AESTHETICS OF THE FANTASTIC IN THE BOOK “THE PROSE OF THE POET” BY N. ASEEV

Authors

  • Татьяна Сергеевна Дубровских (Tatyana S. Dubrovskih) South Ural State University

DOI:

https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-3-103-111

Keywords:

Nikolaj Aseev, short stories, Futurism, poetics of the fantastic, science fiction, grotesque.

Abstract

The colossal historical revision of the 1920s catalyzes the aspiration of art to extend the boundaries of empirical reflection of the real world. Social, political, scientific, technical, and psychological changes of the Revolutionary era require adequate forms of aesthetic embodiment. As a consequence, literary process of the period actualizes artistic potential of the fantastic. Short stories written by Nikolaj Aseev, a representative of the futuristic movement and a member of the “Left Front of the Arts”, demonstrate an expressive implementation of variable techniques of science fiction. In contrast to the positivist principle of “literature of fact”, “The Prose of the Poet”, which includes the author’s short stories and essays of the Post-Revolutionary years, is full of fiction elements – from futuristic rational models to comic grotesque exaggeration. The complex of direct and indirect references to works of Western and Russian writers organizes a wide fantastic context. Inclusion of fantastic elements becomes one of the leading integration determinants within the synthetic structure of the book. Producing phantasmagoric worlds of the future and imaginary images of the past, the author explores a new type of relationship between a man and the surrounding reality through the prism of the fantastic conventions.

Author Biography

Татьяна Сергеевна Дубровских (Tatyana S. Dubrovskih), South Ural State University

Postgraduate Student in the Department of Russian Language and Literature

References

Асеев Н. Н. Работа над стихом. М.: Прибой, 1929. 168 с.

Асеев Н. Н. Родословная поэзии. Статьи. Воспоминания. Письма. М.: Сов. писатель, 1990. 558 с.

Асеев Н. Н. Собрание сочинений: в 5 т. М.: Изд-во худож. лит., 1964. Т. 5. 715 с.

Замятин Е. И. Собрание сочинений: в 5 т. М.: Русская книга, 2004. Т. 3. Лица. 1814 с.

Ковтун Е. Н. Поэтика необычайного: художественные миры фантастики, сказки, утопии, притчи и мифы (на материале европейской литературы первой половины XX века). М.: Изд-во МГУ, 1999. 308 с.

Литературные манифесты: От символизма к Октябрю / сост. Н. Л. Бродский, В. Л. Львов-Рогачевский, Н. П. Сидоров. М.: Федерация, 1929. 304 с.

Литературные манифесты: От символизма до «Октября» / сост. Н. Л. Бродский, Н. П. Сидоров. М.: Аграф, 2001. 374 с.

Литература факта: Первый сборник материалов работников ЛЕФа / под ред. Н. Ф. Чужака. М.: Захаров, 2000. 285 с.

Лоуэлл П. Марс и жизнь на нем // Марс: великое противостояние. М.: Физматлит, 2004. 224 с.

Маринетти Ф. Т. Первый манифест футуризма // Называть вещи своими именами: Программные выступления мастеров западноевропейской литературы XX в. / сост., предисл., общ. ред. Л. Г. Андреева. М.: Прогресс, 1986. 640 с.

Маяковский В. Клоп // Стихотворения. Поэмы. Пьесы. М.: Изд-во худож. лит., 1969. 736 с.

Маяковский В. Полное собрание сочинений: в 13 т. М.: Гос. изд-во худож. лит., 1957. Т. 6. 543 с.

Мешков Ю. А. Николай Асеев: творческая индивидуальность и идейно-художественное развитие. Свердловск: Изд-во Урал. ун-та, 1981. 272 с.

Николаев Д. Д. Русская проза 1920–1930-х годов: авантюрная, фантастическая и историческая. М.: Наука, 2006. 688 с.

Пономарева Е. В. Творческие эксперименты «Серапионовых братьев» в контексте идей художественного синтеза // Вестник ЮУрГУ. Сер. «Социально-гуманитарные науки». Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2007. Вып. 8. С. 77–86.

Тынянов Ю. Н. Литературная эволюция: Избранные труды. М.: Аграф, 2002. 496 с.

Утопия и утопическое мышление: антология зарубежной литературы / сост., предисл., общ. ред. В. А. Чаликовой; пер. с разн. яз. М.: Прогресс, 1991. 409 с.

Чаликова В. А. Утопия и свобода. М.: Весть–ВИМО, 1994. 184 с.

Чернышевский Н. Г. Что делать? Л.: Наука, 1975. 875 с.

References

Aseev N. N. Rabota nad stikhom [Working on verse]. Moscow: Priboj Publ., 1929. 168 p.

