of poor faith proposed by M.N. Epstein to describe a new variant of religiosity characteristic of contemporary Russian post-atheist society. It is shown that this theory contains both scientific and non-scientific components — philosophical and theological. The scientific component is characterized by brevity, and the features covered by this component are characteristic not only of poor faith, which makes it difficult to identify this or that religious phenomenon as belonging to poor faith. Since poverty itself is a quantitative characteristic, it requires a description that would make it possible to measure the level of poverty of any faith and to verify the objectivity of such a measurement. The philosophical component is represented by judgments about the social factors producing poor faith and the significance of this faith for understanding the essence of religion; the scientific value of these judgements cannot be unambiguously empirically confirmed. The theological component of the theory of poor faith, which implies an active reference to the Judeo-Christian tradition, can be qualified as a selfdescription of poor faith. It is closely connected with the philosophical component but, unlike the latter, it does not claim to be scientific, being a kind of extra-confessional method of hermeneutics of biblical texts. The theological component is of scientific interest as a source of information about poor faith, the analysis of which provides a better understanding of this phenomenon. In spite of the indicated shortcomings, the theory of poor faith could be improved, which would allow it to become a full-fledged scientific theory. This would require a clear separation of its current scientific and non-scientific components, as well as the specification and quantification of the elements of the scientific component.

Author Biographies

Sergey S. Loginovski, South Ural State University, 76, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia

Doctor of Philosophy, Docent, Associate Professor of the Department of International Relations, Politology and Regional Studies

Mariya A. Golovina , South Ural State Humanitarian Pedagogical University, 69, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia

Master of Religious Studies, Assistant to the Rector

References

Александров И.О., Александрова Н.Л. Субъективный опыт, культура и социальные представления. М.: Ин-т психологии РАН, 2009. 320 с.

Афонасин Е.В. Античный гностицизм. Фрагменты и свидетельства. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2002. 368 с.

Гуревич А.Я. Средневековый мир: культура безмолвствующего большинства. М.: Искусство, 1990. 396 с.

Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни: Тотемическая система в Австралии / пер. с фр.; под науч. ред. А. Апполонова. М.: Изд. дом «Дело» РАНХиГС, 2018. 736 с.

Еремеева Н.В. Просвещение и пиетизм: к истории трансформации нравственных требований протестантизма // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2016. Т. 17, вып. 1. С. 215–223.

Крыштоп Л.Э. Мораль и религия в философии немецкого Просвещения: от Хр. Томазия до И. Канта. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2020. 528 с.

Кузьмина Е.В., Фазлеева Р.Р. Постсекулярность: тенденции анализа феномена в современных религиоведческих исследованиях // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 8(82). C. 106–112.

Леви-Стросс К. Тотемизм сегодня // ЛевиСтросс К. Первобытное мышление. М.: Республика, 1994. С. 37–110.

Недзьведзь А. От «народной религиозности» к «проживаемой религии»: дискуссия в польской антропологии религии // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2016. № 3(34). С. 172–188.

Обидина Ю.С. Память как забвение: православие в России в эпоху секуляризации // Запад – Восток. 2020. № 13. С. 26–37. DOI: https://doi.org/10.30914/2227-6874-2020-13-26-37

Панченко А.А. Иван и Яков — необычные святые из болотистой местности: «крестьянская агиология» и религиозные практики в России Нового времени. М.: Новое лит. обозрение, 2012. 448 с.

Прилуцкий М.А. Деконфессионализация как семиотическая проблема // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. Т. 2: Философия. 2012. № 2. С. 113–122.

Религиозные практики в СССР. Спец. вып. журнала «Государство. Религия. Церковь» / ред.сост. А. Агаджанян, А. Беглов. 2012. № 3–4(30). 560 с.

Ростова Н.Н. Феномен внеконфессиональной религиозности с точки зрения философии // Философия и общество. 2016. № 4. С. 111–119.

