Research experience adult perfect image in adolescence by semantic spaces

Psychology

Authors

  • Viktoria I. Zorina University of Educational Management; 2, Artyema str., Kiev, 04053, Ukraine

Keywords:

perfect image, personal development of adolescents, factor model, semantic space

Abstract

The article deals with the influence of the ideal image of adult on personal development of teenager. Research plan and results are presented. The constructing of semantic factor model of the ideal image of adult and its verification is described. The image of the «Perfect adult» is a benchmark for the development of volitionalmanifestations, openness, confidence and goodwill of teenagers. The first factor of empirical model reflects volitional properties. The second factor reflects typical emotional state. The third and forth factors reflect social relationship. Features of mental representation of the image of oneselves, image of real adult and image ofideal adult and emotional experiences based on them are presented.

Author Biography

Viktoria I. Zorina , University of Educational Management; 2, Artyema str., Kiev, 04053, Ukraine

Graduate student

References

Абраменкова В.В. Подростковая субкультура как пространство самореализации // Вопросы психологи. 2008. № 1. С. 157–189.

Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. СПб: Прайм–ЕВРОЗНАК, 2004. 421 с.

Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 3: Проблемы развития психики. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

Давидович В.Е. Теория идеала. Ростов н/Д : Издво Ростов. ун-та, 1983. 157 с.

Леонтьев А.А. Основы теории речевой деятельности // Основы теории речевой деятельности. М.: Наука, 1974. С. 20–36.

Максименко С.Д. Генетическая психология. М.: Рефл-бук, 2000. 320 с.

Петренко В.Ф. Основы психосемантики. СПб.: Питер, 2005. 480 с.

Сапогова И.А. Роль взрослого в личностной и профессиональной идентичности подростков // Ежегодник Российского психологического общества: материалы III Всерос. съезда психологов: в 8 т.). СПб.: Изд-во С.-Петербург. ун-та, 2003. Т. 7. С. 50–53.

Серкин В.П. Методы психосемантики: учеб. пособие для студентов вузов. М.: Аспект Пресс, 2004. 207 с.

Трунов Д.Г. Уровни вербализации эмоционального опыта // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. Вып. 1(13). 2013. С. 102–107.

Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности (Основные положения, исследования и применения). СПб.: Питер Ком, 1998. 608 с.

Шмелев Д.Н. Проблемы семантического анализа лексики (на материале русского языка). М.: Наука, 1973. 156 с.

Published

2014-03-30