THE STYLISTIC AND TEXT STATUS OF MEDIA TEXT PERSUASIVENESS
DOI:
https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-3-52-58Keywords:
persuasiveness, media text, evaluation category, authorization category, dialogicality, discourse, Internet newspaper.Abstract
The article examines the discursive and stylistic features of contemporary media texts, gives the definition of persuasiveness, validates the categorical status of this concept, and reveals the structure of the category of persuasiveness and its realization in texts of modern electronic newspapers, as well as the relationship between this category and subcategories of authorization, dialogicality and evaluation. A conclusion is drawn about the special role the category of evaluation plays in the implementation of the influence function of newspaper publicistic text.The article provides substantiation for the use of discursive and stylistic method of media text analysis as a basic method allowing one to explain the influence potential of media texts considering extralinguistic factors of their generation. Special attention is paid to identifying stylistic techniques of affecting a reader which are used in texts of modern online newspapers. The article discusses in detail methods of persuasion and suggestion and how they interact with each other. The principle of text formation in media communications is analyzed. The article considers system characteristics of the author as a style-shaping category of publicistic text, the ways of the author's individuality manifestation, and features of the author’s communication with the target audience.References
Астафьева О. Н. Медиакультура и некоторые принципы формирования информационно-коммуникативного пространства // Вестник Библиотечной Ассамблеи Евразии. 2008. № 4. С. 18–25.
Голоднов А. В. Лингвопрагматические особенности персуазивной коммуникации: дисс. … канд. филол. наук. СПб., 2003. 247 с.
Граудина Л. К., Ширяев Е. Н. Культура русской речи:учеб.для вузов. М.: НОРМА-ИНФРА М., 1998. 560 с.
Гурин И. В. Категория авторизации в предложении и тексте: основные подходы к определению // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І. П. Шамякіна. 2012. № 2(35). С. 103–107.
Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. Изд. 5-е, испр. и доп. Назрань: ООО «Пилигрим», 2010. 488 с.
Золотова Г. А. Очерк функционального синтаксиса русского языка. М.: Наука, 1973. 351 с.
Копытов О. Н. Взаимодействие квалификативных модусных смыслов в тексте (авторизация и персуазивность): автореф. дисс. … канд. филол. наук. Владивосток, 2004. 27 с.
Копытов О. Н. Модус публицистического текста // Научные журналы Урал. гос. пед. ун-та. Политическая лингвистика. 2011. № 1(35). URL: http://journals.uspu.ru/ling35 (дата обращения: 02.04.2016).
Кормилицына М. А., Сиротинина О. Б. Язык СМИ: учеб. пособие. Саратов: Изд-во Саратов. ун-та, 2011. 91 с.
Кузьмина Н. А. Современный медиатекст: учеб. пособие / отв. ред. Н. А. Кузьмина. Омск, 2011. 414 с.
Луман Н. Реальность массмедиа. М.: Праксис, 2005. С. 155–157.
Пушкарева И. А. Социальная оценочность в современной газетной публицистике // Вестник Том. гос. пед. ун-та. 2012. № 1. С. 237–243.
Солганик Г. Я. Автор как стилеобразующая категория публицистического текста // Синтаксическая стилистика. М., 2006. С. 202–211.
Стилистический энциклопедический словарь русского языка. 2-е изд. М.: Флинта: Наука, 2006. 696 с.
Стилистический энциклопедический словарь русского языка. URL: http://stylistics.academic.ru/ (дата обращения: 18.03.2016).
Larson Ch. Persuasion: Reception and Responsibility. Belmont: Wadsworth, 1979. 292 p.
Lerbinger O. Designs for Persuasive Communication. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1972. 283 p.
Petty R. E., Cacioppo J. T. Communication and persuasion. Central and peripheral routs to attitude change. New York: Springer, 1986. 262 p.
References
Astaf’eva O. N. Mediakul’tura i nekotorye principy formirovanija informacionno-kommunika-tivnogo prostranstva [Media culture and some principles of shaping information and communication space]. Vestnik Bibliotechnoj Assamblei Evrazii [Herald of The Library Assembly of Eurasia]. 2008. Iss. 4. P. 18–25.
Golodnov A. V. Lingvopragmaticheskie osobennosti persuazivnoj kommunikacii. Diss. kand. fil. nauk [Linguopragmatic peculiarities of persuasive communication. Cand. philol. sci. diss.]. St. Petersburg, 2003. 247 р.
Graudina L. K., Shirjaev E. N. Kul’tura russkoj rechi [Culture of Russian speech]. Moscow, NORMA-INFRA M Publ., 1998. 560 р.
Gurin I. V. Kategorija avtorizacii v predlozheni i tekste: osnovnye podkhody k opredeleniju [The category of authorisation in a sentence and text: basic approaches to defining]. Vestnіk Mozyrskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta imeni І. P. Shamjakіna [Vestnik of Mozur State Pedagogical University named after I. P. Shamyakin]. 2012. Iss. 2(35). Р. 103–107.
Zherebilo T. V. Slovar’ lingvisticheskikh terminov [Dictionary of linguistic terms]. Nazran, “Piligrim” Publ., 2010. 488 р.
Zolotova G. A. Ocherk funkcional’nogo sintaksisa russkogo jazyka [Essay on the functional syntax of the Russian language]. Moscow, Nauka Publ., 1973. 351 р.
Kopytov O. N. Vzaimodejstvie kvalifikativnykh modusnykh smyslov v tekste (avtorizacija i persuazivnost’). Diss. kand. fil. nauk [Interaction of qualificative modus meanings in text (authorization and persuasiveness)]. Vladivostok, 2004. 27 р.
Kopytov O. N. Modus publicisticheskogo teksta [Modus of media text]. Nauchnye zhurnaly Ural. gos. ped. un-ta. Politicheskaja lingvistika [Scientific Journals of Ural State Pedagogical University. Political Linguistics]. 2011. Iss. 1(35). Available at: http://journals.uspu.ru/ling35 (accessed 02.04.2016).
Kormilicyna M. A., Sirotinina O. B. Jazyk SMI [Language of the media]. Saratov, Saratov University Publ., 2011. 91 р.
Kuz'mina N. A. Sovremennyj mediatekst [Contemporary mediatext]. Omsk, 2011. 414 р.
Luman N. Real’nost’ massmedia [The reality of the mass media]. Moscow, Praksis Publ., 2005. Р. 155–157.
Pushkareva I. A. Social’naja ocenochnost’ v sovremennoj gazetnoj publicistike [Social evaluativity in contemporary newspaper journalism]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Tomsk State Pedagogical University Bulletin]. 2012. Iss. 1. Р. 237–243.
Solganik G. Ja. Avtor kak stileobrazujushhaja kategorija publicisticheskogo teksta [The author as a style-shaping category of publicistic text]. Sintaksicheskaja stilistika [Syntactical stylistics]. Moscow, 2006. Р. 202–211.
Stilisticheskij еhnciklopedicheskij slovar’ russkogo jazyka [Stylistic encyclopedic dictionary of the Russian language]. Moscow, Flinta: Nauka Publ., 2006. 696 р.
Stilisticheskijj enciklopedicheskij slovar’ russkogo jazyka [Stylistic encyclopedic dictionary of the Russian language]. Available at: http://stylistics.academic.ru/ (accessed18.03.2016).
Larson Ch. Persuasion: Reception and Responsibility. Belmont: Wadsworth, 1979. 292 p.
Lerbinger O. Designs for Persuasive Communication. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1972. 283 p.
Petty R. E., Cacioppo J. T. Communication and persuasion. Central and peripheral routs to attitude change. New York: Springer, 1986. 262 p.