Cities of Mordovia: identity in media discourse

Sociology

Authors

  • Iraida A. Pakshina Iraida A.
  • Elena S. Rus’kina Scientific Center of Social-Economic Monitoring State Institution, 39а, B. Khmelnitcky st., Saransk, Republic of Mordovia, 430009, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-2-328-343

Keywords:

city, town, urban community, image of the city, urban identity, representation, print media, social network «VKontakte»

Abstract

Nowadays, the city with its unique local and historical features is placed into the focus of the modern urban media. Media text verbalizes the results of a person’s subjective perception of the surrounding urban space and represents the identity of the city. The purpose of this article is to identify the representation of the «urban identity» concept in the media of the Republic of Mordovia — both in city and republican newspapers and social networks. The authors conducted content analysis of the articles published in city newspapers and the comments to the posts of local Internet communities regarding their ideas about the city. Analysis of the print media deduced that the municipal authorities realize the urgency of the urban identity formation under the competition for human, informational and economic resources. The editorial boards of newspapers do a lot to create a positive image of the city. Local urban Internet communities, which has recently appeared in the regional media space, have a powerful influence on public opinion. Their communication is built mainly around the private problems of everyday urban life and is accompanied by negative evaluation of those. It was established that active discussion of problems leads to active post-discussion, post-provocation, post-hype, post-photography, post – criticism of the authorities, post – dialogue with a representative of the authorities, post – question and post-game. There is an asymmetry in the representation of the city image created, on the one hand, by the print media, and, on the other hand, by the participants in the Internet communities. The study identified the markers that can be significant for the citizens. It also detected the dependence of the construction of the Mordovia’s cities identity and its representation and the communicative practices of the urban population.

Author Biographies

Iraida A. Pakshina , Iraida A.

Ph.D. in Cultural Studies, Leading Researcherof the Editorial-and-Publishing Department

Elena S. Rus’kina, Scientific Center of Social-Economic Monitoring State Institution, 39а, B. Khmelnitcky st., Saransk, Republic of Mordovia, 430009, Russia

Senior Researcher of the Department – Socio-park «Regionology»

References

Абашев В.В., Печищев И.М. Городские сетевые издания как агенты урбанизации // Город и медиа: материалы Междунар. науч. конференции «Новые городские медиа в медиаландшафте России», Пермь, 1–2 июня 2018 г. / Перм. гос. нац. иссл. ун-т. Пермь, 2018. С. 9–29.

Анхольт С., Хильдрет Дж. Бренд Америка: мать всех брендов. М.: Добрая книга, 2010. 232 с.

Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности: трактат по социологии знания / пер. Е. Руткевич. М.: Academia-центр: Медиум, 1995. 323 с.

Василенко И.А. Современный имидж российских регионов: проблемы формирования // Мир и политика. 2012. № 12(75). С. 75–79.

Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни / пер. с англ. А.Д. Ковалева. М.: Канон-ПРЕСС-ц: Кучково поле, 2000. 304 с.

Дягилева Н.С. Теоретические аспекты городской идентичности // Брендинг малых и средних городов России: опыт, проблемы, перспективы: материалы Всерос. конф. Екатеринбург: Изд-во УрФУ, 2013. С. 54–59.

Евстифеев Р.В., Задорин И.И., Крупкин П.Л., Лебедев С.Д. Городские локальные идентичности: Проблемы дифференциации и факторы консолидации местных сообществ // Региональная дифференциация и консолидация социального пространства России: V Сухаревские чтения: материалы Всерос. науч.-практ. конф. Саранск, 2015. С. 368–373.

Замятин Д.Н. Геокультурный брендинг территорий: концептуальные основы // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2013. № 5. С. 11–23.

Замятин Д.Н. Локальные истории и методика моделирования гуманитарно-географического образа города // Гуманитарная география: научный и культурно-просветительский альманах. Вып. 2. М.: Институт наследия, 2005. С. 276–323.

Коржов Г. Территориальные идентичности: концептуальные интерпретации в современной зарубежной социологической мысли // Социология: теория, методы, маркетинг. 2010. № 1. С. 107–124.

Крылов М.П. Региональная идентичность в Европейской России. М.: Новый хронограф, 2010. 240 с.

Маккуайр С. Медийный город: медиа, архитектура и городское пространство. М.: Ин-т медиа, архитектуры и дизайна «Стрелка», 2014. 392 с.

Микляева А.В., Румянцева П.В. Городская идентичность жителя современного мегаполиса: ресурс личностного благополучия или зона повышенного риска? СПб.: Речь, 2011. 160 с.

Ньюман Л. Неопросные методы исследования // Социологические исследования. 1998. № 6. С. 119–129.

