Methodological functions of the history of psychology in modern science

«THE HISTORY OF PSYCHOLOGY: METHODOLOGICAL ISSUES AND PROSPECTS FOR DEVELOPMENT» (Special issue)

Authors

  • Elena E. Sokolova Moscow State University, 11/9, Mokhovaya st., Moscow, 125009

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-1-25-37

Keywords:

history of psychology, analytic philosophy, consciousness, psychophysical problem, Cartesianism, Spinozism, Marxism, activity, cultural-activity psychology, substance, L.S. Vygotsky, A.N. Leontiev, E.V. Ilyenkov

Abstract

The article discusses the role of the history of psychology in the search for adequate solutions to the methodological problems of psychological science. The most recent studies of consciousness, which combine a meticulous study of anatomy and physiology of the brain with the help of modern technology and introspective reports of the bearer of consciousness, differ little in their methodological foundations from those of more than a century ago, which were subjected to sound criticism for Cartesian dualism by L.S. Vygotsky and other representatives of cultural-historical activity theory in psychology. L.S. Vygotsky’s distinction between perezhivanie (experience) and scientific knowledge gives grounds to be critical of the assertion of some representatives and supporters of analytic philosophy that it is impossible to have a scientific comprehension of consciousness, which they identify with subjective reality. A comparative historical analysis of psychological ideas of B. Spinoza, A.N. Leontiev, and E.V. Ilyenkov leads to a conclusion that, in constructing his theory of activity, A.N. Leontiev was guided not by the official Soviet version of Marxism («dialectical materialism») but by the provisions of authentic Marxism. The philosophers of E.V. Ilyenkov’s circle fairly viewed Marxism as a continuation and development of Spinozism. On this philosophical basis, A.N. Leontiev’s scientific school created the concept of activity as a peculiar substance, with consciousness (and the psyche in general) being its function. This doctrine, confirmed by numerous empirical studies and the practice of forming consciousness in ontogenesis, is a good alternative to the Cartesian-oriented research on consciousness in modern cognitive sciences, which has reached a methodological dead end. The paper also shows the role of archival research in clarifying the origin and original meaning of terminology used in psychology. For example, the study of transcripts of the 1948 discussions presented in A.N. Leontiev’s book An Essay on the Development of the Psyche reveals that the phrase «the threefold scheme of analysis» originally appeared in the speeches of Leontiev’s opponents, while these terms (later used by Leontiev himself in his book Activity. Consciousness. Personality) only confuse the matter and do not allow one to adequately understand the non-trivial view on activity as a substance of consciousness developed by A.N. Leontiev’s school. In conclusion, the author argues that the special attention of the international scientific community to the historical heritage of the founders of cultural-activity psychology is due to its specific methodology, which makes it a «science of the future» and, in turn, requires a new historical-psychological and theoretical reflection.

Author Biography

Elena E. Sokolova, Moscow State University, 11/9, Mokhovaya st., Moscow, 125009

doctor of Psychology, DocentAssociate Professor of the Department of General Psychology,Lomonosov Moscow State University

References

Акопов Г.В. Психология сознания: вопросы методологии, теории и прикладных исследований. М.: Ин-т психологии РАН, 2010. 272 с.

Батаева Л.А., Олейник О.А. «Трудные проблемы» аналитической философии сознания // Вопросы философии. 2011. № 12. С. 129–138. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=52 (дата обращения: 21.01.2022).

Беленицкая О.Л. Мыслящая гиперсеть (интервью с К.В. Анохиным) // В мире науки. 2021. № 5–6. С. 32–41.

Введенский А.И. Психология без всякой метафизики. Пг.: Типогр. М.М. Стасюлевича, 1917. 359 с.

Велихов Е.П., Котов А.А., Лекторский В.А., Величковский Б.М. Междисциплинарные исследования сознания: 30 лет спустя // Вопросы философии. 2018. № 12. С. 5–17. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=2071&Itemid=52 (дата обращения: 21.01.2022). DOI: https://doi.org/10.31857/s004287440002578-0

Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. Т. 1: Вопросы теории и истории психологии. М.: Педагогика, 1982. С. 291–436.

Выготский Л.С. Учение об эмоциях // Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. Т. 6: Научное наследство. М.: Педагогика, 1984. С. 91–318.

Два фрагмента из записных книжек Л.С. Выготского // Вестник РГГУ. Серия: Психология. Педагогика. Образование. 2006. № 1. С. 294–298.

Ильенков Э.В. Диалектическая логика: очерки истории и теории. 2-е изд., доп. М.: Политиздат, 1984. 320 с.

Ильенков Э.В. Школа должна учить мыслить. М.: Изд-во Моск. психолого-социального ин-та; Воронеж: МОДЭК, 2002. 112 с.

Карицкий И.Н. Специфический и всеобщий метод психологии // Труды Ярославского методологического семинара. Т. 3: Метод психологии / под ред. В.В. Новикова (гл. ред.), И.Н. Карицкого, В.В. Козлова, В.А. Мазилова. Ярославль: МАПН, 2005. С. 111–135.

Котов А.А. Моделирование сознания в компьютерных архитектурах: теория исключенных сценариев // Вопросы психологии. 2020. № 5. С. 80–91.

Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. М.: Когито-Центр; Ин-т психологии РАН, 1997. 432 с.

Ленин В.И. Материализм и эмпириокритицизм // Ленин В.И. Полн. собр. соч.: в 55 т. М.: Политиздат, 1968. Т. 18. С. 7–384.

Леонтьев А.А. Деятельный ум (Деятельность, Знак, Личность). М.: Смысл, 2001. 392 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл; Изд. центр «Академия», 2005. 352 с.

Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. 4-е изд. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. 584 с.

Логинова Н.А. Теоретик психологии Лев Маркович Веккер // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2019. Вып. 1. С. 106–115. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-1-106-115

Лопатин Л.М. Психология: Лекции. 1899–1900 ак. г. М.: Лит. О-ва распространения полез. кн., 1900. 386 с.

Мареев С.Н., Мареева Е.В. История философии (общий курс): учеб. пособие. М.: Академ. проект, 2003. 880 с.

Научный архив РАО. Ф. 82. Оп. 1. Ед. хр. 102. 1948.

Научный архив РАО. Ф. 82. Оп. 1. Ед. хр. 103. 1948.

Проблема сознания в философии и науке / под ред. проф. Д.И. Дубровского. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2009. 472 с.

Соколова Е.Е. Как А.Н. Леонтьев оживил спинозизм в марксистской психологии, или О неявном философском основании теории деятельности // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2019. Т. 16, № 4. С. 654–673. DOI: https://doi.org/10.17323/1813-8918-2019-4-654-673

Соколова Е.Е. Некоторые моменты дискуссии 1948 г. по книге А.Н. Леонтьева «Очерк развития психики» // Вопросы психологии. 2020. № 5. С. 109–118.

Соколова Е. Е., Федорович Е.Ю. О значимости категории «смысл» в зоопсихологии: к дискуссии с Э.В. Ильенковым // Философия Э.В. Ильенкова и современная психология: сб. науч. тр. / под общ. ред. Г.В. Лобастова, Е.В. Мареевой, Н.В. Гусевой. Усть-Каменогорск, 2018. С. 295–304.

Спиноза Б. Этика // Спиноза Б. Избр. произв.: в 2 т. М.: Политиздат, 1957. Т. 1. C. 359–618.

Сурмава А.В. Психологический смысл исторического кризиса (Опыт исторического психоанализа) // Вопросы психологии. 2004. № 3. С. 71–85.

Тулмин С. Моцарт в психологии // Вопросы философии. 1981. № 10. С. 127–137.

Ускова Е.В. Статус «квалиа» в натуралистических теориях сознания // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2020. Вып. 2. С. 192–202. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-2-192-202

Федорович Е.Ю., Соколова Е.Е. Майкл Томаселло versus Алексей Николаевич Леонтьев: диалог во времени // Культурно-историческая психология. 2018. Т. 14, № 1. С. 41–51. DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2018140105

Челпанов Г.И. Учебник психологии: для гимназий и самообразования. М., Пг., Харьков: Т-во В.В. Думнова, 1918. 224 с.

Энгельс Ф. Диалектика природы // Маркс К., Энгельс Ф. Соч.: в 50 т. 2-е изд. М.: Политиздат, 1961. Т. 20. С. 339–626.

