The categories of social integration and differentiation in the categorial body of education’s philosophy

Philosophy

Authors

  • Sofia Y. Polyankina Novosibirsk State Technical University; 20, Karl Marx av., Novosibirsk, 630092, Russia

Keywords:

philosophy of education, social integration, social differentiation, dialectics of integration and differentiation

Abstract

The article considers the procedural categories of social integration and differentiation with regard to the description of Russian educational system evolution and discloses their dialectical interrelation. The place of the notions under study among such philosophical categories as «singular – particular – multiple», «one – many», «integrity – fragmentariness», «universality – particularity» is disclosed. Education is understood as a system the development of which is characterized with the tendencies of integration and differentiation on its different levels. This allows us to combine social-functional and philosophical-anthropological approaches to consider the ontological essence and the aims of education.

References

Бетильшерзаева М.М. Дифференциация и интеграция в контексте культуры // Дискуссия. 2011. № 2–3. С. 38–43.

Бирюкова М.А. Глобализация: интеграция и дифференциация культур // Философские науки. 2001. № 1. С. 33–42.

Богданов А.А. Тектология: (Всеобщая организационная наука): в 2 кн.: Кн. 2. / отв. ред Л.И. Абалкин; Отд-ние экономики АН СССР. Ин-т экономики АН СССР. М.: Экономика, 1989. 351 с.

Гегель Г. Наука логики: в 3 т. М.: Мысль, 1970. Т. 1. 501 с.

Иванов С.Ю. Категории единичного, особенного, всеобщего: опыт логико-философского анализа / Магнитогорский гос. ун-т. Магнитогорск, 2008. 229 с.

Исследование ВЦИОМ: рейтинг престижных и доходных профессий среди россиян в 2012 году. URL: http://gtmarket.ru/news/2012/10/01/5014 (дата обращения: 08.01.2013).

Керимов Т.Х.-о. Социальная гетерология. Екатеринбург : УралНАУКА, 1999. 169 с.

Лось В.А. В поисках категориальных оснований глобалистики // Век глобализации. 2009. № 2. С. 17–29.

Осипова Л.Я. Философско-педагогические основы прогнозирования социальной эффективности образования : автореф. дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.01. Ульяновск, 2009. 52 с.

Пантин В.И. Циклы и волны глобальной истории. Глобализация в историческом измерении. М.: Новый век, 2003. 274 с.

Платон. Соч.: в 4 т. / под общ. ред. А.Ф. Лосева и В.Ф. Асмуса; пер. с древнегреч. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та: Изд-во Олега Абышко, 2007. Т. 3, ч. 1. 752 с.

Синергетическая парадигма. Синергетика образования. М.: Прогресс-Традиция, 2007. 592 с. 13. Соловьев В.С. Философские начала цельного знания // Соч.: в 2 т. М.: Мысль, 1988. Т. 2. С. 140–288.

Спенсер Г. Синтетическая философия: пер. с англ. Киев: Ника-Центр, 1997. 512 с.

Тарасова В.Н. Интеграция и дифференциация в современной образовательной практике. Шуя: Изд-во ШГПУ, 2010. 250 с.

Теория развития: Дифференционноинтеграционная парадигма / сост. Н.И. Чуприкова. М.: Языки славянских культур, 2009. 224 с.

Шайхисламов Р.Б. Коммуникативные проблемы социокультурной интеграции современного российского общества: автореф. дис. … д-ра социол. наук: 22.00.04. Уфа, 2007. 38 с.

Энгельгарт В.А. Интегратизм — путь от простого к сложному в познании явлений // Вопросы философии. 1995. № 11. С. 103–115.

Ryn C.G. A Common Human Ground. Universality and Particularity in a Multicultural World. University of Missouri Press, Columbia and London, 2003. 148 p.

Published

2013-06-30