Roman stoics and Japanese samurai on the existentials of human being

Philosophy

Authors

  • Ekaterina V. Biricheva Institute for Philosophy and Law, Ural Branch, Russian Academy of Sciences, 16, S. Kowalevskaya st., Ekaterinburg, 620108, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2021-4-550-560

Keywords:

stoicism, Seneca, Marcus Aurelius, samurai, bushido, struggle, death, fate, reality, crisis of grounds, way of being

Abstract

The article represents a comparative study of the positions of the ancient Stoics and medieval samurai on the question «how to be?» in the conditions of blurred landmarks. Such conditions may arise within diverse socio-cultural contexts and seem to be the features of the contemporary globalization. The experience of comprehending the issue of human self-realization at the turning points of history undoubtedly took place not only in the Western European tradition of the 1st-2nd centuries and in the East Asian tradition of the 16th-17th centuries. Nevertheless, the unite grounds of human being found in these seemingly disparate cultural and historical localities are again relevant today. The purpose of the article is to analyze the conditions of the conceptualization of these ideas by the Roman Stoics and Japanese samurai, and to demonstrate the similarities and differences in their interpretation of fate, freedom, death, struggle, reality, and time. Methodologically, the research is based on the material of the historical-philosophical and existential-hermeneutic analysis of the treatises of Lucius Annei Seneca, Marcus Aurelius Antonin, Yuzan Daidodzi, Yamamoto Tsunetomo, and Miyamoto Musashi. The main conceptual result may be given in the following idea. Under the conditions of pluralism and groundlessness, a disoriented person seeks for support in him-/herself and realizes the «courage to be» through the ultimate determination to accept reality in its entirety and paradoxicality, including death, unpredictability of fate, and uncertainty of the further development path. The practice of «inner struggle» and non-choice between opposite positions and values appears to provide an escape to the golden mean of «the own», which allows self-realization to the maximum extent possible and gaining of a reliable ground in one’s own way of being for genuine participation in the «fluid» reality by a free act. The study is novel not only in that it is the first to reveal similarity of the existential grounds of stoicism and bushido, but also in that it pays attention to the turning periods in history during which, regardless of cultural affiliation, similar life-meaning questions arise. The answers found appear to be essential for a contemporary person, who finds themselves in the same situation of groundlessness, pluralism, and ambiguity of the transformations taking place around.

Author Biography

Ekaterina V. Biricheva, Institute for Philosophy and Law, Ural Branch, Russian Academy of Sciences, 16, S. Kowalevskaya st., Ekaterinburg, 620108, Russia

Candidate of Philosophy,Researcher of the Sector of History and Philosophy of Science

References

Ахутин А.В. Поворотные времена. СПб.: Наука, 2005. 743 с.

Бакеева Е.В. Принять парадокс, или Усилие смирения. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2009. 84 с.

Бакеева Е.В. Проблема настоящего в контексте «постметафизики» // Вестник Челябинского государственного университета. 2020. № 5(439). С. 5–15. DOI: https://doi.org/10.24411/1994-2796-2020-10501

Бибихин В.В. Собственность. Философия своего. СПб.: Наука, 2012. 536 с.

Бибихин В.В. Чтение философии. СПб.: Наука, 2009. 536 с.

Библер В.С. От наукоучения — к логике культуры: Два философских введения в двадцать первый век. М.: Политиздат, 1991. 413 с.

Биричева Е.В. Природа конфликта: онтологический парадокс и экзистенциальное усилие принятия // Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2019. Т. 35, № 4. С. 607–625. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu17.2019.407

Витгенштейн Л. Логико-философский трактат (1921). URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000272/st002.shtml (дата обращения: 08.04.2021).

Гадамер Г.-Г. История понятий как философия // Гадамер Г.-Г. Актуальность прекрасного. М.: Искусство, 1991. С. 26–43.

Давыдов А.И. Дренгрскарп и бусидо: «Путь воина» на Западе и Востоке // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2014. Вып. 31. С. 11–14.

