Representation of the Discursive Meanings of the Concept ‘School’ in Popular Songs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-4-72-79

Keywords:

concept school; perceptions of school; mass songs about school; mass culture discourse; cognitive and discursive features of the concept school; supertext.

Abstract

Based on the material of song lyrics of the Soviet and post-Soviet periods (the second half of the 20th century and the early 21st century) considered as supertext, the paper reveals the ways of speech representation of the idea of school in Russian mass culture and analyzes the significant cognitive and discursive features of the concept school. Some of these features (school as an educational institution, school as a building, school as a collective) have been found to correlate with the common language components of the semantics of the corresponding lexeme as presented in lexicographic definitions. Other features (school as the time of childhood, school as the time of first love, school as a place to find friends, school as a special world, school as home, etc.) are determined by the functioning of this concept in particular speech practice – the discourse of mass songs about school in different musical styles and genres (Soviet estrada song, so-called author song, school lyric song, pop, rock, rap songs, etc.). The mass culture of the second half of the 20th and the early 21st centuries is characterized by stereotyping of the ideas of school, which is conditioned by the fact that: first, most of the songs are dedicated to the standard events of school life (First Bell, graduation party, Knowledge Day, Teacher’s Day, class reunion, etc.); second, the target audience of songs about school is, as a rule, limited by age (children, teenagers, young people who are graduating or have graduated from school recently). Based on the previously unexplored material, the paper describes the evolution of the perception of school in the mass consciousness. The study deepens the understanding of the linguistic, cognitive and discursive peculiarities of the concept school as one of the socially significant fragments of the Russian-language worldview.

Author Biography

Valentina I. Shenkman, Shandong Normal University

Russian Language Teacher

References

Список использованных интернет-ресурсов

Всё для детей. URL: https://allforchildren.ru/

schoolsongs/ (дата обращения: 23.01.2021).

Детские песни. URL: https://babysongs.ru/pesni/shkolnyie-pesni (дата обращения: 14.02.2021).

Мишкины книжки. URL: https://mishka-knizhka.ru/pesni-pro-shkolu/ (дата обращения: 26.05.2021).

Моя любимая музыка ретро. URL: http://music70-80.narod.ru/school.ht (дата обращения: 19.02.2021).

Нотный архив России. URL: http://www.notarhiv.ru/ (дата обращения: 27.03.2013).

Чудесенка. URL: https://chudesenka.ru/load/pesni_o_shkole/ (дата обращения: 14.03.2021).

Lastbell.ru. URL: http://lastbell.ru/pesni.html (дата обращения: 06.04.2021).

Список литературы

АРСЛС – Англо-русский словарь по лингвистике и семиотике / под ред. А. Н. Баранова и Д. О. Добровольского. М.: Помовский и партнеры, 1995. 642 с.

Баженова Е. А., Шенкман В. И. Номинативное поле концепта школа // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2013. Вып. 4(24). С. 91–97.

Гаврилина Л. М. Архитектоника локального сверхтекста культуры // Вестник ТвГУ. Серия «Философия». 2016. № 3. С. 104–111.

Дуняшева Л. Г. Лингвокультурные особенности конструирования гендера в афроамериканском песенном дискурсе (на материале жанров блюз и рэп): автореф. дис. … канд. филол. наук. Нижний Новгород, 2012. 24 с.

Купина Н. А., Битенская Г. В. Сверхтекст и его разновидности // Человек – текст – культура. Екатеринбург: Ин-т развития регионального образования, 1994. 215 с.

Крюков Д. В. О проницаемости границ между элитарным и массовым искусством // Массовая культура на рубеже веков: сб. ст. М.; СПб: Дмитрий Буланин, 2005. С. 42–51.

Креолизованный текст: Смысловое восприятие: кол. монография / отв. ред. И. В. Вашунина; редкол.: Е. Ф. Тарасов, А. А. Нистратов, М. О. Матвеев. М.: Ин-т языкознания РАН, 2020. 206 с.

Лассан Э. Лирическая песня как идеологический феномен // Политическая лингвистика. 2009. № 4 (30). С. 14–31.

Лошаков А. Г. Сверхтекст: семантика, прагматика, типология: автореф. дис. … д-ра филол. наук. Киров, 2008. 50 с.

Массовая культура и массовое искусство. «За» и «против» / кол. авторов. М.: Изд-во «Гуманитарий» Академии гуманитарных исследований, 2003. 512 с.

Мищенко А. Н., Сегал Н. А. Песенный дискурс как источник метафорического моделирования // Лингвокультурология. 2017. № 11. С. 85–98.

Ольшанский Д. В. Психология масс [Электронный ресурс]. СПб.: Питер, 2002. 368 с. URL: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/olshansk/01.php (дата обращения: 11.05.2021).

Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ: Восток – Запад, 2007. 314 с.

Ревзина О. Г. Дискурс и дискурсивные формации [Электронный ресурс] // Критика и семиотика. 2005. Вып. 8. С. 66–78. URL: https://uchebana5.ru/cont/2695310.html (дата обращения: 21.05.2021).

СЭСРЯ – Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. М.: Флинта: Наука, 2003. 696 с.

