Advertising Series in the Print Media of the Turn of the 19th and 20th Centuries: Uncle Mikhey’s Travels in Advertisements of the Laferm Association

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-1-46-57

Keywords:

advertising text; advertising series; print advertising; turn of the 19th and 20th centuries; manipulative tactics in advertising.

Abstract

The article is focused on a series of advertising texts united by a common character and story. Having emerged in print advertising of the turn of the 19th–20th centuries, such series can be seen as the first manifestations of the advertising series genre, in which, along with the dominant tendency to informativeness, typical for the early 20th century, new techniques appear, these strengthening the expressive and manipulative components of the text. The advertisements analyzed in the paper are texts placed in the regional newspaper Uralskaya Zhizn (1903). In the array of the advertising texts examined, only one series united by the story and the character, published in November-December 1903, was found. It is devoted to the cigarettes of the Laferm company. Instead of the same text repeatedly published for several months, which was typical of advertisements of that period, the reader receives a new text in each issue. The texts are designed and laid out so as to resemble telegrams, and each individual text is stylized as a rayosh folk verse. Together they form a kind of travel novel or travel notes in verse. Important components of the text are the character (a representative of the company) and his interaction with the readers. It is they, not the product itself, that come to the fore. The non-provision of detailed information about the product is also an innovative feature of evolving advertising. The character uniting all the texts is presented by the authors as a symbol of the advertised products and the Association, which indicates not only a new form of advertising but also a more complex way of presenting goods, specifically the basics of brand formation.

Author Biography

Polina A. Rozhkova, Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin

Research Assistant in the Toponymic Laboratory at the Departmentof Russian Language, General Linguistics and Verbal Communication

References

Масанов И. Ф. Словарь псевдонимов русских писателей, ученых и общественных деятелей:в 4 т. М.: Изд-во Всесоюз. книж. палаты, 1960. Т. 4. 557 с.

Медиакультура: словарь терминов и поня-тий / авт.-сост. Н. Б. Кириллова. 2-е изд., стер. М.: ФЛИНТА; Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2019. 196 с.

Новые слова и значения. Словарь-справочник по материалам прессы и литературы 90-х годов XX века: в 2 т. СПб.: Дмитрий Буланин, 2009. Т. 1. 815 с.

ССРЛЯ – Словарь современного русского литературного языка в 17 т. / под ред. В. И. Чернышёва. М.; Л.: АН СССР, 1948–1965.

УЖ – Уральская жизнь: газета политическая, общественная, литературная и экономическая. 1903. № 1–356.

Об охране здоровья граждан от воздействия табачного дыма, последствий потребления табака или потребления никотинсодержащей продукции: Федер. закон от 23.02.2013 № 15-ФЗ (ред. от 31.07.2020 № 303-ФЗ) // Официальный интернет-портал правовой информации (www.pravo.gov.ru) от 25.2.2013 г., ст. 0001201302250007.

Список литературы

Бобровская Г. В. Жанровые заимствования в рекламе // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. № 24 (221). С. 95–99.

Богданов И. А. Дым отечества, или Краткая история табакокурения. М.: Новое литературное обозрение, 2007. 272 с.

Бриленкова А. В. Коммерческая реклама в России (1861–1917 гг.): автореф. дис. … канд. ист. наук. СПб., 2007. 24 с.

Ильясова С. В., Амири Л. П. Язык СМИ и рекламы: игра как норма и как аномалия. М.: ФЛИНТА: Наука, 2018. 328 с.

Ковалева А. В., Кальнеус А. С., Логинов-ская А. В. Особенности рекламы в прессе на Алтае дореволюционного периода // PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект. 2015. Вып. 13. С. 149–167.

Козлова О. В. Реклама как литературный текст в российских периодических изданиях 1890–1917 годов: автореф. дис. … канд. филол. наук. Саратов, 2008. 19 с.

Кочетова Л. А. Печатный рекламный текст как гипертекстовая структура // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 2. Языкознание. 2008. № 2(8). С. 147–151.

Крузе Э. Э. Табачный и ниточный тресты (Из истории монополий в обрабатывающей промышленности России) // Из истории империализма в России. Труды ЛОИИ. 1959. Вып. 1. С. 57–84.

Миронова А. А. Новые жанровые признаки рекламных текстов XIX – начала XX вв. // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. Вып. 4(10). С. 23–27.

Миронова А. А. Фасцинация & Суггестив-ность: способы воздействия в русских реклам-ных текстах XIX – начала XX в. // Вестник Челябинского государственного университета. 2021. № 7(453). Филологические науки. Вып. 125. С. 110–117. doi 10.47475/1994-2796-2021-10714

Миронова А. А. Формирование жанра объявления в истории русского языка // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 26. С. 91–96.

Сартор В. Торговый дом «Шпис» и табачная фабрика «Лаферм» в 1852–1914 гг.: (исследование по истории предпринимательства и промышленности Санкт-Петербурга) // Петербургские чтения – 96: материалы Энцикл. б-ки «Санкт-Петербург – 2003» / Ассоц. исследователей С.-Петербурга. СПб., 1996. С. 301–305.

Скуридина С. А., Масленникова И. А. Периодическая печать как историко-культурологический источник (на примере газетных объявлений XX века) // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2017. № 3(26). С. 72–77.

Тарасова К. П. Развитие печатной рекламы как речевого жанра на материале российских газет XVIII–XX вв. // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 2. С. 225–230.

Хавторина Ю. В. Развитие печатной рекламы в России в 1861–1914 годах (по материалам периодических изданий): автореф. дис. … канд. ист. наук. М., 2011. 23 с.

References

Bobrovskaya G. V. Zhanrovye zaimstvovaniya v reklame [Genre borrowings in advertising]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki [Belgorod State University Scientific Bulletin. Series: Humanities], 2015, no. 24(221), issue 28, pp. 95–99. (In Russ.)

Bogdanov I. A. Dym otechestva, ili Kratkaya istoriya tabakokureniya [Smoke of the Fatherland, or a Brief History of Tobacco Smoking]. Moscow, New Literary Review Publ., 2007. 272 p. (In Russ.)

Brilenkova A. V. Kommercheskaya reklama v Rossii (1861–1917 gg.). Avtoreferat diss. kand. ist. nauk [Commercial advertising in Russia (1861–1917). Abstract of Cand. hist. sci. diss.]. St. Petersburg, 2007. 24 p. (In Russ.)

Il’yasova S. V., Amiri L. P. Yazyk SMI i reklamy: igra kak norma i kak anomaliya [The Language of Media and Advertising: Play as Norm and Abnormality]. Moscow, FLINTA: Nauka Publ., 2018. 328 p. (In Russ.)

Kovaleva A. V., Kalneus A. S., Loginovskaya A. V. Osobennosti reklamy v presse na Altae dorevolyutsionnogo perioda [Peculiarities of advertising in the press in the Altai region, pre-revolutionary period]. PR i reklama v izmenyayushchemsya mire: regional’nyy aspect [PR and Advertising in the Changing World: The Regional Aspect], 2015, issue 13, pp. 149–167. (In Russ.)

Kozlova O. V. Reklama kak literaturnyy tekst v rossiyskikh periodicheskikh izdaniyakh 1890-1917 godov. Avtoreferat diss. kand. filol. nauk [Advertising as literary text in Russian periodicals of 1890-1917. Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Saratov, 2008. 19 p. (In Russ.)

Kochetova L. A. Pechatnyy reklamnyy tekst kak gipertekstovaya struktura [Printed advertising text as a hypertext structure]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 2, Yazykoznanie [Science Journal of Volgograd State University. Ser. 2, Linguistics], 2008, issue 2(8), pp. 147–151. (In Russ.)

Kruze E. E. Tabachnyy i nitochnyy tresty (Iz istorii monopoliy v obrabatyvayushchey promyshlennosti Rossii) [Tobacco and thread trusts (From the history of monopolies in the manufacturing industry of Russia)]. Iz istorii imperializma v Rossii. Trudy LOII [From the History of Imperialism in Russia. Works of the LOII (Leningrad Branch of the Institute of History)], 1959, issue 1, pp. 57–84. (In Russ.)

Mironova A. A. Novye zhanrovye priznaki reklamnykh tekstov XIX – nachala XX vv. [New genre characteristics of advertising texts of the 19th – early 20th centuries]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossiyskaya i zarubezhnaya filologiya [Perm University Herald. Russian and Foreign Philology], 2010, issue 4 (10), pp. 23–27. (In Russ.)

Mironova A. A. Fastsinatsiya & Suggestivnost’: sposoby vozdeystviya v russkikh reklamnykh tekstakh XIX – nachala XX v. [Fascination & suggestiveness: Ways of influence in Russian advertising texts of the 19th – early 20th centuries]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk State University], 2021, 7(453), pp. 110–117. doi 10.47475/1994-2796-2021-10714. (In Russ.)

Mironova A. A. Formirovanie zhanra ob”yavleniya v istorii russkogo yazyka [The for-mation of the announcement genre in the history of the Russian language]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk State University], 2008, issue 26, pp. 91–96. (In Russ.)

Sartor V. Torgovyy dom ‘Shpis’ i tabachnaya fabrika ‘Laferm’ v 1852–1914 gg: (issledovanie po istorii predprinimatel’stva i promyshlennosti Sankt-Peterburga) [Trading House ʽShpisʼ and Tobacco Factory ʽLafermʼ in 1852–1914: (research on the history of entrepreneurship and industry of St. Petersburg)]. Peterburgskie chteniya – 96: Materialy entsiklopedicheskoy biblioteki ‘Sankt-Peterburg-2003’. [St. Petersburg Readings – 96: Proceedings of St. Petersburg-2003 Encyclopedic Library], 1996, pp. 301–305. (In Russ.)

Skuridina S. A., Maslennikova I. A. Periodicheskaya pechat’ kak istoriko-kul’turologicheskiy istochnik (na primere gazetnykh ob”yavleniy XX veka) [Periodicals as a historical and cultural source (by the example of newspaper advertisements of the 20th century)]. Aktual’nye voprosy sovremennoy filologii i zhurnalistiki [Actual Issues of Modern Philology and Journalism], 2017, issue 3(26), pp. 72–77. (In Russ.)

Tarasova K. P. Razvitie pechatnoy reklamy kak rechevogo zhanra na materiale rossiyskikh gazet XVIII–XX vv. [The development of printed advertising as a speech genre on the material of Russian newspapers of the 18th – 20th centuries]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Kemerovo State University], 2018, issue 2, pp. 225–230. (In Russ.)

Khavtorina Yu. V. Razvitie pechatnoy reklamy v Rossii v 1861–1914 godakh (po materialam periodicheskikh izdaniy). Avtoreferat diss. kand. ist. nauk [The development of printed advertising in Russia in 1861–1914 (on the materials of periodicals). Abstract of Cand. hist. sci. diss.]. Moscow, 2011. 23 p. (In Russ.)

Published

2023-04-08

How to Cite

Rozhkova П. А. . (2023). Advertising Series in the Print Media of the Turn of the 19th and 20th Centuries: Uncle Mikhey’s Travels in Advertisements of the Laferm Association. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 15(1). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2023-1-46-57

Issue

Section

LANGUAGE, CULTURE, AND SOCIETY