LOCAL NEWSPAPERS IN SOCIAL NETWORKS AS INFORMATION AND COMMUNICATION RESOURCES (a Case Study of the Media in Perm Krai)
DOI:
https://doi.org/10.17072/2037-6681-2018-4-5-12Keywords:
районная пресса, информационная и коммуникативная функция, социальные сети.Abstract
The paper deals with the peculiarities in functioning of local newspapers on the Internet. Based on the materials of the Perm Krai media, the author studies how newspapers perform the function of disseminating information and providing communication in social networking services and on their official websites. Less than half of the local newspapers have an official website of their own. The Internet platform they prefer to use is the social networking site “VKontakte”. The functioning of local newspapers in social networks lacks any rational ground. Initially, journalists considered official websites of newspapers to be a means of providing both information and communication, while social networks were only regarded as a way to communicate with readers. The media consumption entails the necessity to share content in social networks.Content sharing in social networking services was studied in 2016 based on a complete sample of websites and other e-resources of local newspapers. Surveys conducted among journalists and editors-in-chief revealed the opinion of the professional community about the objectives of official websites and discussions in social networks. Analysis of the surveys allows us to see a diversity of the ways to represent a local newspaper on the Internet: from avoiding such representation (The North Star) to developing a system of digital representation (The Parma News). The strategy ‘print first’ dominated in the local media of Perm Krai. The discrepancy between the technological standards for the publication and the media consumption formats causes difficulties in content sharing and distribution on the Internet. Official websites do not provide services for social communication. Thus, the communication function is not represented on the websites, notwithstanding the fact that journalists mentioned the function as the basic one. A unique example of permanent communication in a newspaper account in the social media is Herald of Tchernushka.References
Аникина М. Е. Молодежная аудитория печати: чтение в условиях развития Интернета: автореф. дис. ... канд. филол. наук. М., 2006. 20 с.
Бобрышева Е. Зачем районной газете сайт? // Маяк. 2012.26.01. URL: http://gazetamayak.ucoz.ru/blog/zachem_rajonnoj_gazete_sajt/2012-01-26-1
(дата обращения: 20.11.2017).
Бочарский К. Алексей Венедиктов: «Медиа проспали две цифровых революции и готовятся проспать третью» (28.09.2015) // Pressfeed. URL: https://news.pressfeed.ru/venediktov/ (дата обращения 20.11.2017).
Браславец Л. А. Социальные сети как средство массовой информации: к постановке проблемы // Вестник Воронежского государственного университета. Сер. Филология, журналистика. 2009. № 1. С. 125–132.
Градюшко А. А. Интернет-версия районной газеты в условиях конвергенции медиапространства // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 3. Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. 2015. № 1. С. 33–39.
Дьяченко О. В. Российские СМИ в социальных сетях Facebook и в «ВКонтакте»: практики взаимодействия // Медиаскоп. 2014. № 4. URL: http://www.mediascope.ru/1615 (дата обращения: 20.11.2017).
Зачем вашему изданию сайт? // Коммерсант. 03.08.2001. URL: https://www.kommersant.ru/doc/277057 (дата обращения: 20.11.2017).
Ильиных Д. Г. Информационный потенциал и диалоговые возможности региональных печатных средств массовой информации и сетевых версий изданий (на примере СМИ Уральского федерального округа): автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2014. 25 с.
Интервью с журналистами и редакторами пермских районных СМИ. 2016 // Архив кафедры журналистики и массовых коммуникаций ПГНИУ.
Интернет-СМИ: теория и практика. М.: Аспект-пресс, 2010. 348 с.
Как новые медиа изменили журналистику. 2012–2016. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2016. 304 с.
Касютин В. Живая газета. Практическое руководство по журналистике и управлению редакцией. М.: Изд. дом «Хроникёр», 2013. 336 с.
Кислая Л. Н. Сопротивление переменам: факторы низкой эффективности интернет-ресурсов районных (городских) газет Новосибирской области // Вестник НГУ. Серия: «История, филология». 2017. Т. 16, № 6: Журналистика. С. 65–73.
Корконосенко С. Г. Основы журналистики. М.: Аспект-пресс, 2004. 287 с.
Коханова Л. А., Калмыков А. А. Интернет-журналистика. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005. 383 с.
Лосева Н. Социальные сети и СМИ: как жить дальше. Доклад на круглом столе «Будущее журналистики: количество против качества»
-й международной выставки телекоммуникационного оборудования, систем управления, информационных технологий и услуг связи «СВЯЗЬ-ЭКСПОКОММ-2011». 2011.01.05. URL: http://vid-1.rian.ru/ig/fmf/Social_media_2011.pdf (дата обращения: 20.11.2017).
Прохоров Е. П. Введение в теорию журналистики. М.: РИП-холдинг, 2000. 308 с.
Радионцева Е. С. Интеграция районных газет в интернет // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2015. № 4. С. 56–61.
Смирнова О. В. Местные газеты в новых технологических условиях // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2016. Т. 1, № 3. С. 164–170.
Соцсети пока не обеспечивают никакой разумной конверсии [интервью с Василием Гатовым] // Платформа [центр социального проектирования]. 2017.26.10. URL: http://pltf.ru/2017/10/26/socseti-poka-ne-obespechivajut-nikakoj-razumnoj-konversii/ (дата обращения: 20.11.2017).
References
Anikina M. E. Molodezhnaya auditoriya pechati: chtenie v usloviyakh razvitiya Interneta: avtoreferat diss. kand. filol. nauk [Youth audience of the printed press: reading in the context of the Internet development. Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Moscow, 2006. 20 p. (In Russ.)
Bobrysheva E. Zachem rayonnoy gazete sayt? [What does a regional paper need a site for?]. Mayak. 26.01.2012. Available at: http://gazetamayak.ucoz.ru/blog/zachem_rajonnoj_gazete_sajt/2012-01-26-1 (accessed 20.11.2017). (In Russ.)
Bocharskiy K. Aleksey Venediktov: Media prospali dve tsifrovykh revolyutsii i gotovyatsya prospat’ tret’yu [Aleksey Venediktov: The media have slept through two digital revolutions and are going to sleep through the third one]. (28.09.2018). Pressfeed. Available at: https://news.pressfeed.ru/venediktov/ (accessed 20.11.2017). (In Russ.)
Braslavets L. A. Sotsialnye seti kak sredstvo massovoy informatsii: k postanovke problemy [Social networks as mass media: to pose the problem]. Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. Filologiya, zhurnalistika [Proceedings of Voronezh State University. Series: Philology. Journalism], 2009, issue 1, pp. 125–132. (In Russ.)
Gradyushko A. A. Internet-versiya rayonnoy gazety v usloviyakh konvergentsii mediaprostranstva [Internet version of the regional newspaper in the context of convergence of the media space]. Vesnik Grodzenskaga dzyarzhaўnaga ўnіversіteta іmya Yankі Kupaly. Seryya 3. Fіlalogіya. Pedagogіka. Psіkhalogіya [Vesnik of Yanka Kupala State University of Grodno. Series 3. Philology. Pedagogy. Psychology], 2015, issue 1, pp. 33–39. (In Russ.)
D`yachenko O. V. Rossiyskie SMI v sotsial`nykh setyakh Facebook i v «VKontakte»: praktiki vzaimodeystviya [Russian Mass Media in the Social Networks Facebook and VKontakte.ru: Convergence Practices]. Mediaskop [Mediascope], 2014, issue 4. Available: http://www.mediascope.ru/1615 (accessed 20.11.2017). (In Russ.)
Zachem vashemu izdaniyu sayt? [Why does your periodical need a site?]. Kommersant. 03.08.2001. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/277057 (accessed 20.11.2017). (In Russ.)
Il’inykh D. G. Informatsionnyy potentsial i dialogovye vozmozhnosti regionalnykh pechatnykh sredstv massovoy informatsii i setevykh versiy izdaniy (na primere SMI Ural`skogo federal`nogo okruga. Avtoreferat diss. kand. filol. nauk [Information potential and dialogue capabilities of the regional print media and online versions of publications (a case study of the media of the Urals Federal District). Abstract of Cand. philol. sci. diss.]. Ekaterinburg, 2014. 25 p. (In Russ.)
Interv’yu s zhurnalistami i redaktorami permskikh rayonnykh SMI. 2016 [The interview with journalists and editors of Perm regional mass media]. Arkhiv kafedry zhurnalistiki i massovykh kommunikatsiy PGNIU [Archive of the Department of Journalism and Mass Communication of Perm State University]. (In Russ.)
Internet-SMI: teoriya i praktika [Internet media: theory and practice]. Moscow, Aspekt-press, 2010. 348 p. (In Russ.)
Kak novye media izmenili zhurnalistiku. 2012-2016 [How new media have changed journalism. 2012-2016]. Ekaterinburg, University for the Humanities Press, 2016. 304 p. (In Russ.)
Kasyutin V. Zhivaya gazeta. Prakticheskoe rukovodstvo po zhurnalistike i upravleniyu redaktsiey [The Living Newspaper. Practical Guide to Journalism and Editorial Management]. Moscow, Khroniker Publ., 2013. 336 p. (In Russ.)
Kislaya L. N. Soprotivlenie peremenam: factory nizkoy effektivnosti internet-resursov rayonnykh (gorodskikh) gazet Novosibirskoy oblasti [Resistance to changes: factors of low efficiency of Internet resources of local newspapers of the Novosibirsk region]. Vestnik NGU. Seriya: Istiriya, filologiya [Vestnik Novosibirsk State University. Series: History and Philology], vol. 16, issue 6: Journalism, pp. 65–73. (In Russ.)
Korkonosenko S. G. Osnovy zhurnalistiki [Basics of journalism]. Moscow, Aspekt-press, 2004. 287 p. (In Russ.)
Kokhanova L. A., Kalmykov A. A. Internet-zhurnalistika [Internet-Journalism]. Moscow, UNITY-DANA Publ., 2005. 383 p. (In Russ.)
Loseva N. Sotsial`nye seti i SMI: kak zhit` dal`she. Doklad na kruglom stole «Budushchee zhurnalistiki: kolichestvo protiv kachestva» 23-y mezhdunarodnoy vystavki telekommunikatsionnogo oborudovaniya, system upravleniya, informationnykh tekhnologiy i uslug svyazi “SVYaZ’-EKSPOKOMM-2011” [Social networks and the mass media: how to keep living. The report at the round table “Future of journalism: quantity versus quality” of the 23rd international exhibition of telecommunication equipment, control systems, informational technology and communication services “SVYaZ’-EKSPOKOMM-2011”]. 01.05.2011. Available at: http://vid-1.rian.ru/ig/fmf/Social_media_2011.pdf (accessed 20.11.2017). (In Russ.)
Prokhorov E. P. Vvedenie v teoriyu zhurnalistiki [Introduction to the theory of journalism]. Moscow, RIP-kholding Publ., 2000. 308 p. (In Russ.)
Radiontseva E. S. Integratsiya rayonnykh gazet v internet [Integration of regional newspapers in the Internet]. Nauka o cheloveke: gumanitarnye issledovaniya [The Science of Person: Humanitarian Researches], 2015, issue 4, pp. 56–61. (In Russ.)
Smirnova O. V. Mestnye gazety v novykh tekhnologicheskikh usloviyakh [Local newspapers in the new technological conditions]. Vestnik Volzhskogo universiteta im. V. N. Tatishcheva [Vestnik of Volzhsky University after V. N. Tatischev], 2016, vol. 1, issue 3, pp. 164–170. (In Russ.)
Sotsseti poka ne obespechivayut nikakoy razumnoy konversii (interv’yu s Vasiliyem Gatovym) [Social networks do not yet provide any reasonable conversion (interview with Vasiliy Gatov)]. Platforma (Tsentr sotsial`nogo proektirovaniya) [Platform (The Center for Social Design)] 26.10.2017. Available at: http://pltf.ru/2017/10/26/socseti-poka-ne-obespechivajut-nikakoj-razumnoj-konversii/ (accessed 20.11.2017). (In Russ.)