Peculiarities of identity of «problem-free» and «problem» teenagers and high-school students

Psychology

Authors

  • Tatyana N. Yablonska Institute of Psychology of NAPS of Ukraine; 2, Pankovskaya str., Kiev, 01033, Ukraine

Keywords:

identity, self-identification, social identity, personal identity

Abstract

The phenomenon of person’s identity, its structure as the unity of cognitive, emotional, conative and value components are examined in this article. Empirical research was conducted with the help of the methods «Who I am?» (Kuhn-McPartland, 1954) and the questionnaire, created on the basis of the method of parametric interview of J. Marcia. The author analyses the matter and levels of identity’s development of «problem-free» and «problem» teenagers and high-school students, the differences of peculiarities of their identities. The author states that the higher level of identity is reached by «problem-free» children, which is reflected in more differentiated and full self-image, its positive modality and harmony, distinct professional perspective of the future, higher statuses of identity almost in all spheres of vital activity

References

Антонова Р.В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии // Вопросы психологии. 1996. № 1. С. 131– 143.

Боришевський М.Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ: Академвидав, 2010. 416 с. (Сер. Монограф).

Гнатенко П.И, Павленко В.Н. Идентичность: Философский и психологический анализ. Киев, 1999. 466 с.

Зливков В.Л. Самоідентифікація в педагогічній комунікації. Київ: Україн. центр політ. менеджменту, 2005. 140 с.

Коростелина К.В. Система социальных идентичностей: опыт анализа этнической ситуации в Крыму. Симферополь: Доля, 2002. 255 с.

Кун М., Макпартленд Т. Эмпирическое исследование установок личности на себя // Современная зарубежная социальная психология / под ред. Г.М. Андреевой, Н.Н. Богомоловой, Л.А. Петровской. М.: Изд-во МГУ, 1984. С. 180–187.

Леонтьев Д.А. Очерк психологии личности. 2-е изд. М.: Смысл, 1997. 64 с.

Орестова В.Р., Карабанова О.А. Методы исследования идентичности в концепции статусов эго-идентичности Дж. Марсиа // Психология и школа. 2005. № 1. С. 39–90.

Солдатова Е.Л. Эго-идентичность в нормативных кризисах развития // Вопросы психологии. 2006. № 5. С. 74–84.

Попова М.В. Становление персональной идентичности в юношеском возрасте: автореф. дис. … канд. психол. наук. Н. Новгород, 2005. 26 с.

Черников А.В. Системная семейная терапия: Интегративная модель диагностики. 3-е изд., испр. и доп. М.: Независимая фирма «Класс», 2005. 208 с.

Шнейдер Л.Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики. М.: Моск. психолого-социальный ин-т, 2007. 128 с.

Эриксон Э. Идентичность. Юность и кризис. М., 1996. 344 с.

Camilleri C., Malevska-Peyre H. Socialization and Identity strategies // Handbook of Cross Cultural psychology / ed.: Berry J.W., Poortinga Y.H., Pandey J.J. Allyn and Bacon, 1997. V. 2. P. 43–68.

Hobermas J. Zur Reconstruktion des Historichen Materialismus. Frankfurt: Suhrkamp Verlag, 1976. 346 s.

Jenkins R. Social identity. London: Routledge, 1996. 206 p.

Marsia J.E. Identity in Adolescence // Jandbook of Adolescent Psychology / ed. Adelson J. N.Y.: John Willey, 1980. P. 213–231.

Moscovici S. Notes towords a description of Social Representation. European Journal of Social Psychology, 1988. 18. P. 211–250.

Tajfel H. Social identity and intergroup relations. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1982. 328 p.

Published

2013-09-30