School shooting: socio-philosophical aspect of the issue

PHILOSOPHY

Authors

  • Nikolay D. Uzlov National Research Institute for Additional Education and Professional Training, 4/3, Chernomorskiy Blvd., Moscow, 117556, Russia
  • Natalia K. Okonskaya Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia
  • Alexander Yu. Vnutskikh Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2022-2-264-276

Keywords:

school shooting, transgression, Limit, Other, social and psychological factors

Abstract

Armed students’ attacks at educational institutions for the purpose of mass murder (school shooting) are explored in the paper through the conception of transgression. Transgression is defined as overcoming the external and internal limits of human personality. School shooting is a destructive version of transgression. The authors suggest that an important social factor which leads to this destructive transgression is the loss of autonomy by the educational sphere and its subordination to the interests of economy and politics. The educational environment loses its own institutional boundaries. The evaluation of students’ achievements is formed indirectly: it depends on the commercialization ratings of educational institutions; the key role is played by the money of sponsors or parents, but not students’ knowledge and competences. In fact, young people are forced to take part in a competition with professional participants in the social division of labor, though not having an economic autonomy, in contrast to the latter. Thus, students lose the advantages of their age group and find themselves in a situation of artificially imposed helplessness. They feel rejection from the educational system, and aggression as its consequence. It can lead to terrible crimes. The authors believe that control of the proliferation of firearms alone, without other measures taken, is not an effective tool for blocking the destructive culture of school shooting. It is necessary to change the value system of the educational sphere. This is especially important due to the geopolitical challenges faced by our country in the recent months. The organization of the educational system should be based on the assumption that students’ digital opportunities, material well-being, inherited status and prestige, appearance, health level should not play a key role in realizing the mission of education. Otherwise, the imbalance of human and economic values will contribute into transgression of the inner limits of personality and its destruction.

Author Biographies

Nikolay D. Uzlov, National Research Institute for Additional Education and Professional Training, 4/3, Chernomorskiy Blvd., Moscow, 117556, Russia

Candidate of Medicine, Associate Professorof the Department of Psychology and Social Work

Natalia K. Okonskaya, Perm National Research Polytechnic University, 29, Komsomolskiy av., Perm, 614990, Russia

Doctor of Philosophy, Docent,Professor of the Department of Philosophy and Law

Alexander Yu. Vnutskikh, Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Doctor of Philosophy, DocentProfessor of the Department of Philosophy

References

Амелина Я.А. Трансформация деструктивных практик после разгрома т.н. «Исламского государства»*: последние тенденции. «Колумбайн» в российских школах — далее везде?.. / Кавказский геополитический клуб. М.: Изд-ль Воробьев А.В., 2018. 172 с.

Антонян Ю.М. Психология убийства. М.: Юристъ, 1997. 304 с.

Батай Ж. Проклятая часть: Сакральная социология. М.: Ладомир, 2006. 742 с.

Василюк Ф.Е. Психотехника выбора // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии: сб. ст. / под ред. Д.А. Леонтьева, В.Г. Щур. М.: Смысл, 1997. С. 284–314.

Герасимова П.С. О некоторых философско-психологических аспектах трансгрессии // Социокультурные проблемы современной молодежи: материалы II Междунар. науч.-практич. конф. / под ред. О.А. Шамшиковой, Н.Я. Большуновой. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2007. Ч. 1. С. 153–160.

Громова Е.А. Трансгрессирующее общество: о метаморфозах социального порядка // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии. 2015. № 3(29). С. 58–63.

Давыдов Д.Г., Хломов К.Д. Массовые убийства в образовательных учреждениях: механизмы, причины, профилактика // Национальный психологический журнал. 2018. № 4(32). С. 62–76. DOI: https://doi.org/10.11621/npj.2018.0406

Дозорцева Е.Г., Ошевский Д.С., Сыроквашина К.В. Психологические, социальные и информационные аспекты нападений несовершеннолетних на учебные заведения // Психология и право. 2020. Т. 10, № 2. C. 97–110. DOI: https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100208

Ивановская О.В. Трансценденция против трансгрессии // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2010. № 1. С. 256–268.

Карпов В.О. Культ Колумбайна: основные детерминанты массовых убийств в школах // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2018. № 4(34). С. 442–446. DOI: https://doi.org/10.24420/KUI.2018.49.27.001

Карпова А.Ю., Максимова Н.Г. Скулшутинг в России: что имеет значение? // Власть. 2021. Т. 29, № 1. С. 93–108. DOI:https://doi.org/10.31171/vlast.v29i1.7920

Каштанова С.М. Трансгрессия как социально-философское понятие: автореф. дис. ... канд. филос. наук. СПб., 2016. 24 с.

Кетчпул Д. О чем думает убийца // Разумный замысел. 2020. 20 мая. URL: http://www.origins.org.ua/author/?id=75 (дата обращения: 23.10.2021).

Книжникова С.В. Амок: актуальность изучения нападений в школах, причины, возможности первичной профилактики // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10, № 1. С. 152–168. DOI: https://doi.org/10.17759/sps.2019100109

Красиков В.И., Фоменко Е.В. Группы ненависти в Рунете: ареалы Интернет-распространения и типология // Вестник Российской правовой академии. 2020. № 4. С. 5–27.

Краснухина Е.К. Эротическое и негативное // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6: Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения. 2011. Вып. 4. С. 19–24.

Лангман П. Почему дети убивают: что происходит в голове у школьного стрелка. М.: Эксмо, 2022. 304 с.

Лихачев Б.Т. Философия воспитания: специальный курс. М.: ВЛАДОС, 2010. 335 с.

Логунова О.А. Некоторые теоретические и прикладные аспекты изучения личности и поведения серийных сексуальных убийц (обзор зарубежных исследований) // Прикладная юридическая психология. 2011. № 3. С. 163–174.

Марков З. The Hill: Байден признает массовое убийство в Буффало террористическим актом // Газета.RU. 2022. 17 мая. URL: https://www.gazeta.ru/politics/news/2022/05/17/17755478.shtml (дата обращения: 17.05.2022).

Новая философская энциклопедия: в 4 т. / под ред. В.С. Степина и др. М.: Мысль, 2010. Т. 1. 744 с.

Новая философская энциклопедия: в 4 т. / под ред. В.С. Степина и др. М.: Мысль, 2010. Т. 4. 736 с.

Оконская Н.К. Цивилизация и культура. Проблемы личности. Пермь: ПГТУ, 2001. 76 с.

Пуфаль-Струзик И. Творческий путь в «трансгрессивной концепции личности» Я. Козелецкого // Психологическая наука и образование. 2002. Т. 7, № 2. С. 76–85.

Соколова Е.Т., Чечельницкая Е.П. Психология нарциссизма. М.: Учеб.-метод. коллектор «Психология», 2001. 90 с.

Соколова К., Колесников Р. «Я стрелял по школьникам, целясь в головы»: допрос Ильназа Галявиева раскрыл все детали бойни в гимназии // БИЗНЕС Online. 2021. 13 мая. URL: https://www.business-gazeta.ru/article/509119 (дата обращения: 17.10.2021).

Тейлор Р. Разум убийцы. Как работает мозг тех, кто совершает преступления. М.: Бомбора, 2021. 432 с.

Топчиев М.С. Религиозная трансгрессия и ее влияние на современное общество // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 11–3(61). С. 153–157.

Узлов Н.Д. Насилие на экране: как масс-медиа провоцируют по подростков на скулшутинг // Психотерапия. 2021. № 4. С. 7–11.

Узлов Н.Д. Трансгрессия сексуальности: экзгибиционирующие женщины в Сети и психологическая кастрация мужчин // Отклоняющееся поведение человека в современном мире: проблемы и решения: материалы междунар. заоч. науч.-практ. конф. Владимир: Изд-во Владимир. гос. ун-та, 2010. С. 98–106.

Узлов Н.Д. Трансгрессия суицидальности, виртуальная реальность и искушение смертью // Личность в экстремальных условиях и кризисных ситуациях жизнедеятельности: сб. науч. ст. VII Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. Р.В. Кадырова. Владивосток: Мор. гос. ун-т, 2017. С. 80–91.

