REGIONAL MEDIA AND THEIR FUNCTIONING IN MODERN COMMUNICATION CONDITIONS (a Case Study of the Media of the Republic of Mordovia)
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2021-3-118-128Keywords:
media; Internet; portal; audience response; communication; news; rating.Abstract
The article analyzes web portals and public pages of regional media, which help the media adapt to modern communication conditions. The material under study is texts published in the five media sources most popular in Mordovia and on their public pages on the VKontakte social networking service. We carried out a content analysis of more than 1,000 media texts and a qualitative analysis of about 500 materials. Basing on that, we ranked the media according to the activity of their subscribers and identified characteristics that allow the media to increase the number of subscribers and promote their activity, such as the expressiveness of materials, the use of various stylistic devices aimed at attracting the attention of the audience. Regional media are successfully using the platforms of all social networking services and messengers, the number of subscribers to each of them is regularly increasing. We have also identified the prospects for the development of regional media: a greater diversity in genres, in stylistic, thematic and multimedia presentation of information, a prompt response to the requests of the audience and subscribers will help to increase the competitiveness in the information market of the region. In conclusion, we offer criteria for the effective presentation of information on public pages and web portals that promotes a response of the audience.References
Список источников
Рейтинг СМИ Приволжского федерального округа по цитируемости в соцмедиа, Июнь 2019 // Brand Analytics. URL: https://br-analytics.ru/blog/volga-federal-region-massmedia-ratings/ (дата обращения: 01.09.2020).
Рейтинги сайтов. URL: https://www.liveinternet.ru/rating/ru/#period=month;geo=ru/834 (дата обращения: 01.09.2020).
Топ-5 новостных сюжетов. Саранск: статистика. URL: https://yandex.ru/news/top/region/Saransk (дата обращения: 01.09.2020).
Список литературы
Базикян С. А., Фильченкова А. А. Гонзо-журналистика в России // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2015. № 2. С. 1–3.
Бакеева Д. А. Манипулятивное влияние социальных сетей и «лидеров мнений» (на примере интернет-пространства Instagram) // Медиаисследования. 2019. № 6. С. 288–296.
Бегун В. В. Пошлость и «наивный цинизм» как деструктивные качества журналистского текста // Этика речевого поведения российского журналиста: коллект. монография / Л. Р. Дускаева (ред.). СПб.: Астерион, 2009. 268 с.
Брайант Дж. Основы воздействия СМИ. Киев: Вильяме, 2004. 432 с.
Вартанова Е. Л. Медиа в контексте общественных трансформаций: к постановке проблемы // МедиаАльманах. 2018. № 1(84). С. 8–13.
Дементьева К. В. Медиамем и его роль в формировании полиэтничного общества // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2018. № 53. С. 257–279.
Дементьева К. В., Потапов П. Ф. СМИ и общественное мнение: диалектика взаимодействия. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2016. 144 с.
Дзялошинский И. М. Медиапространство России: коммуникационные стратегии социальных институтов. М.: АПК и ППРО, 2013. 479 с.
Колесниченко А. В. Востребованность жанров журналистских текстов в онлайновых СМИ // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2018. № 1. С. 26–42.
Овсепян Р. П. История новейшей отечественной журналистики: учеб. пособие. М.: Изд-во МГУ, 1999. 304 с.
Ослон А. А. Интернет в России / Россия в Интернете. URL: https://bd.fom.ru/report/map/ocherk/143_12920/os010318 (дата обращения: 01.09.2020).
Серова С. А. Лингвистический анализ новостных газетных статей: оценочный аспект: автореф. дис. … канд. филол. наук. Тамбов, 2007. 24 с.
Толковый словарь русского языка. URL: https://556.slovaronline.com/ (дата обращения: 15.01.2021).
Abdenor J. Digital Gumshoes // Digital Journalism. 2017. Vol. 5, Issue 4. P. 472–492.
Dimmick J., Chen Li Z. Competition Between the Internet and Traditional News Media: The Gratification-Opportunities Niche Dimension // Journal of Media Economics. 2004. № 17(1). P. 19–33.
Djierf-Pierre M., Ghersetti M., Hedman U. Appropriating Social Media // Digital Journalism. 2016. Vol. 4, Issue 7. P. 849–860.
References
Bazikyan S. A., Fil’chenkova A. A. Gonzo-zhurnalistika v Rossii [Gonzo journalism In Russia]. Uchenye zapiski Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta [Memoirs of NovSU], 2015, issue 2, pp. 1–3. (In Russ.)
Bakeeva D. A. Manipulyativnoe vliyanie sotsial’nykh setey i ‘liderov mneniy’ (na primere internet-prostranstva Instagram) [Manipulative influence of social networking services and ‘opinion leaders’ (a case study of Instagram)]. Mediaissledovaniya [Media Research], 2019, issue 6, pp. 288–296. (In Russ.)
Begun V. V. Poshlost’ i ‘naivnyy tsinizm’ kak destruktivnye kachestva zhurnalistskogo teksta [Vulgarity and ‘naive cynicism’ as destructive qualities of a journalistic text]. Etika rechevogo povedeniya rossiyskogo zhurnalista [Ethics of speech behavior of a Russian journalist]. Ed. by L. R. Duskaeva. St. Petersburg, Asterion Publ., 2009. 268 p. (In Russ.)
Bryant J., Tompson S. Osnovy vozdeystviya SMI [Fundamentals of Media Effects]. Kiev, Vil’yame Publ., 2004. 432 p. (In Russ.)
Vartanova E. L. Media v kontekste obshchestvennykh transformatsiy: k postanovke problem [Media in the context of social transformations: to the problem statement]. MediaAl’manah [MediaAlmanah], 2018, issue 1(84), pp. 8–13. (In Russ.)
Dement’eva K. V. Mediamem i ego rol’ v formirovanii polietnichnogo obshchestva [Media meme and its role in the formation of a multiethnic society]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya [Tomsk State University Journal of Philology], 2018, issue 53, pp. 257–279. (In Russ.)
Dement’eva K. V., Potapov P. F. SMI i obshchestvennoe mnenie: dialektika vzaimodeystviya [Media and Public Opinion: Dialectics of Interaction]. Saransk, Mordovia State University Press, 2016. 144 p. (In Russ.)
Dzyaloshinskiy I. M. Mediaprostranstvo Rossii: kommunikatsionnye strategii sotsial’nykh institutov [Media Space of Russia: Communication Strategies of Social Institutions]. Moscow, Academy of Qualification Development and Professional Re-Training for Education Workers Publ., 2013. 479 p. (In Russ.)
Kolesnichenko A. V. Vostrebovannost’ zhanrov zhurnalistskikh tekstov v onlaynovykh SMI [Demand for genres of journalistic texts in online media]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 10: Zhurnalistika [Bulletin of Moscow University. Series 10: Journalism], 2018, issue 1, pp. 26–42. (In Russ.)
Ovsepyan R. P. Istoriya noveyshey otechestvennoy zhurnalistiki: Uchebnoe posobie [The History of Contemporary Russian Journalism: Textbook]. Moscow, Lomonosov Moscow State University Press, 1999. 304 p. (In Russ.)
Oslon A. A. Internet v Rossii / Rossiya v Internete [Internet in Russia / Russia on the Internet]. Available at: https://bd.fom.ru/report/map/ocherk/143_12920/os010318 (accessed 01.09.2020). (In Russ.)
Rating of the mass media of the Volga Federal District by citations in social media, June 2019]. Brand Analytics. Available at: https://br-analytics.ru/blog/volga-federal-region-massmedia-ratings/ (accessed 01.09.2020). (In Russ.)
Ratings of sites. Available at: https://www.liveinternet.ru/rating/ru/#period=month;geo=ru/834; (accessed 01.09.2020). (In Russ.)
Serova S. A. Lingvisticheskiy analiz novostnykh gazetnykh statey: otsenochnyy aspect. Avtoref. diss. … kand. filol. nauk [Linguistic analysis of news items in newspapers: Evaluative aspect. Abstract of Cand. philol. sci. diss.] Tambov. 2007. 24 p. (In Russ.)
Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka [Explanatory Dictionary of the Russian Language]. Available at: https://556.slovaronline.com/ (accessed 15.01.2021). (In Russ.)
Top-5 novostnykh syuzhetov, Saransk: statistika. [Top 5 news items, Saransk: statistics]. Available at: https://yandex.ru/news/top/region/Saransk (accessed 01.09.2020). (In Russ.)
Abdenor J. Digital gumshoes. Digital Journalism, 2017, vol. 5. issue 4, pp. 472–492. (In Eng.)
Dimmick J., Chen Y. & Li Z. Competition between the Internet and traditional news media: The gratification-opportunities niche dimension. Journal of Media Economics, 2004, issue 17(1), pp. 19–33. (In Eng.)
Djierf-Pierre M., Ghersetti M., Hedman U. Appropriating social media. Digital Journalism, 2016, vol. 4, issue 7, pp. 849–860. (In Eng.)