Replication of S. Moskovichi’s research: methodologal challenges, results

Psychology

Authors

  • Irina V. Smirnova Perm State National Research University; 15, Bukirev str.,Perm, 614990, Russia

Keywords:

social representations, Serge Moskovichi, psychoanalysis, methodological tools, replication, attitude

Abstract

This paper deals with the perception of English language teaching profession both at school and at university The article deals with the method of replicative research when studying representations on psychoanalysis following the example of reconstruction research of Serge Moskovichi. The interview method and the poll method were used in the research. As a result of the replication the general and the private in representations on psychoanalysis of the French and Russian students were chosen. When comparing the results it is revealed that attitude concerning psychoanalysis of modern Russian students is far more favorable.

References

Емельянова Т.П. Конструирование социальных представлениийв условиях трансформации российского общества. М.: Изд-во Института психологии РАН, 2006. 400 с.

Жодле Д. Социальное представление: феномены, концепт и теория // Социальная психология / под ред. С. Московичи. 7-е изд. СПб.: Питер, 2007. С. 372–394.

Корепанова И.А. И вновь о параллелограмме развития памяти: данные московской выборки // Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна». 2010. № 4. С. 43–60. URL: http://www.psyanima.ru (дата обращения: 01.09.2013).

Левченко Е.В. Психоанализ и психологическое знание: динамика отображений психоанализа в отечественных учебниках психологии // Психология будущего: материалы межвуз. науч.- практ. конф., посв. 150-летию со дня рождения 3. Фрейда / под ред. Е.В. Левченко. Пермь, 2008. С. 3–21.

Левченко Е.В., Смирнова И.В. О методологических трудностях эмпирического исследования представлений современных россиян о психоанализ // Сибирский психологический журнал. 2013. № 47. С. 103–110.

Московичи С., Хьюстон М. От науки к здравому смыслу // Социальная психология / под ред. С. Московичи. 7-е изд. СПб.: Питер, 2007. С. 564–591.

Оксфордский толковый словарь по психологии / под ред. А. Ребера, 2002. URL: http://vocabulary.ru/dictionary/ (дата обращения: 01.09.2013).

Рождественский Д.С. Специфика развития психоанализа в России: дис. … канд. психол. наук. М.: РГБ, 2002. 201 с.

Сидоренко E.B. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь, 2003. 350 с.

Толстых Н.Н. Тенденции изменения мотивации и временной перспективы российских подростков // Ребенок в современном обществе: сб. науч. ст. / под ред. Л.Ф. Обуховой, Е.Г. Юдиной. М.: МГППУ, 2007. С. 142–150.

Фарр Р. Социальные представления) // Социальная психология / под ред. С. Московичи. 7-е изд. СПб.: Питер, 2007. С. 395–405.

Moscovici S. Psychoanalysis: Its image and its public. Cambridge: Polity Press, 2008. 416 p.

Reshetnikov М. New Approaches to Psychoanalytic Education and Training URL: http://www.ecpp.org/en/mreshetnikov-newapproaches-psychoanalytic-education-and-training (date of access: 27.08.2013).

Ruckriem G. Digital technology and mediation – a challenge to activity theory// Культурноисторическая психология. 2010. № 4. С. 30–38.

Van der Veer R., van Ijzendoorn M., Valsiner J. (eds.) Reconstructing the mind. Replicability in research on human development / Norwood. N.J.: Ablex, 1994. P. 294. URL: https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/10166 (date of access: 27.08.2013).

Published

2013-12-30