THE MENTAL IMAGE OF “RABBIT” IN THE NAÏVE LINGUISTIC WORLD VIEW
DOI:
https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-3-41-51Keywords:
linguistic world view, mental image, language acquisition, encyclopedic knowledge, cultural and linguistic knowledge, personal knowledge.Abstract
The paper deals with the problem of a mental image formation and structure, which are specific for each naïve linguistic world view. The analysis is based on a series of experiments that study mental images of “zayats” and “krolik” in Russian and “hare” and “rabbit” in English linguistic world views. The experiments involved 22 Russian-speaking adults and 17 English-speaking adults as participants. The same experiment was performed with children at the age of 4–7, and analysis of these data has shown the way of a mental image formation. The analysis conducted has proved that the understanding and structure of mental images as well as their recognition depends on cultural and linguistic information, especially on personal cultural and linguistic experience of a speaker, while the core of any mental image includes encyclopedic knowledge, which is stable and basic. Acquisition of two close mental images follows several levels, and children start differentiating them according to their own sense experience at the age of 5. At the same time, cultural and linguistic information of a mental image is acquired after the age of 6. The comparative analysis of the mental images of “zayats” and “krolik” in Russian and “hare” and “rabbit” in English has shown that the mental image of “rabbit” corresponds to both “zayats” and “krolik” in Russian.References
Апресян Ю. Д. Избранные труды. М.: Языки русс. культуры, 1995. Т. 2. 767 c.
Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка. Воронеж: Изд-во Воронеж. гос. ун-та, 1996. 104 с.
Бердникова А. Г. Концепт «Благодарность» в русской языковой картине мира // Проблемы интерпретационной лингвистики: межвуз. сб. науч. тр. Новосибирск, 2000. С. 34–42.
Вежбицкая А. Cемантические универсалии и описание языков: сб. науч. работ / пер. с англ. А. Д. Шмелева. М.: Языки слав. культуры, 1999. 791 с.
Воркачев С. Г. Концепт как «зонтиковый термин» // Язык, сознание, коммуникация. М.: МАКС Пресс, 2003. Вып. 24. С. 5–12.
Гуревич Л. С. Ментальная визуализация абстрактных образов: когнитивные склейки // Вестник ИГЛУ. 2009. № 1(5). С. 100–105.
Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: Избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.
Караулов Ю. Н. (ред.) Русский ассоциативный словарь: в 2 т. М.: АСТ-Астрель, 2002. Т. I. 784 с.; Т. II. 992 с.
Касевич В. Б. Когнитивная лингвистика: в поисках идентичности. М.: Языки слав. культуры, 2013. 192 с.
Кривко И. П. Специфика синонимической аттракции в лексиконе индивида: синергетический подход: автореф. дисс. … канд. филол. наук. Курск, 2010. 22 с.
Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки слав. культуры, 2004. 560 с.
Ларина М. Б. К вопросу о способах структурирования знания в языке: концепт, значение, понятие, образ // Вестник Кузбасской государственной педагогической академии 2010. № 1(2). URL: http://vestnik.kuzspa.ru/articles/3/ (дата обращения: 27.03.2016).
Лебедева С. В. Близость значения слов в индивидуальном сознании: дисс. … д-ра филол. наук. Тверь, 2002. URL: http://cheloveknauka.com/blizost-znacheniya-slov-v-individualnom-soznanii (дата обращения: 27.03.2016).
Леонтьев А. А. Деятельный ум (Деятельность, Знак, Личность). М.: Смысл, 2001. 380 c.
Слышкин Г. Г. От текста к символу: лингвокультурные концепты прецедентных текстов в сознании и дискурсе. М.: Akademia, 2000. 128 с.
Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. М.: Акад. проект, 2004. 982 с.
Стернин И. А. Проблема неединственности метаязыкового описания ментальных единиц в лингвистике // Лингвоконцептология и психолингвистика. Воронеж: Истоки, 2012. Вып. 5. С. 8–17.
Стернин И. А., Розенфидьд М. Я. Слово и образ. Воронеж: Истоки, 2008. 243 с.
Эйсмонт П. М. Особенности усвоения глагольной аргументной структуры детьми в возрасте 6–8 лет (на материале русского и английского языков) // Онтолингвистика – наука XXI века: материалы междунар. конф., посвящ. 20-летию кафедры детской речи РГПУ им. А. И. Герцена. СПб.: Златоуст, 2011. С. 173–174.
Эйсмонт П. М. Семантика и синтаксис спонтанного нарратива: автореф. дис. ... канд. филол. наук. СПб., 2008. 21 с.
Langacker R. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 1990. 395 p.
Levelt W. J. M. Accessing words in speech production: Stages, processes and representations // W. J. M. Levelt (ed.) Lexical access in speech production Cambridge, MA: Blackwell Publishers, 1993. P. 1–22.
References
Apresyan Yu. D. Izbrannye trudy: T. 2. [Selected Works. Volume 2]. M., Jazyki russkoj kul’tury Publ., 1995.
Babushkin A. P. Tipy kontseptov v leksiko-frazeologicheskoj semantike jazyka [Types of concepts in lexical-phraseological semantics of the language]. Voronezh, Voronezh St. Univ. Publ., 1996. 104 p.
Berdnikova A. G. Kontsept «Blagodarnost’» v russkoj jazykovoj kartine mira [The concept “Gratitude” in the Russian linguistic worldview]. Problemy interpretatsionnoj lingvistiki: Mezhvuz. sb. nauch. tr. [Problems of interpretation linguistics. Interacademic collection of works]. Novosibirsk, 2000.
Wierzbicka A. Semanticheskie universalii i opisanie jazykov: sb. nauch. rabot [Semantic universals and language description: coll. articles]. Transl. by A. D. Shmelev. M., Jazyki slavjanskoj kul’tury Publ., 1999. 791 p.
Vorkachev S. G. Kontsept kak «zontikovyj termin» [The concept as an “umbrella term”]. Jazyk, soznanie, kommunikatsija [Language, Cognition, Communication]. Iss. 24. M., MAKS Press Publ., 2003. P. 5–12.
Gurevich L. S. Mental’naja vizualizatsija abstraktnykh obrazov: kognitivnye sklejki [Mental visualization of abstract images: the cognitive pastings]. Vestnik Irkutskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [The ISLU Philological Review]. 2009. Iss. 1 (5). P. 100–105.
Zalevskaya A. A. Psikholingvisticheskie issledovanija. Slovo. Tekst: Izbrannye trudy [Psycholinguistic research. Word. Text: Selected works]. M., Gnozis Publ., 2005. 543 p.
Karaulov Yu. N. (ed.) Russkiy associativnyi slovar': V 2 t. [Russian Dictionary of Associations: in 2 vols.]. Vol. I. M., AST-Astrel’ Publ., 2002. 784 p. Vol. II. M., AST-Astrel’ Publ., 2002. 992 p.
Kasevich V. B. Kognitivnaja lingvistika: v poiskakh identichnosti [Cognitive Linguistics: in search for identity]. Moscow, Jazyki slavianskoj kul’tury Publ., 2013. 192 p.
Krivko I. P. Spetsifika sinonimicheskoj attraktsii v leksikone individa: sinergeticheskij podhod. Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Specificity of synonymous attractions in an individual’s lexicon: a synergistic approach. Synopsis of Cand. philol. sci. diss.]. Kursk, 2010. 22 p.
Kubryakova E. S. Jazyk i znanie: Na puti poluchenija znanij o jazyke: Chasti rechi s kognitivnoj tochki zrenija. Rol’ jazyka v poznanii mira. [Language and Knowledge: On the way of language acquisition: Parts of speech in terms of cognition. The role of language in understanding the world]. M., Jazyki slavjanskoj kul’tury Publ., 2004. 560 p.
Larina M. B. K voprosu o sposobakh strukturirovanija znanija v jazyke: kontsept, znachenie, ponjatie, obraz [On the ways structuring knowledge in language: the concept, meaning, notion, image]. Vestnik Kuzbasskoy gosudarstvennoy pedagogicheskoy akademii [Kuzbass State Pedagogical Academy Herald]. 2010. Iss. 1 (2). Available at: http://vestnik.kuzspa.ru/articles/3/ (accessed 27.03.2016).
Lebedeva S. V. Blizost’ znachenija slov v individual'nom soznanii: dis. d-ra filol. nauk [The proximity of words meaning in the individual consciousness. Dr. philol. sci. diss.]. Tver, 2002. Available at: http://cheloveknauka.com/blizost-znacheniya-slov-v-individualnom-soznanii (accessed 27.03.2016).
Leont’ev A. A. Deyatel’nyj um (Deyatel’nost’, Znak, Lichnost’) [The active mind (Activity, Sign, Person)]. M., Smysl Publ., 2001. 380 p.
Slyshkin G. G. Ot teksta k simvolu: lingvokul’turnye kontsepty pretsedentnykh tekstov v soznanii i diskurse [From the text to the symbol: cultural concepts of precedent texts in consciousness and discourse]. M., Akademia Publ., 2000. 128 p.
Stepanov Yu. S. Konstanty: slovar’ russkoj kul’tury [Constants: Dictionary of Russian culture]. M., Akademicheskij proekt Publ., 2004. 982 p.
Sternin I. A. Problema needinstvennosti metajazykovogo opisanija mental’nykh edinits v lingvistike [The problem of non-uniqueness of metalinguistic descriptions of mental units in linguistics and psycholinguistics]. Lingvokontseptologija i psiholingvistika [Linguaconceptology and psycholinguistic]. Iss. 5. Voronezh, Istoki Publ., 2012. P. 8–17.
Sternin, I. A., Rosenfeld, M. Ya. Slovo i obraz [Word and Image]. Voronezh, Istoki Publ., 2008. 243 p.
Eismont P. M. Osobennosti usvoenija glagol’noj argumentnoj struktury det’mi v vozraste 6–8 let (na materiale russkogo i anglijskogo jazykov) [Features of verbal argument structure acquisition by children at the age of 6–8 (in Russian and English)].
Ontolingvistika – nauka XXI veka [Ontolinguistics – science of the 21st century]. St. Petersburg, Zlatoust Publ., 2011. P. 173–174.
Eismont P. M. Semantika i sintaksis spontannogo narrativa: avtoref. diss. kand. filol. nauk [Semantics and syntax of spontaneous narrative. Synopsis of Cand. philol. sci. diss.]. St. Petersburg, 2008. 21 p.
Langacker R. Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin and New York, Mouton de Gruyter. 1990.
Levelt W. J. M. Accessing words in speech production: Stages, processes and representations. Lexical access in speech production. Ed. by W. J. M. Levelt. Cambridge, MA: Blackwell Publishers. 1993. P. 1–22.