The Names of Bars and Restaurants in Spain with Precedent Phenomena Used: The Motivational Features

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2025-1-34-43

Keywords:

ergonym; catering establishments; precedent phenomena; precedent name; precedent biblionym; precedent statement; motivational features.

Abstract

The article examines ergonyms, specifically the names of bars and restaurants in Spain that are formed with the participation of precedent phenomena. The purpose of the study is to analyze the motivational features of such names. Ergonyms for the analysis were selected from open Internet sources.  Ergonyms are signs of the socio-cultural space, part of the linguistic landscape of the country in which their communicative realization occurs. Nomination in ergonymy has the following peculiarities: the individuality of each act of nomination; the connection of the name with the object of the nomination, with the culture and mentality of the society, with fashion trends and the evolution of the national language. Apart from the informative function, ergonyms also have an advertising function. As the analysis has shown, the most productive precedent phenomena which the nominators use are precedent anthroponyms (84%), much less often they utilize precedent biblionyms (8,5%), the least productive are precedent statements, accounting for only 2%. According to the analysis of the motivational features of ergonyms, the most productive feature is the ‘type of national cuisine’ (66%); the features of ‘exclusivity’ or ‘originality’ of the dishes are also productive (7%). Besides the type of cuisine and the characteristics of the dishes served, the nominators employ precedent phenomena to characterize the ‘interior design and atmosphere’ of the establishment (7%). 14% of the studied names of bars and restaurants in Spain are not motivated.

Author Biography

Olga V. Merzlikina, Plekhanov Russian University of Economics

Associate Professor in the Department of Foreign Languages No. 2

References

Apicius – Restaurante Apicius. URL: https://www.restaurante-apicius.com (дата обращения: 16.08.2024).

Bodega – Bodega La Bella y La Bestia. URL: https://www.minube.com/rincon/cafe_tapas-bar-la-bella-y-la-bestia-a66638 (дата обращения: 16.08.2024).

Cabaña – La Cabaña del Tío Tom. URL: https://www.minube.co.uk/place/la-cabana-del-tio-tom--a880771 дата обращения: 16.08.2024).

Castafiore – La Castafiore. URL: https://lacastafiore.es/nuestrahistoria (дата обращения: 16.08.2024).

Colotay – Colotay Restaurante. URL: https://www.restaurantecotolay.com (дата обращения: 16.08.2024).

Cu-Cut – Cu-Cut. Taverna Gastronómica Barcelona. URL: https://www.cu-cut.cat (дата обращения: 16.08.2024).

Dionisos – Taberna Dionisos. URL: https://tabernadionisos.com (дата обращения: 16.08.2024).

Galatea – Galatea de las Esferas. URL: https://www.heraldo.es/noticias/gastronomia/2015/02/14/cocina_inspirada_por_dali_galatea_las_esferas_339175_1311024.html (дата обращения: 16.08.2024).

Gelateria – Gelateria Pinocchio. URL: https://www.gelateriapinocchio.eu (дата обращения: 16.08.2024).

Hattori – Hattori Hanzo Restaurante. URL: https://hattori-hanzo.com.es (дата обращения: 16.08.2024).

Juana – Juana la Loca. URL: https://juanalaloca.es (дата обращения: 16.08.2024).

Juan – Juan Sebastián Bar. (Huesca) // Ir a tomajazz. URL: https://www.tomajazz.com/web/category/contenidos/especial-contenidos/juan-sebastian-bar-huesca/ (дата обращения: 16.08.2024).

Inclán – Inclán Brutal Bar. URL: https://inclanbrutalbar.com (дата обращения: 16.08.2024).

Kiosko – Kiosko Colón // Turismo de Cáceres. URL: https://turismo.caceres.es/en/node/1461 (дата обращения: 16.08.2024).

La Pachamama – La Pachamama. Restaurante de conicna peruana. URL: https://barlapachamama.com (дата обращения: 16.08.2024).

Little – Little Bobby. Coctelería y copas en Santander. URL: https://www.littlebobby.es (дата обращения: 16.08.2024).

Mercato – Mercato Baralló. URL: https://mercatoballaro.com (дата обращения: 16.08.2024).

Mesón – Mesón La Noria de Dulcinea // Trismo de Castilla y La Mancha. URL: https://www.turismocastillalamancha.es/gastronomia/restaurante-meson-la-noria-de-dulcinea-528565/ (дата обращения: 16.08.2024).

Minotauro – Minotauro // Tapas en Granada. URL: https://tapasengranada.es/bar/minotauro (дата обращения: 16.08.2024).

Picasso – Picasso Restaurante. URL: https://www.restaurantepicasso.com (дата обращения: 16.08.2024).

Puerto – Puerto Colón. URL: https://puertocolon.es (дата обращения: 16.08.2024).

Rasputín – Rasputín. URL: https://www.rasputin.es (дата обращения: 16.08.2024).

Список литературы

Боярских О. С. Прецедентные феномены со сферой-источником «Литература» в дискурсе российских печатных СМИ (2004–2007): автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2008. 24 с.

Вепрева И. Т. Современный эргонимикон: в поиске новых форм выражения // Вопросы ономастики. 2019. Т. 16. № 4. С. 168–179. doi 10.15826/vopr_onom.2019.16.4.051

Волкова Р. А., Макаренко Е. Д. Роль прецедентного феномена в создании эргонимических номинаций (на примере названий предприятий общественного питания г. Краснодара) // Известия ВГПУ. Филологические науки. 2021. № 5(158). С. 86–90.

Гудков Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. M.: Гнозис, 2003. 288 с.

Ефимова Л. Н. Сказочный мир Клайва Степлза Льюиса («Хроники Нарнии») // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2007. № 2. С. 257–260.

Замальдинов В. Е. Креативный нейминг нижегородских заведений общественного питания: графический аспект // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2021. № 7 (2). С. 35–43. doi 10.22250/24107190_2021_7_2_35_43

Зуева Т. А. Эргонимическая номинация в аспекте эффективности ее восприятия // Психолингвистические аспекты изучения речевой деятельности. 2017. № 15. С. 120–128.

Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Изд-во ЛКИ, 2010. 264 с.

Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: курс лекций. М.: Гнозис, 2002. 284 с.

Нахимова Е. А. Прецедентные онимы в современной российской массовой коммуникации: теория и методика когнитивно-дискурсивного исследования: монография. Екатеринбург, 2011. 313 с.

Никулкина О. Г. Ономастическое пространство повести А. П. Чехова «Дуэль» (к 160-летию со дня рождения писателя) // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2020. Вып. 6, № 2. С. 95–108.

Пономаренко И. Н., Крыжановская В. А. Современный эргоним: основные тенденции в нейминге // Учёные записки Крымского федерального университета им. В. И. Вернадского. Филологические науки. 2019. Т. 5 (71), № 3. С. 176–186.

Ремчукова Е. Н., Соколова Т. П. Лингвокреативные тенденции в сфере городской номинации // Русский язык в поликультурном мире: в 2 т. / отв. ред. Е. Я. Титаренко. Т. 1. Симферополь: Ариал, 2019. С. 348–353.

Селіванова О. О. Ергонімікон міста Черкаси: когнітивний аспект // Записки з ономастики. 2011. Вип. 14. С. 171–179.

Старикова Г. Н., Хоанг Тхи Хонг Чанг. Трофонимы (ресторонимы) как особый тип эргонимов (на материале имен заведений общественного питания Москвы) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 47. С. 73–87. doi 10.17223/19986645/47/5

Суперанская А. В. Языковые и внеязыковые ассоциации собственных имен. М.: Наука, 1978. 150 c.

Хоанг Тхи Хонг Чанг, Старикова Г. Н. Московские ресторонимы в аспекте графики // Язык и культура. 2017. № 38. С. 117–137. doi 10.17223/19996195/38/9

Шевченко Д. А., Полякова Н. С., Шарян Э. Г. Брендменеджмент: теория и практика. М.: Сам Полиграфист, 2019. 178 с.

Шимкевич Н. В. Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты: автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2002. 23 с.

Шмелёва Т.В. Аттрактивность городского имени: заведения еды // Journal of Applied Linguistics and Lexicography. 2019. Т. 1, № 1. С. 117–126. doi 10.33910/2687-0215-2019-1-1-117-126

References

Boyarskikh O. S. Pretsedentnye fenomeny so sferoy-istochnikom ʽLiteraturaʼ v diskurse rossiyskikh pechatnykh SMI (2004–2007). Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Precedent phenomena with the source sphere ʽLiteratureʼ in the discourse of the Russian print media. Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Yekaterinburg, 2008. 24 p. (In Russ.)

Vepreva I. T. Sovremennyy ergonimikon: v poiske novykh form vyrazheniya [Modern Russian ergonymy: In search for new forms]. Voprosy onomastiki [Problems of Onomastics], 2019, vol. 16, issue 4, pp. 168-179. doi 10.15826/vopr_onom.2019.16.4.051. (In Russ.)

Volkova R. A., Makarenko E. D. Rol’ pretsedentnogo fenomena v sozdanii ergonimicheskikh nominatsiy (na primere nazvaniy predpriyatiy obshchestvennogo pitaniya g. Krasnodara) [The role of the precedent phenomenon in the creation of the ergonomic nomination (based on the names of the food service establishments in Krasnodar)]. Izvestiya VGPU. Filologicheskie nauki [Izvestia of the Volgograd State Pedagogical University], 2021, issue 5 (158), pp. 86-90. (In Russ.)

Gudkov D. B. Teoriya i praktika mezhkul’turnoy kommunikatsii [Theory and Practice of Intercultural Communication]. Moscow, Gnozis Publ., 2003. 288 p. (In Russ.)

Efimova L. N. Skazochnyy mir Klayva Steplza L’yuisa (ʽKhroniki Narniiʼ) [The fairytale world of Clive Staples Lewis (The Chronicles of Narnia)]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Russkaya filologiya [Bulletin of Moscow State Regional University. Series: Russian Philology], 2007, issue 2, pp. 257-260. (In Russ.)

Zamal’dinov V. E. Kreativnyy neyming nizhegorodskikh zavedeniy obshchestvennogo pitaniya: graficheskiy aspekt [Creative naming of Nizhny Novgorod public catering establishments: Graphic aspect]. Teoreticheskaya i prikladnaya lingvistika [Theoretical and Applied Linguistics], 2021, issue 7 (2), pp. 35-43. doi 10.22250/24107190_2021_7_2_35_43. (In Russ.)

Zueva T. A. Ergonimicheskaya nominatsiya v aspekte effektivnosti ee vospriyatiya [Ergonymical nomination in the aspect of the efficiency of its perception]. Psikholingvisticheskie aspekty izucheniya rechevoy deyatel’nosti [Psycholinguistic Aspects of the Study of Speech Activity], 2017, issue 15, pp. 120-128. (In Russ.)

Karaulov Yu. N. Russkiy yazyk i yazykovaya lichnost’ [The Russian Language and Linguistic Personality]. Moscow, LKI Publ., 2010. 264 p. (In Russ.)

Krasnykh V. V. Etnopsikholingvistika i lingvokul’turologiya [Ethnopsycholinguistics and Linguoculturology]: a series of lectures. Moscow, Gnozis Publ., 2002. 284 p. (In Russ.)

Nakhimova E. A. Pretsedentnye onimy v sovremennoy rossiyskoy massovoy kommunikatsii: teoriya i metodika kognitivno-diskursivnogo issledovaniya [Precedent Onyms in Modern Russian Mass Communication: Theory and Methodology of Cognitive-Discursive Research]. Yekaterinburg, 2011. 313 p. (In Russ.)

