Psychological abuse through the prism of the activity approach

Psychology

Authors

  • Alexey I. Chuloshnikov Regional Psychotherapeutic Center, 20, Geroev Khasana st., Perm, 614010, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-1-84-97%20

Keywords:

abuse, psychological abuse, activity theory

Abstract

The article discusses a possibility of considering a phenomenon of psychological abuse applying the activity theory nomenclature as well as considering an abuse subject’s activity as that based on the principles and having the structure described by the activity theory. The author analyzes existing definitions of abuse in general and psychological abuse in particular, compares their characteristics with the key attributes of activity as such. Abuse is defined as a purposeful activity aimed at lowering the subjective functions of the object of abuse that occurs against the object’s will, generally causes him/her harm, leads to disadaptation, and is characterized as non-typical and socially unapproved. Psychological abuse is concretized as a systematic influence on the subjective functions of the object of abuse with the purpose of lowering these by using mainly information/psychological methods. A comparison of the characteristics of the abuse subject’s activity, such as the presence of a conscious purpose and object of the activity, consistency of this activity and non-reactivity of the aggression, with the attributes of activity in the general sense, such as agency, consciousness, and proactivity, leads to a conclusion that the abuse subject’s activity can be considered from the point of view of the activity theory. The article also presents an analysis of the abuse subject’s activity through the structural units of activity (ction, operation), thus providing a prospective frame for understanding the genesis as well as the dynamics of the abuse subject’s motivational sphere, and for differentiation of a subject’s abusive activity as such (with desubjectivation being the main or one of the main motives) from abuse as an activity guided by other motives (e.g., by socialization) that require partial desubjectivation of the object of abuse so as to be realized 

Author Biography

Alexey I. Chuloshnikov , Regional Psychotherapeutic Center, 20, Geroev Khasana st., Perm, 614010, Russia

medical psychologist, Candidate for a Degree of the Department 

References

Агеев Н.В., Усова В.В. К вопросу о физическом и психическом насилии как способе совершения преступления // ЭПОМЕН. 2019. № 28. С. 10–15.

Аптикиева Л.Р. Последствия психологического насилия для разных возрастных категорий // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 1(224). С. 6–13. DOI: https://doi.org/10.25198/1814-6457-224-6

Бадалова М.В., Бабенко М.А. Экспериментальное исследование школьного буллинга // Гуманитарно-педагогическое образование. 2017. Т. 3, № 4. С. 5–14.

Баева И.А. Ресурсы психологической защищенности и факторы сопротивляемости насилию в онтогенезе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2013. № 155. С. 5–16.

Баева И.А., Волкова Е.Н., Лактионова Е.Б. Психологическая безопасность образовательной среды: учеб. пособие / под ред. И.А. Баевой. М.: Экон-Информ, 2009. 247 с.

Бархатова Е.Н. Преступления против собственности, совершаемые с применением психического насилия: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Омск, 2015. 24 с.

Безручко Е.В. Использование термина «насилие» в уголовном законодательстве России // Уголовное право. 2014. № 5. С. 24–26. Бири П. Жизненный выбор. О многообразии человеческого достоинства / пер. с нем. Д.В. Сильверстова. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2018. 504 с.

Боженкова К.А., Бохан Т.Г., Терехина О.В. Особенности субъективного качества жизни у лиц пожилого возраста с опытом переживания геронтологического насилия // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 1. С. 90– 101. DOI: https://doi.org/10.21603/2078-8975-20181-90-101 Большой психологический словарь / сост. и общ. ред. Б.Г.

Мещерякова, В.П. Зинченко. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. 672 с. Волков Е.Н. Критерии, признаки, определения и классификации вредящего психологического воздействия: психологическое травмирование, психологическая агрессия и психологическое насилие // Журнал практического психолога. 2002. № 6. С. 183–199.

Волкова Е.Н. К вопросу о разработке методологии оценки распространенности насилия над детьми // Петербургская социология сегодня. 2016. Вып. 7. С. 58–74.

