The Conflict in Ivan Vyrypaev’s Dramaturgy
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2022-2-83-91Keywords:
modern dramaturgy; Ivan Vyrypaev; dramatic conflict; discourse.Abstract
The article deals with the specific features of the dramatic conflict in the plays of the modern playwright, director, actor Ivan Vyrypaev (born in 1974), who works in Russia and Poland. We explore the nature of the conflict in his plays written in the 2010s (Iranian Conference (2017), Disquiet (2018) and others). In that period, new tendencies in the development of the dramatic conflict appeared in Vyrypaev’s works, with the conflict being based on the clash not between characters, as before, but between discourses: currently relevant ideas, statements, the rules and attitudes behind them determined by public moods. This strategy clearly reflects the author’s position: the playwright understands his text as an opportunity to represent discourse, as he has often mentioned in his interviews. The material of the study determined the research methodology: the discursive nature of Vyrypaev’s drama is analyzed using the ideas and methods of discourse analysis developed by Michel Foucault, Teun van Dijk, etc. In the course of research, we analyzed Vyrypaev's play Closed Study. New Constructive Ethics (2021) in detail. The analysis has shown that the conflict in the play develops consistently: from the representation of currently relevant discourses to their dramatic collision. Further, the very reliability of discourses, of their boundaries is problematized through the construction of double communication: communication is built not only between the characters on stage but also between the author and the audience. In Closed Research. New Constructive Ethics, currently relevant discourses of the ‘new ethics’ are deconstructed. The audience sees on stage a conflict imperceptible to the characters, formed both by the contradiction between discourses and by the viewer’s knowledge of the characters’ off-stage life circumstances. Understanding the discursive nature of the conflict in Vyrypaev’s plays expands the existing understanding of the Russian ‘new drama’ as a whole.References
Бебутов Т. «Искусственный интеллект уже нас забрал»: Иван Вырыпаев – про театр, йогу и экологию // Афиша Daily. 23.01.2020. URL: https://daily.afisha.ru/brain/ 14262-iskusstvennyy-intellekt-uzhe-nas-zabral-ivan-vyrypaev-pro-teatr-yogu-i-ekologiyu/ (дата обращения: 15.04.2022).
Боймерс Б., Липовецкий М. Н. Перформансы насилия: Литературные и театральные эксперименты новой драмы. М.: Новое литературное обозрение, 2012. 376 с.
Ван Дейк Т. А. К определению дискурса / пер. А. Дерябин. 1999. URL: http://psyberlink.flogiston.ru/internet/bits/vandijk2.htm (дата обращения: 01.02.22).
Вырыпаев И. А. Кислород. 2002 [Пьесы Ивана Вырыпаева. 2022. URL: https://vyrypaev.com/ru/plays/oxygen/ru/ (дата обращения: 15.04.2022).
Вырыпаев И. А. Летние осы кусают нас даже в ноябре. 2012 // Пьесы Ивана Вырыпаева. 2022 URL: https://vyrypaev.com/ru/plays/summerwaspsbiteuseveninnovember/ru/ (дата обращения: 15.04.2022).
Вырыпаев И. А. Иранская конференция. 2017 // Пьесы Ивана Вырыпаева. 2022. URL: https://vyrypaev.com/ru/plays/iranian-conference/ru/ (дата обращения: 15.04.2022).
Вырыпаев И. А. Закрытое исследование New Constructive Ethics. 2021 // Пьесы Ивана Вырыпаева. 2022. URL: https://vyrypaev.com/ru/plays/newconstructiveethics/ru/ (дата обращения: 15.04.2022).
Вырыпаев И. А. Читка пьесы Ивана Вырыпаева «Закрытое исследование New Constructive Ethics. 10.09.2021. URL: https://www.youtube.com/
watch?v=NkvP2jR8xlw&list=PL9Pz6qSnYlVHLDK6QTEdVn6dNdUn7Ny5g&index=8/ (дата обращения: 10.01.22).
Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5–20.
Курант Е. Театр чудес. Авторские стратегии в драматургии Ивана Вырыпаева. Краков: LIBRON, 2020. 225 c.
Мельников Е. Правила драматурга: Иван Вырыпаев // Newslab.ru: интернет-газета. 27.06.2014. URL: http://newslab.ru/article/596138 (дата обращения: 10.01.22).
Пави П. Драматургический конфликт / пер. с фр. под ред. К. Разлогова // Пави П. Словарь театра. М.: Прогресс, 1991. С. 216–217.
Руднев П.А. Иван Вырыпаев. Сгорел дом, а в доме две собаки // Новый мир. 2017. № 5. https://magazines.gorky.media/novyi_mi/2017/5/ivan-vyrypaev-sgorel-dom-a-v-dome-dve-sobaki.html (дата обращения: 15.04.22).
