Pars pro toto — part instead of the whole?

Philosophy

Authors

  • Ludmila V. Kurbatova Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia
  • Natalia V. Stolbova Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

Keywords:

culture, people, spirituality, educational practices, integrity, fragmenting, dialogue, documentary film

Abstract

The world can be understood or as fragmented, discrete, specialized, professionalized, or — as a complete and organized. The article considers the question of the relationship between fragmentation and wholeness in contemporary culture and modern man. Today is the problem of actualization the first understanding and the crisis of the second, resulting in the loss of a common spiritual space and commit to a unique, special and individual. In keeping with the philosophy of education, this problem is expressed through the transformation of dialoguebetween the participants of the educational process. The authors show the possibility of using documentary film to build modern dialogue.

Author Biographies

Ludmila V. Kurbatova, Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

D. in Philosophy,Associate Professor in the Department of Philosophy and Law

Natalia V. Stolbova, Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

D. in Philosophy,Associate Professor in the Department of Philosophy and Law

References

Бадью А. Манифест философии / сост. и пер. с фр. В.Е. Лапицкого. СПб.: Маchina, 2003. 184 с.

Бодрийяр Ж. Система вещей. М.: Рудомино, 1999. 222 с.

Жижек С. О насилии. М.: Европа, 2010. 184 с.

Лурье С. Страничка истории // История Отечественного кино: хрестоматия / рук. проекта Л.М. Будяк; авт.-сост. А.С. Трошин, Н.А. Дымшиц, С.М. Ишевская, Б.С. Левитова. М.: Канон +: РООИ «Реабилитация», 2011. С. 54–56.

Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / пер. с англ. В.Г. Николаева; закл. ст. М.К. Вавилова. М.; Жуковский: КАНОН-пресс-Ц: Кучково поле, 2003. 464 с.

Марков Б.В. Люди и знаки: Антропология межличностной коммуникации. М.: Наука, 2011. 672 с. 7. Полищук С.В. Тьютор в сфере культуры — «сталкер» в области ценностей и смыслов // Флаэртиана-социум: сб. материалов проекта. Пермь, 2012. С. 19–23.

Слотердайк П. Критика цинического разума. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2001. 584 с.

Толстой Л.Н. Круг чтения // Полн. собр. соч.: в 90 т. Т. 42. М.: Худож. лит., 1957. 612 с.

Троцкий Л.Д. Водка, церковь и кинематограф // История Отечественного кино: хрестоматия / рук. проекта Л.М. Будяк; авт.-сост. А.С. Трошин, Н.А. Дымшиц, С.М. Ишевская, Б.С. Левитова. М.: Канон +: РООИ «Реабилитация», 2011. С. 100–103.

Фуко М. Герменевтика субъекта: Курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981–1982 учебном году / пер. с фр. А.Г. Погоняйло. СПб.: Наука, 2007. 677 с.

Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие / пер. с нем.; под ред. Д.В. Скляднева, послесл. Б.В. Маркова. СПб.: Наука, 2000. 380 с.

Шелер М. Университет и народный университет // Философская антропология Макса Шелера: уроки, критика, перспективы / отв. ред. Д.Ю. Дорофеев. СПб.: Алетейя, 2011. С. 478– 526.

References

Badiou A. Manifest filosofii [Manifesto for philosophy]. Saint Petersburg, Machina Publ., 2003, 184 p. (In Russian).

Baudrillard J. Sistema veschej [The system of objects]. Moscow, Rudomino Publ., 1999, 222 p. (In Russian).

Zizek S. O nasilii [Violence]. Moscow, Evropa Publ., 2010, 184 p. (In Russian).

Lur’e S. [Small page of history]. Istoriya otechestvennogo kino: hrestomatiya [History of native cinema: chrestomathy]. Moscow, Kanon + Publ., Local disabled persons’ non-commercial association «Reabilitatsiya» Publ., 2011, pp. 54–56. (In Russian).

McLuhan M. Ponimanie media: vneshnie rashireniya cheloveka [Understanding media: The extensions of man]. Moscow, Zhukovskij, KANON-Press-TS Publ., Kuchkovo Pole Publ., 2003, 464 p. (In Russian).

Markov B.V. Lyudi i znaki: Antropologiya mezhlichnostnoj kommunikatsii [People and signs Anthropology of interpersonal communication]. Moscow, Nauka Publ., 2011, 672 p. (In Russian).

Polischuk S.V. [A tutor in the sphere of culture as a «stalker» in the area of values and meanings]. Flaertiana-sotsium: sbornik materialov proekta [Flaertiana-society: project information package]. Perm, 2012, pp. 19–23 (In Russian).

Sloterdijk P. Kritika tsinicheskogo razuma [Critique of cynical reason]. Yekaterinburg, Ural University Publ., 2001, 584 p. (In Russian).

Tolstoy L.N. [The circle of reading]. Polnoe sobranie sochinenij v 90 tomah. Tom 42 [Complete set of works in 90 volumes. Vol. 42]. Moscow, State Belles-lettres Publ., 1957, 612 p. (In Russian).

Trotsky L.D. [Vodka, the Church and the Cinema]. Istoriya otechestvennogo kino. Hrestomatiya [History of native cinema. Chrestomathy]. Moscow, Kanon + Publ., Local disabled persons’ noncommercial association «Reabilitatsiya» Publ., 2011, pp. 100–103. (In Russian).

Foucault M. Germenevtika subjekta: Kurs lektsij, prochitannyh v Kollezh de Frans v 1981–1982 uchebnom godu [The Hermeneutics of the Subject. College de France course lectures of 1981–1982 academic year]. Saint Petersburg, Nauka Publ., 2007, 677 p. (In Russian).

Habermas J. Moral’noe soznanie i kommunikativnoe dejstvie [Moral consciousness and communicative action]. Saint Petersburg, Nauka Publ., 2000, 380 p. (In Russian).

Scheler M. [University and people’s university]. Filosofskaya antropologiya Maksa Shelera: uroki, kritika, perspektivy [Max Scheler’s philosophical anthropology: lessons, criticism, propects]. Saint Petersburg, Aletejya Publ., 2011, pp. 478–526. (In Russian).

Published

2014-12-30