TOPOS OF VENICE IN NOVELLAS BY TH. MANN AND D. DU MAURIER

Authors

  • Фируза Абуталибовна Абилова (Firuza A. Abilova) Dagestan State University

DOI:

https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-2-120-127

Keywords:

topos, duality, art, reason, passion, Venice, double code, travesty.

Abstract

In the novella “Death in Venice” by Th. Mann, the dual image of the city reflects the dual nature of art. Art needs a certain balance of reason and passion, spirit and sensuality. This balance served as a basis for the masterpiece by the writer Achenbach. However, he devotes himself to the passion for Tadzio and plunges into erotic adventure. The article considers Th. Mann’s attitude to the problem of homosexual relations as a way to intensify creativity of the author. In the novella “Ganymede” by D. du Maurier, the double-faced Venice represents double encoding, which allows for considering this work both as a phenomenon of mass literature and as a travesty of Th. Mann’s masterpiece.

Author Biography

Фируза Абуталибовна Абилова (Firuza A. Abilova), Dagestan State University

Professor in the Department of Foreign Literature

References

Акройд П. Венеция. Прекрасный город / пер. с англ. В. Кулагиной-Ярцевой, Н. Кротовской, Г. Шульги. М.: Изд-во Ольги Морозовой, 2012. 496 с.

Баевский В.С. Сквозь магический кристалл: поэтика «Евгения Онегина», романа в стихах А.С. Пушкина. М.: Прометей, 1990. 158 с.

Бачинин В. Он взвешен на весах и найден очень легким. Смерть, Венеция и игра в гомоэротический бисер // Нева. 2014. №3. URL: http://magazines.russ.ru/neva/2014/3 (дата обращения: 20.02.2016).

Визгин Вик. П. Испытание разума. К интерпретации новеллы Т. Манна «Смерть в Венеции» // Красная книга культуры. М.: Искусство, 1989. С. 148–156.

Лотман Ю.М. О содержании и структуре понятия «художественная литература» // Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3 т. Таллинн, 1992. Т. 1. С. 203–216.

Лотман Ю.М. Семиотика культуры и понятие текста // Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3 т. Таллинн, 1992. Т. 1. С. 129–132.

Лотман Ю.М. Массовая литература как историко-литературная проблема // Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3 т. Таллинн, 1993. Т. 3. С. 380–389.

Манн Г. «Смерть в Венеции». Новелла Т. Манна // Манн Г., Манн Т. Эпоха; Жизнь; Творчество. Переписка, ст. / пер. с нем.; сост., авт. предисл. и коммент. Т.Н. Знаменской. М.: Прогресс, 1988. 496 с.

Манн Т. Письма / пер. с нем. С.К. Апта. М.: Наука, 1975. 463 с.

Манн Т. Из дневников / пер. с нем., предисл. и коммент. И. Эбаноидзе // Новый мир. 1996. № 1. С. 181–202.

Макшеева Н.В. Финалы итоговых текстов (На материале новеллы Т. Манна «Смерть в Венеции» и одноименного фильма Л. Висконти) // Поэтика финала. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2009. 268 с. URL: http://litceysel.ru/amdc/main. html (дата обращения: 20.02.2016).

Меднис Н.Е. Венецианский текст русской литературы. Новосибирск: Изд-во Новосиб. ун-та, 1999. 392 с. URL: http: //libatriam.net/read/146577/0/ (дата обращения: 20.02.2016).

Смирнова Н.А. Венеция: Анадиомена, Муза, Парка // Текст: онтология и техника. Нальчик, 2001. С. 140–151.

Соболева О.В. Венецианский текст в современной русской литературе: продолжение и преодоление традиции // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. Вып. 5(11). С. 184–188.

Федоров А.А. Томас Манн. Время шедевров. М.: Изд-во МГУ, 1981. 336 с.

Шогенцукова Н.А. Когда дует сирокко // Шогенцукова Н.А. Лабиринты текста. Нальчик: Эльбрус, 2002. С. 178–195.

References

Ackroyd P. Venetsija. Prekrasnyj gorod [Venice: Pure city]. Moscow, Izdatel’stvo Ol’gi Morozovoj Publ., 2012. 496 p.

Baevskij V.S. Skvoz’ magicheskij kristall: poetika “Evgenija Onegina”, romana v stikhakh A.S.Pushkina [Through a magic crystal: poetics of “Eugen Onegin”, the novel in verses by A.S. Pushkin]. M., Prometej Publ., 1990. 158 p.