Волкова Е.Н., Исаева О.М. Диагностика распространенности насилия и жестокого обращения среди детей. Н. Новгород: ЗАО «Нижегородская радиолаборатория». 2013. 97 с.

Волчок В.П. Определение и детерминанты психологического насилия // Веснік Віцебска гадзяржаўнага ўніверсітэта. 2002. № 3(25). С. 50–55.

Грязнов А.Н., Фатина М.Л. Склонность к психологическому насилию в образовательной среде: теоретический и эмпирический анализ определяющих факторов // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. Т. 24, № 2. С. 61–64.

Гусейнов А.А. Мораль и насилие: Понятие насилия // Этика: учебник для философских факультетов / под общ. ред. А.А. Гусейнова, Е.Л. Дубко. М.: Гардарики, 2006. С. 393–417.

Даренских С.С., Трунова А.А. Психологические последствия пережитого насилия // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2020. Т. 2, № 18. С. 227–233. DOI: https://doi.org/10.14258/zosh(2020)2.23

Дмитренко А.П., Подгайный А.М., Супатаева Ж.Э. Психологическое насилие в уголовном праве: проблемы определения понятия, форм и пределов наказуемости // Право и практика. 2019. № 4. С. 98–101.

Ениколопов С.Н. Понятие агрессии в современной психологии // Прикладная психология. 2001. № 1. С. 60–72.

Ениколопов С.Н., Цибульский Н.П. Изучение взаимосвязи легитимизации насилия и склонности к агрессивным формам поведения // Психологическая наука и образование. 2008. Т. 13, № 1. С. 90–98.

Игнатов А.Н. О насилии, его видах и их уголовно-правовом отражении // Вестник Дальневосточного юридического института МВД России. 2016. № 4(37). С. 59–65.

Ильин Е.П. Насилие как психологический феномен // Universum: Вестник Герценовского университета. 2013. № 1. С. 167–174. Ищенко М.В. Социальные практики предотвращения домашнего насилия над женщинами: дис. … канд. социол. наук. Саратов, 2005. 152 с.

Киреев Г.Н. Сущность насилия. М.: Прометей, 1990. 110 с.

Коваленко С.В. Анализ подходов к понятию насилия в современной психологической литературе // Казанская наука. 2011. № 1. С. 423–424.

Кондакова И.В. Личностные ресурсы психологической защищенности взрослых, переживших насилие в детстве: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2012. 195 с.

Костров Г.К. Уголовно-правовое значение угрозы: дис. … канд. юрид. наук. М., 1970. 150 с.

Круковский В.Е., Мосечкин И.Н. Нефизическое насилие в уголовном праве: понятие и признаки // Право. Журнал Высшей школы экономики. 2017. № 3. С. 89–104. DOI: https://doi.org/10.17323/20728166.2017.2.89.104

Леонтьев А.Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975. 304 с. Насилие и жестокое обращение с детьми: источники, причины, последствия, решения: учеб. пособие / под ред. Е.Н. Волковой. СПб.: Кн. дом. 2011. 384 с.

Нуцкова Е.В. Диагностическая и экспертная оценка психологических последствий сексуального насилия и злоупотребления в отношении девочек // Психология и право. 2018. Т. 8, № 4. С. 75– 98. DOI: https://doi.org/10.17759/ psylaw.2018080408

Орлов А.Б. Психологическое насилие в семье — определение, аспекты, основные направления оказания психологической помощи // Психолог в детском саду. 2000. № 2–3. С. 182–187. Психологическое насилие и развитие личности: метод. пособие / под общ. ред. А.Ю. Егорова, О.Г. Фрейдмана. СПб.: СПб РО РБФ НАН, 2003. 40 с.

Райкова К.А., Ефимов А.А., Курзин Л.М., Савенкова Е.Н., Алексеев Ю.Д., Ивахина С.А. Роль проективных методов психодиагностики в выявлении случаев домашнего насилия над детьми // Вестник Тамбовского университета. Серия: Естественные и технические науки. 2016. Т. 21, вып. 6. С. 2314–2320. DOI: https://doi.org/ 10.20310/1810-0198-2016-21-6-2314-2320

Рубинштейн С.Л. Избранные философскопсихологические труды. М., 1997. 463 с.

