INTERNET-ORIENTED TECHNIQUES IN NEWSPAPERS OF MEDIUM-SIZED AND SMALL TOWNS OF THE PERM REGION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2037-6681-2017-1-15-24

Keywords:

media convergence, genre and compositional techniques, new media, newspapers of medium-sized and small towns, Perm region.

Abstract

The article focuses on description of the Internet-oriented techniques used by local newspapers of the Perm region. The main objects under analysis are newspaper publications that borrow the principles of content organization from the Internet media (based on the fundamental ideas of the Internet communication): interactivity, hypertextuality, multimediality. The article puts the emphasis on: techniques of cascade organization of hypertext; atomization and card structuring of a document; adaptation of hyperlinks; logic and syntax of search queries. The use of such techniques in local newspapers is the way that editors try to communicate with the Internet-oriented reader. It seems to be a decent strategy as local audience is slightly segmented and the status of printed periodicals is still high. In general, this process is viewed as an evidence of the current level of media convergence, which can be described not only in terms of organizational changes but also in terms of content modernization in the traditional mass media. It is definitely connected with the new features of the media consumption that have been formed under the influence of the Internet.

Author Biographies

Елена Георгиевна Власова (Elena G. Vlasova), Perm State University

Associate Professor in the Department of Journalism and Mass Communications

Наталья Ибрагимовна Муратова (Natalya I. Muratova), Perm State University

Master’s Student in the Department of Journalism and Mass Communications

References

Амзин А. Новые и экспериментальные форматы / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов, и др. // Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. С. 140–151.

Амзин А. Особенности медиапотребления / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов, и др. // Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. С. 86–100.

Гатов В. Будущее журналистики / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов и др. // Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. С. 206–267.

Горошко Е. И. Интернет-жанр и функционирование языка в Интернете: попытка рефлексии // Жанры речи. Вып. 6: Жанр и язык. Саратов: Изд. центр «Наука», 2009. С. 11–27.

Доля эксклюзивных пользователей мобильного Интернета в России 100 000+ за год выросла на 90 % // TNS Russia. URL: http://tns-global.ru/

press/news/344111 (дата обращения: 25.10.2016).

Занятое в экономике население частных домохозяйств в возрасте 15–72 лет по территории нахождения работы и статусу // Офиц. сайт Территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Пермскому краю. Всероссийская перепись населения 2010. URL: http://permstat.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_ts/permstat/resources/c7d92b80408d384b8976ef367ccd0f13 (дата обращения: 25.10.2016).

Интернет-СМИ: теория и практика: учеб. пособие для студентов вузов / под. ред. М. М. Лукиной. М.: Аспект Пресс, 2010. 348 с.

Калмыков А. А, Коханова Л. А. Интернет-журналистика: учеб. пособие. М.: Юнити-Дана, 2005. 384 с.

Колесник Ф. Все, что вы хотели знать про объяснительную журналистику // Афиша Daily. 2014. 28 июля. URL: https://daily.afisha.ru/archive/vozduh/technology/vse-chto-vy-hoteli-znat-pro-obyasnitelnuyu-zhurnalistiku (дата обращения: 01.11.2016).

Лосева Н. Аудитория новых медиа / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов и др. // Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. С. 31–85.

Наличие доступа в Интернет в домашних хозяйствах // Офиц. сайт Территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Пермскому краю. Статистический ежегодник Пермского края – 2015: URL: http://permsso.gks.ru:8081/bgd/ejegod15/isswww.exe/stg/eg2015/18_12.html (дата обращения: 25.10.2016).

Пак Е. М. Жанрообразование в сетевых СМИ: творческие и технологические факторы: дис. … канд. филол. наук. СПб., 2014. 260 с.

Паранько С. Инструментарий и навыки журналистов / А. Амзин, А. Галустян, В. Гатов и др. // Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. С. 6–30.

Пустовалов А. В, Антипина З. С. Комьюнити-медиа Пермского края: «общиной, для общины, об общине»// Информационное поле современной России: практики и эффекты: сб. ст. ХIII Междунар. науч.-практ. конф. (20–22 окт. 2016 г.) / под ред. Р. П. Баканова. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016. С. 260–265.

Периодические печатные издания // Пермский региональный сервер. URL: http://www.perm.ru/region/common-info/smi/nwsp.html (дата обращения: 25.10.2016).

Показатели, характеризующие состояние экономики и социальной сферы муниципального образования, город Березники за 2016 год // Офиц. сайт Территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Пермскому краю. Официальная статистика. База данных показателей муниципальных образований: URL: http://www.gks.ru/scripts/db_inet2/passport/table.aspx?opt=577080002016 (дата обращения: 25.10.2016).

Показатели, характеризующие состояние экономики и социальной сферы муниципального образования, город Губаха за 2016 год // Офиц. сайт Территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Пермскому краю. Официальная статистика. База данных показателей муниципальных образований: URL: http://www.gks.ru/scripts/db_inet2/passport/table.aspx?opt=577170002016 (дата обращения: 25.10.2016).

Показатели, характеризующие состояние экономики и социальной сферы муниципального образования, город Лысьва за 2016 год // Офиц. сайт Территориального органа Федеральной службы государственной статистики по Пермскому краю. Официальная статистика. База данных показателей муниципальных образований: URL: http://www.gks.ru/scripts/db_inet2/passport/table.aspx?opt=577260002016 (дата обращения: 25.10.2016).

Северин М. Вся ли ваша аудитория помещается в телевизоре? Ч. 3 // Яндекс. Блог рекламных технологий. URL: https://yandex.ru/blog/adv/677 (дата обращения: 01.11.2016).

Смирнова О. В. Местные газеты в новых технологических условиях // Вестник Волжского ун-та им. В. Н. Татищева. 2016. Т. 1, № 3. С. 164–170.

Степанян С. К. Формат печатного СМИ в современной российской медиаиндустрии: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2013. 20 с.

Черепанова Л. Л. Журналист районного СМИ. Штрихи к современному портрету // Информационное поле современной России: практики и эффекты: сб. ст. ХIII Междунар. науч.-практ. конф. (20–22 октября 2016 г.) / под ред. Р. П. Баканова. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2016. С. 323–329.

Численность населения Российской Федерации по муниципальным образованиям на 1 января 2016 года. М.: Федеральная служба государственной статистики Росстат, 2016. 528 с.

Шеремет В. В. Типология медиаконвергенции // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. Филология и искусствоведение. 2012. Вып. 1. С. 73–176.

Martin B. 2015 Global Digital Future in Focus // Сайт компании ComScore, Ink. URL: https://goo.gl/uAV9AS (дата обращения: 25.10.2016).

Russia Digital Future in Focus 2015 // Экспертный центр электронного государства. URL: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2015/11/2015-Russia-Digital-Future-in-Focus.pdf (дата обращения: 01.11.2016).

TNS представила первые данные по мобильной аудитории в городах 700+ // TNS Russia. URL: http://tns-global.ru/press/news/329016 (дата обращения: 25.10.2016).

References

Amzin A. Novye i eksperimental’nye formaty [New and experimental formats]. A. Amzin, A. Galustyan, V. Gatov, D. Kulchitskaya, N. Loseva, S. Paranko, O. Silant’eva et al. Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016 [How the new media have changed journalism. 2012–2016]. Ekaterinburg, Liberal Arts University Press, 2016, pp. 140–151.

Amzin A. Osobennosti mediapotrebleniya [Features of media consumption]. A. Amzin, A. Ga-lustyan, V. Gatov, D. Kulchitskaya, N. Loseva, S. Paranko, O. Silant’eva et al. Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016 [How the new media have changed journalism. 2012–2016]. Ekaterinburg, Liberal Arts University Press, 2016, pp. 86–100.

Gatov V. Budushchee zhurnalistiki [The Future of journalism]. A. Amzin, A. Galustyan, V. Gatov, D. Kulchitskaya, N. Loseva, S. Paranko, O. Silant’eva et al. Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016 [How the new media have changed journalism. 2012–2016]. Ekaterinburg, Liberal Arts University Press, 2016, pp. 206–267.

Goroshko E. I. Internet-zhanr i funktsionirovanie yazyka v Internete: popytka refleksii [Internet-genre and functioning of language on the Internet: attempt of reflection]. Zhanry rechi [Speech Genres].

Issue 6. Zhanr i yazyk [Genre and language]. Saratov, Nauka Publ., 2009, pp. 11–27.

Internet-SMI: teoriya i praktika. Uchebnoe posobie dlya studentov vuzov [Internet mass media. theory and practice. Training aid for students of higher education institutions]. Ed. by M. M. Lukina. Moscow, Aspekt Press Publ., 2010. 348 p.

Kalmykov A. A., Kokhanova L. A. Internet-zhurnalistika. Uchebnoe posobie [Internet-jour-nalism. Training aid]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2005. 384 p.

Kolesnik F. Vse, chto vy hoteli znat’ pro ob’yasnitel’nuyu zhurnalistiku [All you wanted to know about explanatory journalism]. Afisha Daily [Playbill Daily]. 2014. 28 July. Available at: https://daily.afisha.ru/archive/vozduh/technology/vse-chto-vy-hoteli-znat-pro-obyasnitelnuyu-zhurnalistiku (accessed 01.11.2016).

Loseva N. Auditoriya novykh media [Audience of the new media]. A. Amzin, A. Galustyan, V. Gatov, D. Kulchitskaya, N. Loseva, S. Paranko, O. Silant’eva et al. Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016 [How the new media have changed journalism. 2012–2016]. Ekaterinburg, Liberal Arts University Press, 2016, pp. 31–85.

Pak E. M. Zhanroobrazovanie v setevykh SMI: tvorcheskie i tekhnologicheskie faktory. Diss. kand. filol. nauk [Genre formation in the network mass media: creative and technological factors. Cand. philol. sci. diss]. St. Petersburg, 2014. 260 p.

Paran’ko S. Instrumentariy i navyki zhurnalistov [Journalists’ tools and skills]. A. Amzin, A. Ga-lustyan, V. Gatov, D. Kulchitskaya, N. Loseva, S. Paranko, O. Silant’eva et al. Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012–2016 [How the new media have changed journalism. 2012–2016]. Ekaterinburg, Liberal Arts University Press, 2016, pp. 6–30.

Pustovalov A. V, Antipina Z. S. Komyuniti-media Permskogo kraya: “obshchinoy, dlya obshchiny, ob obshchine” [Community-media of the Perm region: by community, for community, about community]. Informatsionnoe pole sovremennoy Rossii: praktiki i effekty: sbornik statey XIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (20–22 oktyabrya 2016 g.) [The Information field of modern Russia: practices and effects. Proceedings of the 13th International research and practice conference (October 20–22, 2016)]. Ed. by R. P. Bakanova. Kazan, Kazan Federal University Press, 2016, pp. 260–265.

Severin M. Vsya li vasha auditoriya pomeshchaetsya v televizore? Chast 3 [Does all your audience fit into television? Part 3]. Yandex. Blog reklamnyikh tekhnologiy [Yandex. Blog of advertising technologies]. Available at: https://yandex.ru/blog/adv/677 (accessed 01.11.2016).

Smirnova O. V. Mestnye gazety v novykh tekhnologicheskikh usloviyakh [Local newspapers under new technological conditions]. Vestnik Volzhskogo universiteta im. V. N. Tatishcheva [Vestnik of Volzhsky University after V. N. Tatischev], 2016, vol. 1, issue 3, pp. 164–170.

Stepanyan S. K. Format pechatnogo SMI v sovremennoy rossiyskoy mediaindustrii. Avtoreferat diss. kand. filol. nauk. [Format of printed mass media in modern Russian media industry. Abstract of Cand. philol. sci. diss]. Moscow, 2013. 20 p.

Cherepanova L. L. Zhurnalist rayonnogo SMI. Shtrikhi k sovremennomu portretu [A journalist of district mass media. Strokes to the modern portrait]. Informatsionnoe pole sovremennoy Rossii: praktiki i effekty: sbornik statey XIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (20–22 oktyabrya 2016 g.) [The Information field of modern Russia: practices and effects. Proceedings of the 13th International research and practice conference (October 20–22, 2016)]. Ed. by R. P. Ba-kanova. Kazan, Kazan Federal University Press, 2016, pp. 323–329.

Sheremet V. V. Tipologiya mediakonvergentsii [Typology of mediaconvergence]. Vestnik Ady-geyskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser.: Filologiya i iskusstvovedenie [Bulletin of the Adygeya State University: a series of Literature and Art Criticism], 2012, issue 1, pp. 73–176.

Martin B. 2015 Global Digital Future in Focus. ComScore, Ink. Available: https://goo.gl/uAV9AS (accessed 25.10.2016).

Published

2017-05-31

How to Cite

Власова (Elena G. Vlasova) Е. Г., & Муратова (Natalya I. Muratova) Н. И. (2017). INTERNET-ORIENTED TECHNIQUES IN NEWSPAPERS OF MEDIUM-SIZED AND SMALL TOWNS OF THE PERM REGION. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 9(1). https://doi.org/10.17072/2037-6681-2017-1-15-24

Issue

Section

LANGUAGE, CULTURE, AND SOCIETY