Visual Dominants of the Urals in Photographs of the Late 19th – Early 20th Centuries (Based on Guidebooks and Postcards)
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-3-84-95Keywords:
Urals image; travelogue; guidebook; postcard; visual dominants; photography; landmark.Abstract
This article deals with the photographic image of the Urals in the late 19th – early 20th centuries and studies the role that scenic photographs played in shaping the visual dominants of the Urals. The main materials for this research were photographic illustrations presented in guidebooks as well as photographic postcards of the period in question. Theoretically and methodologically, the study is based on the perception of means of communication as a message and the structural-semiotic understanding of the cultural code. Postcards and guidebooks are considered as influential space coders that present an image of the Urals in accordance with their communicative settings. The tourist orientation and technical possibilities of photography production lead to a wider and more detailed coverage of the Ural space than in previous verbal representations. In connection with the focus on tourist attractiveness, spatial dominants are selected that correspond to the status of a landmark. The Chusovaya River firmly establishes its status as the main river of the Urals. The interest shifts toward the Southern Urals, where the most spectacular mountain landscapes are located. Taganay Mount, which crowns a group of high ridges in the Zlatoust region, becomes the dominant feature of the Ural Mountains. Tourist photography reintroduces as a landmark the mining industry of the Urals, which, due to the crisis of the second half of the 19th century, was losing its status as an economic pillar of the region. Mining production is presented as an object of tourist ethnography. There is noted special attention with regard to myths and legends of the region as well as historical plots that possess the qualities of attractive narration. A view from above becomes the most preferred, constantly employed perspective, emphasizing the steepness and the scale of the space. Mass authorship and an intensive distribution of photographic views of the Urals lead to a new discovery of the Ural space.References
Список источников
Весновский В. А. Иллюстрированный путеводитель по Уралу. Екатеринбург: Тип. «Уральской жизни», 1904. 444 с.
Живописная Россия: Отечество наше в его земельном, историческом, племенном, экономическом и бытовом значении / под общ. ред. П. П. Семенова. М., СПб.: Т-во М. О. Вольф, 1881. Т. 1, ч. 1. Северная Россия. XXII, 492, VI с.; М., СПб.: Т-во М. О. Вольф, 1901. Т. 8, ч. 2. Приуральский край. 311, III с.
Мамин-Сибиряк Д. Н. От Урала до Москвы // Мамин-Сибиряк Д. Н. Собр. соч.: в 8 т. М.: Гос. изд-во худ. лит., 1955. Т. 8. С. 249–402.
Открытый исследовательский проект «Наследие С. М. Прокудина-Горского». URL: http://prokudin-gorskiy.ru/image.php?ID=1176 (дата обращения: 31.03.2023).
Путешествие по Сибири и прилегающим к ней странам Центральной Азии, по описаниям Т. У. Аткинсона, А. Т. фон-Миддендорфа, Г. Радде и др.» в 1865 году / сост. А. фон-Этцель, Г. Вагнер; пер. с нем. Н. Деппиша. СПб.: Издание книгопродавца М. О. Вольфа, 1865.
Россия. Полное географическое описание нашего Отечества: настольная и дорожная книга для русских людей / под ред. В. П. Семенова. СПб.: А. Ф. Девриен, 1914. Т. 5: Урал и Приуралье. VIII, 669 с.
Тагрин Н. С. Мир в открытке. М.: Изобразительное искусство, 1978. 128 с.
Чехов А. П. Письмо Чеховым, 29 апреля 1890 г. // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Письма в 12 т. / АН СССР. Ин-т мир. лит. им. А. М. Горького. М.: Наука, 1976. Т. 4. Письма, январь 1890 – февраль 1892. С. 70–73.
Ярцева А. В. Открытое письмо в России. Художественные открытки конца XIX – начала XX века // Российская национальная библиотека. URL: https://expositions.nlr.ru/ve/RA5507/otkrytoe-pismo (дата обращения: 31.03.2023).
Список литературы
Абашев В. В. Д. Н. Мамин-Сибиряк: У истоков геопоэтики Урала // Уральский исторический вестник. 2009. № 1(22). С. 51–59.
Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс. 1989. 616 с.
Бушмаков А. В., Бушмакова Ю. В. Презентация города на почтовых открытках на примере Перми ХХ в. // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Прикладная экология. Урбанистика. 2016. № 3(23). С. 192–208.
Головнева Е. В. Конструирование региональной идентичности в современной культуре: на материале Сибирского региона: дис. … д-ра филос. наук. Екатеринбург, 2018. 340 c.
Головнёва Е. В., Мартишина Н. И. Владивосток в видовых открытках из коллекции Б. В. Августовского // Urbis et Orbis. Микроистория и семиотика города. 2021. № 1. С. 91–105. doi 10.34680/urbis-2021-1-91-105
Голубь О. С., Тимофеева Т. С., Озерина А. А., Визуальный образ города как когнитивно-аффективный городской идентичности // Форум. Серия: Гуманитарные и экономические науки. 2019. № 1(18). С. 99–103.
Горелова Ю. Р. Образ города в восприятии горожан. М.: Российский научно-исследовательский институт культурного и природного наследия им. Д. С. Лихачева, 2019. 154 с.
Грибер Ю. А. Многоцветная открытка как источник изучения колористики города начала XX века // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2011. № 6(3). С. 68–72.
Замятин Д. Н. Геокультурный брендинг городов и территорий: от теории к практике: книга для тех, кто хочет проектировать и творить другие пространства. СПб.: Алетейя, 2020. 668 с.
История литературы Урала. XIX век: в 2 кн. / В. В. Абашев, И. А. Айзикова, К. В. Анисимов [и др.]; гл. ред. Е. К. Созина; Рос. акад. наук, Урал. отд-ние, Ин-т истории и археологии. М.: ЯСК, 2020. Кн. 1. 663 с.
Линч К. Образ города / пер. с англ. В. Л. Глазычева; под ред. А. В. Иконникова. М., 1982. 328 с.
Маклюэн Г. М. Понимание Медиа: Внешние расширения человека. М.; Жуковский: КАНОН-пресс-Ц: Кучково поле, 2003. 464 с.
Павлова Л. В., Романова И. В. «Цветная» составляющая частотного словаря «армянского текста» // Litera. 2022. № 12. С. 20–32. doi 10.25136/
-8698.2022.12.39276.
Руцинская И. И. Урал в региональных путеводителях второй половины XIX – начала XX века // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация: сб. науч. тр. М.: КДУ: Университетская книга, 2018. Вып. 2. С. 133–135.
Топоров В. Н. Петербургский текст русской литературы: Избранные труды. СПб.: Искусство-СПБ, 2003. 616 с.
Филоненко В. И., Штомпель Л. А., Штомпель О. М. Оценка городской визуальной среды жителями южно-российских городов // Социологические исследования. 2020. № 7. C. 155–159. doi 10.31857/S013216250010022-7
Фомичева Т. С. Проблемы состояния казенной горнозаводской промышленности Урала в конце XIX века в оценках современников // Вестник ЧелГУ. 2008. № 24. C. 41–52.
Olson J., McAlexander J., Roberts S. The impact of the visual content of advertisements upon the perceived vacation experience // Tourism Services Marketing: Advances in Theory and Practice. Proceedings of the Special Conference on Tourism Services Marketing / by ed. W. J. Benoy, L. Moutinho, I. Vernon. Cleveland, OH: Cleveland State University, 1986. P. 260–269.
References
Abashev V. V. D. N. Mamin-Sibiryak: U istokov geopoetiki Urala [D. N. Mamin-Sibiryak: At the origins of the geopoetics of the Urals]. Ural’skiy istoricheskiy vestnik [Ural Historical Journal], 2009, issue 1(22), рр. 51–59. (In Russ.)
Barthes R. Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [Selected Works: Semiotics. Poetics]. Moscow, Progress Publ., 1989. 616 p. (In Russ.)
Bushmakov A. V., Bushmakova Yu. V. Prezentatsiya goroda na pochtovykh otkrytkakh na primere Permi ХХ v. [Presentation of the city on postcards by the example of Perm of the 20th century]. Vestnik Permskogo natsional’nogo issledovatel’skogo politekhnicheskogo universiteta. Prikladnaya ekologiya. Urbanistika [PNRPU Bulletin, Applied Ecology. Urban Development], 2016, issue 3 (23), pp. 192–208. (In Russ.)
Golovneva E. V. Konstruirovanie regional’noy identichnosti v sovremennoy kul'ture: na materiale Sibirskogo regiona. Diss. dokt. filos. nauk [The construction of regional identity in modern culture: on the material of the Siberian region. Dr. philos. sci. diss.]. Yekaterinburg, 2018. 340 p. (In Russ.)
Golovneva E. V., Martishina N. I. Vladivostok v vidovykh otkrytkakh iz kollektsii B. V. Avgustovskogo [Vladivostok on view postcards from the collection of B. V. Avgustovsky]. Urbis et Orbis. Mikroistoriya i semiotika goroda [Urbis et Orbis. Microhistory and Semiotics of the City], 2021,
issue 1, pp. 91–105. doi 10.34680/urbis-2021-1-91-105. (In Russ.)
Golub’ O. S., Timofeeva T. S., Ozerina A. A. Vizual’nyy obraz goroda kak kognitivno-affektivnyy komponent gorodskoy identichnosti [Visual image of the city as a cognitive and effective component of city identity]. Forum. Seriya: Gumanitarnye i ekonomicheskie nauki [Forum. Series: Humanities and Economic Sciences], 2019, issue 1(18), pp. 99–103. (In Russ.)
Gorelova Yu. R. Obraz goroda v vospriyatii gorozhan [The Image of the City in the Perception of the Citizens]. Moscow, Likhachev Russian Research Institute for Cultural and Natural Heritage Press, 2019. 154 p. (In Russ)
Griber Yu. A. Mnogotsvetnaya otkrytka kak istochnik izucheniya koloristiki goroda nachala XX veka [Multi-colored card as the source of studying town coloration of the beginning of the 20th century]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice]. Tambov, Gramota Publ., 2011, issue 6(3), pp. 68–72. (In Russ.)
Zamyatin D. N. Geokul’turnyy brending gorodov i territoriy: ot teorii k praktike: kniga dlya tekh, kto khochet proektirovat’ i tvorit’ drugie prostranstva [Geocultural Branding of Cities and Territories: From Theory to Practice: The Book for Those Who Want to Design and Create Other Spaces]. St. Petersburg, Aletheia Publ., 2020. 668 p. (In Russ.)
Istoriya literatury Urala. XIX vek [History of Literature of the Urals. 19th Century]: in 2 books. V. V. Abashev, I. A. Ayzikova, K. V. Anisimov et al.; ed. by E. K. Sozina. Ural Branch of the Russian Academy of Sciences, Institute of History and Archaeology. Moscow, LRC Publishing House, 2020, book 1. 663 p. (In Russ.)
Lynch K. Obraz goroda [The Image of the City]. Transl. by V. L. Glazychev; ed. by A. V. Ikonnikov. Moscow, 1982. 328 p. (In Russ.)
McLuhan G. M. Ponimanie Media: Vneshnie rasshireniya cheloveka [Understanding Media: The Extensions of Man]. Moscow, Zhukovsky, KANON-Press-TS, Kuchkovo pole Publ., 2003. 464 p. (In Russ.)
Pavlova L. V., Romanova I. V. ‘Tsvetnaya’ sostavlyayushchaya chastotnogo slovarya ‘armyanskogo teksta’ [The ‘color’ component of the frequency dictionary of ‘Armenian text’]. Litera, 2022, issue 12, pp. 20–32. doi 10.25136/2409-8698.2022.
39276. (In Russ.)
Rutsinskaya I. I. Ural v regional’nykh putevoditelyakh vtoroy poloviny XIX – nachala XX veka [The Urals in regional guidebooks of the second half of the 19th – early 20th centuries]. Yazyk. Kul’tura. Perevod. Kommunikatsiya [Language. Culture. Translation. Communication]: a collection of scientific papers. Issue 2. Mosсow, KDU Publ., 2018, issue 2, pp. 133–135. (In Russ.)
Toporov V. N. Peterburgskiy tekst russkoy literatury: Izbrannye trudy [Petersburg Text of Russian Literature: Selected Works]. St. Petersburg, Iskusstvo-SPb Publ., 2003. 616 p. (In Russ.)
Filonenko V. I., Shtompel L. A, Shtompel O. M. Otsenka gorodskoy vizual’noy sredy zhitelyami yuzhno-rossiyskikh gorodov [Visual Environment of South Russian Cities in the Assessments of Citizens]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies], 2020, issue 7, pp. 155–159. doi 10.31857/
S013216250010022-7. (In Russ.).
Fomicheva T. S. Problemy sostoyaniya kazennoy gornozavodskoy promyshlennosti Urala v kontse XIX veka v otsenkakh sovremennikov [The problems of the state-owned mining and metallurgical industry of the Urals at the end of the 19th century as assessed by contemporaries]. Vestnik ChelGU [Bulletin of Chelyabinsk State University], 2008, issue 24, pp. 41–52. (In Russ.).
Olson J., McAlexander J., Roberts S. The impact of the visual content of advertisements upon the perceived vacation experience. Tourism Services Marketing: Advances in Theory and Practice. Proceedings of the Special Conference on Tourism Services Marketing. Ed. by W. J. Benoy, L. Moutinho and I. Vernon. Cleveland, OH, Cleveland State University, 1986, pp. 260–269. (In Eng.)