Соколова Н.Н. Насилие. Общее психологическое представление / Сайт психологов B17.ru. 2013. 7 авг. URL: http://www.b17.ru/article/13010 (дата обращения: 09.04.2022).

Таусинова О.К. Теоретический анализ понятия насилия в психологической литературе // Sciences of Europe. 2017. № 19(19), т. 3. С. 70–71.

Тхостов А.Ш. Психологическая многозначность понятия насилия // Национальный психологический журнал. 2010. № 2(4). C. 56–59.

Шарапов Р.Д. Насилие в уголовном праве: Понятие, квалификация, совершенствование механизма уголовно-правового предупреждения: дис. … д-ра юрид. наук. Екатеринбург, 2006. 418 с.

Щипанова Д.Е., Беспалова К.А., Килякова М.А. Психологическое насилие в образовательной среде как фактор социального риска // Приоритетные направления развития науки и образования. 2014. № 3(3). С. 135–136.

Фатина М.Л. К вопросу теоретического осмысления феномена психологического насилия // Тенденции развития науки и образования. 2017. № 29, ч. 2. С. 39–43. DOI: https://doi.org/ 10.18411/lj-31-08-2017-31

Филипповская Т.В. Эмоциональное насилие и реальные субъекты власти в актуальном образовательном пространстве // Современное общество и власть. 2016. № 2(8). С. 49–54.

Хаидов С.К. Эмоциональное и психологическое насилие в семье над мужчинами // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8, № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/78PSMN620.pdf (дата обращения: 17.04.2022).

Худик В.А., Шигашов Д.Ю. Детерминирующие факторы виктимного поведения у детей и их клинико-психологические последствия // Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2013. Т. 5, № 1. С. 31–40.

Чеверикина Е.А., Фатина М.Л. Психологическое манипулирование, психологическое насилие, психотерроризм в образовательной среде: к вопросу об определении понятий // Матрица научного познания. 2017. № 1–2. С. 89–99. Чермашенцева Т.Д., Кошелева Д.В., Инкин А.А. Признаки психологического насилия в семье // Законность и правопорядок в современном обществе. 2014. № 17. C. 109–115.

Baron R.S. Arousal, capacity, and intense indoctrination // Personality and Social Psychology Review. 2000. Vol. 4, iss. 3. P. 238–254. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0403_3

Kimber M., McTavish J., Couturier J., Boven A., et al. Consequences of child emotional abuse, emotional neglect and exposure to intimate partner violence for eating disorders: A systematic critical review // BMC Psychology. 2017. Vol. 5. URL: https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10 .1186/s40359-017-0202-3 (accessed: 25.03.2022). DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-017-0202-3 Langone M.D. Psychological abuse // Cultic Studies Journal. 1992. Vol. 9, no. 2. P. 206–218. Rodríguez-Carballeira A., Saldaña O., Almendros C., Martin-Peña J., Escartín-Solanelles J., Porrúa-García C. Group psychological abuse: Taxonomy and severity of its components // The European Journal of Psychology Applied to Legal Context. 2015. Vol. 7, no. 1. P. 31–39. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2014.11.001

Saldaña O., Rodríguez-Carballeira A., Almendros C., Escartín-Solanelles J. Development and validation of the Psychological Abuse Experienced in Groups Scale // The European Journal of Psychology Applied to Legal Context. 2017. Vol. 9, no. 2. P. 57– 64. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2017.01.002

References

Ageev, N.V. and Usova, V.V. (2019). [On the issue of physical violence as a method of committing a crime]. EPOMEN. No. 28, pp. 10–15. Aptikieva, L.R. (2020). [Psychological violence consequences for different age categories]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik Orenburg State University]. No. 1(224), pp. 6–13. DOI: https://doi.org/10.25198/1814-6457224-6 Badalova, M.V. and Babenko, M.A. (2017). [Experimental study of school bullying]. Gumanitarnopedagogicheskoe obrazovanie [Humanitarian and Pedagogical Education]. Vol. 3, no. 4, pp. 5–14.

Baeva, I.A. (2013). [Resources of psychological security and factors of resistance to violence in ontogeny]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena [Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences]. No. 155, pp. 5–16.

Baeva, I.A., Volkova, E.N. and Laktionova, E.B. (2009). Psikhologicheskaya bezopasnost’ obrazovatel’noy sredy: ucheb. posobie [Psychological safety of the educational environment: textbook]. Moscow: Ekon-Inform Publ., 247 p.

Barkhatova, E.N. (2015). Prestupleniya protiv sobstvennosti, sovershayemyye s primeneniyem psikhicheskogo nasiliya: avtoref. dis. … kand. yurid. nauk [Crimes against property committed with the use of mental violence: Abstract of Ph.D. dissertation]. Omsk, 24 p. Baron, R.S. (2000). Arousal, capacity, and intense indoctrination. Personality and Social Psychology Review. Vol. 4, iss. 3, pp. 238–254. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0403_3

Bezruchko, E.V. (2014). [The implementation of the term «violence» in the Russian criminal legislation]. Ugolovnoe parvo [Criminal Law]. No. 5, pp. 24–26.

Bieri, P. (2018). Zhiznennyy vybor. O mnogoobrazii chelovecheskogo dostoinstva [Dignity as a way of life. A treatise on the diversity of human dignity]. St. Petersburg: Ivan Limbakh Publ., 504 p.

Bozhenkova, K.A., Bokhan, T.G., Teryokhina, O.V. (2018). [Subjective quality of life of senior citizens who experienced gerontological abuse]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Kemerovo State University]. No. 1, pp. 90–101. DOI: https://doi.org/ 10.21603/2078-8975-2018-1-90-101

Chermashentseva, T.D., Kosheleva, D.V. and Inkin, A.A. (2014). [Signs of psychological violence in the family]. Zakonnost’ i pravoporyadok v sovremennom obschestve [Legality and Legal Order]. No. 17, pp. 109–115.

Cheverikina, E.A. and Fatina, M.L. (2017). [Psychological manipulation, psychological violence, psychoterrorism in the educational environment: on the issue of defining concepts]. Matritsa nauchnogo poznaniya [Matrix of Scientific Knowledge]. No. 1– 2, pp. 89–99.

Darenskikh, S.S. and Trunova, A.A. (2020). [Psychological consequences of violence]. Zdorov’e cheloveka, teoriya i metodika fizicheskoy kul’tury i sporta [Health, Physical Culture and Sports]. Vol. 2, no. 18, pp. 227–233. DOI: https://doi.org/10.14258/zosh(2020)2.23 Dmitrenko, A.P., Podgaynyy, A.M. and Supataeva, Zh.E. (2019). [Psychological violence in criminal law: problems of definition of concept, forms and limits of punishability]. Pravo i praktika [Law and Practice]. No. 4, pp. 98–101.

Egorov, A.Yu. and Freydman, O.G. (eds.) (2003). Psikhologicheskoe nasilie i razvitie lichnosti [Psychological abuse and personality development]. St. Petersburg: NAN Publ., 40 p.

Enikolopov, S.N. (2001). [The concept of aggression in modern psychology]. Prikladnaya psikhologiya [Applied Psychology]. No. 1, pp. 60–72.

Enikolopov, S.N. and Tsibul’skiy, N.P. (2008). [Study of the relationship between the legitimization of violence and the tendency to aggressive forms of behavior]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. Vol. 13, no. 1, pp. 90–98. Fatina, M.L. (2017). [On the issue of theoretical understanding of the phenomenon of psychological violence]. Tendentsii razvitiya nauki i obrazovaniya [Trends in the Development of Science and Education]. No. 29, pt. 2, pp. 39–43. DOI: https://doi.org/10.18411/lj-31-08-2017-31

Filippovskaya, T.V. (2016). [Emotional violence and real subjects of power in the current educational space]. Sovremennoe obschestvo i vlast’ [Modern Society and Power]. No. 2(8), pp. 49–54.

Gryaznov, A.N. and Fatina, M.L. (2018). [Tendency to psychological violence in the educational environment: theoretical and empirical analysis of determining factors]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsiokinetika [Bulletin of the Kostroma State University]. Vol. 24, no. 2, pp. 61–64.

Guseynov, A.A. (2006). Moral’ i nasilie: Ponyatie nasiliya. Etika [Morality and violence: The concept of violence]. Moscow: Gardariki Publ., pp. 393–417.

Ignatov, A.N. (2016). [On violence, its types and their criminal-legal presentation]. Vestnik Dal’nevostochnogo yuridicheskogo instituta MVD Rossii [Vestnik of Far Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russia]. No. 4(37), pp. 59–65.

Il’in, E.P. (2013). [Violence as a psychological phenomenon]. Universum: Vestnik Gertsenovskogo universiteta [Universum: Bulletin of Herzen University]. No. 1, pp. 167–174.

Ischenko, M.V. (2005). Sotsial’nye praktiki predotvrascheniya domashnego nasiliya nad zhenschinami: dis. … kand. sotsiolog. nauk [Social practices for the prevention of domestic violence against women: dissertation]. Saratov, 152 p.

Khaidov, S.K. (2020). [Emotional and psychological violence in the family against men]. Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya [World of Science. Pedagogy and Psychology].Vol. 8, no. 6. Available at: https://mir-nauki.com/PDF/78PSMN620.pdf (accessed 17.04.2022).

Khudik, V.A. and Shigashov, D.Yu. (2013). [Determining factors of victim behavior in children and their clinical and psychological consequences].Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina [Pushkin Leningrad State University Journal]. Vol. 5, no. 1, pp. 31–40.

Kimber, M., McTavish, J., Couturier, J., Boven, A. et al. (2017). Consequences of child emotion

al abuse, emotional neglect and exposure to intimate partner violence for eating disorders: A systematic critical review. BMC Psychology. Vol. 5. Available at: https://bmcpsychology.biomedcentral.com/ articles/10.1186/s40359-017-0202-3 (accessed 25.03.2022). DOI: https://doi.org/10.1186/s40359017-0202-3 Kireev, G.N. (1990). Suschnost’ nasiliya [The essence of violence]. Moscow: Prometey Publ., 110 p.

Kondakova, I.V. (2012). Lichnostnyye resursy psikhologicheskoy zashchishchennosti vzroslykh, perezhivshikh nasiliye v detstve: dis. … kand. psikhol. nauk [Personal resources of psychological security of adults who have experienced violence in childhood: dissertation]. St. Petersburg, 195 p.

Kostrov, G.K. (1970). Ugolovno-pravovoe znachenie ugrozy: dis. … kand. yurid. nauk [Criminal legal significance of the threat: dissertation]. Moscow, 150 p.

Kovalenko, S.V. (2011). [Analysis of approaches to the concept of violence in modern psychological literature]. Kazanskaya nauka [Kazan Science]. No. 1, pp. 423–424.

Krukovskiy, V.E. and Mosechkin, I.N. (2017). [Nonphysical violence in criminal law: Definition and signs]. Pravo. Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki [Law. Journal of the HSE]. No. 3, pp. 89–104. DOI: https://doi.org/10.17323/2072-8166.2017.2.89.104

Langone, M.D. (1992). Psychological abuse. Cultic Studies Journal. Vol. 9, no. 2, pp. 206–218.

Leont’ev, A.N. (1975). Deyatel’nost’, soznanie, lichnost’ [Activity, consciousness, personality]. Moscow: Politizdat Publ., 304 p. Mescheryakov, B. and Zinchenko, V. (eds.) (2004). Bol’shoy psikhologicheskiy slovar’ [Psychology Dictionary]. St. Petersburg: Praym-EVROZNAK Publ., 672 p.

