Problems of using mediation technologies in educational organizations: experience of the Sverdlovsk region

Sociology

Authors

  • Lubov S. Krestyanova Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, 19, Mira st., Ekaterinburg, 620002, Russia
  • Anastasiya V. Ershova Ministry of education and youth policy of the Sverdlovsk region, 33, Malyshev st., Ekaterinburg, 620140, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-4-637-648

Keywords:

conflicts, mediation, mediation technologies, educational organizations, school reconciliation service

Abstract

Conflicts in educational organizations are imminent. They are specific because of the age of participants of conflicts. They are in a special social group with special management tools. These conflicts are complex and multidimensional. Mediation technologies are being introduced in educational organizations to manage conflicts. There is no single definition of this phenomenon in regulatory legal acts. There are many models and forms of implementation of mediation technologies in educational organizations. In the Sverdlovsk region, the most common school reconciliation service, which exists in three models. Mediation technologies in educational organizations of the Sverdlovsk region are necessary and demand. The problem is the lack of understanding of mediation technologies by the administration of an educational institution and teaching staff. The regulations in this area are complex and confusing. There are not enough qualified personnel. It's connected with the lack of available training programs. Some specialists are not motivated. The key problem is the lack of targeted financing. There are no conditions for large-scale implementation of mediation technologies in educational organizations. The real implementation of mediation technologies in educational organizations is based on the enthusiasm of teachers and the administration of educational organizations.

Author Biographies

Lubov S. Krestyanova, Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, 19, Mira st., Ekaterinburg, 620002, Russia

Ph.D. in Sociology, Associate Professorof the Department of Innovation  and Intellectual Property

Anastasiya V. Ershova, Ministry of education and youth policy of the Sverdlovsk region, 33, Malyshev st., Ekaterinburg, 620140, Russia

Analyst of the Monitoring Department

References

Андреева Г.М. Социальная психология сегодня: поиски и размышления. М: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2009. 159 с.

Андреева Г.М. Место межличностного восприятия в системе перцептивных процессов и особенности его содержания // Межличностное восприятие в группе / под ред. Г.М. Андреевой, А.И. Донцова. М.: Изд-во МГУ, 1981. 294 с.

Анцупов А.Я. Профилактика конфликтов в школьном коллективе. М.: Гуманит.-изд. центр ВЛАДОС, 2004. 208 с.

Арьес Ф. Ребенок и семейная жизнь при Старом порядке / пер. с франц. Я.Ю. Старцева при уч. В.А. Бабинцева. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1999. 416 с.

Атаянц Н.Г. Психологический анализ конфликтных ситуаций в школе: дис. … канд. психол. наук. Владикавказ, 2002. 170 c.

Атаянц Н.Г. Психология конфликтов в средней школе. Владикавказ: Изд-во СОГУ, 2002. 124 с.

Белкин А.С., Жаворонков В.Д., Зимина И.С. Педагогическая конфликтология: учеб. пособие. Екатеринбург: Глаголъ, 1995. 96 с.

Божович Л.И. Проблемы формирования личности. М.: Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2001. 352 с.

Выготский Л.С. Проблема возраста // Собр. соч.: в 6 т. Т. 4: Детская психология / под ред. Д.Б. Эльконина. М.: Педагогика, 1984. 432 с.

Гришина Н.В. Психология конфликта. 2-е изд. СПб.: Питер, 2008. 544 с.

Дружиненко Д.А. Чувство вины и моральная саморегуляция в подростковом возрасте // Сборник работ молодых ученых МГУ «Новые в психологии». М., 2006. С. 134–142.

Козер Л.А. Функции социального конфликта / пер. с англ. О. Назаровой; под общ. ред. Л.Г. Ионина. М.: Дом интеллект. книги: Идея-пресс, 2000. 295 с.

Коновалов А.Ю. Школьная служба примирения и восстановительная культура взаимоотношений: практическое руководство / под общ. ред. Л.М. Карнозовой. М.: МОО Центр «Судебно-правовая реформа», 2012. 256 с.

Крестьянова Л.С., Патраков Э.В., Абдуллаева С.Г.К., Шапошникова Ю.С. Этносоциальные отношения в общеобразовательном учреждении: специфика и инструменты воздействия (на примере города Екатеринбурга) // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2016. Вып. 4(28). С. 99–110. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2016-4-99-110

Курочкина И.А., Шахматова О.Н. Педагогическая конфликтология: учеб. пособие. Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2013. 229 с.

Макаренко А.С. Выступления по вопросам семейного воспитания // Соч. Т. 4. М.: Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1960. 490 с.

Макаренко А.С. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. / сост. Л.Ю. Гордин; под ред. И.А. Каирова и др. М.: Педагогика, 1978. Т. 1. 397 с.

Максудов Р.Р. Круги сообществ: на пути к созданию российской модели // Школьные службы примирения и профилактика межэтнических конфликтов / под ред. Н.Л. Хананашвили. М: Благотв. фонд «Просвещение», 2012. 146 с.