Сакович Д.Ю. Постсекулярное в русском православии: «Бедная вера» // Caucasian Science Bridge. 2021. Т. 4, вып. 4(14). С. 82–87. DOI: https://doi.org/10.18522/2658-5820.2021.4.9

Синелина Ю.Ю. Секуляризация в социальной истории России. М.: Академия, 2004. 223 с.

Смолкин В. Свято место пусто не бывает. История советского атеизма. М.: Новое лит. обозрение, 2021. 552 с.

Тернер Б. Религия в постсекулярном обществе // Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. 2012. № 2(30). С. 21–51. Торчинов Е.А. Религии мира: опыт запредельного. Психотехника и трансперсональные состояния. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2000. 384 с.

Трофимов С.В. Эмиль Дюркгейм о роли религии в общественной жизни. Обоснование выбора элементарной религии // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2019. Т. 25, № 3. С. 173–197. DOI: https://doi.org/10.24290/1029-3736-2019-25-3-173197

Узланер Д. Постсекулярный поворот. Как мыслить о религии в XXI веке. М.: Изд-во Ин-та Гайдара, 2020. 416 с.

Фазлеева Р.Р. «Бедная» вера как минимум религиозности в постсекулярном российском обществе // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2016. № 4(66), ч. 1. C. 186–188.

Фэнган Я. Религия в Китае. Выживание и возрождение при коммунистическом режиме / пер. с англ. Д. Гальцина. СПб.: Academic Studies Press / Библиороссика, 2022. 271 с.

Цыплаков Д.А., Цыплакова С.М. Актантное взаимодействие в традиционной религиозной культуре в секулярном СССР // Коммуникология. 2019. Т. 7, № 1. С. 113–126.

Шохин В.К. Представления о секулярности и религия Просвещения // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия I: Богословие. Философия. Религиоведение. 2021. Вып. 96. С. 61–76. DOI: https://doi.org/10.15382/sturi202196.61-76

Эванс-Притчард Э. История антропологической мысли / пер. с англ. А.Л. Елфимова. М.: «Восточная литература» РАН, 2003. 358 с. Эванс-Притчард Э. Теории примитивной религии / пер. с англ. А.А. Казанкова, А.А. Белика. М.: ОГИ, 2004. 144 с.

Эпштейн М.Н. Проективный словарь гуманитарных наук. М.: Новое лит. обозрение, 2017. 616 с.

Эпштейн М.Н. Религия после атеизма. Новые возможности теологии. М.: АСТ-Пресс Книга, 2014. 416 с.

Эпштейн М.Н., Юрьенен С.С. Энциклопедия юности. М.: Эксмо, 2018. 592 с.

Freede V. Doubt, Atheism, and the NineteenthCentury Russian Intelligentsia. Madison, WI: The University of Wisconsin Press, 2011. 314 p.

Hanegraaff W. Empirical method in the study of esotericism // Method & Theory in the Study of Religion. 1995. Vol. 7, iss. 2. P. 99–129. DOI: https://doi.org/10.1163/157006895x00342

Hervieu-Leger D. Religion as a Chain of Memory. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2000. 216 р.

State Secularism and Lived Religion in Soviet Russia and Ukraine / ed. by C. Wanner. N.Y.: Oxford University Press, 2012. 346 р.

Stone A.B. «Overcoming Peasant Backwardness»: The Khrushchev Antireligious Campaign and the Rural Soviet Union // Russian Review. 2008. Vol. 67, iss. 2. P. 296–320. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9434.2008.00485.x Wuthnow R. America and the Challenges of Religious Diversity. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2005. 416 р. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400837243

References

Alexandrov, I.O. and Alexandrova, N.L. (2009). Sub"yektivnyy opyt, kul’tura i sotsial’nyye predstavleniya [Subjective experience, culture, and social perceptions]. Moscow: IP RAS Publ., 320 p.

Afonasin, E.V. (2002). Antichnyy gnostitsizm. Fragmenty i svidetel’stva [Ancient gnosticism. Fragments and testimonies]. St. Petersburg: Oleg Abyshko Publ., 368 p.