Пакшина И.А. Репрезентация малых городов Мордовии пользователями социальных сетей // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2019. Т. 10, № 2. URL: https://sfk-mn.ru/PDF/25SCSK219.pdf (дата обращения: 10.12.2019).

Полонский А.В. Медийный текст и его статус в современной культуре // Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования: II Междунар. науч.-практ. конф. Актуальные проблемы современной медиалингвистики и медиакритики в России и за рубежом: II Междунар. науч. семинар. Белгород, НИУ «БелГУ», 5–7 октября 2016 г.: сб. науч. работ. Белгород: ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2016. С. 68–74.

Радина Н.К. Город в пространстве и времени: проблемы территориальной идентичности в контексте социально-экономических изменений. Н. Новгород: Деком, 2015. 344 с.

Современные массмедиа: проблемы и перспективы: материалы Междунар. науч.-практ. конф., Краснодар, 21 апреля 2016 г. / Кубан. соц.-экон. ин-т, Краснодар, 2016. 224 с.

Социальные представления (социальные репрезентации) // Социология: Энциклопедия. 2003. URL: http://sociology.niv.ru/doc/encyclopedia/sociological/articles/221/socialnye-predstavleniya-socialnye.htm (дата обращения: 26.11.2019).

Федотова Н.Г. Территориальная идентичность как символический ресурс региона // Вестник Новгородского государственного университета. 2015. № 7(90). С. 105–108.

Федотова Н.Г. Формирование городской идентичности: факторный и институциональный аспекты // Журнал социологии и социальной антропологии. 2017. Т. 20, № 3. С. 32–49.

Jenes B. Theoretical and Practical Issues in Measuring Country Image Dimensions and Measurement Model of Country Image and Country Brand: Ph.D. Dissertation / Corvinus University of Budapest Doctoral School of Business Administration. Budapest, 2012. 167 p.

Parente M. Designing the City Identity: Strategic and Product Design for New Experiential Ways of Living, Enabling, and Interacting with the Urban Context // Design Management Journal. 2016. Vol. 10, iss. 1. P. 62–71. DOI: https://doi.org/10.1111/dmj.12023

References

Abashev, V.V. and Pechischev, I.M. (2018). Gorodskie setevye izdaniya kak agenty urbanizatsii [Urban network publications as agents of urbanization]. Gorod i media. Materialy Mezhdunar. nauch. konf. «Novye gorodskie media v medialandshafte Rossii» [City and media. Proceedings of the international scientific conference «New urban media in the Russian media landscape»]. Perm: PSU Publ., pp. 9–29.

Anholt, S. and Hildreth, D. (2010). Brend Amerika: mat’ vsekh brendov [Brand America: the mother of all brands]. Moscow: Dobraya Kniga Publ., 232 p.

Berger, P. and Luckmann, T. (1995). Sotsial’noe konstruirovanie real’nosti: Traktat po sotsiologii znaniya [The social construction of Reality. A treatise on sociology of knowledge]. Moscow: Academia-tsentr Publ., Medium Publ., 323 p.

Dyagileva, N.S. (2013). Teoreticheskie aspekty gorodskoy identichnosti [Theoretical aspects of urban identity]. Brending malykh i srednikh gorodov Rossii: opyt, problemy, perspektivy [Branding of small and medium-sized cities of Russia: experience, problems, prospects]. Yekaterinburg: UrFU Publ., pp. 54–59.

Evstifeev, R.V., Zadorin, I.I., Krupkin, P.L. and Lebedev, S.D. (2015). Gorodskie lokal’nye identichnosti: problemy differentsiatsii i faktory konsolidatsii mestnykh soobschestv [Urban local identities: problems of differentiation and factors of consolidation of local communities]. Regional’naya differentsiatsya i konsolidatsiya sotsial’nogo prostranstva Rossii: V Sukharevskie chteniya [Regional differentiation and consolidation of the social space of Russia: 5th Sukharev Readings]. Saransk, pp. 368–373.

Fedotova, N.G. (2017). Formirovanie gorodskoy identichnosti: faktornyy i institutsional’nyy aspekty [The formation of urban identity: factor and institutional aspects]. Zhurnal sotsiologii i sotsial’noy antropologii [The Journal of Sociology and Social Anthropology]. Vol. 20, no. 3, pp. 32–49.

Fedotova, N.G. (2015). Territorial’naya identichnost’ kak simvolicheskiy resurs regiona [Territorial identity as a symbolic resource in the region]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik NovSU]. No. 7(90), pp. 105–108.

Goffman, I. (2000). Predstavlenie sebya drugim v povsednevnoy zhizni, per. s. angl. [The presentation of self in everyday life, trans. from Eng.]. Moscow: Kuchkovo Pole Publ., 304 p.

Jenes, B. (2012). Theoretical and practical issues in measuring country image dimensions and measurement model of country image and country brand: dissertation. Budapest, 167 p.

Korzhov, G. (2010). Territorial’nye identichnosti: kontseptual’nye interpretatsii v sovremennoy zarubezhnoy sotsiologicheskoy mysli [Territorial identities: conceptual interpretations in modern foreign sociological thought]. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing [Sociology: Theory, Methods, Marketing]. No. 1, pp. 107–124.

Krylov, M.P. (2010). Regional’naya identichnost’ v Evropeyskoy Rossii [Regional identity in European Russia]. Moscow: Novyy Hronograf Publ., 240 p.

McQuire, S. (2014). Mediynyy gorod: media, arkhitektura i gorodskoe prostranstvo [The media city: media, architecture and urban space]. Moscow: Strelka Publ., 392 p.

Miklyaeva, A.V. and Rumyantseva, P.V. (2011). Gorodskaya identichnost’ zhitelya sovremennogo megapolisa: resurs lichnostnogo blagopoluchiya ili zona povyshennogo riska? [Urban identity of a resident of a modern metropolis: a resource of personal well-being or a high-risk zone?]. Saint Petersburg: Rech’ Publ., 160 p.

Newman, L. (1998). Neoprosnye metody issledovaniya [Unexplored research methods]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 6, pp. 119–129.

Pakshina, I.A. (2019). Reprezentatsiya malykh gorodov Mordovii pol’zovatelyami sotsial’nykh setey [Representation of small towns in Mordovia by social network users]. Mir nauki. Sotsologiya, filologiya, kul’turologiya [World of Science. Series: Sociology, Philology, Cultural Studies]. Vol. 10, no. 2. Available at: https://sfk-mn.ru/PDF/25SCSK219.pdf (accessed 10.12.2019).

Parente, M. (2016). Designing the city identity: strategic and product design for new experiential ways of living, enabling, and interacting with the urban context. Design Management Journal. Vol. 10, iss. 1, pp. 62–71. DOI: https://doi.org/10.1111/dmj.12023

Pavlova, O.A. (ed.) (2016). Sovremennye massmedia: problemy i perspektivy: materialy Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Modern mass media: problems and prospects: proceedings of the International scientific-practical conference]. Krasnodar, 224 p.

Polonskiy, A.V. (2016). Mediynyy tekst i ego status v sovremennoy kul’ture [Media text and its status in modern culture]. Diskurs sovremennykh mass-media v perspektive teorii, sotsial’noy praktiki i obrazovaniya: materialy II Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Aktual’nye problemy sovremennoy medialingvistiki i mediakritiki v Rossii i za rubezhom [The discourse of modern media in the perspective of theory, social practice and education: proceedings of the 2nd International scientific-practical conference «Actual problems of modern media linguistics and media criticism in Russia and abroad»]. Belgorod: ID «Belgorod» NIU «BSU» Publ., pp. 68–74.

Radina, N.K. (2015). Gorod v prostranstve i vremeni: problemy territorial’noy identichnosti v kontekste sotsial’no-ekonomicheskikh izmeneniy [City in space and time: problems of territorial identity in the context of socio-economic changes]. Nizhny Novgorod: Dekom Publ., 344 p.

Sivukha, S.V. and Zubkovskaya O.N. (eds.) (2003). Sotsial’nye predstavleniya (sotsial’nye reprezentatsii) [Social representations]. Sotsiologiya: Entsiklopediya [Sociology: Encyclopedia]. Available at: http://sociology.niv.ru/doc/encyclopedia/sociological/articles/221/socialnye-predstavleniya-socialnye.htm (accessed 26.11.2019).

Vasilenko, I.A. (2012). Sovremennyy imidzh rossiyskikh regionov: problemy formirovaniya [The modern image of the Russian regions: problems of formation]. Mir i politika [World and Politics]. No. 12(75), pp. 75–79.Zamyatin, D.N. (2005). Lokal’nye istorii i metodika modelirovaniya gumanitarno-geograficheskogo obraza goroda [Local histories and methods of modeling the humanitarian and geographical image]. Gumanitarnaya geografiya: nauchnyy i kyl’turno-prosvetitel’skiy al’manakh [Humanitarian Geography: Scientific, Cultural and Educational Almanac]. Moscow: Institut Naslediya Publ., iss. 2, pp. 276–323.

Zamyatin, D.N. (2013). Geokul’turnyy brending territoriy: kontseptual’nye osnovy [Geocultural branding of territories: conceptual foundations]. Labirint. Zhurnal sotsial’no-gumanitarnykh issledovaniy [Labyrinth. Journal of Social and Humanitarian Studies]. No. 5, pp. 11–23.

Published

2020-06-30

Issue

Section

Статьи