Феномен корпоративной социальной ответственности в странах Запада

Социология

Авторы

  • К.А. Петухов Пермский центр социального партнерства и социологических исследований ПГУ, 614990, Пермь, Букирева, 15

Ключевые слова:

социальная ответственность, корпоративное гражданство, режим накопления, легитимация, этика

Аннотация

В статье исследуются истоки возникновения корпоративной социальной ответственности (КСО). Анализируются основные теории социальной ответственности бизнеса и подходы бизнес-структур к интеграции КСО в управленческие процессы. Дается обзор критики феномена КСО с позиций неомарксизма.

Библиографические ссылки

Blowfield M., Murry A. Corporate responsibility: a critical introduction. Oxford University Press, 2009.

Kennedy PM. The rise and fall of the great powers: economic change and military conflict from 1500 to 2000. New York: NY: Random house, 1987.

Carney WJ. ‘Limited liability’, in Bouckaert B. and de Guest G. (eds.), Encyclopedia of law and economics, Cheltenham: Edward Elgar, 1998.

Korten DC. When corporate rules the world, West Hartford, CT and San Francisco, CA: Kumarian Press, 1995.

Henderson D. The role of business in the modern world. London: Institute of economic affaires, 2004.

Du Cann R. The art of the advocate, Harmondsworth: Penguin books, 1993.

Englander E., Kaufman A. Te end of managerial ideology: from corporate social responsibility to corporate social indifference // Enterprise and society.2004. Vol.5. Р.3.

Maxwell S. The Washington consensus is dead! Long live the meta-narrative. London: Overseas development institute, 2005.

Gilpin R., Gilpin JM. The political economy of international relations, Princeton, NJ: Princeton university press, 1987.

Fukuyama F. The end of history? // National interest, Summer. 1989. Vol.16.№1.

Eberstadt, Nicholas N. 'What History Tells us about Corporate Responsibilities'. Business and Society Review/Innovation, autumn, 1973. Р.76-81.

Murphy Patrick E. 'An Evolution: Corporate Social Responsiveness'. University of Michigan Business Review, Nov. 1978.

Carroll A.B. 'Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct' // Business & Society. 1999. Vol. 38. №3.

Wood D.J. 'Toward Improving Corporate Social Performance' // Business Horizons. 1991. Vol.34. №4.

Davis K. 'Five Positions for Social Responsibility'. Business Horizons. 1975. Vol.18.№3.

Lewis S. 2003. 'Reputation and Corporate Responsibility'. Journal of Communication Management, 7(4).

Swanson D.L. 'Addressing Theoretical Problem by Reorienting the Corporate Social Performance Model'. Academy of Management Review. 1995. Vol.20.№1.

Friedman M. 'Capitalism and Freedom'. Chicago: University of Chicago Press, 1962.

Crane A., Mc Williams A. and other. 'The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility'. Oxford University Press, 2008.

Опубликован

30-09-2010

Выпуск

Раздел

Статьи