Яновский М.И. Самонаблюдение как метод психологии // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология.2015. № 3. С. 3–21.

Ярошевский М.Г. История психологии. М.: Мысль, 1985. 575 с.

Яхот И. Подавление философии в СССР. N.Y.: Chalidze, 1981. 296 с.

References

Akopov, G.V. (2010). Psikhologiya soznaniya: Voprosy metodologii, teorii i prikladnykh issledovaniy [Psychology of consciousness: Issues of methodology, theory and applied research]. Moscow: IP RAS Publ., 272 p.

Bataeva, L.A. and Oleynik, O.A. (2011). [«Difficult problems» in analytic philosophy of consciousness]. Voprosy filosofii. No. 12, pp. 129–138. Available at: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=52 (accessed 21.01.2022).

Belenitskaya, O.L. (2021). [A thinking hypernet. Interview with K.V. Anokhin]. V mire nauki [In the World of Science]. No. 5–6, pp. 32–41.

Chelpanov, G.I. (1918). Uchebnik psikhologii: Dlya gimnaziy i samoobrazovaniya [Psychology textbook: For gymnasiums and self-education]. Moscow, Petrograd, Kharkov: Dumnov Publ., 224 p.

Cole, M. (1997). Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya: nauka buduschego [Cultural psychology: a once and future discipline]. Moscow: Kogito-Tsentr Publ., IP RAS Publ., 432 p.

Dubrovskiy, D.I. (ed.) (2009). Problema soznaniya v filosofii i nauke [The problem of consciousness in philosophy and science]. Moscow: Kanon+ ROOI Reabilitatsiya Publ., 472 p.

Engels, F. (1961). [Dialectics of nature]. Marks K., Engels F. Sochineniya: v 50 t. [Marx K., Engels F. Works: in 50 vols.]. Moscow: Politizdat Publ., vol. 20, pp. 339–626.

Fedorovich, E.Yu. and Sokolova, E.E. (2018). [Michael Tomasello versus Alexei N. Leontiev: A dialogue in time]. Кul’turno-istoricheskaya psikhologiya [Cultural-Historical Psychology]. Vol. 14, no. 1, pp. 41–51. DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2018140105

Il’enkov, E.V. (1984). Dialekticheskaya logika. Ocherki istorii i teorii [Dialectical logic. Essays on the history and theory]. 2nd ed. Moscow: Politizdat Publ., 320 p.

Il’enkov, E.V. (2002). Shkola dolzhna uchit’ myslit’ [School must learn to think]. Moscow: MPSU Publ., Voronezh: MODEK Publ., 112 p.

Karitskiy, I.N. (2005). [Particular and universal method of psychology]. Trudy Yaroslavskogo metodologicheskogo seminara. T. 3: Metod psikhologii [Proceedings of the Yaroslavl methodological seminar. Vol. 3: The Method of Psychology]. Yaroslavl: IAPS Publ., pp. 111–135.

Kotov, A.A. (2020). [Model of consciousness for computer architectures: The theory of expelled scripts]. Voprosy Psychologii. No. 5, pp. 80–91.

Lenin, V.I. (1968). [Materialism and Empiriocriticism]. Lenin V.I. Polnoe sobranie sochineniy: v 55 t. [Lenin V.I. Comlete works: in 55 vols.]. Moscow: Politizdat Publ., vol. 18, pp. 7–384.

Leont’ev, A.A. (2001). Deyatel’niy um (Deyatel’nost’, Znak, Lichnost’) [The active mind (Activity, Sign, Personality)]. Moscow: Smysl Publ., 392 p.

Leont’ev, A.N. (1981). Problemy razvitiya psikhiki [Problems of the development of mind]. 4th ed. Moscow: Moscow University Publ., 584 p.

Leont’ev, A.N. (2005). Deyatel’nost’. Soznanie. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow: Smysl Publ.; Akademiya Publ., 352 p.

Loginova, N.A. (2019). [Psychology theorist Leo Vekker]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya. [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 1, pp. 106–115. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2019-1-106-115

Lopatin, L.M. (1900). Psikhologiya: Lektsii. 1899–1900 ak..g. [Psychology: Lectures of 1899–1900]. Moscow: Literatura Obschestva Rasprostraneniya Poleznykh Knig Publ., 386 p.

Mareev, S.N. and Mareeva, E.V. (2003). Istoriya filosofii (obschiy kurs): ucheb. posobie [History of philosophy (General course): A tutorial]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 880 p.

Nauchnyy arkhiv RAO [Scientific archive of RAE] (1948). Coll. 82. Aids 1. Item 102.

Nauchnyy arkhiv RAO [Scientific Archive of RAE] (1948). Coll. 82. Aids 1. Item 103.

Sokolova, E.E. (2019). [How A.N. Leontiev revived spinozism in Marxist psychology, or on the implicit philosophical basis of the theory of activity]. Psikhologiya. Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki [Psychology. Journal of the Higher School of Economics]. Vol. 16, no. 4, pp. 654–673. DOI: https://doi.org/10.17323/1813-8918-2019-4-654-673

Sokolova, E.E. (2020). [Some points of the 1948 debate according to the book by A.N. Leontiev «Essay on the development of mind»]. Voprosy Psychologii. No. 5, pp. 109–118.

Sokolova, E.E. and Fedorovich, E.Yu. (2018). [On the significance of the category «sense» in animal psychology: a discussion with E.V. Ilyenkov]. Filosofiya E.V. Il’enkova i sovremennaya psikhologiya, pod red. G.V. Lobastova, E.V. Mareevoy, N.V. Gusevoy [G.V. Lobastov, E.V. Mareeva, N.V. Guseva (eds.) E.V. Ilyenkov’s philosophy and modern psychology]. Ust-Kamenogorsk, pp. 295–304.

Spinoza, B. (1957). [Ethics]. Spinoza B. Izbrannye proizvedeniya: v 2 t. [Spinoza B. Selected works: in 2 vols.]. Moscow: Gospolitizdat, vol. 1, pp. 359–618.

Surmava, A.V. (2004). [The psychological meaning of the historical crisis (Essay of historical psychoanalysis)]. Voprosy Psychologii. No. 3, pp. 71–85.

Toulmin, S.E. (1981). [Mozart in psychology]. Voprosy Filosofii. No. 10, pp. 127–137.

Uskova, E.V. (2020). [The status of qualia in naturalistic theories of consciousness]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 192–202. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-2-192-202

Velikhov, E.P., Kotov, A.A., Lektorskiy, V.A. and Velichkovskiy, B.M. (2018). [Interdisciplinary Consciousness Research: 30 Years on]. Voprosy Filosofii. No. 12, pp. 5–17. Available at: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=2071&Itemid=52 (accessed 21.01.2022). DOI: https://doi.org/10.31857/s004287440002578-0

Vvedenskiy, A.I. (1917). Psikhologiya bez vsyakoy metafiziki [Psychology without any metaphysics]. Petrograd: M.M. Stasyulevich Publ., 359 p.

Vygotsky, L.S. (1982). [The historical meaning of the crisis in psychology]. Vygotskiy L.S. Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 1: Voprosy teorii i istorii psikhologii [Vygotsky L.S. Collected works: in 6 vols. Vol. 1: Questions of the theory and history of psychology]. Moscow: Pedagogika Publ., pp. 291–436.

Vygotsky, L.S. (1984). [The teaching about emotions: Historical-psychological studies]. Vygotskiy L.S. Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 6: Nauchnoye nasledstvo [Vygotsky L.S. Collected works: in 6 vols. Vol. 6: Scientific legacy]. Moscow: Pedagogika Publ., pp. 91–328.

Vygotsky, L.S. (2006). [Two excerpts from the notebooks. A psychophysical problem]. Vestnik RGGU. Seriya: Psikhologiya. Pedagogika. Obrazovaniye [RSUH/RGGU Bulletin. «Psychology. Pedagogics. Education»]. No. 1, pp. 294–298.

Yakhot, I. (1981). Podavlenie filosofii v SSSR [The suppression of philosophy in the USSR]. New York: Chalidze Publ., 296 p.

Yanovskiy, M.I. (2015). [Self-observation as a method of psychology]. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 14: Psikhologiya [Moscow University Psychology Bulletin]. No. 3, pp. 3–21.

Yaroshevskiy, M.G. (1985). Istoriya psikhologii [History of psychology]. Moscow: Mysl’ Publ., 575 p.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Статьи