Nutskova, E.V. (2018). [Diagnostic and forensic assessment of the psychological consequences of sexual violence and abuse against girls]. Psikhologiya i pravo [Psychology and Law]. Vol. 8, no. 4, pp. 75– 98. DOI: https://doi.org/10.17759/ psylaw.2018080408

Orlov, A.B. (2000). [Psychological violence in the family - definition, aspects, main directions of psychological assistance]. Psikholog v detskom sadu [Psychologist in kindergarten]. No. 2–3, pp. 182–187.

Raykova, K.A., Efimov, A.A., Kurzin, L.M., Savenkova, E.N., Alekseev, Yu.D. and Ivakhina, S.A. (2016). [The role of projective psycho diagnostics methods in identifying domestic violence cases over children]. Vestnik Tambovskogo universiteta. Seriya Estestvennye i tekhnicheskie nauki [Bulletin of the Tambov University]. Vol. 21, iss. 6, pp. 2314–2320. DOI: https://doi.org/10.20310/1810-0198-2016-21-62314-2320

Rodríguez-Carballeira, A., Saldaña, O., Almendros, C., Martin-Peña, J., Escartín-Solanelles, J. and Porrúa-García, C. (2015). Group psychological abuse: Taxonomy and severity of its components. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context. Vol. 7, no. 1, pp. 31–39. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2014.11.001

Rubinstein, S.L. (1997). Izbrannye filosofskopsihologicheskie trudy [Selected philosophical and psychological works]. Moscow: Nauka Publ., 463 p.

Saldaña, O., Rodríguez-Carballeira, A., Almendros, C. and Escartín Solanelles, J. (2017). Development and validation of the Psychological abuse experienced in groups scale. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context. Vol. 9, pp. 57–64. DOI: https://doi.org/10.1016/ j.ejpal.2017.01.002

Schipanova, D.E., Bespalova, K.A. and Kilyakova, M.A. (2014). [Psychological violence in the educational environment as a factor of social risk]. Prioritetnye napravleniya razvitiya nauki i obrazovaniya [Priority Directions of Development of Science and Education]. No. 3(3), pp. 135–136.

Sharapov, R.D. (2006). Nasilie v ugolovnom prave: dis. … d-ra. yurid. nauk [Violence in criminal law: dissertation]. Yekaterinburg, 418 p. Sokolova, N.N. (2017). Nasilie. Obschee psikhologicheskoe predstavlenie [Violence. General psychological presentation]. B17.ru psychologists’ website, Aug. 7. Available at: http://www.b17.ru/article/ 13010/ (accessed 09.04.2022).

Tausinova, O.K. (2017). [Theoretical analysis of the concept of violence in psychological literature]. Sciences of Europe. No. 19(19), vol. 3, pp. 70–71.

Tkhostov, A.Sh. (2010). [Psychological ambiguity of the concept of violence]. Natsional’nyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. No. 2(4). pp. 56–59.

Volchok, V.P. (2002). [Definition and determinants of psychological violence]. Vesnіk Vіcebskaga dzyarzhaўnaga ўnіversіteta [Bulletin of the Vitsebsk State University]. No. 3(25), pp. 50–55.

Volkov, E.N. (2002). [Criteria, signs, definitions and classifications of harmful psychological impact: psychological trauma, psychological aggression and psychological violence]. Zhurnal prakticheskogo psikhologa [Journal of Practical Psychology]. No. 6, pp. 183–199. Volkova, E.N. (ed.) (2011). Nasilie i zhestokoe obraschenie s det’mi: istochniki, prichiny, posledstviya, resheniya [Violence and child abuse. Sources. The reasons. Effects. Decisions]. St. Petersburg: Knizhnyy Dom Publ., 384 p.

Volkova, E.N. (2016). [On the issue of developing a methodology for assessing the prevalence of violence against children]. Peterburgskaya sotsiologiya segodnya [St. Petersburg Sociology Today]. Iss. 7, pp. 58–74.

Volkova, E.N. and Isaeva, O.M. (2013). Diagnostika rasprostranennosti nasiliya i zhestokogo obrashcheniya sredi detey [Diagnosis of the prevalence of violence and abuse among children]. N. Novgorod: Nizhegorodskaya radiolaboratoriya Publ., 97 p.

Published

2023-10-16

Issue

Section

Статьи