Руднев П. А. Теория драмы. Часть I. 10.06.2020. URL: https://www.youtube.com/watch?v=wqEskk20sv8 (дата обращения: 15.04.22).
Пять причин пойти на читку пьесы «Закрытое исследование» [Электронный ресурс]. 19.02.2022 URL: https://bnkirov.ru/news/obshchestvo/5-prichin-poyti-na-chitku-pesy-zakrytoe-issledovanie/ (дата обращения: 20.02.22).
Фуко М. Археология знания / пер. с фр. С. Митина, Д. Стасова. Киев: Ника-центр, 1996а. 208 c.
Фуко М. Порядок дискурса / пер. с фр. С. Табачниковой // Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. Работы разных лет. М.: Касталь, 1996б. С. 47–97.
Ширяев В. Соединиться с импульсом Вселенной / гл. ред. Е. Пустошкин // Эрос и космос, хроники целостности. СПб., 2015. 01.09.2015. URL: https://eroskosmos.org/connecting-to-the-impulse/ (дата обращения: 10.01.22).
Biegluk-Leś Weronika Nieradosne gry kulturowej dekonstrukcji. Tlen Iwana Wyrypajewa // Białostockie Studia Literaturoznawcze. 2014. Vol. 5. P. 371–392. doi: 10.15290/bsl.2014.05.24
Popczyk-Szczęsna Beata Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa // Litteraria Copernicana. 2018. Vol. 29. P. 119–130. doi: 10.12775/LC.2018.022
Wasińczuk Katarzyna Религиозный дискурс в драматургии Ивана Вырыпаева (Бытие № 2, Кислород, Пьяные) // STUDIA WSCHODNIOSŁOWIAŃSKIE. 2019. Vol. 19. P. 263–277. doi: 10.15290/sw.2019.19.19
Wilmes Justin ‘Stability amidst chaos’: subjective re-orientation in Ivan Vyrypaev’s Delhi Dance (2013) and Unbearably Long Embraces (2015) // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2018. Vol. 12:3. P. 232–250. doi: 10.1080/17503132.2018.1511267
References
Bebutov T. Iskusstvennyy intellekt uzhe nas zabral: Ivan Vyrypaev pro teatr, yogu i ekologiyu [Artificial intelligence has already seized us: Ivan Vyrypaev about theater, yoga and ecology]. Afisha Daily. January 23, 2020. Available at: https://daily.afisha.ru/brain/14262-iskusstvennyy-intellekt-uzhe-nas-zabral-ivan-vyrypaev-pro-teatr-yogu-i-ekologiyu/ (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Beumers B., Lipovetsky M. N. Performansy nasiliya: Literaturnye i teatral’nye eksperimenty novoy dramy [Performing Violence: Literary and Theatrical Experiments of New Russian Drama]. Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 2012. 376 p. (In Russ.)
Van Dijk T. A. K opredeleniyu diskursa [On the Definition of Discourse]. Transl. from Eng. by A. Deryabin. 1999 (accessed 01 Feb 2022) (In Russ.)
Vyrypaev I. A. Kislorod [Oxygen]. P’esy Ivana Vyrypaeva [Plays by Ivan Vyrypaev]. 2022. Available at: https://vyrypaev.com/ru/plays/oxygen/ru/ (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Vyrypaev I. A. Letnie osy kusayut nas dazhe v noyabre [Summer wasps sting us even in November]. P’esy Ivana Vyrypaeva [Plays by Ivan Vyrypaev]. 2022. Available at: https://vyrypaev.com/ru/plays/summerwaspsbiteuseveninnovember/ru/ (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Vyrypaev I. A. Iranskaya konferentsiya [Iranian conference]. P’esy Ivana Vyrypaeva [Plays by Ivan Vyrypaev]. 2022. Available at: https://vyrypaev.com/ru/plays/iranian-conference/ru/ (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Vyrypaev I. A. Zakrytoe issledovanie New Constructive Ethics [Closed Study ʽNew Constructive Ethicsʼ]. P’esy Ivana Vyrypaeva [Plays by Ivan Vyrypaev]. 2022. Available at: https://vyrypaev.com/ru/plays/newconstructiveethics/ru/ (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Vyrypaev I. A. Chitka p’esy Ivana Vyrypaeva ʽZakrytoe issledovanie New Constructive Ethicsʼ [Reading of the play by Ivan ‘Closed Study ʽNew Constructive Ethics’]. September 10, 2021. Available at: https://www.youtube.com/watch?v= NkvP2jR8xlw&list=PL9Pz6qSnYlVHLDK6QTEdVn6dNdUn7Ny5g&index=8/ (accessed 10 Jan 2022). (In Russ.)
Karasik V. I. O tipakh diskursa [On the types of discourse]. Yazykovaya Lichnost’: Institutsional’nyy i personal’nyy diskurs [Linguistic Personality: Institutional and Personal Discourse]. Volgograd, Peremena Publ., 2000, pp. 5-20. (In Russ.)
Kurant E. Teatr chudes. Avtorskie strategii v dramaturgii Ivana Vyrypaeva [Miracle Theater. Author's Strategies in Ivan Vyrypaev’s Dramaturgy]. Krakow, LIBRON Publ., 2020. 225 p. (In Russ.)
Mel’nikov E. Pravila dramaturga: Ivan Vyrypaev [The playwright’s rules: Ivan Vyrypaev]. Newslab.ru Internet-Gazeta. June 27, 2014. Available at: http://newslab.ru/article/596138 (accessed 10 Jan 2022). (In Russ.)
Pavi P. Dramaturgicheskiy konflikt [Dramatic conflict]. Slovar’ Teatra [Dictionary of the Theatre]. Moscow, Progress Publ., 1991, pp. 216-217. (In Russ.)
Rudnev P. A. Ivan Vyrypaev. Sgorel dom, a v dome dve sobaki [Ivan Vyrypaev. The house burned down, two dogs were inside]. Novyy Mir [New World], 2017, issue 5. Available at: https://magazines.gorky.media/novyi_mi/2017/5/ivan-vyrypaev-sgorel-dom-a-v-dome-dve-sobaki.html (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
Rudnev P. A. Teoriya dramy [Drama Theory. Part 1]. June 10, 2020. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=wqEskk20sv8 (accessed 15 Apr 2022). (In Russ.)
prichin poyti na chitku p’esy Zakrytoe issledovanie [5 reasons to go to the reading of the play ʽClosed Studyʼ]. February 19, 2022. Available at: https://bnkirov.ru/news/obshchestvo/5-prichin-poyti-na-chitku-pesy-zakrytoe-issledovanie/ (accessed 20 Feb 2022). (In Russ.)
Foucault M. Arkheologiya Znaniya [The Archeology of Knowledge]. Transl. from French by S. Mitin, D. Stasov. Kiev, Nika-tsentr Publ., 1996a. 208 p. (In Russ.)
Foucault M. Poryadok diskursa [The order of discourse]. Volya k istine: Po tu storonu znaniya, vlasti i seksual’nosti. Raboty raznykh let [The Will to Truth: Beyond Knowledge, Power and Sexuality. Works of Different Years]. Transl. from French by S. Tabachnikova. Moscow, Kastal’ Publ., 1996b, pp. 47-97. (In Russ.)
Shiryaev V. Soedinit’sya s impul’som Vselennoy [Getting connected with the momentum of the universe]. Eros i ksmos, khroniki tselostnosti [Eros and Cosmos, Chronicles of Integrity]. September 1, 2015. Available at: https://eroskosmos.org/connecting-to-the-impulse/ (accessed 10 Jan 2022). (In Russ.)
Biegluk-Leś Weronika. Nieradosne gry kulturowej dekonstrukcji. Tlen Iwana Wyrypajewa [Odd games of cultural deconstruction. Ivan Vyrypaev's Oxygen]. Białostockie Studia Literaturoznawcze [Białystok Literary Studies], 2014, vol. 5, pp. 371-392. doi 10.15290/bsl.2014.05.24 (In Pol.)
Popczyk-Szczęsna Beata. Słowo i rytm w teatrze Iwana Wyrypajewa [The word and rhythm in Ivan Vyrypaev's theater]. Litteraria Copernicana [Copernican Literature], 2018, vol. 29, pp. 119-130. doi 10.12775/LC.2018.022 (In Pol.)
Wasińczuk Katarzyna. Religioznyy diskurs v dramaturgii Ivana Vyrypaeva (Bytie No. 2, Kislorod, P’yanye) [Religious discourse in Ivan Vyrypaev’s dramaturgy (Genesis No. 2, Oxygen, The Drunk)]. Studia Wschodniosłowiańskie [East Slavic Studies], 2019, vol. 19, pp. 263-277. (In Russ.)
Wilmes Justin. ‘Stability amidst chaos’: subjective re-orientation in Ivan Vyrypaev’s Delhi Dance (2013) and Unbearably Long Embraces (2015), Studies in Russian and Soviet Cinema, 2018, vol. 12:3, pp. 232-250. doi 10.1080/17503132.2018.1511267.
(In Eng.)