The Names of the Leshy (Forest Spirit) in Russian Mythological Texts of the Perm Region: Semantic, Structural and Functional Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-4-19-29

Keywords:

рroper name; demononym; leshy; forest spirit; mythological text; Perm region.

Abstract

The article studies the semantic, structural and functional aspects of the proper names of the leshy that are found in Russian mythological texts collected in various districts of the Perm region. The analysis shows that most of the names of this character in the Perm tradition come from anthroponyms; appellative-based demononyms are formed according to anthroponymic models. The main model for creating the proper names of the leshy is the formula ‘name + patronymic’ (Ivan Grigorievich, Vikhr Vikhrovich), which is sometimes supplemented with a surname (Mitrofan Sergeevich Yagoda). The names of the leshy formed according to this model are characterized by repetitions of roots (Viktor Viktorovich, Leonty Leontyevich, Teretei Tereteyevich, Evrei Evreevich), as well as repetitions of sounds – alliterations and assonances (Shalopai Salopontievich). Sometimes there are single full names of the leshy (uncle Viktor) and nicknames (grandfather Alyi). In some cases, the names of the leshy are supplemented with the terms of kinship (grandfather Teretei Tereteyevich). Among the functions of the names of the leshy, the following can be identified: nominative, anthropomorphizing and personifying, tabooing, vocative, pragmatic, characterizing. The following mythological representations are reflected in the proper names of the leshy: his belonging to the world of demons (Shalopai Salopontievich, grandfather Alyi); his connection with human ancestors (grandfather Teretei Tereteyevich); the form that the demon can take (Vikhr Vikhrovich, Evrei Evreevich); the height of the character, who is supposed to be taller than the human (Shalopai Salopontievich); the resources that the character owns and controls in his locus (Mitrofan Sergeevich Yagoda); the association of the character with the bear (Mikhail Ivanovich); gender; age; position in the ‘demon – human’ hierarchy that is supposed to be higher than that of the human (Viktor Viktorovich, grandfather Teretei Tereteyevich); the need to appease the character (Ivan Grigorievich, Evrey Evreevich, uncle Viktor, grandfather Alyi).

Author Biography

Mariia A. Granova, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences

Researcher at the Perm Federal Research Center

References

Белова О. В. Инородец // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под. общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 2. Д (Давать) – К (Крошки). М.: Междунар. отношения, 1999. С. 414–418.

Белова О. В. Свой – чужой // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под. общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 4. П (Переправа через воду) – С (Сито). М.: Междунар. отношения, 2009. С. 581–582.

Белова О. В. Цвет // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. М.: Междунар. отношения, 2012. Т. 5. С (Сказка) – Я (Ящерица). С. 474–476.

Белова О. В. Этнические стереотипы по данным языка и народной культуры славян (этнолингвистическое исследование): дис. … д-ра филол. наук. М., 2006. 264 с.

Боброва М. В., Русинова И. И. Демононимы в русских мифологических текстах Пермского края // Вопросы ономастики. 2020. Т. 17, № 3. С. 83–103.

Виноградов В. В. История слов. М., 1999. 1138 с.

Виноградова Л. Н. Антропонимический код в украинской демонимии // Вопросы ономастики. 2019. Т. 16. № 2. С. 69–84.

Журавлев А. Ф. Фонетика бесовской речи (на восточнославянском материале) // Ethnolinguistica Slavica. К 90-летию академика Никиты Ильича Толстого / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2013. С. 344–362.

Качинская И. Б. Термины родства в мифологическом пространстве (по материалам архангельских говоров) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2015. Вып. 2(30). С. 16–26.

Королёва С. Ю. Обряд «проводов души» с ритуальным заместителем умершего (материалы русско-коми-пермяцкого пограничья) // Антропологический форум. 2014. № 23. С. 52–76.

Королёва С. Ю., Беломестнова А. С. Образ петуха в рассказах о кладах (на материале несказочной прозы русского и финно-пермских народов) // Традиционная культура. 2018. Т. 19. № 5. С. 192–205.

Кошкарова Ю. А. К вопросу о взаимосвязи образов медведя и лешего в русской народной традиции // Научные ведомости БелГУ. История. Политология. Экономика. Информатика. 2009. № 9(64). С. 97–102.

