Dialectics of the formation and development of the human personality’s spatiotemporal structure. Opening up and crash of the for-self existential horizon

Philosophy

Authors

  • Andrey V. Politov Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-4-531-540

Keywords:

chronotopos, space, time, locus, personality, human, culture

Abstract

The goal is to study the essence of dialectical principles for-other and for-self and their modes, which form one of the levels of the spatiotemporal structure of human existence — personal chronotopology. The theoretical and methodological basis is due to the synthesis of the cultural centrism, dialectical and organicist models of the universe, the relational interpretation of time and space and the chronotopological concept. As a result, the dialectical foundations of the formation of the spatiotemporal frame of the human personality are revealed according to the principles for-other and for-self. The principle for-other forms the personal chronotope, placing it in a situation of communication with others, depriving the personal being of independence, isolation, immersing it in the sphere of alienation and care that characterizes the public space of social chronotopology. But it is precisely in the event of alienation and the existential fall of communication for-other that the personal world is reconstructed through deformation and destruction into a sphere that has the ability to copresence with the personal worlds of Others, who are firstly discovered as equal and independent actors of social sphere. At the for-other stage, the person joins social chronotopology, gets the ability to orientate in the world around him and opens the way to finding the next for-self stage. The chronotopological principle for-self serves as the final generative model of space and time of the human personality, according to which the personal world opens up the possibility of existence, freedom, involvement with the transcendent, catharsis and ecstatic experience, fullness of being, existentially genuine coexistence with the Other. The principle for-self finally constructs a personal chronotope and enriching him with an ethical, aesthetic, axiological and existential horizon.

Author Biography

Andrey V. Politov, Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

Ph.D. in Philosophy,Associate Professor of the Department of Philosophy and Law

References

Аврелий Августин. Исповедь. М.: Ренессанс: ИВО–СиД, 1991. 488 с.

Азаренко С.А. Социальная онтология и топологическое философствование // На философских перекрестках. М.: Академ. проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2019. С. 6–39.

Амлинский В.И. Нескучный сад // Амлинский В.И. Московские страницы. М.: Моск. рабочий, 1982. С. 109–309.

Ахматова А.А. Собр. соч.: в 6 т. Т. 2, кн. 1: Стихотворения, 1941–1959. М.: Эллис Лак, 1999. 640 с.

Бахтин М.М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М.М. Собр. соч.: в 7 т. М.: Рус. словари: Языки славянской культуры, 2003. Т. 1. С. 69–263.

Бахтин М.М. К философии поступка // Бахтин М.М. Собр. соч.: в 7 т. М.: Рус. словари; Языки славянской культуры, 2003. Т. 1. С. 7–68.

Железняк В.Н. Мышление и воля. Принцип тождества мышления и воли в классическом рационализме и его историческая эволюция. Пермь: Изд-во ПНИПУ, 2015. 616 с.

Железняк В.Н. Урбанизация и рустическая экзистенция // Уральская философская школа: 50 лет — 50 имен. Екатеринбург: Изд-во Урал. ин-та управления – филиала РАНХиГС, 2016. С. 285–293.

Комаров С.В. Метафизика и феноменология субъективности: исторические пролегомены к фундаментальной онтологии сознания. СПб.: Алетейя, 2007. 736 с.

Нестерова О.Е. Историко-философские предпосылки учения Августина о соотношении времени и вечности // Августин: pro et contra. Личность и идейное наследие блаженного Августина в оценке русских мыслителей и исследователей. Антология. СПб.: Изд-во Рус. Христиан. гуманит. ин-та, 2002. С. 707–722.

Сартр Ж.-П. За закрытыми дверями // Хрестоматия по философской антропологии. Пермь: Изд-во Перм. гос. техн. ун-та, 2008. С. 114–152.

Стругацкий А.Н., Стругацкий Б.Н. Улитка на склоне // Стругацкий А.Н., Стругацкий Б.Н. Пикник на обочине. Отель «У погибшего альпиниста». Улитка на склоне. М.: АСТ; СПб.: Terra Fantastica, 1999. С. 379–613.

Филиппов Л.И. Философская антропология Жан-Поля Сартра (критический очерк). М.: Наука, 1977. 290 с.

Фома Аквинский. Сумма против язычников. Кн. 1. Долгопрудный: Вестком, 2000. 464 с.

Фома Аквинский. Сумма теологии. Часть первая. Вопросы 1–64. М.: Издатель Савин С.А., 2006. 870 с.

Фуко М. История сексуальности III: забота о себе. Киев: Дух и литера; Грунт; М.: Рефл-Бук, 1998. 288 с.

Хайдеггер М. Введение в метафизику. СПб.: Высш. религ.-филос. шк., 1998. 303 с.

Черняков А.Г. Онтология времени. Бытие и время в философии Аристотеля, Гуссерля и Хайдеггера. СПб.: Высш. религиоз.-филос. шк., 2001. 460 с.

Ясперс К. Разум и экзистенция. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2013. 336 с.

Ясперс К. Философия. Книга первая. Философское ориентирование в мире. М.: Канон+; РООИ «Реабилитации», 2012. 384 с.

Ясперс К. Философия. Книга третья. Метафизика. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2012. 296 с.

References

Akhmatova, A.A. (1999). Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 2, kn. 1. Stikhotvoreniya. 1941–1959 [Collected works: in 6 vols. Vol. 2, pt. 1: Poems. 1941–1959]. Moscow: Ellis Lak Publ., 640 p.

