Carousel and Planetarium: The Dialectic of the Dramatic and the Epic in the Intellectual Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2073-6681-2025-1-117-128

Keywords:

Bertolt Brecht; Alexander Ostrovsky; Eugène Scribe; carousel theater; planetarium theater; dramatic and epic; plot; realism.

Abstract

The dramatic and the epic are two problems the solution of which in modern literary criticism makes it possible to determine the specifics of the development of drama in the global literary process. The article aims to analyze the functioning of the dramatic and the epic based on the theory of the epic theater by B. Brecht, who anticipated G. Stein’s concept of the landscape play. The paper provides a typological analysis of plays by Scribe, Ostrovsky, and Brecht against the background of one-sided contact relationships. This analysis makes it possible to identify similarities and differences in the playwrights’ techniques when creating the plot. Of particular interest is the question about the function of retardation, which disrupts the unity of action in a play, as well as about the influence of its place in the composition on the audience's perception. The study employed the methods of literary observation and interpretation of the role of retardation in the composition of plays. The key research method was a typological analysis of the plays by Scribe, Ostrovsky, and Brecht in their connection with the dramatic/epic opposition. The result of the study is the definition of the boundaries of two types of theater (carousel, planetarium), leaning toward the polar tendencies of the recipient’s emotional involvement. In the opposition of the dramatic/epic, the research revealed dialogism determined by the acting-centered nature of the theater. The study has also identified the methods of introducing retardation into a play, including a retrospective, a song-lyrical commentary on the action, bringing together the poetics of Ostrovsky and Brecht. The author of the article concludes that the increasing frequency of the use of the retardation technique in drama is connected with the development of realism and is due to the contradiction related to the temporal aspect of a play and its delayed perception by the viewer.

Author Biography

Anastasiia I. Lebedeva, Lomonosov Moscow State University

Postgraduate Student at the Department of Literary Theory

References

Барбой Ю. М. Театр и проблемы постдраматизма // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 5. С. 288–295.

Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. 616 с.

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986. 444 с.

Брехт Б. О театре. Сб. статей: пер. с нем. М.: Изд. иностр. лит., 1960. 363 с.

Брехт Б. Театр. Пьесы. Статьи. Высказывания: в 5 т. Т. 5/2. М., Искусство, 1965. 566 с.

Веселовский А. Н. Разыскания в области русского духовного стиха. СПб., 1889. Вып. 5. 494 с.

Гегель Г. В. Ф. Эстетика: в 4 т. Т. 1: Введение; Часть первая. Идея прекрасного в искусстве, или Идеал / пер. Б. Г. Столпнера. М.: Искусство, 1968. 312 с.

Гегель Г. В. Ф. Эстетика: в 4 т. Т. 3: Часть третья. Система отдельных искусств / пер.: Б. С. Чернышев, П. С. Попов, Ю. Н. Попов, А. М. Михайлов. М.: Искусство, 1971. 621 с.

Гринцер П. А. Две эпохи литературных связей // Типология и взаимосвязи литератур древнего мира. М.: Наука, 1971. С. 7–67.

Гюнтер Х. Остранение – Брехт и Шкловский // Русская литература. 2009. № 2. С. 59–66.

Днепров В. Интеллектуальный роман Томаса Манна. Вопросы литературы. 1960. № 2. С. 143–166.

Журавлева А. И. А. Н. Островский – комедиограф. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. 216 с.

Журавлева О. А. Драма для чтения XVIII–XIX вв. как явление романизации драматической формы. Новый филологический вестник. 2021. № 4(59). С. 30–40. doi 10.54770/20729316_2021_4_30

Зингерман Б. И. Очерки истории драмы ХХ века. М.: Наука, 1979. 392 с.

Иегер Г. Генрик Ибсен (1828-1888): Литературный портрет. М., 1892. 382 с.

Картавцева И. В. Эпические включения в языке драматургического текста Б. Брехта // Гуманитарные и юридические исследования. 2018. № 3. С. 193–197. doi 10.37494/2409-1030-2018-3-193-197

Леман Х.-Т. Постдраматический театр: пер. с нем. M.: ABCdesign, 2013. 312 c.

Островский А. Н. Полн. собр. соч.: в 12 т. Т. 2 / под общ. ред. Г. И. Владыкина [и др.]. М.: Искусство, 1974. 806 с.

Пави П. Словарь театра: пер. с фр. под ред. К. Разлогова. М.: Прогресс, 1991. 480 с.

Райх Б.Ф. Вена – Берлин – Москва – Берлин. М.: Искусство, 1972. 455 с.

Скриб Э. Пьесы: пер. с фр. / вступ. ст. и прим. Е. Финкельштейн. М.: Искусство, 1960. 720 с.

Станиславский К. С. Собрание сочинений в 9 т. Т. 1. М.: Искусство, 1988. 621 с.

Тютелова Л. Г. Эпическое в русской драматургии XIX века (на примере пьес А. Н. Островского) // Сфера культуры. 2023. № 3 (13). С. 13–35. doi 10.48164/2713-301X_2023_13_35

Филиппов-Чехов А. О. Петер Сонди о кризисе драмы // Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. 2020. Т. 5, № 1. С. 128–141. doi 10.18522/2415-8852-2020-1-128-141

Фишер-Лихте Э. Эстетика перформативности: пер. с нем. М.: «Play&Play» – «Канон+», 2015. 376 с.

Фрадкин И. М. Бертольд Брехт: Путь и метод. М.: Наука, 1965. 374 с.

Хайченко Е. От драмы к эпосу: внесценические персонажи // Вопросы театра. Proscaenium. 2020. № 1/2. С. 376–403.

Хализев В. Е. Драма как явление искусства. М.: Искусство, 1978. 240 с.

Хорев В. А. С. И. Виткевич и русская революция. Лингвистика и методика в высшей школе: сб. ст. Вып. 4. Гродно, 2012. С. 11–19.

Чернец Л. В. О композиции пьес А. Н. Островского и ее эволюции // Щелыковские чтения 2018. Кострома, 2019. С. 73–89.

Чернец Л. В. О развязках и концовках в пьесах А. Н. Островского // Stephanos. 2020. Вып. 5 (43). С. 9–17. doi 10.24249/2309-9917-2020-43-5-9-17

Шкловский В. Б. Сборники по теории поэтического языка. Вып. 2. Пг, 1917. С. 3–14.

Шоу Б. О драме и театре: пер. с англ. М.: Изд-во иностр. лит., 1963. 640 с.

Элиаде М. Миф о вечном возвращении. СПб.: Алетейя, 1998. 249 с.

Brook P. The Empty Space. New York: Simon and Schuster, 1996. 141 p.

Brückner A. Geschichte der Russischen Litteratur. Leipzig: Amelang, 1905. 508 с.

Gassner J. Form and Idea in Modern Theatre. New York: Dryden, 1956. 289 p.

Stein G. What are Masterpieces. N. Y.: Pitman Pub. Corp., 1970. 104 p.

Wekwerth M. Mut zum Genuss. Ein Brecht-Handbuch für Spieler, Zuschauer, Mitstreiter und Streiter. Berlin, 2009. 232 S.

References

Barboy Yu. M. Teatr i problemy postdramatizma [Theater and Post-Dramatic Nature Problems]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin], 2016, issue 5, pp. 288-295. (In Russ.)

Barthes R. Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika [Selected Works. Semiotics. Poetics]. Moscow, Progress Publ., 1989. 616 p. (In Russ.)

Bakhtin M. M. Estetika slovesnogo tvorchestva [The Aesthetics of Verbal Creativity]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1986. 444 p. (In Russ.)

Brecht B. O teatre [About the Theater]: a collection of articles. Transl. from German. Moscow, 1960. 363 p. (In Russ.)

Brecht B. Teatr. P'esy. Stat'i. Vyskazyvaniya [Theatre. Plays. Articles. Statements]: in 5 vols. Moscow, Iskusstvo Publ., 1965, vol. 5/2. 566 p. (In Russ.)

Veselovsky A. N. Razyskaniya v oblasti russkogo dukhovnogo stikha [Researches in the Field of Russian Spiritual Verse]. St. Petersburg, 1889, issue 5. 494 p. (In Russ.)

Hegel G. W. F. Estetika [Aesthetics]: in 4 vols. Vol. 1. Transl. by B. G. Stolpner. Moscow, Iskusstvo Publ., 1968. 312 p. (In Russ.)

Hegel G. W. F. Estetika [Aesthetics]: in 4 vols. Vol. 3. Transl. by B. S. Chernyshev, P. S. Popov, Yu. N. Popov, A. M. Mikhaylov. Moscow, Iskusstvo Publ., 1971. 621 p. (In Russ.)

Grintser P. A. Dve epokhi literaturnykh svyazey. Tipologiya i vzaimosvyazi literatur drevnego mira [Typology and Interrelationships of Ancient World Literatures]. Moscow, Nauka Publ., 1971, pp. 7-67. (In Russ.)

Gyunter Kh. Ostranenie – Brekht i Shklovskiy [Distancing – Brecht and Shklovsky]. Russkaya literatura [Russian Literature], 2009, issue 2, pp. 59-66. (In Russ.)

Dneprov V. Intellektual'nyy roman Tomasa Manna [An intellectual novel by Thomas Mann]. Voprosy literatury [Issues of Literature], 1960, issue 2, pp. 143-166. (In Russ.)

Zhuravleva A. I. A. N. Ostrovskiy – komediograf [A. N. Ostrovsky as a Сomedian]. Moscow, Moscow University Press, 1981. 216 p. (In Russ.)

Zhuravleva O. A. Drama dlya chteniya XVIII-XIX vv. kak yavlenie romanizatsii dramaticheskoy formy [Closet drama of the 18-19th centuries as a phenomenon of dramatic form novelization]. Novyy filologicheskiy vestnik [The New Philological Bulletin], 2021, issue 4 (59), pp. 30-40. doi 10.54770/20729316_2021_4_30. (In Russ.)

Zingerman B. I. Ocherki istorii dramy XX veka [Essays on the History of the 20th Century Drama]. Moscow, Nauka Publ., 1979. 392 p. (In Russ.)

Jæger H. Genrik Ibsen (1828-1888): Literaturnyy portret [Henrik Ibsen (1828-1888): A Literary Portrait]. Moscow, 1892. 382 p. (In Russ.)

Kartavtseva I. V. Epicheskie vklyucheniya v yazyke dramaturgicheskogo teksta B. Brekhta [Epic inclusions in the language of B. Brecht's dramatic text]. Gumanitarnye i yuridicheskie issledovaniya [Humanities and Law Research], 2018, issue 3, pp. 193-197. doi 10.37494/2409-1030-2018-3-193-197. (In Russ.)

Lehmann H.-T. Postdramaticheskiy teatr [Postdramatic Theater]. Transl. from German. Moscow, ABCdesign Publ., 2013. 312 p. (In Russ.)

Ostrovsky A. N. Polnoe sobranie sochineniy [Complete Collection of Works]: in 12 vols. Ed. by G. I. Vladykin et al. Moscow, Iskusstvo Publ., 1974, vol. 2. 806 p. (In Russ.)

Pavi P. Slovar' teatra [Dictionary of the Theater]. Transl. from French. Ed. by K. Razlogov. Moscow, Progress Publ., 1991. 480 p. (In Russ.)

Reich B. F. Vena – Berlin – Moskva – Berlin [Vienna – Berlin – Moscow – Berlin]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1972. 455 p. (In Russ.)

Scribe E. P'esy [Plays]. Transl. from French. Moscow, Iskusstvo Publ., 1960. 720 p. (In Russ.)

Stanislavskiy K. S. Sobranie sochineniy [Collection of Works]: in 9 vols. Moscow, Iskusstvo Publ., 1988, vol. 1. 621 p. (In Russ.)

Tyutelova L. G. Epicheskoe v russkoy dramaturgii XIX veka (na primere p'es A. N. Ostrovskogo) [Epic in Russian drama of the 19th century (exemplified by A. N. Ostrovsky’s plays)]. Sfera kul'tury [Sphere of Culture], 2023, issue 3 (13), pp. 13-35. doi 10.48164/2713-301X_2023_13_35. (In Russ.)

Filippov-Chekhov A. O. Peter Sondi o krizise dramy [Peter Szondi about the crisis of drama]. Praktiki i interpretatsii: zhurnal filologicheskikh, obrazovatel'nykh i kul'turnykh issledovaniy [Practices & Interpretations: A Journal of Philology, Teaching and Cultural Studies], 2020, vol. 5, issue 1, pp. 128-141. doi 10.18522/2415-8852-2020-1-128-141. (In Russ.)

Fischer-Lichte E. Estetika performativnosti [Performance Aesthetics]. Transl. from German. Moscow, «Play&Play» – «Kanon+» Publ., 2015. 376 p. (In Russ.)

Fradkin I. M. Bertol'd Brekht: Put' i metod [Bertolt Brecht: The Way and the Method]. Moscow, Nauka Publ., 1965. 374 p. (In Russ.)

Khaychenko E. Ot dramy k eposu: vnestsenicheskie personazhi [From Drama to Epic: Off-Stage Characters]. Voprosy teatra. Proscaenium [Questions of the Theater. Proscaenium], 2020, issue 1/2, pp. 376-403. (In Russ.)

Khalizev V. E. Drama kak yavlenie iskusstva [Drama as an Art Phenomenon]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1978. 240 p. (In Russ.)

Khorev V. A. S. I. Vitkevich i russkaya revolyutsiya [Vitkevich and the Russian Revolution]. Lingvistika i metodika v vysshey shkole [Linguistics and Methodology in Higher Education]: a collection of articles. Issue 4. Grodno, 2012, pp. 11-19. (In Russ.)

Chernets L. V. O kompozitsii p'es A. N. Ostrovskogo i ee evolyutsii [On the composition of A. N. Ostrovsky’s plays and its evolution]. Shchelykovskie chteniya 2018 [Shchelykovo Readings 2018]. Kostroma, 2019, pp. 73-89. (In Russ.)

Chernets L. V. O razvyazkakh i kontsovkakh v p'esakh A. N. Ostrovskogo [Оn the denouements and the last cue of A. N. Ostrovsky’s plays]. Stephanos, 2020, issue 5 (43), pp. 9-17. doi 10.24249/2309-9917-2020-43-5-9-17. (In Russ.)

Shklovsky V. B. Sborniki po teorii poeticheskogo yazyka [Collections on the Theory of Poetic Language]. Issue 2. Petrograd, 1917, pp. 3-14. (In Russ.)

Shaw B. O drame i teatre [About Drama and Theatre]. Transl. from English. Moscow, 1963. 640 p. (In Russ.)

Eliade M. Mif o vechnom vozvrashhenii [The Myth of Eternal Return]. St. Petersburg, Aleteyya Publ., 1998. 249 p. (In Russ.)

Brook P. The Empty Space. New York, Simon and Schuster, 1996. 141 p. (In Eng.)

Brückner A. Geschichte der Russischen Litteratur [History of Russian Literature]. Leipzig, Amelang, 1905. 508 p. (In Ger.)

Gassner J. Form and Idea in Modern Theatre. New York, Dryden, 1956. 289 p. (In Eng.)

Stein G. What are Masterpieces. N.Y., Pitman Pub. Corp., 1970. 104 p. (In Eng.)

Wekwerth M. Mut zum Genuss [The Courage to Enjoy]. Ein Brecht-Handbuch für Spieler, Zuschauer, Mitstreiter und Streiter. Berlin, 2009. 232 p. (In Ger.)

Published

2025-04-23

How to Cite

Lebedeva А. И. (2025). Carousel and Planetarium: The Dialectic of the Dramatic and the Epic in the Intellectual Theater. Perm University Herald. Russian and Foreign Philology, 17(1). https://doi.org/10.17072/2073-6681-2025-1-117-128

Issue

Section

LITERATURE IN THE CONTEXT OF CULTURE