Дайдодзи Юдзан. Будосёсинсю // Бусидо. Военный канон самурая с комментариями / пер. с япон. Р.В. Котенко, А.А. Мищенко, А.А. Петрова. М.: АСТ, 2018. С. 5–68.

Делёз Ж. Складка. Лейбниц и барокко. М.: Логос, 1997. 264 с.

Кемптон Б. Wabi Sabi. Японские секреты истинного счастья в неидеальном мире. М.: Эксмо, 2019. 304 с.

Комаров С.В. Стратегии борьбы со временем: событийность и история // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2015. Т. 16, вып. 1. С. 107–120.

Леонтьева Н.С. Система военно-физической подготовки славянских дружинников, европейских рыцарей и японских самураев // Теория и практика физической культуры. 2012. № 4. С. 97–99.

Марк Аврелий Антонин. Размышления / пер. А.К. Гаврилова. Л.: Наука, 1985. 245 с.

Мусаси Миямото. Книга пяти колец. Руководство по стратегии для практикующих боевые искусства // Бусидо. Военный канон самурая с комментариями / пер. с япон. Р.В. Котенко, А.А. Мищенко, А.А. Петрова. М.: АСТ, 2018. С. 235–318.

Николаева И.Ю., Серкова О.А. Подчинение авторитету и социальной норме в средневековых военных сословиях Японии и Германии // Диалог со временем. 2012. № 38. С. 227–240.

Ортега-и-Гассет Х. Что такое философия? М.: Наука, 1991. 411 с.

Петев Н.И. Самоубийство в некоторых религиозных системах как потенциально положительный и индифферентный феномен // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2019. № 4. С. 119–131. DOI: https://doi.org/10.17238/issn2227-6564.2019.4.119

Платон. Алкивиад I / пер. С.Я. Шейнман-Топштейн // Платон. Собр. соч.: в 4 т. / общ. ред. А.Ф. Лосева и др. М.: Мысль, 1990. Т. 1/ С. 220–267.

Платон. Государство / пер. А.Н. Егунова // Платон. Соч.: в 4 т. Т. 3, ч. 1 / под общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та; Изд-во Олега Абышко, 2007. С. 97–493.

Сенека Луций Анней. Философские трактаты / пер., вступ. ст. и коммент. Т.Ю. Бородай. Изд. 2-е. СПб.: Алетейя, 2001. 400 с.

Тиллих П. Мужество быть. М.: Модерн, 2011. 240 с.

Цунэтомо Ямамото. Хагакурэ // Бусидо. Военный канон самурая с комментариями / пер. с япон. Р.В. Котенко, А.А. Мищенко, А.А. Петрова. М.: АСТ, 2018. С. 69–233.

Шумской А.В. Хосе Ортега-и-Гассет: философия исторического бытия человека // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2019. Вып. 2. С. 194–203. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-2-194-203

References

Akhutin, A.V. (2005). Povorotnye vremena. [Turning times]. Saint Petersburg: Nauka Publ., 743 p.

Bakeeva, E.V. (2009). Prinyat’ paradoks, ili Usilie smireniya [To accept the paradox, or the effort of humility]. Yekaterinburg: Ural University Publ., 84 p.

Bakeeva, E.V. (2020). [The problem of the present in the context of «post-metaphysics»]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk State University]. No. 5(439), pp. 5–15. DOI: https://doi.org/10.24411/1994-2796-2020-10501

Bibikhin, V.V. (2009). Chtenie filosofii [Reading of philosophy]. Saint Petersburg: Nauka Publ., 536 p.

Bibikhin, V.V. (2012). Sobstvennost’. Filosofiya svoego [Property. Philosophy of the Own]. Saint Petersburg: Nauka Publ., 536 p.

Bibler, V.S. (1991). Ot naukoucheniya — k logike kul’tury: Dva filosofskikh vvedeniya v dvadtsat’ pervyy vek [From science — to the logic of culture: Two philosophical introductions to the twenty-first century]. Moscow: Politizdat Publ., 413 p.

Biricheva, E.V. (2019). [The Nature of Conflict: Ontological Paradox and Existential Effort of Acceptance]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Filosofiya i konfliktologiya [Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies]. Vol. 35, no. 4, pp. 607–625. DOI: https://doi.org/10.21638/spbu17.2019.407

Daidoji, Yuzan (2018). [Budoseoshinshu]. Busido. Voennyy kanon samuraya s kommentariyami [The warrior’s primer of Daidoji Yuzan]. Moscow: AST Publ., pp. 5–68.

Davydov, A.I. (2014). [Drengrskarp and bushido: «The way of the warrior» in the West and East]. Vestnik Sibirskogo gosudarstvennogo universiteta putey soobscheniya [The Siberian Transport University Bulletin]. Iss. 31, pp. 11–14.

Deleuze, G. (1997) Skladka. Leybnits i barokko [The fold. Leibniz and the baroque]. Moscow: Logos Publ., 264 p.

Gadamer, H.-G. (1991). [History of concepts as philosophy]. Aktual’nost’ prekrasnogo [Relevance of the beautiful]. Moscow: Iskusstvo Publ., pp. 26–43.

Kempton, B. (2019). Wabi Sabi. Yaponskie sekrety istinnogo schast’ya v neideal’nom mire [Wabi Sabi. Japanese wisdom for perfectly imperfect life]. Moscow: Eksmo Publ., 304 p.

Komarov, S.V. (2015). [The strategies of fight with time: Eventness and history]. Vestnik Russkoy khristianskoy gumanitarnoy akademii [Review of the Christian Academy for the Humanities]. Vol. 16, iss. 1, pp. 107–120.

Leont’eva, N.S. (2012). [The system of military-physical training of Slavic warriors, European knights and Japanese samurai]. Teoriya i praktika fizicheskoy kul’tury [Theory and Practice of Physical Culture]. No. 4, pp. 97–99.

Mark Arvelius (1985). Razmyshleniya [Reflections]. Leningrad: Nauka Publ., 245 p.

Musashi, Miyamoto (2018). [The book of five rings. A strategy guide for practicing martial arts]. Busido. Voennyy kanon samuraya s kommentariyami [The warrior’s primer of Daidoji Yuzan]. Moscow: AST Publ., pp. 235–318.

Nikolaeva, I.Yu. and Serkova, O.A. (2012). [Submission to authority and social norm in the medieval military estates of Japan and Germany]. Dialog so vremenem [Dialogue with the Time]. No. 38, pp. 227–240.

Ortega y Gasset, J. (1991). Chto takoe filosofiya? [What is philosophy?]. Moscow: Nauka Publ., 411 p.

Plato (1990). [Alcibiades I]. Plato. Sobranie sochineniy: v 4 t. [Plato. Collected works: in 4 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 1, pp. 220–267.

Plato (2007). [Republic]. Plato. Sobranie sochineniy: v 4 t. [Plato. Collected works: in 4 vols]. Saint Petersburg: SPBU Publ.; Publ. house of Oleg Abyshko, vol. 3, pt. 1, pp. 97–493.

Petev, N.I. (2019). [Suicide in some religious systems as a potentially positive and indifferent phenomenon]. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal’nogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki [Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series: Humanitarian and Social Sciences]. No. 4, pp. 119–131. DOI: https://doi.org/10.17238/issn2227-6564.2019.4.119

Seneca, Lucius Anneus (2001). Filosofskie traktaty [Philosophical Treatises]. Saint Petersburg: Aleteyya Publ., 400 p.

Shumskoy, A.V. (2019). [Jose Ortega-y-Gasset: Philosophy of historical being of man]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 194–203. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-2-194-203

Tillich, P. (2011). Muzhestvo byt’ [Courage to be]. Moscow: Modern Publ., 240 p.

Tsunetomo, Yamamoto (2018). [Hagakure]. Busido. Voennyy kanon samuraya s kommentariyami [The warrior’s primer of Daidoji Yuzan]. Moscow: AST Publ., pp. 69–233.

Wittgenstein L. (1921). Logiko-filosofskiy traktat [Logical-philosophical treatise]. Available at: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000272/st002.shtml (accessed 08.04.2021).

Published

2021-12-29

Issue

Section

Статьи