What makes possible the collective existence of the subjects of mass music

Philosophy

Authors

  • Georgij Yu. Kwiatkowski South Ural State University (national research university), 76, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2025-1-38-51

Keywords:

existential philosophy, social philosophy, mass art, rock music, music industry, subject of rock music, social communication

Abstract

The explosive development of mass music in the second half of the 20th century is usually associated with the growing popularity of existentialist philosophers (first of all, J.P. Sartre and A. Camus), who introduced into the mass consciousness the ideas of rebellion, genuine existence, free choice with subsequent responsibility for its results, and the construction of the essence of man as a result of his existence. The assertion of the principles of genuine human existence as the basis of mass musical art turns into a paradox of combining existence as self-knowledge of a particular subject and the mass character of musical art, which forces us to consider hypotheses of the fundamental possibility of the existence of the masses. These hypotheses proceed from 1) the universal need for existential experiences, 2) the launch of a mass existential search as an excessive response to historical and sociocultural processes, 3) the socializing nature of existential experience, 4) existential experience as a property of a certain social-psychological type of personality, 5) the involvement of existences of various specific subjects, which asserts the existence of a kind of «mutual gravitation» of individuals who have discovered the principles of authentic existence. The paper shows that the last of the considered hypotheses contains the least number of assumptions and provokes the least paradoxical conclusions. As regards the modern situation of mass music, considered through the example of rock music, it allows us to present the processes of artistic objectification of existential values by means of rock music as a task and result of individual and collective human activity. This, first, makes it possible to expand the concept of the subject of production and reproduction of rock music and move away from the traditional glorification of an individual subject, opposed to an unfriendly world, toward the identification of human relations to the world based on rational principles; second, substantiates modern dialogical meaningful forms of mass music designed to capture the situations of subjective experiencing of the external and internal world.

Author Biography

Georgij Yu. Kwiatkowski, South Ural State University (national research university), 76, Lenin av., Chelyabinsk, 454080, Russia

Candidate of Sociology, Docent, Associate Professor of the Department of Philosophy

References

Аполлонова Ю.С. Экзистенциальный опыт как предпосылка трансцендирования // Вестник Челябинского государственного университета. 2018. № 9(419). С. 38–45. DOI: https://doi.org/10.24411/1994-2796-2018-10906

Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости / пер. с нем. С.А. Ромашко. М.: Медиум, 1996. 240 с.

Бердяев Н.А. Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения // Бердяев Н.А. Философия свободного духа: сб. ст. М.: Республика, 1994. С. 229–316.

Ганжа А.Г. Культура как препятствие: размузыкаливание мира в гибридных дискурсах // Социологическое обозрение. 2017. Т. 16, № 1. С. 50–82. DOI: https://doi.org/10.17323/1728-192x-2017-1-50-82

Горбачев А.В., Зинин И.В. Песни в пустоту: Потерянное поколение русского рока 90-х. М.: АСТ: Corpus, 2014. 448 с.

Дильтей В. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 3: Построение исторического мира в науках о духе / пер. с нем. под ред. В.А. Куренного. М.: Три квадрата, 2004. 419 с.

Долтри Р. Моя история: пер. с англ. М.: АСТ, 2020. 352 с.

Доронин В.В. Фигуративный аспект одиночества рок-героя // Общество: философия, история, культура. 2019. № 8. URL: https://disk.yandex.ru/i/ti6yeLHuYlYkng (дата обращения: 06.03.2024). DOI: https://doi.org/10.24158/fik.2019.8.27

Камю А. Письма немецкому другу // Камю А. Бунтующий человек / пер. с фр. А.М. Руткевича и др. М.: Политиздат, 1990. С. 101–118.

Касавина Н.А. По направлению к подлинности человеческого бытия (об экзистенциальной динамике в психологии) // Эпистемология и философия науки. 2013. Т. 38, № 4. С. 150–162. DOI: https://doi.org/10.5840/eps201338416

Коромыслов В.В. Проблема объективно-всеобщего в философии экзистенциализма // Теология. Философия. Право. 2021. № 2(16). С. 22–32.

Кузьмина Т.А. Экзистенциальный опыт и философия // Вопросы философии. 2007. № 12. С. 16–27. URL: https://iphras.ru/uplfile/philec/kuzmina/existential-experien.pdf (дата обращения: 07.03.2024).

Кьеркегор С. Заключительное ненаучное послесловие к «Философским крохам» / пер. с дат. Н.В. Исаевой, С.А. Исаева. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. 680 с.

Латышева Ж.В. Экзистенциалистская парадигма трансцендирования в социальной философии // Вестник Вятского государственного университета. 2016. № 1. С. 15–19.

Никитина О.Э. Биографические мифы о русских рок-поэтах. СПб.: Гуманит. академия, 2011. 350 с.

Паскаль Б. Мысли / пер. с фр. Ю.А. Гинзбург. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1995. 480 с.

Полякова Н.В. Французский экзистенциализм: политическая философия в условиях национальной катастрофы // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6: Политология. Международные отношения. 2015. № 3. С. 15–24.

Сартр Ж.-П. Экзистенциализм — это гуманизм / пер. с фр. А.А. Санина // Ницше Ф., Фрейд 3., Фромм Э., Камю А., Сартр Ж.-П. Сумерки богов / сост. и общ. ред. А.А. Яковлева. М.: Политиздат, 1989. С. 319–344.

Сент-Экзюпери А. де. Маленький принц / пер. с фр. Н. Галь // Сент-Экзюпери А. де. Маленький принц. Цитадель. М.: АСТ, 2015. 608 с.

Сибрук Дж. Машина песен. Внутри фабрики хитов / пер. с англ. С. Кузнецовой. М.: Ad Marginem, 2022. 304 с.

Стракович Ю.В. Цифролюция. Что случилось с музыкой в XXI веке. М.: Классика XXI, 2012. 368 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла / пер. с англ. и нем.; общ. ред. Л.Я. Гозмана, Д.А. Леонтьева. М.: Прогресс, 1990. 368 с.

Шион М. Звук. Слушать, слышать, наблюдать / пер. с фр. И. Кушнаревой. М.: Новое лит. обозрение, 2021. 312 с.

Широкова Н.А. Постмодернистский текст в джазе (вторая половина ХХ и начало XXI вв.) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2011. № 127. С. 263–268.

Юрлова С.В. Бытийные аспекты массового искусства // Онтология искусства: сб. науч. ст. / сост. и науч. ред. Л.А. Закса. Екатеринбург: Гуманит. ун-т, 2005. С. 125–133.

Ясперс К. Смысл и назначение истории / пер. с нем. М.И. Левиной. М.: Политиздат, 1991. 527 с.

Adorno T.W. On popular music // Cultural theory and popular culture: a reader / ed. by J. Storey. 2nd ed. Athens, GA: University of Georgia Press, 1998. P. 197–209.

Cutler Ch. Rock in Opposition (1978) / Chris Cutler: official site. URL: http://www.ccutler.co.uk/rioartbearsff.htm (accessed: 06.03.2024).

References

Adorno, T.W. (1998). On popular music. J. Storey. (ed.) Cultural theory and popular culture: a reader. 2nd ed. Athens, GA: University of Georgia Press, pp. 197–209.

Apollonova, Yu.S. (2018). [Existential experience as a prerequisite for transcending]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk State University]. No. 9(419), pp. 38–45. DOI: https://doi.org/10.24411/1994-2796-2018-10906

Benjamin, W. (1996). Proizvedenie iskusstva v epokhu ego tekhnicheskoy vosproizvodimosti [The work of art in the age of mechanical reproduction]. Moscow: Medium Publ., 240 p.

Berdyaev, N.A. (1994). [Solitude and society]. Berdyaev N.A. Filosofiya svobodnogo dukha [Berdyaev N.A. Freedom and the spirit]. Moscow: Respublika Publ., pp. 229–316.

Camus, A. (1990). [Letters to a German friend]. Kamyu A. Buntuyuschiy chelovek [Camus A. The rebel]. Moscow: Politizdat Publ., pp. 101–118.

Chion, M. (2021). Zvuk. Slushat’, slyshat’, nablyudat’ [Sound. Listen, hear, observe]. Moscow: Novoe Literaturnoe Obozrenie Publ., 312 p.

Cutler, Ch. (1978). Rock in opposition. Chris Cutler: official site. Available at: http://www.ccutler.co.uk/rioartbearsff.htm (accessed 06.03.2024).

Daltrey, R. (2020). Moya istoriya [Thanks a lot, Mr, Kibblewhite: My story]. Moscow: AST Publ., 352 p.

Dilthey, W. (2004). Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 3: Postroenie istoricheskogo mira v naukakh o dukhe [Collected works: in 6 vols. Vol. 3: The formation of the historical world in the human sciences]. Moscow: Tri kvadrata Publ., 419 p.

Doronin, V.V. (2019). [The figurative aspect of rock hero’s loneliness]. Obschestvo: filosofiya, istoriya, kul’tura [Society: Philosophy, history, culture]. No. 8. Available at: https://disk.yandex.ru/i/ti6yeLHuYlYkng (accessed 06.03.2024). DOI: https://doi.org/10.24158/fik.2019.8.27

Frankl, V. (1990). Сhelovek v poiskakh smysla [Man’s search for ultimate meaning]. Moscow: Progress Publ., 368 p.

Ganzha, A.G. (2017). [Culture as obstacle: Demusicalization of the world in the hybrid discourses of the effects of music]. Sotsiologicheskoe obozrenie [The Russian Sociological Review]. Vol. 16, no. 1, pp. 50–82. DOI: https://doi.org/10.17323/1728-192x-2017-1-50-82

Gorbachev, A.V. and Zinin, I.V. (2014). Pesni v pustotu: Poteryannoe pokolenie russkogo roka 90-kh [Songs into the void. The lost generation of 90s Russian rock music]. Moscow: AST Publ., Corpus Publ., 448 p.

Jaspers, K. (1991). Smysl i naznachenie istorii [The origin and goal of history]. Moscow: Politizdat Publ.,527 p.

Kasavina, N.A. (2013). [Towards the authenticity of human existence (on existential dynamics in psychology)]. Epistemology & Philosophy of Science. Vol. 38, no. 4, pp. 150–162. DOI: https://doi.org/10.5840/eps201338416

Kierkegaard, S. (2005). Zaklyuchitel’noe nenauchnoe posleslovie k «Filosofskim krokham» [Concluding unscientific postscript to the «Philosophical fragments»]. St. Petersburg: SPbSU Publ., 680 p.

Koromyslov, V.V. (2021). [The problem of the objectively-universal in the philosophy of existentialism]. Teologiya. Filosofiya. Pravo [Theology. Philosophy. Law]. No. 2(16), pp. 22–32.

Kuz’mina, T.A. (2007). [Existential experience and philosophy]. Voprosy filosofii. No. 12, pp. 16–27. Available at: https://iphras.ru/uplfile/philec/kuzmina/existential-experien.pdf (accessed 07.03.2024).

Latysheva, Zh.V. (2016). [Existentialist paradigm of transcending in social philosophy]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta [Herald of Vyatka State University]. No. 1, pp. 15–19.

Nikitina, O.E. (2011). Biograficheskie mify o russkikh rok-poetakh [Biographical myths about Russian rock poets]. St. Petersburg: Gumanitarnaya akademiya Publ., 350 p.

Pascal, B. (1995). Mysli [Thoughts]. Moscow: Sabashnikov Publ., 480 p.

Polyakova, N.V. (2015). [French existentialism: political philosophy in the conditions of national catastrophe]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 6: Politologiya. Mezhdunarodnye otnosheniya [Vestnik of Saint Petersburg University. Series 6. Political science. International relations]. No. 3, pp. 15–24.

Saint-Exupery, A. de. (2015). [The little prince]. Sent-Ekzyuperi A. de. Malen’kiy prints. Tsitadel’ [Saint-Exupery, A. de. The little prince. Citadel]. Moscow: AST Publ., 608 с.

Sartre, J.-P. (1989). [Existentialism is a humanism]. Nitsshe F., Freyd Z., Fromm E., Kamyu A., Sartr Zh.-P. Sumerki bogov [Nietzsche F., Freud Z., Fromm E., Camus A., Sartre J.-P. Twilight of the gods]. Moscow: Politizdat Publ., pp. 319–344.

Seabrook, J. (2022). Mashina pesen. Vnutri fabriki khitov [The song machine. Inside the hit factory]. Moscow: Ad Marginem Publ., 304 p.

Shirokova, N.A. (2011). [Postmodernist text in jazz (the second half of 20th – the beginning of 21st centuries)]. Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.I. Gertsena [Izvestia: Herzen University Journal of Humanities & Sciences]. No. 127, pp. 263–268.

Strakovich, Yu.V. (2012). Tsifrolyutsiya. Chto sluchilos’ s muzykoy v XXI veke [Digitalution. What happened to music in the 21st century?] Moscow: Klassika XXI Publ., 368 p.

Yurlova, S.V. (2005). [The existential aspects of mass art]. Ontologiya iskusstva, sost. i nauch. red. L.A. Zaksa [L.A. Zaks (ed.) The ontology of art]. Yekaterinburg: Humanitarian University Publ., pp. 125–133.

Published

2025-04-14

Issue

Section

Статьи