Aseev N. N. Rodoslovnaja poehzii. Stat’i. Vospominanija. Pis’ma [Pedigree of poetry. Articles. Memories. Letters]. Moscow: Sov. Pisatel’ Publ., 1990. 558 p.

Aseev N. N. Sobranie sochinenij: v 5 t. [Collected works: in 5 vols.]. Moscow: Izdatel’stvo khudozhestvennoj literatury Publ., 1964. Vol. 5. 715 p.

Zamyatin E. I. Sobranie sochinenij: v 5 t. [Collected works: in 5 vols.]. Moscow: Russkaja Kniga Publ., 2004. Vol. 3. Lica [Persons]. 1814 p.

Kovtun E. N. Poehtika neobychajnogo: khudozhestvennye miry fantastiki, skazki, utopii, pritchi i mifa (na materiale evropejskoj literatury pervoj poloviny XX veka) [Poetics of the extraordinary: the art worlds of science fiction, fairy tales, utopia, parables and myth (based on European literature of the first half of the 20th century)]. Moscow: MSU Publ., 1999. 308 p.

Literaturnye manifesty: Ot simvolizma k Oktjabrju [Literary manifestos: from symbolism to October]. Comp. by N. L. Brodskij, V. L. L’vov-Rogachevskij, N. P. Sidorov. Moscow: Federacija Publ., 1929. 304 p.

Literaturnye manifesty: Ot simvolizma do “Oktjabrja” [Literary manifestos from symbolism to “October”]. Comp. by N. L. Brodskij, N. P. Sidorov. Moscow: Agraf Publ., 2001. 374 p.

Literatura fakta: Pervyj sbornik materialov rabotnikov LEFa [Literature of fact: First collected materials by workers of the “Left Front of the Arts”]. Ed. by N. F. Chuzhak. Moscow: Zakharov Publ., 2000. 285 p.

Lowell P. Mars i zhizn’ na nem [Mars and life on it]. Mars: velikoe protivostojanie [Mars: the great opposition]. Moscow: FIZMATLIT Publ., 2004. 224 p.

Marinetti F. T. Pervyj manifest futurizma [First manifesto of futurism]. Nazyvat’ veshhi svoimi imenami: Programmnye vystupleniya masterov zapadnoevropejskoj literatury XX v. [To call a spade a spade: the keynote addresses of masters of Western literature of the 20th century.]. Ed. by L. G. Andreev. Moscow: Progress Publ., 1986. 640 p.

Majakovskij V. V. Klop [The Bedbug]. Stikhotvoreniya. Poehmy. P’esy [Poetry. Poems. Plays]. Moscow: Izdatel’stvo “Khudozhestvennaya literatura” Publ., 1969. 736 p.

Majakovskij V. V. Polnoe sobranie sochinenij v 13 tomakh [Complete works in 13 vols.]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoj literatury Publ., 1957. Vol. 6: 1924 – first half of 1926. 544 p.

Meshkov Ju. A. Nikolaj Aseev: tvorcheskaja individual’nost’ i idejno-khudozhestvennoe razvitie [Nikolaj Aseev: the creative personality and ideological and artistic development]. Sverdlovsk: Ural University Publ., 1981. 272 p.

Nikolaev D. D. Russkaja proza 1920–1930-kh godov: avantyurnaja, fantasticheskaja i istoriches-kaja [Russian prose of the 1920-1930s: adventurous, fantastic and historical]. Moscow: Nauka Publ., 2006. 688 p.

Ponomareva E. V. Tvorcheskie ehksperimenty “Serapionovykh brat’ev” v kontekste idej khudo-zhestvennogo sinteza [Creative experiments of the Serapion Brothers in the context of ideas of artistic synthesis]. Vestnik YuUrGU. Ser. “Social’no-gumanitarnye nauki” [Bulletin of the South Ural State University. Series “Social Sciences and the Humanities”]. Chelyabinsk: SUSU Publ., 2007. Iss. 8. P. 77–86.

Tynjanov Ju. N. Literaturnaja ehvolyucija: Izbrannye trudy [Literary evolution: Selected works]. Moscow: Agraf Publ., 2002. 496 p.

Utopija i utopicheskoe myshlenie: antologija zarubezhnoj literatury [Utopia and utopian thinking: anthology of foreign literature]. Ed. by V. A. Chalikova. Moscow: Progress Publ., 1991. 409 p.

Chalikova V. A. Utopija i svoboda [Utopia and freedom]. Moscow: Vest’–VIMO Publ., 1994. 184 p.

Chernyshevskij N. G. Chto delat’? [What is to be done?]. Leningrad: Nauka Publ., 1975. 875 p.

Published

2017-12-08

How to Cite

Дубровских (Tatyana S. Dubrovskih) Т. С. (2017). AESTHETICS OF THE FANTASTIC IN THE BOOK “THE PROSE OF THE POET” BY N. ASEEV. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, (3). https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-3-103-111

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE