Orthodox Realism in the Works by Fyodor Dostoevsky

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-2-131-140

Keywords:

Russian literature; F. M. Dostoevsky; spiritual realism; artistic method; Orthodox realism.

Abstract

The article aims to define the artistic method of F. M. Dostoevsky in the light of new ideas about the ideological content and poetics of the writer’s works. As is known, Dostoevsky worked in the genre of realism, he called himself a realist, and it is easy to notice the features of social, psychological, philosophical, and even political realism in his writings. At the same time, there was always something else in them, something more significant and adding unique originality to the writer’s works. A number of modern researchers (I. B. Avanesyan, A. A. Alekseev, V. A. Voropaev, M. M. Dunaev, V. N. Zakharov, Yu. V. Lebedev, A. M. Lyubomudrov, L. I. Saraskina, K. A. Stepanyan, A. N. Uzhankov, and others) consider this phenomenon to be grounded in the cultural European Christian tradition. The results of the study of Dostoevsky’s works by means of historical-cultural and comparative-historical methods generally confirm this assumption, but it needs significant clarification. Using the comparative typological method, the author of the article explores various points of view on Dostoevsky’s poetics, systematizes the results obtained on the basis of an original methodological approach, and comes to the conclusion that the most precise term conveying the features of the writer’s artistic method is ‘Orthodox realism’. It is known that Dostoevsky called his method ‘complete realism’, ‘realism in the highest sense’, absolutely rejecting the label of a writer-psychologist. This circumstance has repeatedly attracted the attention of researchers. While studying various concepts and analyzing Dostoevsky’s own views on the goals and objectives of artistic creativity, the author of the article comes to the conclusion that ‘realism in the highest sense’ is based on the principle of transforming the Orthodox view of the world into artistic imagery – ‘Orthodox realism’. It has been the main principle of Russian literature since its appearance, having countless embodiments in the works of Russian writers. Dostoevsky creatively rethought the experience of European and Russian Christian literature and raised the method of Orthodox realism to an unattainable height.

Author Biography

Oleg I. Syromyatnikov, Perm State University

Professor in the Department of Russian Literature

References

Аванесян И. Б. Проблемы изучения духовного реализма как художественного метода в современном литературоведении // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 2(20). С. 13–15.

Алексеев А. А. Проблема духовного реализма в русской классической литературе ХIХ века // Дергачевские чтения – 98. Русская литература: национальное развитие и региональные особенности. Екатеринбург, 1998. С. 22–24.

Анненков П. В. Воспоминания и критические очерки. Собрание статей и заметок, 1849–1868. Отд. 2. СПб., 1879. 404 с.

Антоний (Храповицкий), архиеп. Избранные труды. Письма. Материалы. М.: Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2007. 1056 с.

Бердяев Н. Миросозерцание Достоевского. М.: ЗАХАРОВ, 2001. 173 с.

Ветловская В. Е. Анализ эпического произведения: Проблемы поэтики. СПб.: Наука, 2002. 213 с.

Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений: в 14 т. / гл. ред. Н. Л. Мещеряков; АН СССР,Ин-т литературы (Пушкин. дом). М.: Изд-во АН СССР, 1937–1952.

Достоевский Ф. М. Полн. собр. соч.: в 30 т. Л.: Наука, 1972–1990.

Есаулов И. А. Христианский реализм как художественный принцип русской классики // Феномен русской духовности: словесность, история, культура: материалы Междунар. науч. конф. Калининград: Изд-во РГУ им. И. Канта, 2007. С. 9–19.

Захаров В. Н. Христианский реализм в русской литературе (постановка проблемы) // Евангельский текст в русской литературе XVIII–ХХ веков: цитата, реминисценция, мотив, сюжет, жанр: сб. науч. тр. Вып. 3 / отв. ред. В. Н. Захаров; ПетрГУ. Петрозаводск, 2001. С. 5–20.

Иванов А. В. Руководство к изучению книг Священного Писания Нового Завета. СПб., 2008. 911 с.

Игнатий (Брянчанинов), святитель. О необходимости Собора для Российской Православной Церкви. Записки епископа Игнатия Брянчанинова (1862–1866 гг.). URL: https://azbyka.ru/otechnik/pravila/kanony-pravoslavnoj-tserkvi-grabbe/17_2 (дата обращения: 05.06.2022).

Иларион Киевский, митр. Слово о Законе и Благодати / Библиотека литературы Древней Руси. СПб.: Наука, 1997. Т. 1. С. 26–62.

Иустин (Попович), преподобный. Философские пропасти. 2-е изд., испр. / Издат. совет РПЦ. М., 2005. 288 с.

Иустин (Попович), преподобный. Философия и религия Ф. М. Достоевского. Мн.: Издатель Д. В. Харченко, 2007. 312 с.

Коняев Н. М. Православный реализм-литература будущего: доклад, прочитанный 05.04.2006 на X Всемирном Русском Народном Соборе, посвященном теме «Вера. Человек. Земля. Миссия России в XXI веке». URL: http://www.voskres.ru/idea/koniaev.htm (дата обращения: 06.03.2022).

Лихачев Д. С. Литература Древней Руси / Изборник: Повести Древней Руси. М.: Худож. лит., 1986. 447 с.

Любомудров А. М. Духовный реализм в литературе русского зарубежья: Б. К. Зайцев, И. С. Шмелев. СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. 272 с.

Сараскина Л. И. «Достоевский жил с нами всё это время...» // Фудель С. И. Наследство Достоевского. 3-е изд., испр. и доп. М.: Русский путь, 2016. С. 3–42.

Степанян К. А. Явление и диалог в романах Ф. М. Достоевского. СПб.: Крига, 2010. 400 с.

Тургенев И. С. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Письма: в 18 т. ИРЛИ. 2-е изд., испр. и доп. Т. 1. Письма, 1831–1849. М.: Наука, 1982. 607 с.

Фудель С. И. Наследство Достоевского. 3-е изд., испр. и доп. М.: Русский путь, 2016. 340 с.

Черников А. П. Проза И. С. Шмелева: концепция мира и человека. Калуга: Калуж. обл. ин-т усоверш. учит., 1995. 341 с.

References

Avanesyan I. B. Problemy izucheniya dukhovnogo realizma kak khudozhestvennogo metoda v sovremennom literaturovedenii [Problems of spiritual realism study as an artistic method in modern literary criticism]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki [Philology. Theory & Practice], 2013, issue 2 (20), pp. 13–15. (In Russ.)

Alekseev A. A. Problema dukhovnogo realizma v russkoy klassicheskoy literature XIX veka [The problem of spiritual realism in Russian classical literature of the 19th century]. Dergachevskie chteniya – 98. Russkaya literatura: natsional’noe razvitie i regional’nye osobennosti [Dergachev Readings – 98. Russian Literature: National Development and Regional Features]. Yekaterinburg, 1998, рр. 22–24. (In Russ.)

Annenkov P. V. Vospominaniya i kriticheskie ocherki. Sobranie statey i zametok, 1849–1868 [Memoirs and critical essays. Collection of articles and notes, 1849-1868]. Part 2. St. Petersburg, 1879, 404 p. (In Russ.)

Antony (Khrapovitsky), Archbishop. Izbrannye trudy. Pis’ma. Materialy [Selected works. Letters. Materials]. Moscow, Saint Tikhon’s Orthodox University for the Humanities Press, 2007. 1056 р. (In Russ.)

Berdyaev N. Mirosozertsanie Dostoevskogo [Dostoevsky’s Worldview]. Moscow, Zakharov Publ., 2001. 173 р. (In Russ.)

Vetlovskaya V. E. Analiz epicheskogo proizvedeniya: Problemy poetiki [Analysis of an Epic Work: Problems of Poetics]. St. Petersburg, Nauka Publ., 2002. 213 р. (In Russ.)

Gogol N. V. Polnoe sobranie sochineniy [The Complete Works: in 14 vols.]. Moscow, Academy of Sciences of the Soviet Union Press, 1937–1952. (In Russ.)

Dostoevsky F. M. Polnoe sobranie sochineniy [The Complete Works: in 30 vols.] Leningrad,Nauka Publ., 1972–1990. (In Russ.)

Esaulov I. A. Khristianskiy realizm kak khudozhestvennyy printsip russkoy klassiki [Christian realism as an artistic principle of Russian classics]. Fenomen russkoy dukhovnosti: slovesnost’, istoriya, kul’tura [The Phenomenon of Russian Spirituality: Literature, History, Culture: Proceedings of the International Scientific Conference]. Kaliningrad, Immanuel Kant Russian State University Press, 2007, рр. 9–19. (In Russ.)

Zakharov V. N. Khristianskiy realizm v russkoy literature (postanovka problemy) [Christian realism In Russian literature (problem statement)]. Evangel’skiy tekst v russkoy literature XVIII–ХХ vekov: tsitata, reministsentsiya, motiv, syuzhet, zhanr [The Gospel Text in the Russian Literature of the 18th–20th Centuries: Quotation, Reminiscence, Motive, Plot, Genre: Collection of Scientific Papers]. Issue 3. Ed. by V. N. Zakharov. Petrozavodsk, Petrozavodsk State University Press, 2001, рр. 5–20. (In Russ.)

Ivanov A. V. Rukovodstvo k izucheniyu knig Svyashchennogo Pisaniya Novogo Zaveta [A Guide to the Study of the Books of the Holy Scriptures of the New Testament]. St. Petersburg, 2008. 911 р. (In Russ.)

Ignatius Brianchaninov, Bishop. O neobkhodimosti Sobora dlya Rossiyskoy Pravoslavnoy Tserkvi. Zapiski episkopa Ignatiya Bryanchaninova (1862–1866 gg.) [On the Need for a Council of the Russian Orthodox Church. Notes of Bishop Ignatius Brianchaninov (1862–1866)]. Available at: https://azbyka.ru/otechnik/pravila/kanony-pravoslavnoj-tserkvi-grabbe/17_2 (accessed 05 June 2022). (In Russ.)

Hilarion of Kiev, Metropolitan. Slovo o Zakone i Blagodati [The Sermon on Law and Grace]. Biblioteka literatury Drevney Rusi [The Library of the Literature of Ancient Russia]. St. Petersburg, Nauka Publ., 1997, vol. 1, рр. 26–62. (In Russ.)

Iustin (Popovich), Reverend. Filosofskie propasti [Philosophical Abysses]. 2nd rev. ed. Moscow, Publishing Council of the Russian Orthodox Church, 2005. 288 р. (In Russ.)

Iustin (Popovich), Reverend. Filosofiya i religiya F. M. Dostoevskogo [The Philosophy and Religion of F. M. Dostoevsky]. Minsk, Publishing House of D. V. Kharchenko, 2007. 312 р. (In Russ.)

Konyaev N. M. Pravoslavnyy realism – literatura budushchego: doklad, prochitannyy 05.04.2006 na X Vsemirnom Russkom Narodnom Sobore, posvyashchennom teme ‘Vera. Chelovek. Zemlya. Missiya Rossii v 21 veke’ [Orthodox Realism as the Literature of the Future: the Report Delivered on April 5, 2006 at the X World Russian People’s Council Dedicated to the Topic ‘Faith. Human. Earth. Russia’s Mission in the 21th Century’]. Available at: http://www.voskres.ru/idea/koniaev.htm (accessed 06 Mar 2022). (In Russ.)

Likhachev D. S. Literatura Drevney Rusi [The Literature of Ancient Russia]. Izbornik: Povesti Drevney Rusi [Anthology: Stories of Ancient Russia]. Moscow, Khudozhestvennaya literatura Publ., 1986. 447 р. (In Russ.)

Lyubomudrov A. M. Dukhovnyy realizm v literature russkogo zarubezh’ya: B. K. Zaytsev, I. S. Shmelev [Spiritual Realism in the Literature of Russian Community Abroad: B. K. Zaitsev, I. S. Shmelev]. St. Petersburg, ʽDmitriy Bulaninʼ Publ., 2003. 272 р. (In Russ.)

Saraskina L. I. ‘Dostoevskiy zhil s nami vse eto vremya...’ [Dostoevsky has been living with us all this time]. Fudel’ S. I. Nasledstvo Dostoevskogo [Dostoevsky’s Legacy]. 3rd rev. and exp. ed. Moscow, Russkiy put’ Publ., 2016, рр. 3–42. (In Russ.)

Stepanyan K. A. Yavlenie i dialog v romanakh F. M. Dostoevskogo [The Phenomenon and Dialogue in the Novels by F. M. Dostoevsky]. St. Petersburg, Kriga Publ., 2010. 400 р. (In Russ.)

Turgenev I. S. Polnoe sobranie sochineniy i pisem: v 30 t. Pis’ma. V 18 t. [Complete Works and Letters: in 30 vols. Letters. In 18 vols.]. Institute of Russian Literature. 2nd rev. and exp. ed. Moscow, Nauka Publ., 1982, vol. 1. Pis’ma, 1831–1849 [Letters, 1831–1849]. 607 р. (In Russ.)

Fudel’ S. I. Nasledstvo Dostoevskogo [Dostoevsky’s Legacy]. 3rd rev. and exp. ed. Moscow, Russkiy put’ Publ., 2016. 340 р. (In Russ.)

Chernikov A. P. Proza I. S. Shmeleva: kontseptsiya mira i cheloveka [I. S. Shmelev’s Prose: the Concept of the World and Man]. Kaluga, Kaluga Regional Institute of Improving Teachers’ Qualification Press, 1995. 341 р. (In Russ.)

Published

2023-07-05

How to Cite

Syromyatnikov О. И. . (2023). Orthodox Realism in the Works by Fyodor Dostoevsky. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 15(2). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-2-131-140

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE