Poetics of the Epic Image in Works by Ivan Goncharov
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2022-3-113-124Keywords:
Goncharov; epic; poetics; repetition; transfiguration; God’s Mystery; Oblomov.Abstract
Ivan Goncharov’s poetics is distinguished by a special kind of organicity (according to N. I. Prutskov’s terminology, Goncharov’s ‘organic novel’). It allows one to consider a person in extremely close unity not only with the social environment but also with the natural-cosmic, religious and other aspects of life. An artist, in fact, depicts a person as part of concepts such as nature, space, national mentality, etc., taken and represented in an organic unity of simultaneous and joint manifestations in the human psyche (the coincidence of the psycho-biological rhythm of a person with small and large rhythms of the surrounding life and the universe). The writer shows these connections using the poetics of depicting a single rhythmic ‘pulsation’ of a person and the surrounding life, the poetics of depicting ‘organic repetitions’ (natural cycles of the seasons, morally significant toponymy, etc.) with the obligatory exit from cyclical repetition at the moment of ‘transformation’, a qualitative change toward spiritualization. Rhythmic repetitions are so obvious and artistically accentuated, and spiritual ‘breakthroughs’ are so microscopic (and by no means always obvious even to researchers) that it gives the impression of an epically unhurried, almost protracted narration. In this case, Goncharov, as an artist, is trying to base his poetics on the Parable of the Sower (‘A man scatters seed on the ground. <…> whether he sleeps or gets up, the seed sprouts and grows, though he does not know how’). This is how Goncharov sets and develops one of his main themes: God’s Mystery in man and the world.References
Анненский И. Книга отражений. М.: Наука, 1979. 679 с.
Белинский В. Г. Полное собрание сочинений: в 13 т. М.: Изд-во АН СССР, 1953–1959.
И. А. Гончаров. Материалы и исследования // Литературное наследство. М.: Наука, 2000. Т. 102. 735 с.
Гончаров И. А. Собр. соч.: в 8 т. М.: Правда, 1952.
Гончаров И. А. Собр. соч.: в 8 т. М.: Гос. изд-во худ. лит., 1952–1955.
Гончаров И. А. Полн. собр. соч.: в 20 т. Т. 1–10. СПб.: Наука, 1997–2017.
Добролюбов Н. А. Собр. соч.: в 9 т. М., Л.:Гослитиздат, 1961–1964.
Лихачев Д. С. Поэтика древнерусской литературы. Л.: Худ. лит., 1971. 413 с.
Мережковский Д. С. И. А. Гончаров. Критический этюд // Труд. 1890. № 24. С. 596.
Пришвин М. М. Собр. соч.: в 6 т. М.: Гослитиздат, 1956–1957.
Розанов В. В. К 25-летию кончины И. А. Гончарова // Новое время. 1916. № 14558. 15 сент. С. 5.
Шеллинг Ф. В. Философия искусства. СПб.: Алетейя, 1996. 496 с.
Список литературы
Ермолаева Н. Л. Эпическое мышление И. А. Гончарова. Иваново: Иванов. гос. ун-т, 2011. 324 с.
Манн Ю. В. Натуральная школа // История всемирной литературы: в 8 т. М.: Наука, 1983–1994. Т. 6. 1989. С. 384–396.
Мельник В. И. Евангельский текст новеллы-притчи «Уха» И. А. Гончарова // Проблемы исторической поэтики. 2017. Т. 15, № 2. С. 60–80.
Недзвецкий В. А. Гончаров-очеркист // Гончаров И. А. Собр. соч.: в 8 т. М., 1978–1980. Т. 7. С. 413–429.
Одиноков В. Г. Художественная системность русского классического романа. Новосибирск: Наука, 1976. 196 с.
Пруцков Н. И. Мастерство Гончарова-романиста. М. Л.: Изд-во АН СССР, 1962. 230 с.
Пырков И. В. Ритм, пространство и время в русской усадебной литературе ХIХ века (И. А. Гончаров, И. С. Тургенев, А. П. Чехов): дис. … д-ра филол. наук. Саратов, 2018. 512 с.
Пырков И. В. Роман И. А. Гончарова «Обломов». Особенности ритмического построения // И. А. Гончаров: материалы Междунар. конф., посвящ. 185-летию со дня рождения И. А. Гончарова. Ульяновск: Печатный двор, 1998. С. 158–172.
Пырков И. В. «Мелкий шум природы». К вопросу о художественной функции микродеталей в романе И. А. Гончарова «Обломов» // Филология: научные исследования. 2017. № 4. С. 1–8. doi 10.7256/2454-0749.2017.4.24191
References
Ermolaeva N. L. Epicheskoe myshlenie I. A. Goncharova [Epic Thinking of I. A. Goncharov]. Ivanovo, Ivanovo State University Press, 2011. 324 p. (In Russ.)
Mann Yu. V. Natural’naya shkola [Natural school]. Istoriya Vsemirnoy Literatury [History of World Literature: in 8 vols.]. Moscow, Nauka Publ., 1983–1994. Vol. 6, 1989, pp. 384–396. (In Russ.)
Mel’nik V. I. Evangel’skiy tekst novelly-pritchi ‘Ukha’ I. A. Goncharova [More on the evangelical sense of the parable ‘Fish Soup’ by I. A. Goncharov]. Problemy istoricheskoy poetiki [The Problems of Historical Poetics], 2017, vol. 15, issue 2, pp. 60–80. (In Russ.)
Nedzvetskiy V. A. Goncharov-ocherkist [Goncharov as an essayist]. Goncharov I. A. Sobranie sochineniy [Collected Works: in 8 vols.]. Moscow, Pravda Publ., 1978–1980, vol. 7, pp. 413–429. (In Russ.)
Odinokov V. G. Khudozhestvennaya sistemnost’ russkogo klassicheskogo romana [Literary Consistency of the Russian Classical Novel]. Novosibirsk, Nauka Publ., 1976. 196 p. (In Russ.)
Prutskov N. I. Masterstvo Goncharova-romanista [The Mastery of Goncharov as a Novelist]. Moscow, Leningrad, Academy of Sciences of the SovietUnion Publ., 1962. 230 p. (In Russ.)
Pyrkov I. V. Ritm, prostranstvo i vremya v russkoy usadebnoy literature XIX veka (I. A. Goncharov, I. S. Turgenev, A. P. Chekhov). Diss. dokt. filol. nauk [Rhythm, space and time in Russian manor literature of the 19th century (I. A. Goncharov, I. S. Turgenev, A. P. Chekhov). Dr. philol. sci. diss.]. Saratov, 2018. 512 p. (In Russ.)
Pyrkov I. V. Roman I. A. Goncharova ‘Oblomovʼ. Osobennosti ritmicheskogo postroeniya [I. A. Goncharov’s novel ‘Oblomov’. Features of rhythmic construction]. I. A. Goncharov: Materialy mezhdunarodnoy konferentsii, posvyashchennoy 185-letiyu so dnya rozhdeniya I. A. Goncharova [I. A. Goncharov: Proceedings of the International Conference Dedicated to the 185th Anniversary of the Birth of I. A. Goncharov]. Ulyanovsk, Pechatnyy dvor Publ., 1998, pp. 158–172. (In Russ.)
Pyrkov I. V. ‘Melkiy shum prirody’. K voprosu o khudozhestvennoi funktsii mikrodetaley v romane I. A. Goncharova ‘Oblomov’ [‘The light noise of nature’. On the question about the artistic function of microdetails in Ivan Goncharov’s novel ‘Oblomov’]. Filologiya: Nauchnye Issledovaniia [Philology: Scientific Researches], 2017, issue 4, pp. 1–8. doi 10.7256/2454-0749.2017.4.24191. (In Russ.)