Aganzhanyan, A. and Beglov, A. (eds.) (2012). [Religious practices in the USSR]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom [State, Religion and Church in Russia and Worldwide]. No. 3– 4(30), 560 p.

Durkheim, E. (2018). Elementarnye formy religioznoy zhizni: totemicheskaya sistema v Avstralii [The elementary forms of the religious life]. Moscow: Delo RANEPA Publ., 736 p.

Epstein, M.N. (2017). Proektivnyy slovar’ gumanitarnykh nauk [The projective dictionary of humanistic disciplines]. Moscow: Novoe Literaturnoe Obozrenie Publ., 616 p.

Epstein, M.N. (2014). Religiya posle ateizma. Novye vozmozhnosti teologii [Religion after atheism: New possibilities for theology]. Moscow: AST-Press Publ., 416 p.

Eremeeva, N.V. (2016). [Enlightenment and pietism: Toward a history of the transformation of the moral requirements of Protestantism]. Vestnik Russkoy khristianskoy gumanitarnoy akademii [Review of the Russian Christian Academy for the Humanity]. Vol. 17, iss. 1, pp. 215–223.

Evans-Pritchard, E. (2003). Istoriya antropologicheskoy mysli [Social anthropology and other essays]. Moscow: «Vostochnaya Literatura» RAS Publ., 358 p.

Evans-Pritchard, E. (2004). Teorii primitivnoy religii [Theories of primitive religion]. Moscow: United Humanities Publ., 144 p.

Epstein, M.N. and Yur’enen, S.S. (2018). Entsiklopediya yunosti [Encyclopedia of youth]. Moscow: Eksmo Publ., 592 p. Fazleeva, R.R. (2016). [«Poor» faith as minimum of religiosity in post-secular russian society]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice]. No. 4(66), pt. 1, pp. 186–188.

Fenggang, Ya. (2022). Religiya v Kitae. Vyzhivanie i vozrozhdenie pri kommunisticheskom rezhime [Religion in China. Survival and revival under communist rule]. St. Petersburg: Academic Studies Press, Bibliorossika Publ., 271 p.

Freede, V. (2011). Doubt, atheism, and the nineteenth-century Russian intelligentsia. Madison, WI: The University of Wisconsin Press, 314 p.

Gurevich, A.Ya. (1990). Srednevekovyy mir: Kul’tura bezmolvstvuyuschego bol’shinstva [The Medieval world: The culture of the silent majority]. Moscow: Iskusstvo Publ., 396 p.

Hanegraaff, W. (1995). Empirical method in the study of esotericism. Method & Theory in the Study of Religion. Vol. 7, iss. 2, pp. 99–129. DOI: https://doi.org/10.1163/157006895x00342

Hervieu-Leger, D. (2000). Religion as a chain of memory. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 216 р.

Kryshtop, L.E. (2020). Moral’ i religiya v filosofii nemetskogo Prosvescheniya: ot Hr. Tomaziya do I. Kanta [Morality and religion in the philosophy of the German Enlightenment: From Chr. Thomasius to I. Kant]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 528 p.

Kuz’mina, E.V. and Fazleeva, R.R. (2017). [Postsecularity: Trends of phenomenon analysis in modern religious studies]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice]. No. 8(82), pp. 106–112.

Lévi-Strauss, C. (1994). [Totemism today]. LeviStross K. Pervobytnoe myshlenie [Lévi-Strauss C. Primitive thinking]. Moscow: Respublika Publ., pp. 37–110.

Niedzwiedz, A. (2016). [From «folk religiosity» to «lived religion»: Terminological debate within the polish anthropology of religion]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom [State, Religion and Church in Russia and Worldwide]. No. 3(34), pp. 172–188.

Obidina, Yu.S. (2020). [Memory as oblivion: Orthodoxy in Russia in the era of secularization]. Zapad – Vostok [West – East]. No. 13, pp. 26–37. DOI: https://doi.org/10.30914/2227-6874-2020-13-26-37

Panchenko, A.A. (2014). Ivan i Yakov — neobychnye svyatye iz bolotistoy mestnosti: «krest’yanskaya agiologiya» i religioznye praktiki v Rossii Novogo vremeni [Ivan and Yakov — unusual saints from the marshland: «Peasant hagiology» and religious practices in New Age Russia]. Moscow: Novoe Literaturnoe Obozrenie Publ., 448 p.

Prilutskiy, M.A. (2012). [De-confessionalization as a semiotic problem]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina. T. 2: Filosofiya [Pushkin Leningrad State University Journal. Vol. 2. Philosophy]. No. 2, pp. 113–122.

Rostova, N.N. (2016). [The phenomenon of extraconfessional religiosity in terms of philosophy]. Filosofiya i obschestvo [Philosophy and Society]. No. 4, pp. 111–119.

Sakovich, D.Yu. (2021). [Post-secular in Russian Orthodoxy: «Poor Faith»]. Caucasian Science Bridge. Vol. 4, iss. 4(14), pp. 82–87. DOI: https://doi.org/10.18522/2658-5820.2021.4.9

Sinelina, Yu.Yu. (2004). Sekulyarizatsiya v sotsial’noy istorii Rossii [Secularization in the social history of Russia]. Moscow: Akademiya Publ., 223 p.

Shokhin, V.K. (2021). [The narrative of secularism and the religion of German Enlightenment]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta, Seriya I: Bogoslovie. Filosofiya. Religiovedenie [St. Tikhon’s University Review. Theology. Philosophy. Religious Studies]. Iss. 96, pp. 61–76. DOI: https://doi.org/10.15382/sturi202196.61-76

Smolkin, V. (2021). Svyato mesto pusto ne byvaet. Istoriya sovetskogo ateizma [A sacred space is never empty: A history of soviet atheism]. Moscow: New Literary Observer Publ., 552 p.

Stone, A.B. (2008). «Overcoming peasant backwardness»: The Khrushchev antireligious campaign and the rural Soviet Union. Russian Review. Vol. 67, iss. 2, pp. 296–320. DOI: https://doi.org/10.1111/ j.1467-9434.2008.00485.x

Torchinov, E.A. (2000). Religii mira: opyt zapredel’nogo. Psikhotekhnika i transpersonal’nye sostoyaniya [Religions of the world: Experience of the beyond. Psychotechniques and transpersonal states]. St. Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie Publ., 384 p.

Trofimov, S.V. (2019). [Emile Durkheim on the role of religion in public life. Substantiation of the choice of elementary religion]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 18. Sotsiologiya i politologiya [Moscow State University Bulletin. Series 18. Sociology and Political Science]. Vol. 25, no. 3, pp. 173– 197. DOI: https://doi.org/10.24290/1029-3736-201925-3-173-197

Tsyplakov, D.A., Tsyplakova, S.M. (2019). [Actant Interaction in Traditional Religious Culture in the Secular USSR]. Kommunikologiya [Communicology]. Vol. 7, no. 1, pp. 113–126.

Turner, B. (2012). [Religion in a post-secular society]. Gosudarstvo, religiia, tserkov’ v Rossii i za rubezhom [State, Religion and Church in Russia and Worldwide]. No. 2(30), pp. 21–51.

Uzlaner, D. (2020). Postsekulyarnyy povorot. Kak myslit’ o religii v XXI veke [The postsecular turn. How to think about religion in the XXI century]. Moscow: Gaidar Institute Publ., 416 p.

Wanner, C. (ed.) (2012) State secularism and lived religion in Soviet Russia and Ukraine. New York: Oxford University Press, 346 р.

Wuthnow, R. (2005). America and the challenges of religious diversity. Princeton, NJ: Princeton University Press, 416 р. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400837243

Published

2023-10-13

Issue

Section

Статьи