Bachinin V. On vzveshen na vesakh i najden ochen’ ljogkim. Smert’, Venetsija i igra v gomoeroticheskij biser [He was weighed on the scales and turned out to be light. Death, Venice and playing homoerotic marbles]. Neva. 2014. Iss.3. Available at: http://magazines.russ.ru/neva/2014/3 (accessed 20.02.2016).

Vizgin Vic. P. Ispytanie razuma. K interpretatsii novelly T. Manna “Smert’ v Venetsii” [The test of mind. To the interpretation of the novella “Death in Venice” by Th. Mann]. Krasnaja kniga kultury [The Red book of culture]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1989. P. 148–156.

Lotman Ju. M. O soderzhanii i strukture ponjatija “khudozhestvennaja literatura” [On the content and structure of the concept “fiction”]. Lotman Ju.M. Izbrannye sochinenija v 3-kh t. T.1. [Selected works in 3 vols. Vol. 1]. Tallinn,1992. P. 203–216.

Lotman Ju.M. Semiotika kultury i ponjatie teksta [Semiotics of culture and the concept of text]. Lotman Ju.M. Izbrannye stat’i v 3-kh t. [Selected articles in 3 vols.Vol.1]. Tallinn, 1992. P. 129–132.

Lotman Ju.M. Massovaja literatura kak istoriko-kul’turnaja problema [Mass literature as a historical and cultural problem]. Lotman Ju.M. Izbrannye stat’i v 3-kh t. T.3 [Selected articles in 3 vols.Vol. 3]. Tallinn, 1993. P. 380–389.

Maksheeva N.V. Finaly itogovykh tekstov (na materiale novelly T. Manna “Smert’ v Venetsii” i odmoimennogo fil’ma L. Viskonti [The ends of final texts (based on the novella “Death in Venice” by Th. Mann and on the same name film by L. Visconti]. Poetika finala [Poetics of the ending]. Novosibirsk, Novosibirsk St. Pedagogical Univ. Publ., 2009. 268 p. Available at: http://litceysel.ru/amdc/main.html (accessed 20.03.2016).

Mann G. “Smert’ v Venetsii”. Novella T. Manna [Death in Venice. A novella by Th. Mann]. Mann G., Mann Th. Epokha; Zhizn’; Tvorchestvo. Perepiska [Epoch; Life; Creative work; Correspondence]. Moscow, Progress Publ., 1988. 496 p.

Mednis N.E. Venetsija v russkoj literature [Venice in Russian literature]. Novosibirsk, Novosibirsk St. Univ. Publ., 1999. 392 p. Available at: http:// libatriam.net/read/146577/0 (accessed 20.03.2016).

Smirnova N.A. Venetsija: Anadiomena, Muza, Parka [Venice: Anadyomena, Muse, Parcae]. Tekst: ontologija i tekhnika [Text: ontology and technique]. Nalchic, 2001. P. 140 – 151.

Soboleva O.V. Venetsianskij tekst v sovremennoj Russkoj literature: prodolzhenie i preodolenie traditsii [Venetian text in modern Russian literature: continuation and coming of the tradition]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossijskaja i zarubezhnaja filologija [Perm University Herald. Russian and Foreign Philology]. 2010. Iss. 5 (11). P. 184–188.

Thomas Mann. Pis’ma. [Letters]. Moscow, Nauka Publ., 1975. 463 p.

Thomas Mann. Iz dnevnikov [From Diaries]. Transl. from German, introduction and comments by I. Ebanoidze. Novyj mir [The new world]. 1996. Iss.1. P. 181–202.

Fiodorov A.A. Tomas Mann. Vremja shedevrov [Thomas Mann. The Time for Masterpieces]. Moscow, Moscow St. Univ. Publ., 1981. 336 p.

Shogentsukova N.A. Kogda duet sirokko [When Sirocco Blows]. Shogentsukova N.A. Labirinty teksta [Labyrinths of text]. Nalchik, Elbrus Publ., 2002. P. 178–195.

Published

2017-12-08

How to Cite

Абилова (Firuza A. Abilova) Ф. А. (2017). TOPOS OF VENICE IN NOVELLAS BY TH. MANN AND D. DU MAURIER. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, (2). https://doi.org/10.17072/2037-6681-2016-2-120-127

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE