Marxist Anthropology and educational theory
Philosophy
Keywords:
еssential human power, principles of pedagogy, anthropology, work, consciousness, sociability, flexibility, freedomAbstract
The article reviews the basic content of "Human and humanized practice: Pedagogical consequences of Marxist Anthropology" written on German language by Brizilian philosopher L. Bomfim. The article summarizes works of the Western scientist and analyzes the original approach proposed by the scientist - human nature and its fundamental attributes to be observed as pedagogical principles.References
Bomfim, Luciano S. V. Menschliche und vermenschlichende Praxis: zur Antropologie von Marx im Hinblick auf ihre Pädagogischen Kosequenzen. Kassel, 2000.
Батенин С. С. Человек в его истории. Л., 1976.
Буева Л. П. Человек: деятельность и общение. М., 1978.
Васильева Т. С., Орлов В. В. Социальная философия. Пермь, 2007.
Грамши А. Формирование человека: (Записки о педагогике). М.: Педагогика, 1983.
Железов Е. А. Сущностные силы человека: философско-мировоззренческий анализ. Казань, 1989.
Какабадзе З. М. Проблема человеческого бытия. Тбилиси, 1985.
Коган Л. Н. Цель и смысл жизни человека. М., 1984.
Макларен П. Жизнь в школах: введение в критическую педагогику // Вопросы образования, 2006. № 2. С. 61–73.
Мысливченко А. Г. Человек как предмет философского познания. М., 1972.
Орлов В. В., Васильева Т. С. Человек, ускорениенаучно-технический прогресс. Красноярск, 1989.
Проблема человека в современной философии. М., 1969.
Сабиров Х. Ф. Человек как социологическая проблема. Казань, 1972.
Смольянинов И. Ф. Сущность человека и гуманизм искусства. Л., 1983.
Шановский В. К. Диалектика сущностных сил человека. Киев, 1985.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.