Chekhov’s context in Mikhail Zoshchenko’s ‘Sentimental Tales’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2022-3-69-77

Keywords:

existential problems; the theme of discovery; man-in-a-case complex; intertextuality;intertext; Sentimental Tales; Mikhail Zoshchenko; Anton Chekhov.

Abstract

Mikhail Zoshchenko’s Sentimental Tales are organized as a pyramid where each level is consistent and connected with the previous ones and with Russian classic literature. One of the writers who most influenced Zoshchenko was Anton Chekhov. Their creative similarity is manifold: the poetics of daily life, the image of the little man they wrote about, the lyrical humor, the existential problems they raised. The present study provides a comprehensive analysis and an intertextual comparison of M. Zoshchenko’s and A. Chekhov’s poetics. The paper aims to identify how Zoshchenko employs and transforms Chekhov’s principle of discovery story and to determine the meaning-forming functions performed by intertexts. The analysis revealed that M. Zoshchenko’s Sentimental Tales are to a great degree based on Chekhov’s discovery story genre. The theme of sudden insight, the it seemed versus it turned out compositional principle, existential problems, man-in-a-case complex continue the literary succession and offer new opportunities for the interpretation of Zoshchenko’s prose. Characters created by Zoshchenko represent the average intellectual type of the last century. The tragedy lies in the fact that their world no longer exists, and fate is irreversible, thus the intellectuals become senseless martyrs, victims of the change of epoch. Whether the characters are aware of this problem or not, being the subjects of orientation in reality, they inevitably plunge into a dead end of cognition of being. Consequently, fears, loneliness, lack of understanding, perplexity, disunity, communication failure acquire depth in M. Zoshchenko’s tales. The paper evidently demonstrates the authors sympathy for intellectuals he writes about. Existential pathos, eternal powerlessness of the thought and action, pathos of the impossibility of returning to the past life, and fear of the unknown future, constitute the inner issues of Sentimental Tales and raise the stories to the philosophical level.

Author Biography

Tingting Bao , Saint Petersburg State University

Postgraduate Student in the Department of History of Russian Literature

References

Анненков Ю. П. Дневник моих встреч: Цикл трагедий: в 2 т. М.: Худ. лит., 1991. Т. 1. 346 с.

Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1999. 444 с.

Балашова Ю. Б. Тема судьбы и случая в творческой эволюции М. Зощенко // Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2014. № 1. С. 226–232.

Болдырева Е. М. «Шарлатаны от медицины» во «времена великой скорби» в творчестве Лу Синя, А. Чехова, М. Зощенко и В. Шаламова // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 2. С. 167–181. doi 10.20323/1813-145Х-2021-2-119-167-182

Боровиков С. Г. В русском жанре: Из жизни читателя. М.: Время, 2015. 576 с.

Жолковский А. К. Михаил Зощенко: поэтика недоверия. М.: Школа «Языки русской культуры», 1999. 392 с.

Зощенко Мих. Сентиментальные повести // Собрание сочинений: в 7 т. М.: Время, 2008. Т. 3. 640 с.

Зощенко Мих. Сирень цветет // Звезда. Литературно-художественный альманах. Л.: Прибой, 1930. С. 43–76.

Катаев В. Б. Проза Чехова: проблемы интерпретации. М.: Изд-во МГУ, 1979. 326 с.

Катаев В. Б. Реминисценции в «Трех сестрах» // Литературные связи Чехова. М.: Изд-во МГУ, 1989. С. 201–219.

Колева И. П. «Дама с собачкой» А. П. Чехова и «Дама с цветами» М. М. Зощенко: текст и интертекст // Михаил Зощенко: искусство пародии. Традиции отечественной юмористики XIX века в творчестве М. М. Зощенко. М.: Вече, 2013. С. 149–164.

Лушникова Г. И. Интертекстуальность художественного произведения. Кемерово.: КемГУ, 1995. 82 с.

Обухова И. А. «Сентиментальные повести» как этап творческих поисков М. М. Зощенко // Вестник университета Российской академии образования. 2011. № 2. С. 28–32.

Олеша Ю. К. Прощание с миром. СПб: ИЦ «Гуманитарная Академия», 2013. 256 с.

Посадская Л. А. Повседневная жизнь и жизнь духа в «Сентиментальных повестях» М. Зощенко // Государственный литературный музей XX век. Альманах «XX век». СПб.: Островитянин, 2013. Вып. 5. С. 7–18.

Посадская Л. А. Человек и судьба (социальное и архетипическое) в «Сентиментальных повестях» М. Зощенко // Государственный литературный музей XX век. Альманах «XX век». Вып. 6. СПб.: ООО «Островитянин», 2014. С. 5–14.

Сарнов Б. М. Развивая традиции Прокруста (Михаил Зощенко и его редакторы) // Вопросы литературы. 1994. Вып. II. С. 45–91.

Сарнов Б. М. Случай Зощенко. Пришествие капитана Лебядкина. М.: Эксмо, 2005. 704 с.

Семкин А. Д. К вопросу телеологической парадигме М. М. Зощенко // Ученые записки Новгородского государственного университета имени Ярослава Мудрого. 2018. № 6. С. 1–8.

Синявский А. Д. Мифы Михаила Зощенко // Мих. Зощенко: Pro et contra, антология. СПб.: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии, 2015. С. 861–879.

Скафтымов А. П. К вопросу о принципах построения пьес А. П. Чехова // Нравственные искания русских писателей. М.: Худ. лит., 1972. С. 404–435.

Сухих И. Н. Проблемы поэтики А. П. Чехова. СПб.: Изд-во Филол. ф-та СПбГУ, 2007. 492 с.

Хайнади З. Текст. Подтекст. Интертекст. «Три сестры» А. П. Чехова // Русская литература. 2015. № 1. С. 132–146.

Чехов А. П. Рассказы, повести, 1980–1983 // Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. М.: Наука, 1977. Т. 10. 496 с.

Чехов А. П. Рассказы, юморески, 1885–1886 // Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. М.: Наука, 1976. Т. 4. 552 с.

Чехов А. П. Рассказы, юморески. «Драма на охоте», 1884–1885. // Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. М.: Наука, 1975. Т. 3. 624 с.

Чудаков А. П. Поэтика Чехова. Мир Чехова: Возникновение и утверждение. СПб.: Азбука-Аттикус, 2016. 704 с.

Чудакова М. О. Поэтика Михаила Зощенко. М.: Наука, 1979. 200 с.

Щеглов Ю. К. Энциклопедия некультурности (Зощенко: рассказы 1920-х годов и «Голубая книга») // Лицо и маска Михаила Зощенко. М.: Олимп: ППП, 1994. 366 с.

Kristeva J. Word, dialogue, and novel // Desire in language: a semiotic approach to literature and art. Oxford: Blackwell, 1981. P. 64–91.

Гу Вэйцзе. 谷玮洁. 讽刺幽默先驱左琴科的反叛抑或追随(中篇小说集《感伤的故事》的例证) // 求索. 2012 年. № 1. 第 210–212 页 [Гу Вэйцзе. Возражение и следование юмориста и сатирика Зощенко (на материале «Сентиментальных повестей») // Чу Со. 2012. № 1. С. 210–212].

References

Annenkov Yu. P. Dnevnik moikh vstrech: tsikl tragediy [The Diary of My Meetings. The Cycle of Tragedies: in 2 vols.]. Moscow, Khudozhestvennaya literatura Publ., 1991, vol. 1. 346 p. (In Russ.)

Arnold I. V. Semantika. Stilistika. Intertekstual’nost’ [Semantics. Stylistics. Intertextuality]. St. Petersburg, Saint Petersburg University Press, 1999. 444 p. (In Russ.)

Balashova Yu. B. Tema sud’by i sluchaya v tvorcheskoy evolyutsii M. Zoshchenko [The theme of fate and chance in M. Zoshchenko’s creative evolution]. Izvestiya Ural’skogo federal’nogo universiteta. Seriya 2: Gumanitarnye nauki [Izvestia. Ural Federal University Journal. Series 2: Humanities and Arts], 2014, issue 1, pp. 226–232. (In Russ.)

Boldyreva E. M. ‘Sharlatany ot meditsinyʼ vo ‘vremena velikoy skorbiʼ v tvorchestve Lu Sinya, A. Chekhova, M. Zoshchenko i V. Shalamova [‘Charlatans from medicine’ in the ‘times of the Great Tribulation’ in the works of Lu Sin, A. Chekhov, M. Zoshchenko and V. Shalamov]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin], 2021, issue 2, pp. 167–181. doi 10.20323/1813-145Х-2021-2-119-167-182. (In Russ.)

Borovikov S. G. V russkom zhanre: Iz zhizni chitatelya [In the Russian Genre: From the Reader’s Life]. Moscow, Vremya Publ., 2015. 576 p. (In Russ.)

