LINGUOSTYLISTIC ANALYSIS OF ERRORS IN RUSSIAN-LANGUAGE NOTICES (a Case Study of Irkutsk City)
DOI:
https://doi.org/10.17072/2073-6681-2020-1-5-15Keywords:
speech error, language error, language norm, notice, Irkutsk.Abstract
The article is devoted to the analysis of errors in notices found in Irkutsk city. Nowadays, language studies are characterized by the prevalence of the anthropocentric approach, and the nature of language errors is difficult to distinguish from the human factor. The article analyzes the notion ‘speech error’ in language studies and methodological literature. It is noted that today in linguistics there is a problem of developing a scientifically well-grounded, internally coherent and generally accepted classification of speech errors; the best known classifications are described.The errors were selected from Irkutsk notices by means of the continuous sampling method. As a result, there were obtained 134 text fragments containing mistakes. The research purpose was to identify, describe and classify those. The main research methods were interpretative analysis and quantitative analysis.The empiric material allowed us to make a conclusion that there are all types of errors present in Irkutsk notices. The quantitative analysis showed which of those are predominant. Punctuation errors are most frequent. Spelling errors come second. Speech errors are presented in various types: combinability errors, pleonasm, ellipsis, tautology, using a word regardless of its semantics, confusion of paronyms, etc. Grammar mistakes are most often connected with wrong framing of a complex sentence and agreement errors. Logical errors are frequent in case of wrong framing of a homogeneous set. Factual errors can often be ascribed to the author’s inattention. Erratives refer to deliberate mistakes aimed at attracting attention of a target audience.The conducted analysis demonstrates the necessity for further study of this negative material in Irkutsk in order to identify the most problematic areas and compile reference books for boosting Irkutsk citizens’ speech culture.References
Большой толковый словарь русского языка / гл. ред. С. А. Кузнецов. СПб.: Норинт, 2000. 1536 с.
Википедия. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения: 02.12.2019).
Викисловарь. URL: http://en.wiktionary.org/wiki/ (дата обращения: 02.12.2019).
Голованова И. Ю. Проблема анализа речевых ошибок в контексте онтогенеза языковой компетенции: дис. … канд. филол. наук. Челябинск, 2004. 258 с.
Горбачевич К. С. Нормы современного рус-ского языка. М.: Просвещение, 1989. 208 с.
Грамота – Справочно-информационный портал русского языка. URL: http: http://gramota.ru/ (дата обращения: 02.12.2019).
Данилевская Н. В. Ослабление диалогичности как проявление кризиса массовой коммуникации // Речевое общение: спец. вестник / под ред. А. П. Сковородникова. вып. 14(22). Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2012. С. 29–37.
Данилевская Н. В. Деструкция литературной нормы в современной массовой коммуникации // Речевая коммуникация в средствах массовой информации: материалы II Междунар. науч.-практ. семинара (17–19 апр. 2013 г.) / под ред. В. В. Васильевой, В. И. Конькова. СПб., 2013. С. 32–35.
Ейгер Г. В. Механизм контроля языковой правильности высказывания. Харьков: Основа, 1990. 183 с.
Епихина Е. М. Эмблематические коммуникативные ошибки: дис. …канд. филол. наук. Волгоград, 2014. 155 с.
Карта слов – Карта слов и выражений рус-ского языка URL: https://kartaslov.ru (дата обращения: 02.12.2019).
Ладыженская Т. А. Методика развития речи на уроках русского языка: Книга для учителя. М.: Просвещение, 1991. 240 с.
Львов М. Р. Речь младших школьников и пути ее развития. М.: Просвещение, 1975. 170 с.
Миронова А. А. Жанры рекламы: к проблеме квалификации // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. Искусствоведение. 2012. Вып. 71, № 32(286). С. 67–71.
Правила русской орфографии и пунктуации. Полный академический справочник / под ред. В. В. Лопатина. М.: АСТ, 2009. 432 с.
Рыженко Ю. А. К проблеме классификации речевых ошибок // Научные труды КубГТУ. 2016. № 6. С. 290–298.
Сиротинина О. Б. Русская разговорная речь: Пособие для учителя. М.: Просвещение, 1983. 125 с.
Словарь сочетаемости слов русского языка / под ред. П. Н. Денисова, В. В. Морковкина. Ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина. М.: Рус. яз., 1983. 688 с.
Соловейчик М. С. Нарушение языковых норм в письменной речи младших школьников // Начальная школа. 1979. № 5. С. 13–18.
Уемов А. И. Логические ошибки. Как они мешают правильно мыслить. М.: Госполитиздат, 1958. 120 с.
Фрей А. Грамматика ошибок. М.: КомКнига, 2006. 304 с.
Цейтлин С. Н. Речевые ошибки и их преду-преждение: Пособие для учителей. М.: Просвещение, 1982. 143 с.
Черемисин П.Г. К вопросу о классификации речевых ошибок в сочинениях учащихся средней школы // РЯШ. 1973. № 2. C. 34–40.
Чуковский К. Живой как жизнь: о русском языке. М.: АСТ: Зебра Е, 2009. 304 с.
Щерба Л. В. О трояком аспекте языковых явлений и об эксперименте в языкознании: хрестоматия по истории языкознания XIX–XX вв. / под ред. В. А. Звегинцева. М.: Просвещение, 1956. С. 252–264.
References
Bol’shoy tolkovyy slovar’ russkogo yazyka [The Large Explanatory Dictionary of the Russian Language]. Ed. by S. A. Kuznetsov. St. Petersburg, Norint Publ., 2000. 1536 p. (In Russ.)
Wikipedia. Available at: http://en.wikipedia.org/wiki/ (accessed 02.03.2017). (In Russ.)
Wiktionary. Available at: http://en.wiktionary.org/wiki/ (accessed 22.03.2017). (In Russ.)
Golovanova I. Yu. Problema analiza rechevykh oshibok v kontekste ontogeneza yazykovoy kompetentsii. Diss. kand. filol. nauk [The problem of speech error analysis in the context of the ontogenesis of linguistic competence. Cand. philol. sci. diss.]. Chelyabinsk, 2004. 258 p. (In Russ.)
Gorbachevich K. S. Normy sovremennogo russkogo yazyka [The norms of the contemporary Russian language]. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1989. 208 p. (In Russ.)
Gramota – Spravochno-informatsionnyy portal russkogo yazyka. [Literacy – Reference and information portal]. Available at: http: http://gramota.ru/ (accessed 02.05.2017). (In Russ.)
Danilevskaya N. V. Oslablenie dialogichnosti kak proyavlenie krizisa massovoy kommunikatsii [The diminution of dialogueness as a manifestation of the crisis of mass communication]. Rechevoe obshchenie: spets. Vestnik [Speech Communication: special Bulle-tin], 2012, vol. 14(22), pp. 29–37. (In Russ.)
Danilevskaya N. V. Destruktsiya literaturnoy normy v sovremennoy massovoy kommunikatsii [The destruction of literarary norm in modern mass communication]. Rechevaya kommunikatsiya v sredstvakh massovoy informatsii: Materialy II Mezhdunarodnogo nauchno-prakticheskogo seminara (17–19 aprelya 2013 g.) [Speech communication in the mass media: Proceedings of the 2nd International scientific and practical seminar. April 17–19, 2013]. Ed. by V. V. Vasil’eva, V. I. Kon’kov. St. Petersburg, 2013, pp. 32–35. (In Russ.)
Eyger G. V. Mekhanizm kontrolya yazykovoy pravil’nosti vyskazyvaniya [The mechanism to control linguistic accuracy of an utterance]. Kharkiv, Osnova Publ., 1990, pp. 165–182. (In Russ.)
Epikhina E. M. Emblematicheskie kommunikativnye oshibki. Diss. kand. filol. nauk [Emblematic communicative errors. Cand. philol. sci. diss.]. Volgograd, 2014. 155 p. (In Russ.)
Karta Slov – Karta slov i vyrazheniy russkogo yazyka [Map of words – Map of Russian words and expressions]. Available at: https://kartaslov.ru (accessed 02.06.2017). (In Russ.)
Ladyzhenskaya T. A. Metodika razvitiya rechi na urokakh russkogo yazyka: Kn. dlya uchitelya [The Methods of speech development in Russian language lessons]. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1991. 240 p. (In Russ.)
L’vov M. R. Rech’ mladshikh shkol’nikov i puti ee razvitiya [The speech of primary school students and the ways of its development]. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1975. 170 p. (In Russ.)
Mironova A. A. Zhanry reklamy: k probleme kvalifikatsii [Genres of advertising. On the problem of classification]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiya. Iskusstvovedenie [Bulletin of Chelyabinsk State University. Philology. Art Studies], 2012, vol. 71, issue 32(286), pp. 67–71. (In Russ.)
Pravila russkoy orfografii i punktuatsii. Polnyy akademicheskiy spravochnik [The rules of Russian spelling and punctuation. Comprehensive academic reference book]. Ed. by V. V. Lopatin. Moscow, AST Publ., 2009. 432 p. (In Russ.)
Ryzhenko Yu. A. K probleme klassifikatsii rechevykh oshibok [On the issue of speech errors classification]. Nauchnye trudy KubGTU [Scientific works of the Kuban State Technological University], 2016, issue 6, pp. 290–298. (In Russ.)
Sirotinina O. B. Russkaya razgovornaya rech’: Posobie dlya uchitelya [Russian spoken language: Teacher’s book]. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1983. 125 p. (In Russ.)
Slovar’ sochetaemosti slov russkogo yazyka [The Russian Collocations Dictionary]. Ed. by P. N. Denisov, V. V. Morkovkin. Pushkin State Russian Language Institute. Moscow, Russkiy Yazyk Publ., 1983. 688 p. (In Russ.)
Soloveychik M. S. Narushenie yazykovykh norm v pis’mennoy rechi mladshikh shkol’nikov [Language norm deviation in the speech of primary school children]. Nachal’naya shkola [Primary School], 1979, issue 5, pp. 13–18. (In Russ.)
Uemov A. I. Logicheskie oshibki. Kak oni meshayut pravil’no myslit’ [Logical errors. How they prevent from correct thinking]. Moscow, Gospolitizdat Publ., 1958. 120 p. (In Russ.)
Frey A. Grammatika oshibok [The Grammar of errors]. Moscow, KomKniga Publ., 2006. 304 p. (In Russ.)
Tseytlin S. N. Rechevye oshibki i ikh preduprezhdenie: Posobie dlya uchiteley [Speech errors and their prevention: Teacher’s book]. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1982. 143 p. (In Russ.)
Cheremisin P. G. K voprosu o klassifikatsii rechevykh oshibok v sochineniyakh uchashchikhsya sredney shkoly [On the problem of speech error classification in the compositions of secondary school children]. RJaSh [The Russian Language at School], 1973, issue 2, pp. 34–40. (In Russ.)
Chukovskiy K. Zhivoy kak zhizn’: o rus. yaz. [Alive like life: about the Russian language]. Moscow, AST: Zebra E Publ., 2009. 304 p. (In Russ.)
Shcherba L. V. O troyakom aspekte yazykovykh yavleniy i ob eksperimente v yazykoznanii: Khrestomatiya po istorii yazykoznaniya 19-20 vv. [On a triple aspect of linguistic phenomena and the experiment in linguistics: Reader on the history of language studies of the 19th–20th centuries]. Ed. by V. A. Zvegintsev. Moscow, Prosveshcheniye Publ., 1956, pp. 252–264. (In Russ.)