Marxist Anthropology and educational theory

Philosophy

Authors

  • Kirill V. Prozumentik Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

еssential human power, principles of pedagogy, anthropology, work, consciousness, sociability, flexibility, freedom

Abstract

The article reviews the basic content of "Human and humanized practice: Pedagogical consequences of Marxist Anthropology" written on German language by Brizilian philosopher L. Bomfim. The article summarizes works of the Western scientist and analyzes the original approach proposed by the scientist - human nature and its fundamental attributes to be observed as pedagogical principles.

References

Bomfim, Luciano S. V. Menschliche und vermenschlichende Praxis: zur Antropologie von Marx im Hinblick auf ihre Pädagogischen Kosequenzen. Kassel, 2000.

Батенин С. С. Человек в его истории. Л., 1976.

Буева Л. П. Человек: деятельность и общение. М., 1978.

Васильева Т. С., Орлов В. В. Социальная философия. Пермь, 2007.

Грамши А. Формирование человека: (Записки о педагогике). М.: Педагогика, 1983.

Железов Е. А. Сущностные силы человека: философско-мировоззренческий анализ. Казань, 1989.

Какабадзе З. М. Проблема человеческого бытия. Тбилиси, 1985.

Коган Л. Н. Цель и смысл жизни человека. М., 1984.

Макларен П. Жизнь в школах: введение в критическую педагогику // Вопросы образования, 2006. № 2. С. 61–73.

Мысливченко А. Г. Человек как предмет философского познания. М., 1972.

Орлов В. В., Васильева Т. С. Человек, ускорениенаучно-технический прогресс. Красноярск, 1989.

Проблема человека в современной философии. М., 1969.

Сабиров Х. Ф. Человек как социологическая проблема. Казань, 1972.

Смольянинов И. Ф. Сущность человека и гуманизм искусства. Л., 1983.

Шановский В. К. Диалектика сущностных сил человека. Киев, 1985.

Published

2011-09-30

Issue

Section

Статьи