Узлов Н.Д., Семенова М.Н. Игра, трансгрессия и сетевой суицид // Суицидология. 2017. Т. 8, № 3(28). С. 40–53.

Ульянова Л.Н., Шуралев Р.И. Трансгрессивный опыт в эстетическом дискурсе // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 6(92). С. 108–116. DOI: https://doi.org/10.24411/1997-0803-2019-10614

Фаритов В.Т. Трансгрессия и трансценденция как онтологические перспективы дискурса: автореф. дис. ... д-ра филос. наук. М., 2015. 35 с.

Фромм Э. Душа человека. Ее способность к добру и злу // Душа человека. М.: Республика, 1992. С. 13–108.

Фуко М. О трансгрессии // Танатография эроса: Жорж Батай и французская мысль середины XX века / сост. С.Л. Фокин. СПб.: Мифрил, 1994. С. 111–132.

Фуко М. Другие пространства // Интеллектуалы и власть: Избранные политические статьи, выступления и интервью. М.: Праксис, 2006. Ч. 3. С. 191–204.

Хлыщева Е.В., Дрягалов В.С. От обращения к трансгрессии: проблемы современного дискурса религиозных переходов // Концепт: философия, религия, культура. 2020. Т. 4, № 2(14). С. 43–52. DOI: https://doi.org/10.24833/2541-8831-2020-2-14-43-52

Черных О.Н. Трансгрессивный принцип опыта сетевых взаимодействий // Studia Culturae. 2011. № 13. С. 105–113.

Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: Ленато; ACT; Фонд «Университетская книга», 1996. 592 с.

Якушенков С.Н., Якушенкова О.С. Трансгрессия в условиях гетеротопных пространств фронтира // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2014. № 3(40). С. 276–284.

Якушенкова О.С. Религиозная трансгрессия в условиях гетеротопии // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2015. № 113(09). С. 219–229.

Clasen М., Kjeldgaard-Christiansen J., Johnson J. Horror, Personality, and Threat Simulation: A Survey on the Psychology of Scary Media // Evolutionary Behavioral Sciences. 2018. Vol. 14, iss. 3. P. 213–230. DOI: https://doi.org/10.1037/ebs0000152

Fiedler N., Sommer F., Leuschner V. et al. Teacher and Peer Responses to Warning Behavior in 11 School Shooting Cases in Germany // Frontiers in Psychology. Vol. 11. URL: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.01592/full (accessed: 04.10.2021). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01592

Levin J., Madfis E. Mass Murder at School and Cumulative Strain: A Sequential Model // American Behavioral Scientist. 2009. Vol. 52, iss. 9, pp. 1227–1245. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764209332543

Langman P. Rampage school shooters: A typology // Aggression and Violent Behavior. 2009. Vol. 14, iss. 1. P. 79–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2008.10.003

Malkki L. Political Elements in Post-Columbine School Shootings in Europe and North America // Terrorism and Political Violence. 2014. Vol. 26, iss. 1. P. 185–210. DOI: https://doi.org/10.1080/09546553.2014.849933

Muschert G.W. Research in School Shootings // Sociology Compass. 2007. Vol. 1, iss. 1. P. 60–80. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00008.x

Toppo G. 10 years later, the real story behind Columbine // USA Today. 2009. URL: https://usatoday30.usatoday.com/news/nation/2009-04-13-columbine-myths_N.htm (accessed: 01.05.2022)

References

Amelina, Ya.A. (2018). Transformatsiya destruktivnykh praktik posle razgroma t.n. «Islamskogo gosudarstva»: poslednie tendentsii. «Kolumbayn» v rossiyskikh shkolakh — dalee vezde? [Transformation of destructive practices after the defeat of the so-called. «Islamic State»*: recent trends. «Columbine» in Russian schools - further everywhere?]. Moscow: Vorob’ev A.V. Publ., 172 p.

Antonyan, Yu.M. (1997). Psikhologiya ubiystva [Psychology of murder]. Moscow: Yurist Publ., 304 p.

