Influence of moral presumptions of capitalist gestalt on the modern communicative practices

Philosophy

Authors

  • Olga V. Khlebnikova Omsk State Transport University, 35, K. Marx av., Omsk, 644046, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2018-4-517-531

Keywords:

morality, communicative practice, capitalist gestalt, economic logic, daily life, desire machine, recursion of social changes, neurotic experience

Abstract

The article explores the moral presumptions of modern capitalist gestaltin the context of their influence on the existence of communicative practices. The term «capitalist gestalt» is understood as a special set of basic ontologizing attitudes of the modern consciousness of capitalism. Those are interpreted in the paper through the prism of poststructuralism and postmodernism. In this context, the illegitimacy of the fundamental transcendental references, the «naturalness» of the man’s moral right, the relevance of formal rather than substantial morality and the reduction of humanity to the pure proceduralityof the ordinary serveas the initial grounds for reasoning about morality. The most important moral presumptions of the modern capitalist gestalt include the implicit self-worth of economic logic and the importance of recursion of social changes. The capitalist gestalt assumes identification of rationality in general with the principles of the existence of precisely economic rationality, transforming the latter into the only variety of logic being morally permissible. This transformation forces the modern man to exist as a mechanical element in the universal structure of the desire machine, which is declared to be his free moral choice. This state of affairs sets the general direction of all relevant communicative practices.The development of capitalism also constantly requires constituting recursion of social changes, outside of which it would not only cease to be possible but would also lose the right to the ideological claim of moral superiority over other types of socioeconomic organization. Capitalism needs permanent, but programmable and directed, changes in the landscape of reality as in the most important mechanism of its survival. Such changes serve as a leading agent in intensifying the process of the ontological Good formation against the backgroundof total multiplication of capitalist profit.The most important effect of the capitalist gestalt, affecting any modern communicative practice, is producing a neurotic experience of the illusion of usefulness of one’s own being in every person.

Author Biography

Olga V. Khlebnikova, Omsk State Transport University, 35, K. Marx av., Omsk, 644046, Russia

Doctor of Philosophy, Docent,Professor of the Department of History, Philosophyand Cultural Studies

References

Адорно Т. Проблемы философии морали. М.: Республика, 2000. 239 с.

Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2000. 387 с.

Бочарников В.Н. Конструкт и гештальт — неоинструментальные средства гуманитарной науки // Гуманитарный вектор. 2014. № 2(38). С. 150–157.

Бультман Р. История и эсхатология. Присутствие вечности. М.: Канон+: Реабилитация, 2012. 208 с.

Бунько В.А. Гипотеза как гештальт // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2010. Т. 2, № 4. С. 70–80.

Валлерстайн И. Исторический капитализм. Капиталистическая цивилизация. М.: Товарищество научных изданий КМК, 2005. 176 с.

Веблен Т. Теория праздного класса. М.: Прогресс, 1984. 368 с.

Делез Ж. Логика смысла. М.: Академ. проект, 2011. 472 с.

Делез Ж., Гваттари Ф. Анти-Эдип: Капитализм и шизофрения. Екатеринбург: У-Фактория, 2007. 672 с.

Деррида Ж. Письмо и различие. СПб.: Академ. проект, 2000. 430 с.

Жижек С. Добро пожаловать в пустыню Реального. М.: Прагматика культуры, 2002. 160 с.

Жижек С. Устройство разрыва. Параллаксное видение. М.: Европа, 2008. 516 с.

Захарова Е.В. Гештальт-терапия: деконструкция в диалоге // Вестник Самарского государственного университета. 2009. № 5. С. 9–14.

Зомбарт В. Собрание сочинений в трех томах. Т. 1. Буржуа: К истории духовного развития современного экономического человека. СПб.: Владимир Даль, 2005. 638 с.

Зотов В.В., Лысенко В.А. Коммуникативные практики как теоретический конструкт изучения общества // Теория и практика общественного развития. 2010. № 3. С. 53–55.

Касториадис К. «Рациональность» капитализма // Политико-философский ежегодник ИФ РАН. 2010. Вып. 3. С. 21–53.

Кляйн Н. Доктрина шока. М.: Добрая книга, 2009. 656 с.

Кожев А. Идея смерти в философии Гегеля. М.: Логос: Прогресс-Традиция, 1998. 208 с.

Кьеркегор С. Или — или. Фрагмент из жизни. СПб.: Изд-во РХГА: Амфора, 2011. 823 с.

Лаваль К. Человек экономический. Эссе о происхождении неолиберализма. М.: Новое литературное обозрение, 2010. 432 с.

Ле Гофф Ж. Средневековый мир воображаемого. М.: Прогресс, 2001. 440 с.

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. М.: Ин-т экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 1998. 160 с.

Луман Н. Реальность массмедиа. М.: Праксис, 2005. 256 с.

Маркс К. Капитал. Т. 1 // Маркс К., Энгельс Ф. Соч.: в 50 т. М.: Политиздат, 1960. Т. 23. 908 с.

Огурцов А.П., Платонов В.В. Образы образования. Западная философия образования. XX век. СПб.: РХГИ, 2004. 520 с.

Резник И.В. Когнитивно-функциональные аспекты реализации понятий «гештальт» и «гештальт-структура» // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2010. Вып. 27. С. 120–129.

Розанваллон П. Утопический капитализм. История идеи рынка. М.: Новое литературное обозрение, 2007. 256 с.

Розин В.М. Философия образования: Этюды-исследования. М.: Изд-во Моск. психолого-социального ин-та; Воронеж: МОДЭК, 2007. 576 с.

Руди А.Ш. Культурная идентичность в социальном взаимодействии // Инновационная экономика и общество. 2017. № 3. С. 97–103.

Рыкова С.А. Гештальт рабочего как дионисийство // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2011. № 2. С. 140–144.

Рэнд А. Апология капитализма. М.: Новое литературное обозрение, 2003. 360 с.

Сергиева Н.С. Семантический гештальт и ядро языкового сознания русских // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2006. № 2. С. 160–165.

Словикова Е.Л. Гештальт-синергетический подход к исследованию дискурсивного смыслового пространства // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 17. С. 138–143.

Сорвин К.В. Классическая и неклассическая формы онтологического аргумента: от доказательства бытия Бога к рефлексивной социологии знания. М.: НП ИД «Русская панорама», 2016. 446 с.

Фейерабенд П. Наука в свободном обществе. М.: АСТ, 2010. 378 с.

Фридман М. Капитализм и свобода. М.: Новое издательство, 2006. 240 с.

Фуко М. Интеллектуалы и власть: Избранные политические статьи, выступления и интервью. Ч. 1. М.: Праксис, 2002. 384 с.

Фуко М. Мужество истины. Управление собой и другими II. СПб.: Наука, 2014. 358 с.

Фуко М. Слова и вещи. СПб.: A-cad, 1994. 406 с.

Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие. СПб.: Наука, 2001. 380 с.

Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Хайдеггер М. Время и бытие. М.: Республика, 1993. С. 63–176.

Хайек Ф. Право, законодательство и свобода: Современное понимание либеральных принципов справедливости и политики. М.: ИРИСЭН, 2006. 644 с.

Хлебникова О.В. Потребление как гештальт // Философия и культура. 2017. № 9. С. 1–9. DOI: 10.7256/2454-0757.2017.9.24046.

Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М.; СПб.: Медиум: Ювента, 1997. 312 с.

Шукуров Ш. М. Гештальт и теория видения // Историческая психология и социология истории. 2009. Т. 2, № 1. С. 154–179.

Шумпетер Й. Капитализм, социализм и демократия. М.: Экономика, 1995. 540 с.

Юнгер Э. Рабочий. Господство и гештальт; Тотальная мобилизация; О боли. СПб.: Наука, 2000. 539 с.

Chomsky N. Necessary illusions. Thought control in democratic societies. L.: Pluto Press, 1989. 574 p.

Putnam H. Ethics without ontology. Cambridge: Harvard University Press, 2004. 161 p.

Raz J. Practical reason and norms. Oxford: Oxford University Press, 2002. 220 p.

Rorty R. Contingency, irony and solidarity. N.Y.: Cambridge University Press, 1989. 202 p.

References

Adorno, T. (2000). Problemy filosofii morali [Problems of Moral Philosophy]. Moscow: Respublika Publ., 239 p.

Baudrillard, J. (2000). Simvolicheskij obmen i smert [Symbolic Exchange and Death]. Moscow: Dobrosvet Publ., 387 p.

Bocharnikov, V.N. (2014). Konstrukt i geshtalt — neoinstrumentalʼniye sredstva gumanitarnoj nauki [Construct and Gestalt — Neo-instrumental Means of Humanitarian Science]. Gumanitarnyj vector [Humanitarian Vector]. No. 2(38), pp. 150–157.

Bultmann, R. (2012). Istoriya i eskhatologiya. Prisutstvie vechnosti [History and Eschatology. Presence of Eternity]. Moscow: Kanon+ Publ., Reabilitatsiya Publ., 208 p.

Bunʼko, V.A. (2010). Gipoteza kak geshtalt [Hypothesis as Gestalt]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A.S. Pushkina [Bulletin of Leningrad State University named after A.S. Pushkin]. Vol. 2, no. 4, pp. 70–80.

Castoriadis, С. (2010). «Ratsionalnost» kapitalizma [«Rationality» of Capitalism]. Politikofilosofskyj ezhegodnik IF RAN [Political and Philosophical Yearbook of Institute of Philosophy of Russian Academy of Sciences]. No. 3, pp. 21–53.

Chomsky, N. (1989). Necessary illusions. Thought control in democratic societies. London: Pluto Press, 574 p.

Deleuze, G. (2011). Logika smysla [Logic of sense]. Moscow: Akadem. proekt Publ., 472 p.

Deleuze, G. and Guattari, F. (2007). Anti-Edip: Kapitalizm i shizofreniya [Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia]. Ekaterinburg: U-Faktoriya Publ., 672 p.

Derrida, J. (2000). Pismo i razlichie [Writing and Distinction]. St. Petersburg: Academ. proekt Publ., 430 p.

Feyerabend, P. (2010). Nauka v svobodnom obschestve [Science in a Free Society]. Moscow: AST Publ., 378 p.

Foucault, M. (2002). Intellektualy i vlast: Izbrannye politicheskie stati, vystupleniya i intervyu. Ch. 1 [Intellectuals and Power: Selected Political Articles, Speeches and Interviews. Pt. 1]. Moscow: Praksis Publ., 384 p.

Foucault, M. (2014). Muzhestvo istiny. Upravlenie soboy i drugimi II [Courage of Truth. Self and Other Control II]. St. Petersburg: Nauka Publ., 358 p.

Foucault, M. (1994). Slova i veschi [Words and Things]. St. Petersburg: A-cad Publ., 406 p.

Friedman, M. (2006). Kapitalizm i svoboda [Capitalism and Freedom]. Moscow: Novoe Publ., 240 p.

Habermas, J. (2001). Moralnoe soznanie i kommunikativnoe deystvie [Moral Consciousness and Communicative Action]. St. Petersburg: Nauka Publ., 380 p.

Hayek, F. (2006). Pravo, zakonodatelstvo i svoboda: Sovremennoe ponimanie liberalʼnykh printsipov spravedlivosti i politiki [Law, Legislation and Freedom: A Contemporary Understanding of the Liberal Principles of Justice and Politics]. Moscow: IRISEN Publ., 644 p.

