Features of maternal representations regarding the individuality of a healthy and frequently ill child

Psychology

Authors

  • S. Zhdanovа Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia
  • L. Korotovskih Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

cognition of the individuality, mother’s representation of a child's identity, representations of children individuality depending on level of health

Abstract

The representations of mothers about the individuality of a child are studied. A common field of mothers’ representations of child’s individuality is revealed as well as specific differences in representations in relation to the health of the child. It was found that a healthy child is veiwed by the mother as being more active, successful, reaching higher results in education, sports, compared with an frequently ill child. In the description of a healthy child, mothers often use the features reflecting the opportunities in the development of individuality of a healthy baby, the interests and hobbies of children, a variety of activities. In the process of individuality’slearning of frequently ill children, mothers note such restrictions as eating, social contacts, activities, that number of negative characteristics prevails when describing a child with disabilities compared with the description of a healthy child.

References

Алексеева Л.В. Уровни индивидуальности человека // Психология индивидуальности. М., 2010. С. 44.

Антонов А.В. О неопределенности понятий «количественные и качественные методы» в психологии//Вестник Перм. ун-та. Серия. Психология. 2009. Вып. 2 (28). С. 87 — 96.

Бовина И.Б. Социальные представления о здоровье и болезни: структура, динамика, механизмы: автореф. дис…д-ра психол. наук. М: Изд-во МГУ, 2009. 48 c.

Венгер А.Л. Психологические рисуночные тесты: иллюстрированное руководство. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. 160 с.

Жданова С.Ю. Психология познания индивидуальности человека. Пермь, 2005. 190 с.

Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотерапия. СПб., 2000. 7.

Лебедева Л.Д., Никонорова Ю.В., Тараканова Н.А. Энциклопедия признаков и интерпретаций в проективном рисовании и арт-терапии. СПб., 2010. 332 с.

Методика личностного дифференциала (вариант, адаптированный в НИИ им. В.М. Бехтерева)// Социально — психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2002. С. 20-21.

Петрова А.А. Взаимосвязь факторов рассогласованности материнских представлений о ребенке с реальными особенностями ребенка и материнским отношением к нему //Тез. Всерос. научн. конф. «Психологические проблемы современной российской семьи» Ч. 2. / под ред. В.К.Шабельникова, А.Г. Лидерс. М., 2005.

Ромицына Е.Е. Здоровье глазами детей: опыт психологического анализа детских рисунков // Вопросы психологии. 2006. № 1. С. 39-47.

Смирнова Е.О., Быкова М.В. Опыт исследования структуры и динамики родительского отношения // Вопросы психологии. 2000. №3. С.3-14.

Улановский А.М. Качественные исследования: подходы, стратегии, методы // Психологический журнал. 2009. Т. 30, № 2. С. 18 — 28.

Филиппова Г.Г. Материнство и основные аспекты его исследования в психологии //Вопросы психологии. 2001. № 2 . С. 22-37.

Abric J.-Cl. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations // Papes on social representations. 1993. Vol. 2, № 2. P. 75 -78.

Published

2011-03-30

Issue

Section

Статьи