Chekhovian Images and Themes in the Album of the ‘Zveri’ Band ‘Everywhere is a Desert to the Lonely Man’
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2024-2-79-87Keywords:
Chekhov; lyrical cycle; album; Zveri band; ideological and thematic unity; Chekhov’s poetics; case; absurd.Abstract
The paper analyzes the album of the music band Zveri ‘Everywhere is a desert to the lonely man’, dedicated to the works of the writer Anton Chekhov. The aim of the study is to find the features of Chekhov’s poetics that are interesting to Russian rock and to show how Chekhovian images are transformed in the album. It is shown that citation of the classics in the rock poetry under study is systemic; it forms the ideological and thematic unity of the album as a lyrical cycle. The perception of Chekhov’s works by the rock poets turns out to be deep and multifaceted. Even some individual techniques are adopted: repetitions reflecting the mechanical reproduction of life, superimposition of a modern plot on fable prototypes. All this occurs despite the fact that Chekhov seems to be one of the least ‘rock’ classics, since his characters have little in common with the romantic heroes on whom rock poets largely focus. The study leads to a conclusion that the texts included in the album also form a complex system and are replete with ‘thematic echoes’. Only together they are able to reflect the most characteristic features of Chekhov’s poetics: a truthful and partly ironic depiction of the ‘vulgarity’ of life, meaningless, but frightening in its hidden subordination to the logic of absurd and forcing a person to hide in his ‘case’. Female images (heroines of the stories The Darling, The Lady with the Dog, The Grasshopper), personifying love as a state, serve as a kind of antidote and affirm the hope that it is possible to endure the weight of the world without losing the ability to love and gaining the courage to leave one’s case, since loneliness is a deviation, not the norm. The fact that Zveri use Chekhov’s ‘text’ as a basis for their album shows that the issues raised by the writer have timeless significance for Russian spiritual culture.References
Список источников
Летов Е. («Гражданская оборона»), «Моя оборона», 1989. URL: https://www.gr-oborona.ru/texts/ 1056898718.html (дата обращения: 17.09.2023).
«Звери», «Дама с собачкой», 2020а. URL: https://genius.com/Zveri-lady-with-a-dog-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Душечка», 2020б. URL: https://genius.com/Zveri-darling-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Жизнь прекрасна», 2020в. URL: https://genius.com/Zveri-life-is-wonderful-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Каштанка», 2020г. URL: https://genius.com/Zveri-kashtanka-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Одинокому везде пустыня», 2020д. URL: https://genius.com/Zveri-odinokomu-vezde-pustynia-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Палата № 6», 2020е. URL: https://genius.com/Zveri-no6-ward-no-6-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Попрыгунья», 2020ж. URL: https://genius.com/Zveri-jumper-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
«Звери», «Человек в футляре», 2020з. URL: https://genius.com/Zveri-man-in-a-case-lyrics (дата обращения: 20.05.2024).
Маяковский В. В. Хорошее отношение к лошадям («Били копыта…») // Маяковский В. В. Полное собрание сочинений: в 13 т. М.: Гос. изд-во худ. лит., 1955–1961. Т. 2. Стихотворения, поэма и пьесы 1917–1921 годов. 1956. С. 10–11.
Чехов А. П. Дама с собачкой // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. / АН СССР. Ин-т мировой лит. им. А. М. Горького. Т. 10. [Рассказы, повести], 1898–1903. М.: Наука, 1977а. С. 128–143.
Чехов А. П. Жизнь прекрасна! (Покушающимся на самоубийство) // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. Т. 3. [Рассказы. Юморески. «Драма на охоте»], 1884–1885. М.: Наука, 1975. С. 235–236.
Чехов А. П. О любви // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. Т. 10. М.: Наука, 1977б. С. 66–74.
Чехов А. П. Попрыгунья // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. Т. 8. [Рассказы. Повести], 1892–1894. М.: Наука, 1977в. С. 7–31.
Чехов А. П. Человек в футляре // Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Сочинения: в 18 т. Т. 10. М.: Наука, 1977г. С. 42–54.
Список литературы
Авилова Е. Р., Васильчук Е. О. Категория абсурда в идейном базисе панк-субкультуры // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2013. № 14. С. 53–61.
Буйнов И. А. Эстетическая концепция рок-поэзии // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Филологические науки. 2010. № 2. С. 11–16.
Доманский Ю. В. Русская рок-поэзия: текст и контекст. М.: Intrada – Изд-во Кулагиной, 2010. 230 с.
Козицкая Е. А. «Чужое слово» в поэтике русского рока // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 1998. № 1. С. 49–56.
Кормильцев И., Сурова О. Рок-поэзия в русской культуре: возникновение, бытование, эволюция // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 1998. № 2. С. 5–33.
Лексикон нонклассики. Художественно-эстетическая культура XX века / под ред. В. В. Бычкова. М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2003. 607 с. (Серия «Summa culturologiae».)
Михайлова Т. А. Интертекст в песне «Платье в горошек» группы «Ундервуд» // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2017. № 17. С. 253–259.
Пилюте Ю. Э. Идейные установки и идеалы рок-поэзии // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2011. № 12. С. 40–45.
Пилюте Ю. Э. Типология культурного героя в русской рок-поэзии. // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2010. № 11. С. 27–35.
Ройтберг Н. В. Что есть «РОК», или экзистенциально-трагедийное начало как смысловая доминанта рок-жанра // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2011. № 12. С. 7–12.
Скорлупкина Д. Г. Контаминация культурных кодов: «чужое слово» в поэтике группы «Ундервуд» // Русская рок-поэзия: текст и контекст. 2016. № 16. С. 240–248.
Чебыкина Е. Е. Русская рок-поэзия: прагматический, концептуальный и формо-содержательный аспекты: дис. ... канд. филол. наук. Екатеринбург, 2007. 214 с.
Gracyk T. A. Romanticizing Rock Music // The Journal of Aesthetic Education. 1993. Vol. 27. No. 2 (Summer). P. 43–58.
Hutcheon L. A Theory of Adaptation. New York: Routledge, 2006. 252 p.
Steinholt Y. B. You Can't Rid a Song of Its Words: Notes on the Hegemony of Lyrics in Russian Rock Songs // Popular Music. 2003. Vol. 22. No. 1 (Jan.). P. 89–108.
References
Avilova E. R., Vasil’chuk E. O. Kategoriya absurda v ideynom bazise pank-subkul’tury [The category of absurd in the ideological basis of the punk subculture]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2013, issue 14, pp. 53–61. (In Russ.)
Buynov I. A. Esteticheskaya kontseptsiya rok-poezii [The aesthetic concept of rock poetry]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta im. M. A. Sholokhova. Filologicheskie nauki [Bulletin of Moscow State University for Humanities named after M. A. Sholokhov. Philological Sciences], 2010, issue 2, pp. 11–16. (In Russ.)
Domanskiy Yu. V. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context]. Moscow, Intrada – Kulagina Press, 2010. 230 p. (In Russ.)
Kozitskaya E. A. ‘Chuzhoe slovo’ v poetike russkogo roka [ʽAlien wordʼ in the poetics of Russian rock]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 1998, issue 1, pp. 49–56. (In Russ.)
Kormil’tsev I., Surova O. Rok-poeziya v russkoy kul’ture: vozniknovenie, bytovanie, evolyutsiya [Rock poetry In Russian culture: Emergence, existence, evolution]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 1998, issue 2, pp. 5–33. (In Russ.)
Leksikon nonklassiki. Khudozhestvenno-esteticheskaya kul’tura XX veka [The Lexicon of Nonclassics. The Artistic and Aesthetic Culture of the 20th Century]. Ed. by V. V. Bychkov. Moscow, ‘Russian Political Encyclopedia’ (ROSSPEN) Publ., 2003. 607 p. (Series ‘Summa culturologiae’). (In Russ.)
Mikhaylova T. A. Intertekst v pesne ‘Plat’e v goroshek’ gruppy ‘Undervud’ [Intertext in the song ‘Polka Dot Dress’ by The Underwood band]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2017, issue 17, pp. 253–259. (In Russ.)
Pilute Yu. E. Ideynye ustanovki i idealy rok-poezii [Ideological attitudes and ideals of rock poetry]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2011, issue 12, pp. 40–45. (In Russ.)
Pilute Yu. E. Tipologiya kul’turnogo geroya v russkoy rok-poezii [Typology of a cultural hero In Russian rock poetry]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2010, issue 11, pp. 27–35. (In Russ.)
Roytberg N. V. Chto est’ ‘ROK’, ili ekzistentsial’no-tragediynoe nachalo kak smyslovaya dominanta rok-zhanra [What is ‘ROCK’, or the existential-tragic pronciples as the semantic dominant of the rock genre]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2011, issue 12, pp. 7–12. (In Russ.)
Skorlupkina D. G. Kontaminatsiya kul’turnykh kodov: ‘chuzhoe slovo’ v poetike gruppy ‘Undervud’ [Contamination of cultural codes: ‘Alien word’ in the poetry of The Underwood band]. Russkaya rok-poeziya: tekst i kontekst [Russian Rock Poetry: Text and Context], 2016, issue 16, pp. 240–248. (In Russ.)
Chebykina E. E. Russkaya rok-poeziya: pragmaticheskiy, kontseptual’nyy i formo-soderzhatel’nyy aspekty: Diss. kand. filol. nauk [Russian Rock Poetry: Pragmatic, Conceptual and Form-Content Aspects. Cand. philol. sci. diss.]. Yekaterinburg, 2007. 214 p. (In Russ.)
Gracyk T. A. Romanticizing Rock Music. The Journal of Aesthetic Education, 1993, vol. 27, issue 2 (summer), pp. 43–58. (In Eng.)
Hutcheon L. A Theory of Adaptation. New York, Routledge, 2006. 252 p. (In Eng.)
Steinholt Y. B. You can’t rid a song of its words: Notes on the hegemony of lyrics In Russian rock songs. Popular Music, 2003, vol. 22, issue 1 (Jan.), pp. 89–108. (In Eng.)