Heidegger, M. (1993). Evropeyskiy nigilizm [European Nihilism]. Vremya i bytie [Time and Being]. Moscow: Respublika Publ., pp. 63–176.

Horkheimer, M. and Adorno T. (1997). Dialektika Prosvescheniya. Filosofskie fragmenty [Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments]. Moscow: St. Petersburg: Medium Publ., Yuventa Publ., 312 p.

Jünger, E. (2000). Rabochiy. Gospodstvo i geshtalt; Totalnaya mobilizatsiya; O boli [Worker. Domination and Gestalt; Total Mobilization; About Pain]. St. Petersburg: Nauka Publ., 539 p.

Khlebnikova, O.V. (2017). Potreblenie kak geshtalt [Consumption as Gestalt]. Filosofiya i kultura [Philosophy and Culture]. No. 9, pp. 1–9. DOI: 10.7256/2454-0757.2017.9.24046.

Kierkegaard, S. (2011). Ili — ili. Fragment iz zhizni [Or — Or. Fragment from Life]. St. Petersburg: RCHA Publ., Amfora Publ., 823 p.

Klein, N. (2009). Doktrina shoka [The Shock Doctrine]. Moscow: Dobraya kniga Publ., 656 p.

Kojeve, A. (1998). Ideya smerti v filosofii Gegelya [The Idea of Death in the Philosophy of Hegel]. Moscow: Logos Publ., Progress-Traditsiya Publ., 208 p.

Laval`, K. (2010). Chelovek ekonomicheskiy. Esse o proiskhozhdenii neoliberalizma [An Economic Man. Essay on Origin of New Liberalism]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 432 p.

Le Goff, J. (2001). Srednevekoviy mir voobrazhaemogo [The Medieval World of the Imaginary]. Moscow: Progress Publ., 440 p.

Luman, N. (2005). Realnost massmedia [Mass Media Reality]. Moscow: Praksis Publ., 256 p.

Lyotard, J.-F. (1998). Sostoyaniye postmoderna [Postmodern Condition]. Moscow: Institut eksperimentalnoy sotsiologii Publ.; St. Petersburg: Aleteiya Publ., 160 p.

Marx, K. (1960). Kapital. T. 1 [Capital. Vol. 1]. Marks K., Engels F. Sochineniya: v 50 t. [Marx K., Engels F. Works: in 50 vols]. Moscow: Politizdat, Vol. 23, 908 p.

Ogurtsov, A.P. and Platonov, V.V. (2004). Obrazy obrazovaniya. Zapadnaya filosofiya obrazovaniya. XX vek [Images of Education. Western Philosophy of Education. XX Century]. St. Petersburg: RCHI Publ., 520 p.

Putnam, H. (2004). Ethics without ontology. Cambridge: Harvard University Press, 161 p.

Rand, A. (2003). Apologiya kapitalizma [The Apology of Capitalism]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 360 p.

Raz, J. (2002). Practical reason and norms. Oxford: Oxford University Press, 220 p.

Reznik, I.V. (2010). Kognitivno-funktsionalnye aspekty realizatsii ponyatiy «geshtalt» i «geshtaltstruktura» [Cognitive and Functional Aspects of Realization of the Concepts «Gestalt» and «GestaltStructure»]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo lingvisticheskogo universiteta [Bulletin of Moscow State Linguistic University]. No. 27, pp. 120–129.

Rorty, R. (1989). Contingency, irony and solidarity. New York: Cambridge University Press, 202 p.

Rosanvallon, P. (2007). Utopicheskiy kapitalizm. Istoriya idei rynka [An Utopian Capitalism. History of the Market Idea]. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 256 p.

Rozin, V.M. (2007). Filosofiya obrazovaniya: Etyudy-issledovaniya [Philosophy of Education: Etudes-Study]. Moscow: MPSU Publ.; Voronezh, MODEK Publ., 576 p.

Rudi, A.Sh. (2017). Kulturnaya identichnost v sotsialnom vzaimodeystvii [Cultural Identity in Social Interaction]. Innovatsionnaya ekonomika i obschestvo [Innovative Economy and Society]. No. 3, pp. 97–103.

Rykova, S.A. (2011). Geshtalt rabochego kak dionisiystvo [Gestalt of Worker as Dionysian]. Territoriya novykh vozmozhnostey. Vestnik Vladivostokskogo gosudarstvennogo universiteta ekonomiki i servisa [The territory of New Features. Bulletin of Vladivostok State University of Economics and Service]. No. 2, pp. 140–144.

Sergieva, N.S. (2006). Semanticheskiy geshtalt i yadro yazykovogo soznaniya russkikh [Semantic Gestalt and the Core of the Linguistic Consciousness of Russians]. Vestnik Yuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Sotsialno-gumanitarnye nauki [Bulletin of South Ural State University. Series «Social and Human Sciences»]. No. 2, pp. 160–165.

Shukurov, Sh.M. (2009). Geshtalt i teoriya videniya [Gestalt and Vision Theory]. Istoricheskaya psihologiya i sotsiologiya istorii [Historical Psychology and Sociology of History]. Vol. 2, no. 1, pp. 154–179.

Shumpeter, J. (1995). Kapitalizm, sotsializm i demokratiya [Capitalism, Socialism and Democracy]. Moscow: Ekonomika Publ., 540 p.

Slovikova, E.L. (2011). Geshtalt-sinergeticheskiy podkhod k issledovaniyu diskursivnogo smyslovogo prostranstva [Gestalt-Synergistic Approach to the Study of Discursive Semantic Space]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Chelyabinsk State University Bulletin]. No. 17, pp. 138–143.

Sombart, W. (2005). Sobraniye sochineniy v trekh tomakh. T. 1. Burzhua: K istorii dukhovnogo razvitya sovremennogo ekonomicheskogo cheloveka [Collected Works in Three Volumes. Vol. 1. Bourgeois: On History of Spiritual Development of Modern Economic Man]. St. Petersburg: Vladimir Dal Publ., 638 p.

Sorvin, K.V. (2016). Klassicheskaya i neklassicheskaya formy ontologicheskogo argumenta: ot dokazatelʼstva bytiya Boga k refleksivnoy sotsiologii znaniya [The Classical and Non-Classical Forms of the Ontological Argument: from the Proof of the Existence of God to the Reflexive Sociology of Knowledge]. Moscow: Russkaya panorama Publ., 446 p.

Veblen, T. (1984). Teoriya prazdnogo klassa [Theory of the Leisure Class]. Moscow: Progress Publ., 368 p.

Wallerstein, I. (2005). Istoricheskiy kapitalizm. Kapitalisticheskaya tsivilizatsiya [Historical Capitalism. Capitalist Civilization]. Moscow: Tovarischestvo nauchnykh izdaniy KMK Publ., 176 p.

Zakharova, E.V. (2009). Geshtalt-terapiya: dekonstruktsiya v dialoge [Gestalt Therapy: Deconstruction in Dialogue]. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik of Samara State University]. No. 5, pp. 9–14.

Zotov, V.V. and Lysenko, V.A. (2010). Kommunikativnye praktiki kak teoreticheskiy konstrukt izucheniya obschestva [Communicative Practices as a Theoretical Construct of Social Study]. Teoriya i praktika obschestvennogo razvitiya [Theory and Practice of Social Development]. No. 3, pp. 53–55.

Žižek, S. (2002). Dobro pozhalovat v pustynyu Realnogo [Welcome to Desert of Real]. Moscow: Pragmatika kultury Publ., 160 p.

Žižek, S. (2008). Ustroystvo razryva. Parallaksnoe videnie [Break Device. Parallax Vision]. Moscow: Evropa Publ., 516 p.

Published

2018-12-30

Issue

Section

Статьи