Bataille, J. (2006). Proklyataya chast’: Sakral’naya sotsiologiya [The cursed part: sacred sociology]. Moscow: Ladomir Publ., 742 p.

Chernykh, O.N. (2011). [Transgressive principle of experience of network interactions]. Studia Culturae. No. 13, pp. 105–113.

Clasen, М., Kjeldgaard-Christiansen, J. and Johnson, J. (2018). Horror, personality, and threat simulation: a survey on the psychology of scary media. Evolutionary Behavioral Sciences. Vol. 14, iss. 3, pp. 213–230. DOI: https://doi.org/10.1037/ebs0000152

Davydov, D.G. and Khlomov, K.D. (2018). [Massacres in educational institutions: mechanisms, causes, prevention]. Natsional’nyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. No. 4(32), pp. 62–76. DOI: https://doi.org/10.11621/npj.2018.0406

Dozortseva, E.G. and Oshevsky, D.S. and Syrokvashina, K.V. (2020). [Psychological, social and informational aspects of attacks by minors on educational institutions]. Psikhologiya i parvo [Psychology and Law]. Vol. 10, no. 2, pp. 97–110. DOI: https://doi.org/10.17759/psylaw.2020100208

Erickson, E. (1996). Detstvo i obschestvo [Childhood and society]. St. Petersburg: Lenato Publ., AST Publ., Fond «Universitetskaya Kniga» Publ., 592 p.

Faritov, V.T. (2015). Transgressiya i transtsendentsiya kak ontologicheskie perspektivy diskursa: avtoref. dis. ... d-ra filos. nauk[Transgression and transcendence as ontological perspectives of discourse: Abstract of D.Sc. dissertation]. Moscow, 35 p.

Fiedler, N., Sommer, F., Leuschner, V. et al. (2020). Teacher and peer responses to warning behavior in 11 school shooting cases in Germany. Frontiers in Psychology. Vol. 11. Available at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.01592/full(accessed: 04.10.2021). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01592

Foucault, M. (1994). [On transgression]. Tanatografiya erosa: Zhorzh Batay i frantsuzskaya mysl’ serediny XX veka, sost. S.L. Fokin [S.L. Fokin (ed.) Thanatography of Eros. Georges Bataille and French thought of the mid-20th century]. St. Petersburg: Mifril Publ., pp. 111–132.

Foucault, M. (2006). [Other spaces]. Intellektualy i vlast’: Izbrannye politicheskie stat’i, vystupleniya i interv’yu [Intellectuals and power: Selected political articles, speeches and interviews]. Moscow: Praxis Publ., pt. 3, pp. 191–204.

Fromm, E. (1992). [The human soul. Her capacity for good and evil]. Dusha cheloveka [Soul of Man]. Moscow: Respublika Publ., pp. 13–108.

Gerasimova, P.S. (2007). [On some philosophical and psychological aspects of transgression]. Sotsiokul’turnye problemy sovremennoy molodezhi: materialy 2-oy Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Sociocultural Problems of Modern Youth: Materials of the 2nd International scientific and practical conference]. Novosibirsk: NSPU Publ., pt. 1, pp. 153–160.

Gromova, E.A. (2015). [Transgressing society: on metamorphoses of the social order]. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 7: Filosofiya. Sotsiologiya i sotsial’nye tekhnologii [Journal of Volgograd State University. Philosophy. Sociology and Social Technologies]. No. 3(29), pp. 58–63.

Ivanovskaya, O.V. (2010). [Transcendence against transgression]. Nauchnye problemy gumanitarnykh issledovaniy [Scientific Problems of Humanitarian Research]. No. 1, pp. 256–268.

Karpov, V.O. (2018). [Cult of columbine: main reasons for school shooting]. Vestnik Kazanskogo yuridicheskogo instituta MVD Rossii [Bulletin of the Kazan Law Institute of MIA Russia]. No. 4(34), pp. 442–446. DOI: https://doi.org/10.24420/KUI.2018.49.27.001

Karpova, A.Yu. and Maksimova, N.G. (20121). [School shooting in Russia: what Matters?]. Vlast’ [The Authority]. Vol. 29, no. 1, pp. 93–108. DOI: https://doi.org/10.31171/vlast.v29i1.792

Kashtanova, S.M. (2016). Transgressiya kak sotsial’no-filosofskoe ponyatie: avtoreferat dis. ... kand. filos. nauk [Transgression as a socio-philosophical concept: Abstract of Ph.D. dissertation]. St. Petersburg, 24 p.

Ketchpul, D. (2020). [What the killer thinks about]. Razumnyy zamysel [Reasonable Design]. May 20. Available at: http://www.origins.org.ua/author/?id=75 (accessed 23.10.2021).

Khlyscheva, E.V. and Dryagalov, V.S. (2020). [From appeal to transgression: problems of modern discourse of religious transitions]. Kontsept: filosofiya, religiya, kul’tura [Concept: philosophy, religion, culture.]. Vol. 4, no. 2(14), pp. 43–52. DOI: https://doi.org/10.24833/2541-8831-2020-2-14-43-52

Knizhnikova, S.V. (2019). [Amok: relevance of school attacks exploring, causes, and primary prevention possibilities]. Sotsial’naya psikhologiya i obschestvo [Social Psychology and Society]. Vol. 10, no. 1, pp. 152–168. DOI: https://doi.org/10.17759/sps.2019100109

Krasikov, V.I. and Fomenko, E.V. (2020). [Hate groups in Russian internet: areas of internet distribution and typology]. Vestnik Rossiyskoy pravovoy akademii [Herald of the Russian Law Academy]. No. 4, pp. 5–27.

Krasnukhina, E.K. (2011). [Erotic and negative]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 6: Filosofiya. Kul’turologiya. Politologiya. Pravo. Mezhdunarodnyye otnosheniya [Bulletin of St. Petersburg State University Series 6: Philosophy. Culturology. Political Science. Law. International Relations]. Vol. 4, pp. 19–24.

Langman, P. (2009). Rampage school shooters: A typology. Aggression and Violent Behavior. Vol. 14, iss. 1, pp. 79–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2008.10.003

Langman, P. (2022). Pochemu deti ubivayut: chto proiskhodit v golove u shkol’nogo strelka [Why children kill: what goes on in the head of a school shooter]. Moscow: Eksmo Publ., 304 p.

Levin, J. and Madfis, E. (2009). Mass murder at school and cumulative strain: a sequential model. American Behavioral Scientist. Vol. 52, iss. 9, pp. 1227–1245. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764209332543

Likhachev, B.T. (2010). Filosofiya vospitaniya: spetsial’nyy kurs [Philosophy of education: a special course]. Moscow: VLADOS Publ., 335 p.

Logunova, O.A. (2011). [Some theoretical and applied aspects of studying the personality and behavior of serial sexual killers (a review of foreign studies)]. Prikladnaya yuridicheskaya psikhologiya [Applied Legal Psychology]. No. 3, pp. 163–174.

Malkki, L. (2014). Political elements in post-Columbine school shootings in Europe and North America. Terrorism and Political Violence. Vol. 26, iss. 1, pp. 185–210. DOI: https://doi.org/10.1080/09546553.2014.849933

Markov, Z. (2022). [The Hill: Biden recognizes massacre in Buffalo as a terrorist attack]. Gazeta.RU. May 17. Available at: https://www.gazeta.ru/politics/news/2022/05/17/17755478.shtml (accessed 17.05.2022).

Muschert, G.W. (2007). Research in school shootings. Sociology Compass. Vol. 1, iss. 1, pp. 60–80. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00008.x

Okonskaya, N.K. (2001). Tsivilizatsiya i kul’tura. Problemy lichnosti [Civilization and culture. Personality problems]. Perm: PSTU Publ., 76 p.

Pufal-Struzik, I. (2002). [Creative path in the «transgressive concept of personality» by Ya. Kozeletsky]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological science and education]. Vol. 7, no. 2, pp. 76–85.

Sokolova, E.T. and Chechel’nitskaya, E.P. (2001). Psikhologiya nartsissizma [Psychology of narcissism]. Moscow: Psikhologiya Publ., 90 p.

Sokolova, K. and Kolesnikov, R. (2021). [«I shot at schoolchildren, aiming at their heads»: interrogation of Ilnaz Galyaviev revealed all the details of the massacre in the gymnasium]. BUSINESS Online. May 13. Available at: https://www.business-gazeta.ru/article/509119 (accessed 17.10.2021).

Stepin, V.S. et al. (ed.) (2010). Novaya filosofskaya entsiklopediya: v 4 t. [New philosophical encyclopedia: in 4 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 1, 744 p.

Stepin, V.S. et al. (ed.) (2010). Novaya filosofskaya entsiklopediya: v 4 t. [New philosophical encyclopedia: in 4 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 4, 736 p.

Teylor, R. (2021). Razum ubiytsy. Kak rabotaet mozg tekh, kto sovershaet prestupleniya [The mind of a killer. How the brain of those who commit crimes works]. Moscow: Bombora Publ., 432 p.

Topchiev, M.S. (2015). [Religious transgression and its impact on contemporary society]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul’turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki [Historical, Philosophical, Political and Legal Sciences, Cultural Studies and Art History. Questions of Theory and Practice]. No. 11–3(61), pp. 153–157.

Toppo, G. (2009). 10 years later, the real story behind Columbine. USA Today. Available at: https://usatoday30.usatoday.com/news/nation/2009-04-13-columbine-myths_N.htm (accessed 01.05.2022).

Ul’yanova, L.N. and Shuralev, R.I. (2019). [Transgression in the context of aesthetic experience]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv [Bulletin of Moscow State University of Culture and Arts]. No. 6 (92), pp. 108–116. DOI: https://doi.org/10.24411/1997-0803-2019-10614

Uzlov, N.D. (2021). [Violence on the screen: how the media provoke teenagers into school shooting]. Psikhoterapiya[Psychotherapy]. No. 4, pp. 7–11.

Uzlov, N.D. (2017). [Transgression of suicidality, virtual reality and the temptation of death]. Lichnost’ v ekstremal’nykh usloviyakh i krizisnykh situatsiyakh zhiznedeyatel’nosti: Sbornik nauchnykh statey VII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Personality in extreme conditions and crises of life: Collection of scientific articles of the VII International Scientific and Practical Conference]. Vladivostok: MSU Publ., pp. 80–91.

Uzlov, N.D. (2010). [Transgression of sexuality: exhibiting women on the net and psychological castration of men]. Otklonyayuscheesya povedenie cheloveka v sovremennom mire: problemy i resheniya: mater. Mezhdunarodnoy zaochnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Deviant human behavior in the modern world: problems and solutions: materials of the International Correspondence Scientific and Practical Conference]. Vladimir: VSU Publ., pp. 98–106.

Uzlov, N.D. and Semenova, M.N. (2017). [Game, transgression and network suicide]. Suitsidologiya [Suicidology]. Vol. 8, no. 3(28), pp. 40–53.

Vasilyuk, F.E. (1997). Psychotechnics of choice. Psikhologiya s chelovecheskim litsom: gumanisticheskaya perspektiva v postsovetskoy psikhologii: sbornik statey, pod red. D.A. Leont’yeva, V.G. Shchur [D.A. Leontyev, V.G. Shchur (eds.) Psychology with a human face: a humanistic perspective in post-Soviet psychology: collected articles]. Moscow: Smysl Publ., pp. 284–314.

Yakushenkov, S.N. and Yakushenkova, O.S. (2014). [Transgression in the conditions of heterotopic spaces of the frontier]. Kaspiyskiy region: politika, ekonomika, kul’tura [The Caspian Region: Politics, Economics, Culture]. No. 3(40), pp. 276–284.

Yakushenkova, O.S. (2015). [Religious transgression in conditions of heterotopia]. Politematicheskiy setevoy elektronnyy nauchnyy zhurnal Kubanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta [Scientific Journal of KubSAU]. No. 113(09), pp. 219–229.

Published

2022-06-29

Issue

Section

Статьи