Meaning-making activity of the subject and the types of value orientation of the personality

Psychology

Authors

  • Alexei Yu. Kalugin Perm State Humanitarian-Pedagogical University, 24, Sibirskaya str., Perm, 614990, Russia

Keywords:

meaning-making, meaning-making activity, the subject, existential escapism

Abstract

The article raises the problem of studying meaning-making activity as a separate activity of the subject. We present an analysis of empirical studies that examined the types of value orientation of the personality. Special attention is paid to the problem of the meaning-making. Meaning-making activity described as the leadingform of activity of the subject. The problem of «existential escapism» is also considered. Notes the ambiguity of building value vectors based on theoretical models, leading to different interpretations. The use of different tools in the study of value-sense sphere leads researchers to different results and does not allow to fully outline the range, describing the problems of meaning-making. The difference of the theoretical approaches to the understanding of value-sense sphere of methodological problems discussed in the article. The output of the current situation is seen in the selection of the most common indicators axiological sphere and inductive approach to building a model of meaning-making activity.

Author Biography

Alexei Yu. Kalugin , Perm State Humanitarian-Pedagogical University, 24, Sibirskaya str., Perm, 614990, Russia

Postgraduate student in the Department of Practical Psychology

References

Алишев Б.С. Смысл и мотив: к соотношению понятий // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2010. Т. 152, № 5. С. 159–171.

Алишев Б.С., Аникеенок О.А., Белоусова А.Б., Фисин Ю.М. Социальные и ценностные представления студентов // Казанский педагогический журнал. 2005. № 4. С. 21–27.

Бубнова С.С. Ценностные ориентации как нелинейная система и диагностика внутриличностной неопределенности. URL: http://www.ipras.ru/conf/bubn.htm (дата обращения: 10.05.2014).

Бубнова С.С., Сытин А.Н. Ценностные ориентации молодежи различных регионов России: принципы, методы, результаты исследования. URL: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/dop_dokume/mezhdu naro/nauchnye_m/razdel_3_a/bubnova_ss.html (дата обращения: 10.05.2014).

Вартанова И.И. Структура ценностей в системе мотивации старших подростков и юношей // Мир психологии. 2008. № 3. С. 131–142.

Волкова Е.Н. Субъектность как деятельное отношение к самому себе, к другим людям и к миру // Мир психологии. 2005. № 3. С. 33–39.

Волочков А.А. Активность субъекта бытия: Интегративный подход / Перм. гос. пед. ун-т. Пермь, 2007. 375 с.

Волочков А.А., Ермоленко Е.Г. Ценностная направленность личности как выражение смыслообразующей активности // Психологический журнал. 2004. № 2. С. 17–27.

Вяткин Б.А., Щукин М.Р. Человек-стильсоциум: полисистемное взаимодействие в образовательном пространстве / Перм. гос. пед. ун-т. Пермь, 2007. 108 с.

Калугин А.Ю. Сравнительный анализ типов ценностной направленности личности российского студенчества (на примере исследований 2000 и 2012 гг.) // Материалы Междунар. молодежного научного форума «Ломоносов-2013» / отв. ред. А.И. Андреев, А.В. Андриянов, Е.А. Антипов и др. М.: МАКС Пресс, 2013. URL: http://lomonosovsu.ru/archive/Lomonosov_2013/2 239/48799_8c1b.pdf (дата обращения: 18.09.2014).

Капцов А.В., Карпушина Л.В. Аксиологическая направленность личности: Руководство по применению теста. Метод. пособие. Самара: ООО «ИПК “Содружество”», 2007. 44 с.

Красильников И.А. Психодиагностические возможности методики М-ЦД (модификация методики «УСЦД» Е.Б. Фанталовой) при исследовании внутриличностного конфликта // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2007. Т. 7, вып. 2. С. 69–73.

Леонтьев Д.А. От социальных ценностей к личностным: социогенез и феноменология ценностной регуляции деятельности // Вестник МГУ. Серия

: Психология. 1996. № 4. С. 35–44. 14. Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Современный социо-анализ: сб. работ авторов, получивших гранты Моск. отделения Рос. науч. фонда и Фонда Форда. М., 1996. Вып. VI. С. 5– 23.

Рослякова Е.Ю. Взаимосвязь видов активности субъекта жизнедеятельности в ранней юности: автореф. дис. … канд. психол. наук. Ярославль, 2009. 24 с.

Салихова Н.Р. Типы смыслообразования в контексте личностных ценностей. Казань: Изд-во Казан. гос. ун-та им. В.И. Ульянова-Ленина, 2005. 128 с.

Фанталова Е.Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта. Самара: Изд. дом БАХРАХ-М, 2001. 128 с.

Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления // Вопросы психологии. 2003. № 5. С. 18–33.

Шрейбер Т.В. Детерминанты смыслообразующей активности личности: На материале исследования старших школьников: автореф. дис. … канд. психол. наук. Ижевск, 2006. 24 с.

Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. 204 с.

References

Alishev B.S. [Meaning and motive: on the relation between the concepts]. Uchenye zapiski Kazanskogo universiteta. Seriya Gumanitarnye nauki [Proceedings of Kazan University. Humanities Series]. 2010, vol. 152, no 5, pp. 159–171. (In Russian).

Alishev B.S., Anikeenok O.A., Belousova A.B., Fisin Yu.M. [Social and axiological perceptions of students]. Kazanskij pedagogicheskij zhurnal [Kazan pedagogical journal]. 2005, no 4, pp. 21–27. (In Russian).

