Representations of social reality: communicative aspects of their construction under the information singularity conditions

Sociology

Authors

  • Roman A. Zakharkin Far Eastern Federal University, 8, Sukhanov st., Vladivostok, Primorsky region, 690091, Russia
  • Anna O. Panfilova Far Eastern Federal University, 8, Sukhanov st., Vladivostok, Primorsky region, 690091, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-1-130-138

Keywords:

social reality, social representations, information society, mass media, public opinion, information singularity

Abstract

The article analyzes the role of modern mass communication in the construction of social reality representations. Based on the phenomenological and postmodern approaches to social analysis, the authors draw a conclusion about the determining and specific influence of the mass media on the individual in the context of the information society. The modern socio-informational exchange is greatly complicated by the information redundancy factor and the impossibility to fully process the entire volume of information. Excess of information puts a person in a situation of choice: he needs to choose certain channels. Then the chosen ones become the main media providers of social reality representations. Consequently, those representations in many respects are influenced by the content broadcasted through the selected channels. Theoretical and empirical data show that this plays a special role in the structure of individuals’ everyday informational practices and affects the level of trust to information sources and the processes of self-identification and socialization in the current social reality. The authors draw a general conclusion that people’s representations of social reality are, to a large extent, of an image nature. In many ways, this process also depends on the media concept of the selected channels. It is constructed and promoted by the communication efforts of the modern mass media. The authors emphasize the simulated and controllable nature of this process. The article presents data which may be useful in further sociological analysis of the modern mass communication process, in interpretation of its institutional characteristics, in determining their role in the construction of social reality representations.

Author Biographies

Roman A. Zakharkin, Far Eastern Federal University, 8, Sukhanov st., Vladivostok, Primorsky region, 690091, Russia

Ph.D. in Sociology,Associate Professor of the Department of Communications and Media

Anna O. Panfilova, Far Eastern Federal University, 8, Sukhanov st., Vladivostok, Primorsky region, 690091, Russia

Ph.D. in Sociology,Associate Professor of the Department of Social Sciences

References

Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляции. М.: Постум, 2015. 240 с.

Деррида Ж. Призраки Маркса. М.: Ecce homo, 2006. 256 с.

Жульков М.В. Социальная реальность в энергоинформационном мире // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2013. № 12–3(38). С. 70–75.

Захаркин Р.А. Влияние средств массовой коммуникации на отношение к социальной реальности // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Политология. Религиоведение. 2017. Т. 21. С. 134–139.

Кармадонова Т.Н. Влияние социальной адаптации личности на конструирование социальной реальности // Вопросы социальной теории. 2015. Т. 7, № 1–2. С. 260–265.

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. СПб.: Алетейя, 1998. 160 с.

Мараховский В. Верю — не верю // Газета «Культура». 2017. 24 янв. URL: http://portal-kultura.ru/articles/obozrevatel/151462-veryu-ne-veryu/ (дата обращения: 08.12.2019).

Мусиец П.В. «Социальная реальность» в системе релевантных понятий // Вестник ВЭГУ. 2013. № 1(63). С. 125–129.

Осипов Г.В., Карепова С.Г., Климовицкий С.В. Новая социальная реальность как объект социального конструирования // Социально-гуманитарные знания. 2014. № 6. С. 246–258.

Панфилова А.О. Массовое сознание и общественное мнение в деятельности современной массовой коммуникации // Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление. 2015. № 1(73). С. 14–19.

Пахарь Л.И. Социальная реальность: анализ механизма функционирования // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 5(61). С. 135–143.

Пернацкий В. Феномен социальной реальности // Свободная мысль. 2015. № 3(1651). С. 173–188.

Сергеева Э.А. Социальное взаимодействие как основа построения социальной реальности: социально-философский анализ // Теория и практика общественного развития. 2011. № 5. С. 40–43.

Тихонов А.В. Социология управления: вчера, сегодня, завтра (материалы круглого стола) // Социологические исследования. 2018. № 2. С. 102–113. DOI: https://doi.org/10.7868/s0132162518020113

Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса. М.: Эксмо, 2018. 256 с.

Шюц А. Избранное: мир, светящийся смыслом. М.: РОССПЭН, 2004. 1056 с.

References

Baudrillard, J. (2015). Simulyakry i simulyatsiya [Simulacra and simulation]. Moscow: Postum Publ., 240 p.

Derrida, J. (2006). Prizraki Marksa [Specters of Marx]. Moscow: Ecce Homo Publ., 256 p.

Festinger, L. (2018). Teoriya kognitivnogo dissonansa [Theory of cognitive dissonance]. Moscow: Eksmo Publ., 256 p.

Karmadonova, T.N. (2015). Vliyanie sotsial’noy adaptatsii lichnosti na konstruirovanie sotsial’noy real’nosti [Influence of social adaptation of the individual on the construction of social reality]. Voprosy sotsial’noy teorii [Issues of Social Theory]. Vol. 7, no. 1–2, pp. 260–265.

Lyotard, J.-F. (1998). Sostoyanie postmoderna [The postmodern condition]. Saint-Petersburg: Aleteya Publ., 160 p.

Marakhovskiy, V. (2017). Veryu — ne veryu [I believe — I don’t believe]. Gazeta «Kul’tura» [«Culture»: newspaper]. Jan. 24. Available at: http://portal-kultura.ru/articles/obozrevatel/151462-veryu-ne-veryu/ (accessed 08.12.2019).

Musiets, P.V. (2013). «Sotsial’naya real’nost’» v sisteme relevantnykh ponyatiy [«Social Reality» in the system of relevant concepts]. Vestnik VEGU. No. 1(63), pp. 125–129.

Osipov, G.V., Karepova, S.G. and Klimovitskiy, S.V. (2014). Novaya sotsial’naya real’nost’ kak ob’ekt sotsial’nogo konstruirovaniya [New social reality as an object of social construction]. Sotsial’no-gumanitarnye znaniya [Social and Humanitarian Knowledge]. No. 6, pp. 246–258.

Pakhar’, L.I. (2014). Sotsial’naya real’nost’: analiz mekhanizma funktsionirovaniya. Seriya: Gumanitarnyye i sotsial’nyye nauki [Social reality: the analysis of the mechanism of functioning]. Uchenye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta [Scientific Notes Oryol State University. Series: Humanities and Social Sciences]. No. 5(61), pp. 135–143.

Panfilova, A.O. (2015). Massovoe soznanie i obschestvennoe mnenie v deyatel’nosti sovremennoy massovoy kommunikatsii [Mass consciousness and public opinion in modern mass communication activities]. Izvestiya Dal’nevostochnogo federal’nogo universiteta. Ekonomika i upravlenie [The Bulletin of the Far Eastern Federal University. Economics and Management]. No. 1(73), pp. 14–19.

Pernatskiy, V. (2015). Fenomen sotsial’noy real’nosti [The phenomenon of social reality]. Svobodnaya mysl’ [Free Thought]. No. 3(1651), pp. 173–188.

Sergeyeva, A.A. (2011). Sotsial’noe vzaimodeystvie kak osnova postroeniya sotsial’noy real’nosti: sotsial’no-filosofskiy analiz [Social interaction as a base for construction of social reality: socio-philosophical analysis]. Teoriya i praktika obschestvennogo razvitiya [Theory and Practice of Social Development]. No. 5, pp. 40–43.

Shyuts, A. (2004). Izbrannoe: mir, svetyaschiysya smyslom [Selected: a world shining with meaning]. Moscow: ROSSPEN Publ., 1056 p.

Tikhonov, A.V. (2018). Sotsiologiya upravleniya: vchera, segodnya, zavtra (materialy kruglogo stola) [Sociology of governance and administration: yesterday, today, tomorrow (materials of a Roundtable)]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 2, pp. 102–113. DOI: https://doi.org/10.7868/s0132162518020113

Zakharkin, R.A. (2017). Vliyanie sredstv massovoy kommunikatsii na otnoshenie k sotsial’noy real’nosti [Communication media influence on the view of social reality]. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Politologiya. Religiovedenie [The Bulletin of Irkutsk State University. Series «Political Science and Religion Studies»]. Vol. 21, pp. 134–139.

Zhul’kov, M.V. (2013). Sotsial’naya real’nost’ v energoinformatsionnom mire [Social reality in the energy-informational world]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice]. No. 12–3(38), pp. 70–75.

Published

2020-03-30

Issue

Section

Статьи