Левкиевская Е. Е. Духи локусов // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под. общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 2. Д (Давать) – К (Крошки). М.: Междунар. отношения, 1999а. С. 155–157.

Левкиевская Е. Е. Задабривать // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под. общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 2. Д (Давать) – К (Крошки). М.: Междунар. отношения, 1999б. С. 244–246.

Левкиевская Е. Е. Леший // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 3. К (Круг) – П (Перепелка). М.: Междунар. отношения, 2004. С. 104–108.

Легенды, предания, бывальщины / сост., подгот. текстов и вступ. ст. Н. А. Криничной. М.: Современник, 1989. С. 185−186.

МАС – Словарь русского языка: в 4 т. / под ред. А. П. Евгеньевой. М., 1999. Т. 1–4. URL: http://feb-web.ru/feb/mas/MAS-abc/default.asp (дата обращения: 09.08.2021).

Мифологические рассказы и легенды Русского Севера / сост. и авт. ком. О. А. Черепанова. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1996. URL: https://www.booksite.ru/fulltext/mip/hol/ogi/che/skye/index.htm (дата обращения: 05.08.2021).

Мороз А. Б. Как зовут домового? К этимологии одного демононима // Этнолингвистика. Ономастика. Этимология: материалы III Междунар. науч. конф. /отв. ред. Е. Л. Березович. Екатеринбург, 2015. С. 186–189.

Подюков И. А. Ономастическое оформление картины потустороннего мира в народной культурно-языковой традиции // Вопросы ономастики. 2019а. Т. 16. № 3. С. 125–139.

Подюков И. А. Символика орудий крестьянского труда в народной культуре Пермского края // Труды Камской археолого-этнографической экспедиции. 2019б. № 15. С. 129–135.

Подюков И. А. Символизм бытовых вещей в традиционной русской культуре Прикамья // Современное изобразительное искусство, архитектура и дизайн: грани и границы: материалы Всерос. науч.-практ. конф. / под ред. А. П. Крохалевой. Пермь, 2020. С. 73–82.

Раденкович Л. Личные имена мифологических существ // Ethnolinguistica Slavica. К 90-летию академика Никиты Ильича Толстого / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2013. С. 59–72.

Русинова И. И. Способы облегчения смерти колдуна (на материале русских мифологических рассказов Пермского края) // Традиционная культура. 2020. Т. 21. Вып. 1. С. 136–148.

Русинова И. И., Гранова М. А. Восприятие «профессионала» как колдуна, знахаря (по данным пермских говоров) // Региональное речевое пространство в синхронии и диахронии: материалы Всерос. науч. конф. / ред. Н. В. Логунова, Л. Л. Мазитова. Соликамск, 2014. С. 31–36.

Русинова И. И., Шкураток Ю. А. Мифологические значения слов икота, икотка (по данным говоров Юрлинского района Пермского края) // Филология в XXI веке: методы, проблемы, идеи: материалы V Всерос. (с междунар. участием) науч. конф. / отв. ред. И. И. Русинова. Пермь, 2017. С. 270–275.

Русинова И. И., Шкураток Ю. А. Мотивы передачи / получения вербальной магии и их отражение в лексических единицах (на материале мифологических рассказов Пермского края) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2018. Т. 10. Вып. 4. С. 59–69.

Сиссе К. Тотемный символ, персонаж русских сказок – медведь // Неофилология. 2020. Т. 6. № 21. С. 164–169.

Тараканова Д. А. «Символическое» в семантике цветообозначений в народной культуре (лингвокультурологический аспект) // Вестник Томского университета. 2012. № 360. С. 15–17.

Толстая С. М. Речь ритуальная // Славянские древности: этнолингвистический словарь: в 5 т. / под. общ. ред. Н. И. Толстого. Т. 4. П (Переправа через воду) – С (Сито). М.: Междунар. отношения, 2009. С. 427–432.

Христофорова О. Б. Колдуны и жертвы: антропология колдовства в современной России. М.: ОГИ, РГГУ, 2010. 432 с.

Черепанова О. А. Мифологическая лексика русского языка: дис. … д-ра филол. наук. Л., 1983. 435 с.

Черных А. В., Русинова И. И., Шкураток Ю. А. «Вещица» в мифологических рассказах русских Среднего Прикамья // Традиционная культура. 2016. № 2. С. 62–79.