Bubnova S.S. Tsennostnye orientatsii kak nelinejnaya sistema i diagnostika vnutrilichnostnoj neopredelennosti [Frame of references as non-linear system and diagnostics of interpersonal uncertainty]. Available at: http://www.ipras.ru/conf/ bubn.htm (Accessed 10.05.2014). (In Russian).

Bubnova S.S., Sytin A.N. Tsennostnye orientatsii molodezhi razlichnyh regionov Rossii: printsipy, metody, rezul'taty issledovaniya [Youth’s frame of reference of various regions of Russia]. Available at: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/dop_dokume/mezhdunaro/nauchnye_m/razdel_3_a/bubnov a_ss.html (Accessed 10.05.2014). (In Russian).

Vartanova I.I. [Structure of values in motivation system of elder teenagers and youth]. Mir psihologii [World of psychology]. 2008, no 3, pp. 131–142. (In Russian).

Volkova E.N. [Subjectivity as a pragmatist attitude towards oneself, other people and world]. Mir psihologii [World of psychology]. 2005, no 3, pp. 33– 39. (In Russian).

Volochkov A.A. Aktivnost’ sub’ekta bytiya: integrativnyj podhod [Activity of a subject of being: integrative approach]. Perm, Perm State Pedagogical University Publ., 2007, 375 p. (In Russian).

Volochkov A.A., Ermolenko E.G. [Value orientation of a person as an expression of sense-making activity]. Psihologicheskij zhurnal [Psychological journal]. 2004, no 2, pp. 17–27. (In Russian).

Vyatkin B.A., Schukin M.R. Chelovek-stil’- sotsium: polisistemnoe vzaimodejstvie v obrazovatel'nom prostranstve [Man-style-socium: polysystemic interaction in educational field]. Perm, Perm State Pedagogical University Publ., 2007, 108 p. (In Russian).

Kalugin A.Yu. [Comparison study of types of value orientation of personality of Russian students (as exemplified by studies of 2000 and 2012]. Materialy mezhdunarodnogo molodezhnogo nauchnogo foruma Lomonosov 2013 [Proceedings of international youth scientific forum LOMONOSOV2013]. Moscow, MARS Press Publ., 2013. Available at: http://lomonosov- su.ru/archive/ Lomonosov_2013/2 239/48799_8c1b.pdf (Accessed 18.09.2014). (In Russian).

Kaptsov A.V., Karpushina L.V. Aksiologicheskaya napravlennost' lichnosti: Rukovodstvo po primeneniyu testa. Metodicheskoe posobie [Value orientation of personality. Guidance on test's appliance. Study guide]. Samara, OOO IPK Sodruzhestvo Publ., 2007, 44 p. (In Russian).

Krasil’nikov I.A. [Psychodiagnostic abilities of MTSD method (modification of E.B. Fantalova’s USTSD method) while investigating interpersonal conflict]. Izvestiya Saratovskogo universiteta. Seriya Filosofiya. Psihologiya. Pedagogika [Saratov University tidings, Series Philosophy. Psychology. Pedagogics]. 2007, vol. 7, no 2, pp. 69–73. (In Russian).

Leont’yev D.A. [From social to personal values: sociogenesis and phenomenology of axiological regulation of activity]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 14. Psihologiya. [Moscow University Bulletin. Series 14. Psychology]. 1996, no 4, pp. 35–44. (In Russian).

Leont’yev D.A. [Value as interdisciplinary notion: experience of multidimensional reconstruction]. Sovremennyj sotsio-analis: sbornik rabot avtorov, poluchivshih granty Moskovskogo otdeleniya Rossijskogo nauchnogo fonda i Fonda Forda [Modern socio-analysis: collection of papers of authors, received grants of Moscow department of Russian scientific fund and Ford’s Fund]. No 6, Moscow, 1996, pp. 5–23. (In Russian).

Roslyakova E.Yu. Vzaimosvyaz’ vidov aktivnosti sub’ekta zhiznedeyatel’nosti v rannej yunosti: Avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk [Interrelation of activity types of subject of life-sustaining in early youth: Author’s abstract for procuring of degree of candidate of psychological sciences]. Yaroslavl’, 2009, 24 p. (In Russian).

Salihova N.R. Tipy smysloobrazovaniya v kontekste lichnostnyh tsennostej [Types of meaning-making in the context of personal values]. Kazan, Kazan State University named after V.I. Ul’yanov-Lenin Publ., 2005, 128 p. (In Russian).

Fantalova E.B. Diagnostika i psihoterapiya vnutrennego konflikta [Diagnostics and psychoterapy of internal conflict]. Samara, Publishing house BAHRAH-M Publ., 2001, 128 p. (In Russian).

Shakurov R.H. [Psychology of meanings: theory of negotiation]. Voprosy psihologii [Issues of psychology]. 2003, no 5, pp. 18–33. (In Russian).

Shrejber T.V. Determinanty smysloobrazuyuschej aktivnosti lichnosti: Na materiale issledovaniya starshih shkol'nikov: Avtoref. dis. … kand. psikhol. nauk [Determinants of meaning-making activity of personality: as exemplified in elder pupils’ study: Author’s abstract for procuring of degree of candidate of psychological sciences]. Izhevsk, 2006, 24 p. (In Russian).

Yanitskij M.S. Tsennostnye orientatsii lichnosti kak dinamicheskaya sistema [Value system of a person as a dynamic system]. Kemerovo, Kuzbasvuzizdat, 2000, 204 p. (In Russian).

Published

2014-12-30