Nikulkina O. G. Onomasticheskoe prostranstvo povesti A. P. Chekhova ʽDuelˊʼ (k 160-letiyu so dnya rozhdeniya pisatelya) [Onomastic space of A. P. Chekhov’s novella ʽDuelʼ (to the 160th anniversary of the writer)]. Teoreticheskaya i prikladnaya lingvistika [Theoretical and Applied Linguistics], 2020, issue 6 (2), pp. 95-108. (In Russ.)

Ponomarenko I. N., Kryzhanovskaya V. A. Sovremennyy ergonim: osnovnye tendentsii v neyminge [Actual ergonym: the main trends in naming]. Uchenye zapiski Krymskogo federal’nogo universiteta im. V. I. Vernadskogo. Filologicheskie nauki [Scientific Notes of V. I. Vernadsky Crimean Federal University. Philological sciences], 2019, vol. 5 (71), issue 3, pp. 176-186. (In Russ.)

Remchukova E. N., Sokolova T. P. Lingvokreativnye tendentsii v sfere gorodskoy nominatsii [Linguistic and creative trends in the sphere of urban nomination]. Russkiy yazyk v polikul'turnom mire [The Russian Language in a Multicultural World]: in 2 vols. Ed. by E. Yа. Titarenko. Simferopol, Arial Publ., 2019, vol. 1, pp. 348-353. (In Russ.)

Selivanova O. O. Ergonіmіkon mіsta Cherkasi: kognіtivniy aspekt [Ergonymic space of Cherkasy: a cognitive aspect]. Zapiski z onomastiki [Notes on Onomastics], 2011, issue 14, pp. 171-179. (In Ukr.)

Starikova G. N., Hoang Thi Hong Chang. Trofonimy (restoronimy) kak osobyy tip ergonimov (na materiale imen zavedeniy obshchestvennogo pitaniya Moskvy) [Trophonyms (restauronyms) as a special type of ergonyms (on the material of Moscow eating place names)]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya [Tomsk State University Journal of Philology], 2017, issue 47, pp. 73-87. doi 10.17223/19986645/47/5. (In Russ.)

Superanskaya A. V. Yazykovye i vneyazykovye assotsiatsii sobstvennykh imen [Linguistic and Extralinguistic Associations of Proper Names]. Moscow, Nauka Publ., 1978. 150 p. (In Russ.)

Hoang Thi Hong Chang, Starikova G. N. Moskovskie restoronimy v aspekte grafiki [Restoronims of Moscow in the aspect of graphic]. Yazyk i kul’tura [Language and Culture], 2017, issue 38, pp. 117-137. doi 10.17223/19996195/38/9. (In Russ.)

Shevchenko D. A., Polyakova N. S., Sharyan E. G. Brendmenedzhment: teoriya i praktika [Brand Management: Theory and Practice]. Moscow, Sam Poligrafist Publ., 2019. 178 p. (In Russ.)

Shimkevich N. V. Russkaya kommercheskaya ergonimiya: pragmaticheskiy i lingvokul’turologicheskiy aspekty. Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Russian commercial ergonymy: Pragmatic and linguistic aspects. Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Yekaterinburg, 2002. 23 p. (In Russ.)

Shmeleva T. V. Attraktivnost’ gorodskogo imeni: zavedeniya edy [The attractiveness of the urban name: food outlets]. Journal of Applied Linguistics and Lexicography, 2019, vol. 1, issue 1, pp. 117-126. doi 10.33910/2687-0215-2019-1-1-117-126. (In Russ.)

Published

2025-04-23

How to Cite

Merzlikina О. В. (2025). The Names of Bars and Restaurants in Spain with Precedent Phenomena Used: The Motivational Features. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 17(1). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2025-1-34-43

Issue

Section

LANGUAGE, CULTURE, AND SOCIETY