SYMBOLISM OF THE GARDEN IN G. K. CHESTERTON’S NOVEL «THE MAN WHO WAS THURSDAY»

Authors

  • Екатерина Владимировна Васильева (Ekaterina V. Vasilyeva) Voronezh State Pedagogical University

Keywords:

G.K. Chesterton, «The Man Who Was Thursday», «philosophy of joy», garden, park, symbolism, topos.

Abstract

The article concerns the image of the garden and park in G. K. Chesterton’s novel «The Man Who Was Thursday» (1908). The author of the article argues that the garden where the action of the novel takes place receives a symbolic meaning, although it is described as a real site. The imagery of phantasmagoric adventures of characters allows for depicting the world of «wild doubts», despair, and perplexity, which were typical feelings of a person at the beginning of the 20th century in the face of seeming inanity of life. Topoi of the forest and garden are opposed to each other in the novel. The forest is a symbol of doubts and false illusions, which were features of the public consciousness of the time, while the garden is associated with the idea of home, paradise, life variety. The researcher comes to the conclusion that the symbolism of the garden image is based on the author’s personal life impressions and the semantics of the garden is used as an artistic and cultural universal characteristic.

Author Biography

Екатерина Владимировна Васильева (Ekaterina V. Vasilyeva), Voronezh State Pedagogical University

Associate Professor in the Department of Russian Language, Modern Russian and Foreign Literature

References

Аверинцев С. С. Гилберт Кит Честертон, или неожиданность здравомыслия // Честертон Г. К. Писатель в газете: Художественная публицистика. М.: Прогресс, 1984. С. 329–342.

Борхес Х. Л. О Честертоне // Борхес Х. Л. Проза разных лет: сб. М.: Радуга, 1989. С. 213–215.

Васильева Е. В. Духовный кризис рубежа XIX – XX веков в осмыслении Г. К. Честертона// Известия ВГПУ. 2015. № 3 (286). С. 130–134.

Васильева Е. В. Романы Г. К. Честертона: мир условности. Воронеж: ВГПУ, 2007. 168 с.

Кашкин И. Г. К. Честертон // Кашкин И. Для читателя-современника: Статьи и исследования. М.: Сов. писатель, 1968. С. 327–374.

Лихачев Д. С. Поэзия садов: К семантике садово-парковых стилей. Сад как текст. М.: Согласие. ОАО Типография «Новости», 1998. 356 с.

Плахтиенко О. П. Художественная проза Гилберта Кийта Честертона: дисс. ... канд. филол. наук. Л., 1986. 272 с.

Трауберг Н. Л. Проповеди и притчи Гилберта Кийта Честертона // Честертон Г.К. Избранные произведения: в 3 т. Т.1. Наполеон Ноттингхилльский: роман. Человек, который был Четвергом: роман. Рассказы. М.: Худож. лит., 1992. С. 5–20.

Честертон Г. -К. Избранные произведения: в 3 т. Т. 1. Наполеон Ноттингхилльский: роман. Человек, который был Четвергом: роман. Рассказы. М.: Худож. лит., 1992. 446 с.

Честертон Г. К. Истинная романтика; «Дон Кихот». Божественная пародия; Что значит писать плохо; О классике (Эссе) // Детская лит. 1989. №3. С. 33–37.

Честертон Г. К. Человек с золотым ключом. М.: ЗАО Издательство «Кукушка», 2003. 336 с.

Barker D. G. K. Chesterton: A Biography. London: Constable, 1973. 304 p.

Chesterton G. K.The Man Who Was Thursday. London: Wordsworth EL, 1995. 150 p.

Coats J. D. Chesterton and the Edwardian Cultural Crisis. Hull: Hull univ. Press, 1984. 266 p.

Wills G. The Man Who Was Thursday // G. K. Chesterton: A Half Century of Views. New York: OUP, 1987. P. 335–342.

References

Averintsev S. S. Gilbert Kit Chesterton, ili neozhidannost’ zdravomyslija [Gilbert Keiht Chesterton, or the surprise of sanity]. Chesterton G. K. Pisatel’ v gazete: Khudozhestvennaja publitsistika [A writer in the newspaper. Art publicism]. M.: Progress Publ., 1984. P. 329–342.

Barker D. G. K. Chesterton: A Biography. L.: Constable, 1973. 304 p.

Borges J. L. O Chestertone [About Chesterton ]. Borges J.L. Proza raznykh let: Sbornik [Prose of various years: Anthology]. M.: Raduga Publ., 1989. P. 213–215.

Chesterton G. K. Chelovek s zolotym kljuchom [The man with the golden key]. M.: ZAO «Kukushka» Publ., 2003. 336 p.

Chesterton G. K. Istinnaja romantika; «Don Kikhot». Bozhestvennaja parodija; Chto znachit pisat’ plokho; O klassike (Esse) [Truth Romanticism; «Don Quixote». Divine Parody; What Does It Mean to Write Badly; About Classics (Essays)]. Detskaja literatura [Children’s literature]. 1989. №3. P. 33–37.

Chesterton G.K. Izbrannyje proizvedenija [Selected Works: in 3 vols.]. Vol. 1. The Napoleon of Notting Hill: Novel; The Man Who Was Thursday: Novel. M.: Khudozh. lit Publ., 1992. 446 p.

Chesterton G. K.The Man Who Was Thursday. L.: Wordsworth EL, 1995. 150 p.

Coats J.D. Chesterton and the Edwardian Cultural Crisis. Hull: Hull univ. Press, 1984. 266 p.

Kashkin I. G. K. Chesterton [G. K. Chesterton]. Kashkin I. Dlja chitatelja-sovremennika: Statji i issledovanija [For the contemporary reader: articles and researches]. M.: Sov. pisatel’ Publ., 1968. P. 327–374.

Likhachjov D. S. Poezija sadov: K semantike sadovo-parkovykh stilej. Sad kak tekst [The poetry of gardens: to the semantics of garden styles. A garden as text]. M.: Soglasije. OAO Tipografija «Novosti» Publ., 1998. 356 p.

Plakhtienko O. P. Khudozhestvennaja proza Gilberta Kijta Chestertona Diss. kand. filol. nauk [Fiction by Gilbert Keiht Chesterton: Cand. philol. sci. diss.]. L., 1986. 272 p.

Trauberg N. L. Propovedi i pritchi Gilberta Kijta Chestertona [Sermons and parables by Gilbert Keiht Chesterton]. Chesterton G. K. Izbrannyje proizvedenija [Selected Works: in 3 vols.]. Vol. 1.The Napoleon of Notting Hill: Novel; The Man Who Was Thursday: Novel. M.: Khudozh. lit. Publ., 1992. P. 5–20.

Vasiljeva E. V. Dukhovnyj krizis rubezha XIX-XX vekov v osmyslenii G. K. Chestertona [Spiritual crisis at the turn of the 19-20th centuries in understanding G. K. Chestertone]. Isvestija VGPU [Proceedings of VSPU]. 2015. № 3 (286). P. 130–134.

Vasiljeva E.V. Romany G. K. Chestertona: mir uslovnosty: monografija [Novels of G.K. Chesterton as the world of conventionality: Monograph]. Voronezh: VSPU Publ., 2007. 168 p.

Wills G. The Man Who Was Thursday // G.K. Chesterton: A Half Century of Views. N.Y.: OUP, 1987. P. 335–342.

Published

2017-12-09

How to Cite

Васильева (Ekaterina V. Vasilyeva) Е. В. (2017). SYMBOLISM OF THE GARDEN IN G. K. CHESTERTON’S NOVEL «THE MAN WHO WAS THURSDAY». Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, (1). Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/philology/article/view/1103

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE