The manifestation of various forms of pedagouge’s activity in communication styles

Psychology

Authors

  • A.G. Ismagilova Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

polysystemic approach, style of pedagogical communication, systems of metaindividual world, forms of activity, communicative situations, kinds of communication

Abstract

A new approach toward styles of pedagogical communications is considered. The approach implies polysystemic research according to the principles of integral individuality and metaindividual world theory. Communication style is introduced as a mechanism supplying an interaction of three systems of metaindividual world: “pedagogue”, “child”, and “society”. Four forms of activity are singled out which exhibit themselves in styles of pedagogical communication subject to functional positions of interacting systems: informative, presentative, perceptive, and facilitative.

References

Андреева Г. М. Социальная психология. М., 1988. 432 с.

Дорфман Л.Я. Метаиндивидуальный мир. М., 1993. 456 с.

Исмагилова А.Г. Психология стиля педагогического общения: Полисистемное исследование: монография / Перм. гос. пед. ун-т. Пермь, 2003. 272 с.

Каган М.С. Мир общения: Проблема межсубъектных отношений. М., 1988. 319 с.

Каган М.С., Эткинд А.М. Общение как ценность и как творчество // Вопр. психол. 1988. № 4. С. 25-34.

Митина Л.М. Психология профессионального развития учителя. М., 1998. 200 с.

Петровский А.В. Возможности и пути построения общепсихологической теории личности // Вопр. психол. 1987. № 4. С. 30-44.

Петровский А.В., Петровский В.А. Категориальная система в психологии // Вопр. психол. 2000. № 5. С. 3-17.

Rogers C. Freedom to learn for the 80’s. Columbus-Toronto-London-Sydney: сh. E. Merrill Publ. Company, A Bell & Howell Company, 1983. 312 p.

Published

2010-09-30

Issue

Section

Статьи