OUTDOOR ADVERTISING IN A LARGE INDUSTRIAL CITY: THE CONTENT AND PERCEPTION
DOI:
https://doi.org/10.17072/2037-6681-2017-1-108-121Keywords:
outdoor advertising, DOOH-advertising, commercial advertising, social advertising, self-image, identification, perception, communication strategies.Abstract
The article presents analysis of outdoor advertising in a large industrial city (through the example of Perm) in terms of the content and perception. It has been found that 88,8 % of outdoor advertising is commercial, 11,2 % belongs to social advertising. More than 70 % of social advertising is aimed at the prevention of drug addiction and AIDS. About 30 % aims to promote a healthy lifestyle, charity, patriotism, road safety, etc. Sellers of household appliances, furniture, clothing and food (these being the basic needs of an average resident of a metropolis), as well as companies providing telecommunication and banking services are the most aggressive in the area of commercial advertising (more than 80 % of advertisements). As the analysis shows, outdoor advertising campaigns in the sphere of social advertising in most cases receive negative assessment from citizens. The hypothesis was put forward that the mechanisms underlying perception of social advertising (by analogy with commercial advertising) are identification and self-image. Aggressive strategies in presenting information cause an individual’s rejection since he/she does not want to identify themselves with negative characters from social advertising. A series of surveys was conducted to identify evaluations of social advertising by residents of the metropolis. 72 % of the respondents attribute the content of advertising to themselves and 85 % of the respondents assess advertising positively if the information is presented in the context of positive communication strategies. The data obtained are consistent with the characteristics of advertising activities in psychology.References
Бердышев С. Н. Эффективная наружная реклама. М.: Дашков и Ко, 2010. 132 с.
Елина Е.А. Семиотика рекламы. М.: Дашков и Ко, 2014. 136 p. URL: http://www.libma.ru/delo-vaja_literatura/semiotika_reklamy/index.php (дата обращения: 25.04.2016).
Лебедев-Любимов А. Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2002. 368 с: URL: http://www.studfiles.ru/preview/3799909/ (дата обращения: 25.04.2016).
Назайкин А. Н. Наружная, внутренняя, транзитная реклама. М.: Солон-пресс, 2014. 521 с.
Николаев В. Г. Идентичность // Культурология ХХ века. Энциклопедия. М., 1996. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_culture/364/ИДЕНТИЧНОСТЬ (дата обращения: 25.04.2016).
Песоцкий Е. Современная реклама. Теория и практика. Ростов н/Д, 2007. 315 c.
Рязанова Н. Ю. Воздействие рекламы на массовое поведение: социолого-управленческий анализ: автореф. дис. ... канд. соц. наук. М., 2007. 24 c.
Сайт проекта социальной рекламы «Все равно?!» URL: http://vse-ravno.net/about (дата обращения: 25.04.2016).
Социальная реклама. Теория и практика рекламной деятельности // Индустрия рекламы. URL: http://adindustry.ru/doc/1132 (дата обращения: 25.04.2016).
Торичко Р. А. Реклама как мифологическая коммуникативная система: автореф. дис. … канд. филол. наук. Барнаул, 2001. 18 с.
Устин У. Б. Искусство наружной рекламы. М.: АСТ, Астрель, Кладезь, 2009. 304 с.
Феофанов О. А. США: реклама и общество. М.: Мысль, 1974. 266 с.
Филин В. А. Видеоэкология. Что для глаза хорошо, а что – плохо. М.: МЦ «Видеоэкология», 2001. 312 с. URL: http://www.videoecology.ru/ b1.
html (дата обращения: 16.04.2016).
Центр по профилактике и борьбе со СПИД. URL: http://aids-centr.perm.ru/Статистика/ВИЧ-в-Пермском-крае (дата обращения: 13.03.2016).
MediaCatalog.ru. Рекламные щиты и билборды России. URL: http://www.mediacatalog.ru/ (дата обращения: 16.04.2016).
References
Berdyshev S. N. Effektivnaya naruzhnaya reklama [Effective outdoor advertising]. Moscow, Dashkov and K o Publ., 2010. 132 p. Elina E. A. Semiotika reklamy [Semiotics of advertising]. Moscow, Dashkov and K o Publ., 2014. 136 p. Available at: http://www.libma.ru/delovaja_literatura/ semiotika_reklamy/index.php (accessed 25.04.2016).
Lebedev-Lyubimov A. N. Psikhologiya reklamy [Psychology of advertising]. St. Petersburg, Piter Publ., 2002. 368 р. Available at: http://www.studfiles.ru/preview/3799909/ (accessed 25.04.2016).
Nazaykin A. N. Naruzhnaya, vnutrennyaya, tranzitnaya reklama [Outdoor, indoor and transit advertising]. Moscow, Solon-press Publ., 2014. 521 p.
Nikolaev V. G. Identichnost‘ [Identity]. Kul’turologiya ХХ vek. Entsiklopediya [Cultural studies of the 20th century. Encyclopedia]. Moscow, 1996. Available at: http://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_culture/364/ИДЕНТИЧНОСТЬ (accessed 25.04.2016).
Pesotskiy E. Sovremennaya reklama. Teoriya i praktika [Contemporary advertising. Theory and practice]. Rostov-on-Don, 2007. 315 p. Ryazanova N. Yu. Vozdeystvie reklamy na massovoe povedenie: sotsiologo-upravlencheskiy analiz. Avtoreferat diss. kand. sociolog. nauk [The impact of advertising on mass behavior: sociomanagerial analysis. Abstract of Cand. sociolog. sci. diss.]. Moscow, 2007. 24 p. The website of the project of social advertising “Vsye ravno?!” [“Doesn’t it matter?”]. Available at: http://vse-ravno.net/about (accessed 25.04.2016).
Sotsial’naya reklama. Teoriya i praktika reklamnoy deyatel’nosti [Social advertising. Theory and practice of promotional activities]. Industriya reklamy [Advertising industry]. Available at: http://adindustry.ru/doc/1132 (accessed 25.04.2016).
Torichko R. A. Reklama kak mifologicheskaya kommunikativnaya sistema. Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Advertising as a mythological communication system. Cand. philol. sci. diss.]. Barnaul, 2001. 18 р. Ustin U. B. Iskusstvo naruzhnoy reklamy [The art of outdoor advertising]. Moscow, AST, Astrel’, Kladez’ Publ., 2009. 304 p.
Feofanov O. A. SShA: reklama i obshchestvo [USA: advertising and society]. Moscow, Mysl’ Publ., 1974. 266 p. Filin V. A. Videoekologiya. Chto dlya glaza khorosho, a chto – plokho [What is good for eyes and what is bad]. Moscow, Videoekologiya Publ., 2001. 312 р. Available at: http://www.videoecology.ru/b1.html (accessed 25.04.2016).
Tsentr po profilaktike i bor’be so SPID [Center for prevention and control of AIDS.] Available at: http:// aids-centr.perm.ru/Statistika/VICh-v-Permskom-krae (accessed 25.04.2016).
MediaCatalog.ru. Reklamnye shchity i bilbordy Rossii [Billboards in Russia.] Available at: http://www.mediacatalog.ru/ (accessed 25.04.2016).