Основные итоги мониторинга «Эффективность деятельности органов государственно-общественного управления и общественной оценки качества учебно-воспитательной работы с детьми и семьями “групп социального риска”». ГАОУ ДПО СО «ИРО». Екатеринбург, 2017. URL: https://www.irro.ru/?id=3389 (дата обращения: 20.07.2020).

Основные итоги социологического опроса «Потребности педагогических и руководящих работников образовательных организаций Свердловской области в дополнительном профессиональном образовании». ГАОУ ДПО СО «ИРО». Екатеринбург, 2018. URL: https://www.irro.ru/?id=3398 (дата обращения: 10.05.2020).

Патраков Е.В. Подростки и интернет: реакция родителей // Сибирский психологический журнал.2019. № 72. С. 129–144. DOI: https://doi.org/10.17223/17267080/72/7

Патраков Э.В., Крестьянова Л.С., Ершова А.В. Социальная медиация в образовательных организациях: союз психологии, педагогики и права // Вопросы педагогики. 2019. № 11–2. С. 201–207.

Письмо № 07-4317 «О направлении методических рекомендаций» от 18 декабря 2015 г. / Министерство образования и науки Российской Федерации.

Солдатова Г.В. Служба медиации в образовательной организации: учеб.-метод. пособие. СПб.: СПб АППО, 2015. 94 с.

Сухомлинский В.А. Педагогический коллектив средней школы. М.: Просвещение, 1958. 206 с.

Сухомлинский В.А. Сто советов учителю. Ижевск: Удмуртия, 1981. 296 с.

Шацкий С.Т. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Педагогика, 1980. 304 с.

DeMause L. The History of Childhood. Northvale, NJ: Jason Aronson, 1995. 450 p.

Eisenstadt Sh.N. From Genegation to Generation: Age Groups and Social Structure. N.Y.: The Free Press; London: Collier – Macmillan Ltd, 1956. 357 p.

References

Andreeva, G.M. (2009). Sotsial’naya psikhologiya segodnya: poiski i razmyshleniya [Social psychology today: search and reflection]. Moscow: MPSU Publ., 159 p.

Andreeva, G.M. (1981). Mesto mezhlichnostnogo vospriyatiya v sisteme pertseptivnykh protsessov i osobennosti ego soderzhaniya [The place of interpersonal perception in the system of perceptual processes and features of its content]. Mezhlichnostnoe vospriyatie v gruppe, pod red. G.M. Andreevoy i A.I. Dontsova [Interpersonal perception in a group, ed. by G.M. Andreeva and A.I. Dontsov]. Moscow: MSU Publ., 294 p.

Antsupov, A.Ya. (2004). Profilaktika konfliktov v shkol’nom kollektive [Prevention of conflicts in the school community]. Moscow: VLADOS Publ., 208 p.

Ariès, Ph. (1999). Rebenok i semeynaya zhizn’ pri Starom poryadke. Per. s fr. [Centuries of childhood. a social history of family life. Trans. from French] Yekaterinburg: URFU Publ., 416 p.

Atayanz N.G. (2002). Psikhologicheskiy analiz konfliktnykh situatsiy v shkole: dis. … kand. psikhol. nauk [Psychological analysis of conflict situations at school: dissertation]. Vladikavkaz, 170 p.

Atayanz, N.G. (2002). Psikhologiya konfliktov v sredney shkole [Psychology of conflicts in high school]. Vladikavkaz: NOSU Publ., 124 p.

Belkin, A.S., Zhavoronkov, V.D., Zimina, I.S. (1995). Pedagogicheskaya konfliktologiya [Pedagogical conflictology]. Yekaterinburg: Glagol Publ., 96 p.

Bozhovich, L.I. (2001). Problemy formirovaniya lichnosti [Problems of personality formation] Moscow: MPSU Publ., Voronezh: MODEK Publ., 352 p.

Coser, L.A. (2000). Funktsii sotsial’nogo konflikta, per. s angl. O. Nazarovoy [The function of social conflict, trans. from Eng. by O. Nazarova]. Moscow: Dom Intellektual’noy Knigi Publ., 295 p.

DeMause, L. (1995). The history of childhood. Northvale, New Jersey: Jason Aronson Publ., 450 p.

Druzhinenko, D.A. (2006). Chuvstvo viny i moral’naya samoregulyatsiya v podrostkovom vozraste [Guilt and moral self-regulation in adolescence]. Sbornik rabot molodykh uchenykh MGU «Novye v psikhologii» [New in psychology: collection of works of young scientists of Moscow State University]. Moscow, pp. 134–142.

Grishina, N.V. (2008). Psikhologiya konflikta. 2-e izd. [Psychology of conflict. 2nd ed.]. Saint Petersburg: Piter Publ., 544 p.

Konovalov, A.Yu. (2012). Shkol’naya sluzhba primireniya i vosstanovitel’naya kul’tura vzaimootnosheniy: prakticheskoe rukovodstvo [School reconciliation service and a restorative relationship culture: a practical guide]. Moscow: MOO Tsentr «Sudebno-Pravovaya Reforma», Publ., 256 p.

Krestyanova, L.S., Patrakov, E.V., Abdullayeva, S.H.Q. and Shaposhnikova, Y.S. (2016). Etnosotsial’nye otnosheniya v obscheobrazovatel’nom uchrezhdenii: spetsifika i instrumenty vozdeystviya (na primere goroda Ekaterinburga) [Ethnosocial relations in schools: specifics and impact tools (on materials of Yekaterinburg)]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 4(28), pp. 99–110. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2016-4-99-110

Kurochkina, I.A. and Shakhmatova, O.N. (2013). Pedagogicheskaya konfliktologiya [Pedagogical conflictology]. Yekaterinburg: RSVPU Publ., 229 p.

Makarenko, A.S. (1960). Vystupleniya po voprosam semeynogo vospitaniya [Presentations on family education]. Sochineniya. T. 4 [Works. Vol. 4.]. Moscow: Akademiya Pedagogicheskikh Nauk RSFSR Publ., 490 p.

Makarenko, A.S. (1978). Izbrannye pedagogicheskie sochineniya: v 2 t. [Selected pedagogical works: in 2 vols]. Moscow: «Pedagogika» Publ., vol. 1, 397 p.

Maksudov, R.R. (2012). Krugi soobschestv: na puti k sozdaniyu rossiyskoy modeli [Community circles: on the way to creating a Russian model]. Shkol’nye sluzhby primireniya i profilaktika mezhetnicheskikh konfliktov [School reconciliation services and prevention of inter-ethnic conflicts]. Moscow: Blagotvoritel’nyy Fond «Prosveschenie» Publ., 146 p.

Pis’mo № 07-4317 «O napravlenii metodicheskikh rekomendatsiy» ot 18 dekabrya 2015 g. [Letter No. 07-4317 of December 18, 2015 «On sending methodological recommendations»]. Ministry of Education and Science of the Russian Federation.

Osnovnye itogi monitoringa «Effektivnost’ deyatel’nosti organov gosudarstvenno-obschestvennogo upravleniya i obschestvennoy otsenki kachestva uchebno-vospitatel’noy raboty s det’mi i sem’yami “grupp sotsial’nogo riska”» (2017) [The main results of monitoring «Effectiveness of state and public administration bodies and public assessment of the quality of educational work with children and families of “social risk groups”»]. Yekaterinburg. Available at: https://www.irro.ru/?id=3389 (accessed 20.07.2020).

Osnovnye itogi sotsiologicheskogo oprosa «Potrebnosti pedagogicheskikh i rukovodyaschikh rabotnikov obrazovatel’nykh organizatsiy Sverdlovskoy oblasti v dopolnitel’nom professional’nom obrazovanii» (2018) [The main results of the sociological survey «Needs of teachers and managers of educational organizations in the Sverdlovsk region in additional professional education»]. Yekaterinburg. Available at: https://www.irro.ru/?id=3398 (accessed 10.05.2020).

Patrakov, E.V. (2019). Podroski i internet: reaktsiya roditeley [Adolescents and the internet: reactions of parents]. Sibirskiy psikhologicheskiy zhurnal [Siberian Journal of Psychology]. No. 72, pp. 129–144. DOI: https://doi.org/10.17223/17267080/72/7

Patrakov, E.V., Krestyanova, L.S. and Ershova, A.V. (2019). Soctsial’naya mediatsiya v obrazovatel’nykh organizatsiyakh: soyuz psikhologii, pedagogiki i prava [Social mediation in educational organizations: union of psychology, pedagogy and law].Voprosy pedagogiki [Questions of Pedagogy]. No. 11–2, pp. 201–207.

Shatskiy, S.T. (1980). Izbrannye pedagogicheskie sochineniya: v 2 t. [Selected pedagogical works: in 2 vols]. Moscow: Pedagogika Publ., vol. 1, 304 p.

Eisenstadt, Sh.N. (1956). From genegation to generation: age groups and social structure. New York: The Free Press; London: Collier – Macmillan Publ., 357 p.

Soldatova, G.V. (2015). Sluzhba mediatsii v obrazovatel’noy organizatsii [Mediation service in an educational organization]. Saint Petersburg: APPO Publ., 94 р.

Sukhomlinskiy, V.A. (1958). Pedagogicheskiy kollektiv sredney shkoly [Secondary school teaching staff]. Moscow: Prosveschenie Publ., 206 p.

Sukhomlinskiy, V.A. (1981). Sto sovetov uchitelyu [One hundred tips for teachers]. Izhevsk: Udmurtiya Publ., 296 p.

Vygotskiy, L.S. (1984). Problema vozrasta: v 6 t. T. 4: Detskaya psikhologiya, pod red. D.B. El’konina [The problem of age: in 6 vols. Vol. 4: Child psychology, ed. by D.B. El’konin]. Moscow: Pedagogika Publ., 432 р.

Published

2020-12-30

Issue

Section

Статьи