Четина Е. М., Королёва С. Ю. Традиционная обрядность и «ритуальные специалисты» в современном селе // Социо- и психолингвистические исследования. 2016. № 4. С. 137–144.

ЭСМРПК – Этнодиалектный словарь мифологических рассказов Пермского края / И. И. Русинова, А. В. Черных, К. Э. Шумов, С. Ю. Королёва. Ч. 1: Люди со сверхъестественными свойствами. СПб.: Маматов, 2019. 832 с.

References

Belova O. V. Inorodets [Foreigner]. Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 1999, vol. 2, рр. 414–418. (In Russ.)

Belova O. V. Svoy – chuzhoy [One’s own – alien]. Slavyanskie drevnosti: Etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 2009, vol. 4, pp. 581–582. (In Russ.)

Belova O. V. Tsvet [Color]. Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 2012, vol. 5, рр. 474–476. (In Russ.)

Belova O. V. Etnicheskie stereotipy po dannym yazyka i narodnoy kul’tury slavyan (etnolingvisticheskoe issledovanie). Diss. dokt. filol. nauk [Ethnic stereotypes as manifested in the language and folk culture of the Slavs (ethnolinguistic research). Dr. philol. sci. diss.]. Moscow, 2006. 264 р. (In Russ.)

Bobrova M. V., Rusinova I. I. Demononimy v russkikh mifologicheskikh tekstakh Permskogo kraya [Demononyms in Russian mythological texts of the Perm region]. Voprosy onomastiki [Рroblems of Оnomastics], 2020, vol. 17, issue 3, рр. 83–103. (In Russ.)

Vinogradov V. V. Istoriya slov [History of words]. Moscow, 1999. 1138 р. (In Russ.)

Vinogradova L. N. Antroponimicheskiy kod v ukrainskoy demonimii [Аnthroponymic code in Ukrainian demonymy]. Voprosy onomastiki [Рroblems of Оnomastics], 2019, vol. 16, issue 2, рр. 69–84. (In Russ.)

Zhuravlev A. F. Fonetika besovskoy rechi (na vostochnoslavyanskom materiale) [Phonetics of demonic speech (on the East Slavic material)]. Ethnolinguistica Slavica. K 90-letiyu akademika Nikity Il’icha Tolstogo [Ethnolinguistica Slavica. On the occasion of the 90th anniversary of the birth of Academician Nikita Ilyich Tolstoy]. Moscow, Indrik Publ., 2013, рр. 344–362. (In Russ.)

Kachinskaya I. B. Terminy rodstva v mifologicheskom prostranstve (po materialam arkhangel’skikh govorov) [Kinship terms in the mythological dimension (a case study of Arkhangelsk dialects)]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossiyskaya i zarubezhnaya filologiya. [Perm University Herald. Russian and Foreign Philology], 2015, issue 2(30), pp. 16–26. (In Russ.)

Koroleva S. Yu. Obryad ʽprovodov dushiʼ s ritual’nym zamestitelem umershego (materialy russko-komi-permyatskogo pogranich’ya) [The ‘Farewell to the Soul’ ceremony with ritual substitution of the deceased person (Folk phenomena of the Russian-Komi-Permyaks’ transgressive zone)]. Antropologicheskiy forum [Anthropological Forum], 2014, issue 23, pp. 52–76. (In Russ.)

Koroleva S. Yu., Belomestnova A. S. Obraz petukha v rasskazakh o kladakh (na materiale neskazochnoy prozy russkogo i finno-permskikh narodov) [Image of a rooster in folk legends about hoards (based on Russian, Komi and Komi-Permyak texts)]. Traditsionnaya kul’tura [Traditional Culture], 2018, vol. 19, issue 5, pp. 192−205. (In Russ.)

Koshkarova Yu. A. K voprosu o vzaimosvyazi obrazov medvedya i leshego v russkoy narodnoy traditsii [On the relationship between the images of the bear and the leshy in the Russian folk tradition]. Nauchnye vedomosti BelGU. Istoriya. Politologiya. Ekonomika. Informatika [Belgorod State University Scientific Bulletin. History. Political Science. Economics. Information Technologies], 2009, issue 9(64), рр. 97–102. (In Russ.)

Levkievskaya E. E. Dukhi lokusov [Spirits of loci]. Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 1999а, vol. 2, рр. 155–157. (In Russ.)

Levkievskaya E. E. Zadabrivat’ [Cajole]. Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 1999b, vol. 2, рр. 244–246. (In Russ.)

Levkievskaya E. E. Leshy. Slavyanskie drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic antiquities: Ethnolinguistic dictionary: In 5 vol.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ., 2004, vol. 3, рр. 104–108. (In Russ.)

Legendy, predaniya, byval’shchiny [Legends, stories, tales]. Comp. by N. A. Krinichnaya. Moscow, Sovremennik Publ., 1989, рр. 185–186. (In Russ.)

Mifologicheskie rasskazy i legendy Russkogo Severa [Mythological narratives and legends of the Russian North]. Comp., comment. by O. A. Cherepanova. St. Petersburg, St. Petersburg University Press, 1996. Available at: https://www.booksite.ru/fulltext/mip/hol/ogi/che/skye/index.htm (accessed 05.08.2021). (In Russ.)

Moroz A. B. Kak zovut domovogo? K etimologii odnogo demononima [What is the name of the domovoy? On the etymology of one demononym]. Etnolingvistika. Onomastika. Etimologiya: Materialy III Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Ethnolinguistics. Onomastics. Etymology. Proc. of the 3rd Int. Sci. Conf.]. Ekaterinburg, 2015, pp. 186–189. (In Russ.)

Podyukov I. A. Onomasticheskoe oformlenie kartiny potustoronnego mira v narodnoy kul'turno-yazykovoy traditsii [Onomastic representation of the otherworld In Russian popular language and culture]. Voprosy onomastiki [Problems of Onomastics], 2019, vol. 16, issue 3, pp. 125−139. (In Russ.)

Podyukov I. A. Simvolizm bytovykh veshchey v traditsionnoy russkoy kul’ture Prikam’ya [Symbolism of everyday things in the traditional Russian culture of the Kama region]. Sovremennoe izobrazitel’noe iskusstvo, arkhitektura i dizayn: grani i granitsy: Materialy Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Contemporary Visual Arts, Architecture and Design: Facets and Boundaries. Proc. all-Russ. Sci. Conf.]. Perm, 2020, рр. 73−82. (In Russ.)

Podyukov I. A. Simvolika orudiy krest’yanskogo truda v narodnoy kul’ture Permskogo kraya [Тhe symbolism of the instruments of peasant labor in the folklife culture of the Perm region]. Trudy Kamskoy arkheologo-etnograficheskoy ekspeditsii [Proceedings of the Kama archaeological and ethnographic expedition], 2019b, issue 15, pp. 129−135. (In Russ.)

Radenkovich L. Lichnye imena mifologicheskikh sushchestv [Personal names of mythological creatures]. Ethnolinguistica Slavica. K 90-letiyu akademika Nikity Il’icha Tolstogo [Ethnolinguistica Slavica. On the occasion of the 90th anniversary of birth of Academician Nikita Ilyich Tolstoy]. Moscow, Indrik Publ., 2013, рр. 59–72. (In Russ.)

Rusinova I. I. Sposoby oblegcheniya smerti kolduna (na materiale russkikh mifologicheskikh rasskazov Permskogo kraya) [Ways of mitigating the death of a sorcerer (based on Russian mythological stories from the Perm Region)]. Traditsionnaya kul’tura [Traditional Сulture], 2020, vol. 21, issue 1, pp. 136–148. (In Russ.)

Rusinova I. I., Granova M. A. Vospriyatie ‘professionala’ kak kolduna, znakharya (po dannym permskikh govorov) [Perception of a ‘professional’ as a sorcerer, a healer (based on the material of perm dialects)]. Regional’noe rechevoe prostranstvo v sinkhronii i diakhronii: Materialy Vserossiyskoy nauchnoy konferentsii [Regional speech space in synchrony and diachrony. Proc. all-Russ. Sci. Conf.]. Solikamsk, 2014, pp. 31−36. (In Russ.)

Rusinova I. I., Shkuratok Yu. A. Mifologicheskie znacheniya slov ikota, ikotka (po dannym govorov Yurlinskogo rayona Permskogo kraya) [Mythological meanings of the words ikota, ikotka (a study of dialects of the Yurlinsky district of Perm Krai)]. Filologiya v XXI veke: metody, problemy, idei: Materialy V Vserossiyskoy (s mezhdunarodnym uchastiem) nauchnoy konferentsii [Philology in the 21st Century: Methods, Problems and Ideas: Proc. all-Russ. Sci. Conf. with international participation]. Perm, 2017, pp. 270−275. (In Russ.)

Rusinova I. I., Shkuratok Yu. A. Motivy Peredachi / polucheniya verbal’noy magii i ikh otrazhenie v leksicheskikh edinitsakh (na materiale mifologicheskikh rasskazov Permskogo kraya) [Motifs of transference / receival of verbal magic and their reflection in lexical units (a case study of mythological narratives of Perm Krai)]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossiyskaya i zarubezhnaya filologiya [Perm University Herald. Russian and Foreign Philology], 2018, vol. 10, issue 4, pp. 59–69. (In Russ.)

Cisse K. Totemnyy simvol, personazh russkikh skazok – medved’ [Totemic symbol, character of Russian tales – bear]. Neofilologiya [Neophilology], 2020, vol. 6, issue 21, pp. 164–169. (In Russ.)

Slovar’ russkogo yazyka: v 4 t. [Dictionary of the Russian Language: in 4 vols.]. Ed. by A. P. Evgen’eva. Moscow, Russkiy yazyk Publ., Poligrafresursy Publ., 1999, vols. 1–4. Available at: http://feb-web.ru/feb/mas/MAS-abc/default.asp (accessed 09.08.2021). (In Russ.)

Tarakanova D. A. ‘Simvolicheskoe’ v semantike tsvetooboznacheniy v narodnoy kul’ture (lingvokul’turologicheskiy aspekt) [ʽSymbolicʼ in colour terms of folk culture (linguistic and cultural aspects)]. Vestnik Tomskogo universiteta [Tomsk State University Journal], 2012, issue 360, pp. 15–17. (In Russ.)

Tolstaya S. M. Rech’ ritual’naya [Ritual speech]. Slavyanskie drevnosti: Etnolingvisticheskiy slovar’: v 5 t. [Slavic Antiquities: Ethnolinguistic Dictionary: in 5 vols.]. Ed. by N. I. Tolstoy. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya Publ, 2009, vol. 4, pp. 427–432. (In Russ.)

Khristoforova O. B. Kolduny i zhertvy: Antropologiya koldovstva v sovremennoy Rossii [Wizards and Their Victims: Anthropology of Witchcraft in Modern Russia]. Moscow, United Humanitarian Publishers, Russian State University for the Humanities Publ., 2010. 432 p. (In Russ.)

Cherepanova O. A. Mifologicheskaya leksika russkogo yazyka. Diss. dokt. filol. Nauk [Mythological vocabulary of the Russian language. Dr. philol. sci. diss.]. Leningrad, 1983. 435 р. (In Russ.)

Chernykh A. V., Rusinova I. I., Shkuratok Yu. A. ʽVeshchitsaʼ v mifologicheskikh rasskazakh russkikh Srednego Prikam'ya [ʽVeshchitsaʼ in mythological tales of the Russians inhabiting the Middle Kama region]. Traditsionnaya kul’tura [Traditional Сulture], 2016, issue 2, pp. 62–79. (In Russ.)

Chetina E. M., Koroleva S. Yu. Traditsionnaya obryadnost’ i ‘ritual’nye spetsialisty’ v sovremennom sele [Traditional culture and ʽritual specialistsʼ in modern village]. Sotsio- i psikholingvisticheskie issledovaniya [Socio- and Psycholinguistic Studies], 2016, issue 4, pp. 137−144. (In Russ.)

Etnodialektnyy slovar’ mifologicheskikh rasskazov Permskogo kraya [Ethnodialect Dictionary of Mythological Tales of the Perm region]. Comp. by I. I. Rusinova, A. V. Chernykh, K. E. Shumov, S. Yu. Koroleva. St. Petersburg, Mamatov Publ., 2019. Pt. 1. Lyudi so sverkh”estestvennymi svoystvami [People with supernatural powers]. 832 p. (In Russ.)

Published

2022-01-12

How to Cite

Granova М. А. . (2022). The Names of the Leshy (Forest Spirit) in Russian Mythological Texts of the Perm Region: Semantic, Structural and Functional Aspects. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 13(4). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-4-19-29

Issue

Section

LANGUAGE, CULTURE, AND SOCIETY