Li`Raw – Певец Li`Raw (ЛиРо) в эксклюзивном интервью для сайта Девушка.ру [Электронный ресурс]. URL: https://devushka.ru/user/interview/5198 (дата обращения: 01.06.2021).

References

ARSLS – Anglo-russkiy slovar’ po lingvistike i semiotike [English-Russian Dictionary of Linguistics and Semiotics]. Ed. by A. N. Baranov and D. O. Dobrovol’skiy. Moscow, Pomovskiy and Partners Publ., 1995. 642 p. (In Russ.)

Bazhenova E. A., Shenkman V. I. Nominativnoe pole kontsepta shkola [The nominative field of the concept школа (school)]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossiyskaya i zarubezhnaya filologiya [Perm University Herald. Russian and Foreign Philology], 2013, issue 4 (24), pp. 91–97. (In Russ.)

Gavrilina L. M. Arkhitektonika lokal’nogo sverkhteksta kul’tury [The architectonics of the local supertext of culture]. Vestnik TvGU. Filosofiya [Herald of Tver State University. Series: Philosophy], 2016, issue 3, pp. 104–111. (In Russ.)

Dunyasheva L. G. Lingvokul’turnye osobennosti konstruirovaniya gendera v afroamerikanskom pesennom diskurse (na materiale zhanrov blyuz i rep). Avtoreferat diss. kand. filol. nauk [Linguocultural peculiarities of gender construction in African-American song discourse (a case study of blues and rap genres). Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Nizhniy Novgorod, 2012. 24 p. (In Russ.)

Kupina N. A., Bitenskaya G. V. Sverkhtekst i ego raznovidnosti [Supertext and its varieties]. Chelovek – tekst – kul’tura [Person – Text – Culture]. Ekaterinburg, Institute for the Development of Regional Education Publ., 1994. 215 p. (In Russ.)

Kryukov D. V. O pronitsaemosti granits mezhdu elitarnym i massovym iskusstvom [On the permeability of the boundaries between elitist and mass art]. Massovaya kul’tura na rubezhe vekov. Sbornik statey [Mass Culture at the Turn of the Centuries. Collection of articles]. Moscow, St. Petersburg, Dmitriy Bulanin Publ., 2005, pp. 42–51. (In Russ.)

Kreolizovannyy tekst: Smyslovoe vospriyatie. Kollektivnaya monografiya [Creolized Text: Semantic Perception. Collective monograph]. Ed. by I. V. Vashunina. Editorial board: E. F. Tarasov, A. A. Nistratov, M. O. Matveev. Moscow, Institute of Linguistics, RAS Publ., 2020. 206 p. (In Russ.)

Lassan E. Liricheskaya pesnya kak ideologicheskiy fenomen [The lyric song as an ideological phenomenon]. Politicheskaya lingvistika [Political Linguistics]. Ekaterinburg, Ural State Pedagogical University Press, 2009, issue 4 (30), pp. 14–31. (In Russ.)

Loshakov A. G. Sverkhtekst: semantika, pragmatika, tipologiya. Avtoreferat diss. dokt. filol. nauk [Supertext: Semantics, pragmatics, typology. Abstract of Dr. philol. sci. diss.]. Kirov, 2008. 50 p. (In Russ.)

Massovaya kul’tura i massovoe iskusstvo. ‘Za’ i ‘protiv’ [Mass Culture and Mass Art. Pros and Cons. Moscow, ‘Gumanitariy’ Publ. of the Academy for Humanities Research, 2003. 512 p. (In Russ.)

Mishchenko A. N., Segal N. A. Pesennyy diskurs kak istochnik metaforicheskogo modelirovaniya [Song discourse as a source of metaphorical modeling]. Lingvokul’turologiya [Linguoculturology], 2017, issue 11, pp. 85–98. (In Russ.)

Ol’shanskiy D. V. Psikhologiya mass [The Psychology of the Masses]. St. Petersburg, Piter Publ., 2002. 368 p. Available at: https://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/olshansk/01.php (accessed 11.05.2021). (In Russ.)

Popova Z. D., Sternin I. A. Kognitivnaya lingvistika [Cognitive Linguistics]. Moscow, AST: Vostok-Zapad Publ., 2007. 314 p. (In Russ.)

Revzina O. G. Diskurs i diskursivnye formatsii [Discourse and discursive formations]. Kritika i semiotika [Criticism and Semiotics], 2005, issue 8, pp. 66–78. Available at: https://uchebana5.ru/cont/2695310.html (accessed 21.05.2021). (In Russ.)

SESRYa – Stilisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar’ russkogo yazyka [Stylistic Encyclopedic Dictionary of the Russian Language]. Ed. by M. N. Kozhina. Moscow, Flinta, Nauka Publ., 2003. 696 p. (In Russ.)

Li`Raw – Singer Li`Raw (LiRo) in an exclusive interview for the site Devushka.ru]. Available at: https://devushka.ru/user/interview/5198 (accessed 01.06.2021). (In Russ.)

Published

2022-01-12

How to Cite

Shenkman В. И. . (2022). Representation of the Discursive Meanings of the Concept ‘School’ in Popular Songs. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 13(4). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-4-72-79

Issue

Section

LANGUAGE, CULTURE, AND SOCIETY