Zholkovskiy A. K. Mikhail Zoshchenko: Poetika nedoveriya [Mikhail Zoshchenko: Poetics of Mistrust]. Moscow, Shkola ‘Yazyki russkoy kul'tury’ Publ., 1999. 392 p. (In Russ.)

Zoshchenko M. Sentimental’nye povesti [Sentimental tales]. Sobranie sochineniy [Collected Works: in 7 vols]. Moscow, Vremya Publ., 2008, vol. 3. 640 p. (In Russ.)

Zoshchenko M. Siren’ tsvetet [Lilac in bloom]. Zvezda. Literaturno-khudozhestvennyy al’manakh [Star. Literary Artistic Almanac]. Leningrad, Priboy Publ., 1930, pp. 43–76. (In Russ.)

Kataev V. B. Proza Chekhova: Problemy interpretatsii [Chekhov’s Prose: Problems of Interpretation]. Moscow, Lomonosov Moscow State University Press, 1979. 326 p. (In Russ.)

Kataev V. B. Reministsentsii v ‘Trekh sestrakh’ [Reminiscences of the ‘Three Sisters’]. Literaturnye svyazi Chekhova [Literary Connections of Chekhov]. Moscow, Lomonosov Moscow State University Press, 1989, pp. 201–219. (In Russ.)

Koleva I. P. ‘Dama s sobachkoyʼ A. P. Chekhova i ‘Dama s tsvetamiʼ M. M. Zoshchenko: tekst i intertekst [‘The Lady with the Dogʼ by A. P. Chekhov and ‘The Lady with Flowersʼ by M. M. Zoshchenko: Text and intertext]. Mikhail Zoshchenko: Iskusstvo parodii. Traditsii otechestvennoy yumoristiki 19 veka v tvorchestve M. M. Zoshchenko [Mikhail Zoschenko: The Art of Parody. Traditions of the 19th-Century Russian Humor in M. M. Zoschenko’s Works]. Moscow, Veche Publ., 2013, pp. 149–164. (In Russ.)

Lushnikova G. I. Intertekstual’nost’ khudozhestvennogo proizvedeniya [Intertextuality of a Work of Fiction]. Kemerovo, Kemerovo State University Press, 1995. 82 p. (In Russ.)

Obukhova I. A. ‘Sentimental’nye povestiʼ kak etap tvorcheskikh poiskov M. M. Zoshchenko [‘Sentimental Talesʼ as a stage of M. M. Zoshchenko’s creative search]. Vestnik Universiteta Rossiyskoy Akademii Obrazovaniya [Herald of the University of the Russian Academy of Education], 2011, issue 2, pp. 28–32. (In Russ.)

Olesha Yu. K. Proshchanie s mirom [Farewell to Life]. St. Petersburg, Gumanitarnaya Akademiya Publ., 2013. 256 p. (In Russ.)

Posadskaya L. A. Povsednevnaya zhizn’ i zhizn’ dukha v ʽSentimental’nykh povestyakhʼ M. Zoshchenko [The daily life and the life of the spirit in M. Zoshchenko’s ʽSentimental Talesʼ]. Gosudarstvennyy literaturnyy muzey ‘XX vek’. Al’manakh ‘XX Vek’ [The State Literary Museum ʽXX Centuryʼ. Almanac ‘XX Century’]. St. Petersburg, Ostrovityanin Publ., 2013, issue 5, pp. 7–18. (In Russ.)

Posadskaya L. A. Chelovek i sud’ba (sotsial’noe i arkhetipicheskoe) v ‘Sentimental’nykh povestyakhʼ M. Zoshchenko [A man and fate (social and archetypical) in ‘Sentimental talesʼ by M. Zoshchenko]. Gosudarstvennyy Literaturnyy Muzey ‘XX Vek’. Al’manakh ‘XX Vek’. [The State Literary Museum ‘XX Century’. Almanac XX century]. St. Petersburg, Ostrovityanin Publ., 2014, issue 6, pp. 5–14. (In Russ.)

Sarnov B. M. Razvivaya traditsii Prokrusta (Mikhail Zoshchenko i ego redaktory) [Developing the Procrustean tradition. Mikhail Zoshchenko and his editors]. Voprosy Literatury [Issues of Literature], 1994, issue 2, pp. 45–91. (In Russ.)

Sarnov B. M. Sluchay Zoshchenko. Prishestvie kapitana Lebyadkina [Zoshchenko’s Case. The Coming of Captain Lebyadkin]. Moscow, Eksmo Publ., 2005. 704 p. (In Russ.)

Semkin A. D. K voprosu o teleologicheskoy paradigme M. M. Zoshchenko [Towards the problem of teleological paradigm of M. M. Zoshchenko]. Uchenye zapiski Novgorodskogo Gosudarstvennogo Universiteta imeni Yaroslava Mudrogo [Memoirs of NovSU], 2018, issue 6, pp. 1–8. (In Russ.)

Sinyavskiy A. D. Mify Mikhaila Zoshchenko [Mikhail Zoshchenko’ myths]. M. Zoshchenko: Pro et contra, antologiya [M. Zoshchenko: Pro et Contra. Anthology]. St. Petersburg, Russian Christian Academy for the Humanities Press, 2015, pp. 861–879. (In Russ.)

Skaftymov A. P. K voprosu o printsipakh postroeniya p’es A. P. Chekhova [On the principles underlying the construction of Chekhov’s plays]. Nravstvennye iskaniya russkikh pisateley [Moral searches of Russian writers]. Moscow, Khudozhestvennaya literatura Publ., 1972, pp. 404–435. (In Russ.)

Sukhikh I. N. Problemy poetiki A. P. Chekhova [Problems of A. Chekhov’s Poetics]. St. Petersburg, Faculty of Philology of Saint Petersburg State University Press, 2007. 492 p. (In Russ.)

Khaynadi Z. Tekst. Podtekst. Intertekst. ‘Tri sestryʼ A. P. Chekhova [Text. Subtext. Intertext. ‘Three Sisters’ of A. P. Chekhov]. Russkaya literatura [Russian Literature], 2015, issue 1, pp. 132–146. (In Russ.)

Chekhov A. P. Rasskazy, povesti, 1980–1983 [Stories, tales, 1980–1983]. Polnoe sobranie sochineniy i pisem [Complete Works and Letters: in 30 vols.]. Moscow, Nauka Publ., 1977, vol. 10. 496 p. (In Russ.)

Chekhov A. P. Rasskazy, yumoreski, 1885–1886 [Stories, humoresques, 1885–1886]. Polnoe sobranie sochineniy i pisem [Complete Works and Letters: in 30 vols.]. Moscow, Nauka Publ., 1976, vol. 4. 552 p. (In Russ.)

Chekhov A. P. Rasskazy, yumoreski. ‘Drama na okhote’, 1884–1885. [Stories, humoresques. ‘Drama on the Hunt’, 1884–1885]. Polnoe sobranie sochineniy i pisem [Complete Works and Letters: in 30 vols.]. Moscow, Nauka Publ., 1975, vol. 3. 624 p. (In Russ.)

Chudakov A. P. Poetika сhekhova. Mir Chekhova: Vozniknovenie i utverzhdenie [Chekov’s Poetics. Chekhov’s World: Emergence and Consolidation]. St. Petersburg, Azbuka-Attikus Publ., 2016. 704 p. (In Russ.)

Chudakova M. O. Poetika Mikhaila Zoshchenko [Mikhail Zoshchenko’s Poetics]. Moscow, Nauka Publ., 1979. 200 p. (In Russ.)

Shcheglov Yu. K. Entsiklopediya nekul’turnosti (Zoshchenko: rasskazy 1920-kh godov i ‘Golubaya kniga’) [An encyclopedia of unculturedness. (Zoshchenko: Stories of the 1920s and ‘The Sky-Blue Book’)]. Litso i maska Mikhaila Zoshchenko [The Face and Mask of Mikhail Zoshchenko]. Moscow, Olimp: PPP Publ., 1994. 366 p. (In Russ.)

Kristeva J. Word, dialogue, and novel. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Oxford, Blackwell, 1981, pp. 64–91. (In Eng.)

Gu Weijie. Fengci Youmo Xianqu Zuo Qinke Fanpan Yihuo Zhuisui (Zhongpian xiaoshuoji Ganshang Gushi Lizheng) [The rebellion and the following of the pioneer of satirical humor Zochenko (based on the material of ‘Sentimental Tales’)]. Qiusuo, 2012, issue 1, pp. 210–212. (In Chin.)

Published

2022-10-16

How to Cite

Bao Т. (2022). Chekhov’s context in Mikhail Zoshchenko’s ‘Sentimental Tales’. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 14(3). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2022-3-69-77

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE