Radicalization of the problem of epistemological relativism (argument «for»)

PHILOSOPHY

Authors

  • Maria I. Philatova Kursk State Agricultural Academy named after I.I. Ivanov, 70, K. Marx st., Kursk, 305021, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-4-579-589

Keywords:

relativism, constructive realism, speculative realism, relationism, non-actualized transfinite, relative, absolute, anthropic principle

Abstract

The author of the article shows the difficulties in defining the problem of relativism, which expresses itself through the willingness declared by its supporters to abandon the question of truth. Since such readiness is unprecedented in the history of philosophy, the recognition of its solidness implies profound changes in the foundations of Western philosophy. An example of such changes can be the change in the ratio of absolute and relative, implied by the very literal meaning of the concept of «relativism», when the latter remains by itself. On the one hand, the doubt about the possibility of such a change strengthens the position of the opponents of relativism, who insist that there can be no relative without connection with the absolute. But on the other hand, in modern philosophy, a change in the status of the absolute is already being discussed, as a result of which it can no longer perform its former functions in cognition. Thus, what appears to be an «in-demand» idea in the speculative realism of K. Meyasu and the constructive realism of E. Agazzi is the idea about a potentially infinite reality as nonactualized transfinite, which is the result of a rethinking by modern philosophy of previous ideas about the absolute. The author of the article shows that such a change in the status of the absolute is precisely due to the changes in the possibilities of cognition noted by relativism, when some of them are lost (the possibility of speaking about truth in cognition), and others arise (the possibility of statements assumed by relativism that exclude each other according to the law of non-contradiction). The author shows that the possibility of radicalization of the problem of epistemological relativism associated with potential infinity is assumed even by those approaches (relationism), on the basis of which, on the contrary, philosophers seek to smooth out the problem or exclude it altogether, but which turn out to be even more vulnerable. In conclusion, the author points out the prospects of modern epistemology associated with the anthropic cosmological principle.

Author Biography

Maria I. Philatova, Kursk State Agricultural Academy named after I.I. Ivanov, 70, K. Marx st., Kursk, 305021, Russia

Candidate of Philosophy, Lecturerof the Department of Philosophy

References

Агацци Э. Научная объективность и ее контексты / пер. с англ. Д.Г. Лахути; под ред. В.А. Лекторского. М.: Прогресс-Традиция, 2017. 688 с.

Вигнер Е. Этюды о симметрии / пер. с англ. Ю.А. Данилова. М.: Мир, 1971. 318 с.

Дубровский Д.И. Многоликий «релятивизм» (о необходимости его концептуального обоснования в общефилософском плане) // Релятивизм, плюрализм, критицизм: эпистемологический анализ / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: Ин-т философии РАН, 2012. С. 29–39.

Зубов В.П. Развитие атомистических представлений до начала XIX века. М.: Наука, 1965. 372 с.

Казютинский В.В., Балашов Ю.В. Антропный принцип: история и современность // Природа. 1989. №. 1. С. 23–32.

Картер Б. Совпадение Больших Чисел и антропологический принцип в космологии // Космология: теория, наблюдения / под ред. Я.Б. Зельдовича, И.Д. Новикова. М.: Мир, 1978. С. 369−380.

Кузанский Н. Об ученом незнании. М.: Академ. проект, 2011. 160 с.

Левин Г.Д. Релятивизм и реляционизм (к истории проблемы) // Релятивизм, плюрализм, критицизм: эпистемологический анализ / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: ИФ РАН, 2012. С. 40–60.

Малышкин Е.В. Две метафоры памяти. СПб.: Изд. дом СПбГУ, 2011. 246 с.

Мамчур Е.А. Объективность науки и релятивизм: (к дискуссиям в современной эпистемологии). М.: ИФ РАН, 2004. 242 с.

Маслов В.М. Эпистемологический релятивизм в эпоху рисков и ответственности // Эпистемология сегодня. Идеи, проблемы, дискуссии. Н. Новгород: Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2018.

С. 217–222.

Мейясу К. После конечности: эссе о необходимости контингентности. Екатеринбург; Москва: Кабинетный ученый, 2015. 196 с.

Никифоров А.Л. Абсолютное в релятивном // Эпистемология сегодня. Идеи, проблемы, дискуссии. Н. Новгород: Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2018. С. 213–216.

Павленко А.Н. Антропный принцип: истоки и следствия в европейской научной рациональности // Философско-религиозные истоки науки / отв. ред. П.П. Гайденко. М.: Мартис, 1997. С. 178–218.

Парилов О.В., Парилов Д.О. Постмодернизм как мировоззренческая установка. Н. Новгород: Нижегор. прав. акад., 2012. 99 с.

Поппер К.Р. Логика и рост научного знания. М.: Прогресс, 1983. 605 с.

Поппер К.Р. Открытое общество и его враги. Т. 2: Время лжепророков: Гегель, Маркс и другие оракулы. М.: Феникс: Междунар. фонд «Культурная инициатива», 1992. 528 с.

Пружинин Б.И. Неклассическая эпистемология: взгляд из классики // Постнеклассика: философия, наука, культура / отв. ред. Л.П. Киященко, В.С. Степин. СПб.: Изд. дом «Мiръ», 2009.

С. 230–248.

Серрюс Ш. Опыт исследования значения логики / пер. с фр. В.Ф. Асмуса. М.: Гос. изд-во иностр. лит-ры, 1948. 228 с.

Черткова Е.Л. Проблема ценности истины в скептицизме и релятивизме // Релятивизм, плюрализм, критицизм: эпистемологический анализ / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: Ин-т философии РАН, 2012. С. 80–102.

Юм Д. Исследование о человеческом разумении // Юм Д. Соч.: в 2 т. М.: Мысль, 1996. Т. 2. С. 3–144.

Badiou A. L’etre et I’evenement. Paris: Du Seuil, 1988. 576 p.

Eisler R. Handworterbuch der Philosophie. Berlin: E.S. Mittler & Sohn, 1913. 801 S.

Eisler R. Worterbuch der Philosophischen Begriffen. Bd. 2. Berlin: E.S. Mittler & Sohn, 1929. 724 S.

References

Agazzi, E. (2017). Nauchnaja ob’ektivnost’ i ee konteksty [Scientific objectivity and its contexts]. Mosсow: Progress-Traditsiya Publ., 688 p.

Badiou, A. (1988). L’etre et I’evenement [Being and eevent]. Paris: Du Seuil Publ., 576 p.Chertkova, E.L. (2012). Problema tsennosti istiny v skeptitsizme i relyativizme [The problem of the value of truth in skepticism and relativism]. Relyativizm, plyuralizm, krititsizm: epistemologicheskiy analiz, otv. red. V.A. Lektorskiy [V.A. Lektorskiy (ed.) Relativism, pluralism, criticism: epistemological analysis]. Moscow: IPh RAS Publ., pp. 80–102.

Dubrovskiy, D.I. (2012). Mnogolikiy «relyativizm» (o neobkhodimosti ego kontseptual’nogo obosnovaniya

v obschefilosofskom plane) [Multifaceted «relativism»(on the need for its conceptual justification in the general philosophical plan)]. Relyativizm, plyuralizm, krititsizm: epistemologicheskiy analiz, otv. red. V.A. Lektorskiy [V.A. Lektorskiy (ed.) Relativism, pluralism,criticism: epistemological analysis]. Moscow: IPh RAS Publ., pp. 29–39.

Eisler, R. (1913). Handworterbuch der Philosophie Handbook of philosophy]. Berlin: E.S. Mittler & Sohn

Publ., 801 p.

Eisler, R. (1929). Worterbuch der Philosophischen Begriffen.Bd. 2[Dictionary of philosophical terms. Vol. 2]. Berlin: E.S. Mittler & Sohn Publ., 724 p.

Hume, D. (1996). [Research on human understanding]. Yum D. Sochineniya: v 2 t. [Hume D. Works: in 2 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 2, pp. 3–144.

Karter, B. (1979). [The coincidence of Large Numbers and the anthropological principle in cosmology]. Kosmologiya: teoriya, nablyudeniya, pod red. Ya.B. Zel’dovicha, I.D. Novikova [Ya.B. Zeldovich, I.D. Novikov (eds.) Cosmology: theory, observations].

Moscow: Mir Publ., pp. 369−380.

Kazyutinskiy, V.V. and Balashov, Yu.V. (1989). [The anthropic principle: history and modernity]. Priroda [Nature]. No. 1, pp. 23–32.

Levin, G.D. (2012). [Relativism and relationism (on the history of the problem)]. Relyativizm, plyuralizm, krititsizm: epistemologicheskiy analiz, otv. red. V.A. Lektorskiy [V.A. Lektorskiy (ed.) Relativism, pluralism, criticism: epistemological analysis]. Moscow: IPh RAS Publ., pp. 40–60.

Malyshkin, E.V. (2011). Dve metafory pamyati[Two metaphors of memory]. St. Petersburg: SPbSU Publ., 246 р.

Mamchur, E.A. (2004). Ob’ektivnost’ nauki i relyativizm: (k diskussiyam v sovremennoy epistemologii) [Objectivity of science andrelativism: (to discussions in modern epistemology)]. Moscow: IPh RAS Publ., 242 p.

Maslov, V.M. (2018). [Epistemological relativism in the era of risks and responsibility]. Epistemologiya segodnya. Idei, problemy, diskussii [Epistemology today. Ideas, problems, discussions]. Nizhny Novgorod: UNN Publ., pp. 217–222.

Meillassoux, Q. (2015). Posle konechnosti: esse o neobkhodimosti kontingentnosti [After finiteness: an essay on the necessity of contingency]. Yekaterinburg, Moscow: Kabinetnyy Uchenyy Publ., 196 p.

Nicholas of Cusa (2011). Ob uchenom neznanii [On learned ignorance]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 160 p.

Nikiforov, A.L. (2018). [Absolute in the relative]. Epistemologiya segodnya. Idei, problemy, diskussii[Epistemology today. Ideas, problems, discussions]. Nizhny Novgorod: UNN Publ., pp. 213–216.

Parilov, O.V. and Parilov, D.O. (2012). Postmodernizm kak mirovozzrencheskaya ustanovka [Postmodernism as a worldview]. NizhnyNovgorod: Nizhny Novgorod Academy of Law Publ., 99 р.

Pavlenko, A.N. (1997). [The anthropic principle: origins and consequences in European scientific rationality]. Filosofsko-religioznye istoki nauki, otv. red. P.P. Gaydenko [P.P. Gaydenko (ed.) Philosophical and religious origins of science]. Moscow: Martis Publ., pp. 178–218.

Popper, K. (1983). Logika i rost nauchnogo znaniya[The growth of scientific knowledge]. Moscow: Progress Publ., 605 p.

Popper, K. (1992). Otkrytoe obschestvo i ego vragi.T. 2: Vremya lzheprorokov: Gegel’, Marks i drugie orakuly [Open society and its enemies. Vol. 2: The time of false prophets: Hegel, Marx and other oracles]. Moscow: Feniks Publ., International Fund «Kul’turnaya nitsiativa» Publ., 528 p.

Pruzhinin, B.I. (2009). Neklassicheskaya epistemologiya: vzglyad iz klassiki [Non-classical epistemology: a look from the classics].Postneklassika: filosofiya, nauka, kul’tura, otv. red. L.P. Kiyashchenko, V.S. Stepin [L.P. Kiyashchenko, V.S. Stepin (eds.) Postnonclassics: philosophy, science, culture]. St. Petersburg: Mir Publ., рр. 230–248.

Serrus, C. (1948). Opyt issledovaniya znacheniya ogiki [Experience in the study of the meaning of logic]. Mosсow: Foreign Languages Publ, 228 p.

Wigner, E. (1971). Etyudy o simmetrii [Symmetries and reflections: Scientific essays]. Moscow: Mir Publ., 318 p.

Zubov, V.P. (1965). Razvitie atomisticheskikh predstavleniy do nachala XIX veka [The development of atomistic ideas before thebeginning of the 19th century]. Moscow: Nauka Publ., 372 p.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Статьи