Amlinskiy, V.I. (1982). Neskuchnyy sad [Boring garden]. Moskovskie stranitsy [Moscow pages]. Moscow: Moskovskiy Rabochiy Publ., pp. 109–309.

Aquinas, Thomas (2000). Summa protiv yazychnikov. Kn 1 [Summa against the Gentiles. Book 1]. Dolgoprudny: Vestkom Publ., 464 p.

Aquinas, Thomas (2006). Summa teologii. Chast’ pervaya. Voprosy 1–64 [Summa of theology. Pt. one. Questions 1–64]. Moscow: Savin S.A. Publ., 870 p.

Augustinus (1991). Ispoved’ [Confessions]. Moscow: Renessans Publ., IVO–SiD Publ., 488 p.

Azarenko, S.A. (2019). Sotsial’naya ontologiya i topologicheskoe filosofstvovanie [Social ontology and topological philosophy]. Na filosofskikh perekrestkakh [At philosophical intersections]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., Yekaterinburg: Delovaya Kniga Publ., pp. 6–39.

Bakhtin, M.M. (2003). Avtor i geroy v esteticheskoy deyatel’nosti [Author and hero in aesthetic activity]. Sobranie sochineniy: v 7 t. [Collected works: in 7vols]. Moscow: Russkie Slovari Publ., Yazyki Slavyanskoy Kul’tury Publ., vol. 1, pp. 69–263.

Bakhtin, M.M. (2003). K filosofii postupka [To the philosophy of the act]. Sobranie sochineniy: v 7 t. [Collected works: in 7vols]. Moscow: Russkie Slovari Publ., Yazyki Slavyanskoy Kul’tury Publ., vol. 1, pp. 7–68.

Chernyakov, A.G. (2001). Ontologiya vremeni. Bytie i vremya v filosofii Aristotelya, Gusserlya i Khaideggera [Ontology of time. Being and time in the philosophy of Aristotle, Husserl and Heidegger]. Saint Petersburg: HRPS Publ., 460 p.

Filippov, L.I. (1977). Filosofskaya antropologiya Zhan-Polya Sartra (kriticheskiy ocherk) [Philosophical anthropology of Jean-Paul Sartre (critical essay)]. Moscow: Nauka Publ., 290 p.

Foucault, M. (1998). Istoriya seksual’nosti III: zabota o sebe [The history of sexuality III: self-care]. Kiev: Dukh i Litera Publ., Grunt Publ., Moscow: Refl-Buk Publ., 288 p.

Heidegger, M. (1998). Vvedenie v metafiziku [Introduction to metaphysics]. Saint Petersburg: HRPS Publ., 303 p.

Jaspers, K. (2013). Razum i ekzistentsiya [Reason and existence]. Moscow: Kanon+ Publ., ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 336 p.

Jaspers, K. (2012). Filosofiya. Kniga pervaya. Filosofskoe orientirovanie v mire [Philosophy. The first book. Philosophical orientation in the world]. Moscow: Kanon+ Publ.; ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 384 p.

Jaspers, K. (2012). Filosofiya. Kniga tret’ya. Metafizika [Philosophy. The third book. Metaphysics]. Moscow: Kanon+ Publ.; ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 296 p.

Komarov, S.V. (2007). Metafizika i fenomenologiya sub’ektivnosti: istoricheskie prolegomeny k fundamental’noy ontologii soznaniya [Metaphysics and phenomenology of subjectivity: historical prolegomens to the fundamental ontology of consciousness]. Saint Petersburg: Aleteyya Publ., 736 p.

Nesterova, O.E. (2002). Istoriko-filosofskie predposylki ucheniya Avgustina o sootnoshenii vremeni i vechnosti [Historical and philosophical background of the teachings of Augustinus on the relationship of time and eternity]. Avgustin: pro et contra. Lichnost’ i ideynoe nasledie blazhennogo Avgustina v otsenke russkikh mysliteley i issledovateley. Antologiya [Augustinus: pro et contra. The personality and ideological heritage of St. Augustinus in the assessment of Russian thinkers and researchers. Anthology]. Saint Petersburg: RCHI Publ., pp. 707–722.

Sartre, J.-P. (2008). Za zakrytymi dveryami [Behind closed doors]. Khrestomatiya po filosofskoy antropologii [Anthology on philosophical anthropology]. Perm: PSTU Publ., pp. 114–152.

Strugatskiy, A.N. and Strugatskiy, B.N. (1999). Ulitka na sklone [Snail on the slope]. Piknik na obochine; Otel’ «U pogibshego al’pinista»; Ulitka na sklone [Roadside picnic; Hotel «At the deceased climber»; Snail on the slope]. Moscow: AST Publ., Saint Petersburg: Terra Fantastica Publ., pp. 379–613.

Zheleznyak, V.N. (2015). Myshlenie i volya. Printsip tozhdestva myshleniya i voli v klassicheskom ratsionalizme i ego istoricheskaya evolyutsiya [Thinking and will. The principle of the identity of thinking and will in classical rationalism and its historical evolution]. Perm: PNRPU Publ., 616 p.

Zheleznyak, V.N. (2016). Urbanizatsiya i rusticheskaya ekzistentsiya [Urbanization and rustic existence]. Ural’skaya filosofskaya shkola: 50 let — 50 imen [Ural School of Philosophy: 50 years — 50 names]. Yekaterinburg: Ural Institute of Management – a branch of RANEPA Publ., pp. 285–293.

Published

2020-12-30

Issue

Section

Статьи